facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir






نقش تغذیه در کاهش استرس و آسیب های آن
دکتر حمید کوچه باغی - پزشک عمومی

نقش تغذیه در کاهش استرس و آسیب های آن

دکتر حمید کوچه باغی [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.drkouchehbaghi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان طیب ، ساختمان نقش جهان ، طبقه سوم تلفن مطب : 32239966 - 031
نقش تغذیه در کاهش استرس و آسیب های آن

یک راه برای اطمینان از رژیم غذایی متنوع و متعادل این است که هر روز غذاها را از چند گرزوه اصلی انتخاب کنید . گروه های اصلی عبارتند از میوه و سبزیجات، نان و غلات، گوشت، مرغ و ماهی، تخم مرغ و حبوبات، شیر و لبنیات . مطابق بررسی های انجام شده، وقتی انسان در وضعیت استرس و اضطراب قرار می گیرد، بدن ذخایر غذایی خود را مصرف می کند. ذخایر غذایی که به طور آشکار از بدن تخلیه می شوند شامل پروتئین ها و ویتامین های A,B,C هستند . اما مهم است بدانید، که جای ذخایر خالی شده با خوردن غذاهای متعادل و مناسب پر شده و بدن تعادل خود را حفظ می کند به طوریکه به ندرت نیاز به مواد غذایی اضافی پیدا می کند.

اکثر غذاها بیش از یک ماده غذایی دارند، اما هیچ غذایی به تنهایی تمام مواد غذایی اصلی را که شما نیاز دارید، دارا نیست. بنابراین شما برای اطمینان از یک رژیم غذایی مناسب که بتواند مواد غذایی از دست رفته در هنگام استرس را جبران کند ، لازم است غذا های متنوع بخورید.یک راه برای اطمینان از رژیم غذایی متنوع و متعادل این است که هر روز غذاها را از هر چند گروه اصلی انتخاب کنید. گروه های اصلی غذاها عبارتند از میوه و سبزیجات، نان و غلات، گوشت و شیر لبنیات، میوه ها و سبزیجات منابع عالی ویتامینها هستند مخصوصا ویتامین A (سبزیجات سبز تیره و سبزیجات زرد از قبیل انواع هویج، کدو و سیب زمینی) و ویتامین C (انواع مرکبات، فلفل و توت فرنگی) تمام حبوبات، نان و غلات و فرآورده های آنها میتوانند پروتئین ، چربی، آهن و سایر مواد معدنی و تعدادی از ویتامینها مانند ویتامین B12 را برای بدن تامین کنند.

شیر و فرآورده های آن منابع عظیمی از کلسیم و دیگر مواد معدنی هستند. یک تغذیه مرتب و تعدیل شده از غذاها وسیله پیشگیری کننده در پرهیز از اثرات استرس خواهد بود از طرف دیگر ثابت شده است کافئین اثر تحریکی روی سیستم اعصاب مرکزی دارد و مصرف زیاد آن ایجاد عصبانیتهای شدید می نماید. چای، قهوه، کولا و سایر نوشابه های حاوی کافئین چنانچه در مقادیر زیاد مصرف شوند اثر تحریکی شدید روی سیستم سلسله اعصاب مرکزی دارند. از دم کرده های گیاهی که برای بدن مضر نیستن و کافئین ندارند مانند بابونه یا چای بدون کافئین بنوشید.

مصرف شیر به دلیل دارا بودن اسید امینه ترپیتوفان که در تولید هرمونهای آرام بخش مانند سروتونی نقش دارد بسیار مفید است. بنابراین توصیه میشود مواقعی که دچار استرس و فشار روحی میباشید یک لیوان شیر گرم میل کنید، مصرف این ماده قبل از خواب نیز به داشتن خوابی راحت کمک می کند. علاوه بر آن پنیر به دلیل دارا بودن اسید آمینه ترپیتوفان و کلسیم دارای اثرات مسکن است. زیرا کلسیم در انتقال پیامهای عصبی دارای نقش عمده ای می باشد و تعادل آن در بدن ضروری است.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مو
پیامهای بهداشتی
سوء تغذيه زمينه را براي عفونتها و بيماريها مساعد مي نمايد از آن جلوگيري كنيم


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان