facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir




















اجزاي يك جلسه برنامه ورزشي
دکتر احمد باقری مقدم - متخصص طب ورزشی

اجزاي يك جلسه برنامه ورزشي

دکتر احمد باقری مقدم [ متخصص طب ورزشی ]

آدرس وب سایت : www.drbagherimoghaddam.ir
آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی جنب بسیج و هتل پارت ساختمان آلا واحد 206 تلفن مطب : 32241466 - 031
اجزاي يك جلسه برنامه ورزشي

هر جلسه ورزشي مناسب از اجراي مشخصي به شرح زير تشكيل شده است:

گرم كردن (حدود 10 دقيقه) فاز محرك يا استقامتي (60-20 دقيقه) فعاليتهاي تفريحي (دلخواه) سرد كردن (حدود 10-5 دقيقه)

اصول پايه تمريني:
براي به حداكثر رساندن فوايد سلامتي و آمادگي و در عين حال تقليل مشكلات احتمالي نظير آسيب، بايد از اصول پايه در تمرين تبعيت شود. اصول تمرين صحيح عبارت از اضافه بار (overload)، پيشرفت تدريجي (Progression)، ويژگي (Specificity)و برگشت پذيري (reversibility)هستند.

اصل اضافه بار:
به منظور بهبود آمادگي جسماني بدن بايد از لحاظ فيزيكي در سطحي بالاتر از آنچه به آن عادت دارد، فعاليت كند. سه عامل را مي توان براي القاء اضافه بار ورزشي تغيير داد : فراواني، شدت و زمان (مدت).

يك مثال براي افزايش شدت در دويدن ملايم، پياده روي و دوچرخه سواري افزايش سرعت حركت است. در پياده روي، دويدن ملايم و دوچرخه سواري همچنين مي توان با طي مسير سربالايي بر شدت افزود. دوچرخه سواران به علاوه مي توانند با ركاب زدن در دنده اي كه مستلزم تلاش بيشتر است، شدت را زياد كنند. شناگرها مي توانند از تكنيك شديدتر، مثلاً استفاده فقط از پاها، يا تنها از دستها براي افزايش شدت بهره بگيرند.

اصل پيشرفت تدريجي:
اصل اضافه بار را بايد به تدريج در برنامه ورزشي لحاظ نمود. به عبارت ديگر، شعار "Do not do too much too soon and too fast"را بايد هميشه رعايت كرد. در صورت تبعيت از اين اصل مشكلات برنامه ورزشي نظير درد عضلاني، آسيب تاندوني و مفصلي به حداقل خواهند رسيد. به طور خاص، پيشروي تدريجي بايد با توجه به شدت و زمان انجام پذيرد. دو قانون سرانگشتي را بايد براي رعايت پيشروي تدريجي به هنگام آغاز يك برنامه ورزشي به كار برد.

شدت و زمان اوليه در فردي كه تازه يك برنامه ورزشي را آغاز مي كند. بايد معرف سطح آمادگي آن فرد در آغاز باشد. بعضي افراد داراي سطح پايين آمادگي جسماني كه يك برنامه پياده روي را آغاز مي كنند ممكن است تنها به مدت 15 دقيقه با ضرباهنگ آهسته پياده روي كنند. شدت اوليه متوسط در افراد سالم بايد به نحوي باشد كه يك فرد بتواند ورزش را حداقل به مدت 15 دقيقه ادامه دهد. هنگام افزايش اضافه بار هميشه ابتدا زمان را افزايش دهيد و سپس شدت را زياد كنيد. فردي كه تازه يك برنامه دويدن ملايم را آغاز كرده و 15 دقيقه در هر جلسه مي دود، قبل از اينكه سعي بر افزايش سرعت داشته باشد، بايد به تدريج زمان را طي چند روز يا هفته به 30 دقيقه برساند.

ساير اصول ورزش مناسب:
اصل ويژگي : بهبود آمادگي جسماني حاصله بسته به نوع ورزش انجام شده و عضلات اختصاصي درگير در ورزش، ويژه مي باشد. دويدن ملايم، پياده روي، دوچرخه سواري و شنا شيوه هاي ورزشي هستند كه آمادگي هوازي را بهبود خواهند بخشيد، حال آنكه تمرين قدرتي عضلاني به نحو قابل ملاحظه بر آمادگي هوازي نخواهد افزود.

اصل برگشت پذيري : بهبود آمادگي جسماني حاصله در صورتي كه برنامه ورزشي در يك دوره زماني طولاني متوقف شود، به سرعت از دست خواهد رفت. اين مسئله تاكيدي بر عبارت مشهور "Use it or lose it"است.

دکتر مهدی طرزی - جراح زیبایی بینیمطالب و مقالات پزشکی مرتبط
دکتر بهمن محمدی - تغذیه و رژیم درمانی

انجام ورزش در دوران بارداری محدودیت خا ...

دکتر بهمن محمدی [ تغذیه و رژیم درمانی ]

آدرس وب سایت : www.doctormohammadi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502 تلفن مطب : 36282727 - 031
دکتر احمد باقری مقدم - متخصص طب ورزشی

ورزش در تعطيلات و سفرهای نوروزی

دکتر احمد باقری مقدم [ متخصص طب ورزشی ]

آدرس وب سایت : www.drbagherimoghaddam.ir
آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی جنب بسیج و هتل پارت ساختمان آلا واحد 206 تلفن مطب : 32241466 - 031
دکتر سید فرزاد ایزدی - متخصص داخلی مغز و اعصاب

تغذیه و ورزش

دکتر سید فرزاد ایزدی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

آدرس وب سایت : www.drfarzadizadi.ir
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
پروانه کاظمی - کارشناس ارشد تغذیه

مناسب ترین ورزش های کاهش وزن

پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.dietkazemi.ir
آدرس مطب : تهران بلوار همیلا خیابان پارک میدان پارک ساختمان پزشکان پاسارگاد طبقه سوم واحد 5 تلفن مطب : 44495410 - 021
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

نوشابه های مغذی، ورزشی و انرژی زا

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
دکتر بهمن محمدی - تغذیه و رژیم درمانی

نقش تغذیه در انجام ورزش

دکتر بهمن محمدی [ تغذیه و رژیم درمانی ]

آدرس وب سایت : www.doctormohammadi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502 تلفن مطب : 36282727 - 031
دکتر مریم محمد بیگی - متخصص زنان و زایمان

ورزش ، تغذیه و روابط جنسی در بارداری

دکتر مریم محمد بیگی [ متخصص زنان و زایمان ]

آدرس وب سایت : www.drmohamadbeigi.ir
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی - فوق تخصص جراحی پلاستیک

تحرک و ورزش بعد از عمل جراحی بینی

دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]

آدرس وب سایت : www.drkalantar.ir
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
دکتر علیرضا مقتدری - فلوشیپ اینترونشنال درد

ورزش های دوران بارداری

دکتر علیرضا مقتدری [ فلوشیپ اینترونشنال درد ]

آدرس وب سایت : www.drmoghtaderi.ir
آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر ساختمان قصر نور واحد 305 تلفن مطب : 32240068 - 031
دکتر محمد علی نیلفروش زاده - متخصص پوست و مو

مشكلات شايع پوستي ناشي از ورزش

دکتر محمد علی نیلفروش زاده [ متخصص پوست و مو ]

آدرس وب سایت : www.drnilforoushzadeh.ir
آدرس مطب : تهران ، بلوار آفریقا ، نرسیده به تقاطع میرداماد ، پلاک 67 ، کلینیک جردن تلفن مطب : 88886501 - 021
گیتی بهدادی پور - کارشناس تغذیه

ورزش در ديابت

گیتی بهدادی پور [ کارشناس تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.behdadipour.com
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

شیوه زندگی خود را از نظر میزان فعالیت ب ...

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
دکتر احمد باقری مقدم - متخصص طب ورزشی

تنگی کانال نخاعی و ورزش

دکتر احمد باقری مقدم [ متخصص طب ورزشی ]

آدرس وب سایت : www.drbagherimoghaddam.ir
آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی جنب بسیج و هتل پارت ساختمان آلا واحد 206 تلفن مطب : 32241466 - 031
دکتر حمید کوچه باغی - پزشک عمومی

چه زمانی ورزش خطرناک می شود ؟

دکتر حمید کوچه باغی [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.drkouchehbaghi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان طیب ، ساختمان نقش جهان ، طبقه سوم تلفن مطب : 32239966 - 031
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

نقش تغذيه در ورزش

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
گیتی بهدادی پور - کارشناس تغذیه

افزایش چربی سوزی با ورزش

گیتی بهدادی پور [ کارشناس تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.behdadipour.com
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
دکتر بهمن محمدی - تغذیه و رژیم درمانی

لیست بیشترین درخواست ها برای ورزش صورت

دکتر بهمن محمدی [ تغذیه و رژیم درمانی ]

آدرس وب سایت : www.doctormohammadi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502 تلفن مطب : 36282727 - 031
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

ورزش درمانی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031
دکتر بهمن محمدی - تغذیه و رژیم درمانی

مکمل های ورزشی ، خوب یا بد

دکتر بهمن محمدی [ تغذیه و رژیم درمانی ]

آدرس وب سایت : www.doctormohammadi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شریعتی ، مجتمع فراز ، طبقه پنجم ، واحد 502 تلفن مطب : 36282727 - 031
دکتر مهراد فخرالدینی - متخصص قلب و عروق

تست ورزش

دکتر مهراد فخرالدینی [ متخصص قلب و عروق ]

آدرس وب سایت : www.drfakhroddini.ir
تلفن مطب : 22923067 - 021
پیامهای بهداشتی
ويتامين D موجود در ماهي جهت جلوگيری از ابتلا به کم سويی چشم بخصوص در شبها بسيار مفيد است


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان