شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

پرده بکارت یا هایمن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

دریچه واژن یک غشای مخاطی نازکی دارد که پرده بکارت نامیده میشود. وسط آن سوراخی وجود دارد که عبور خون را طی قاعدگی میسر میکند. پرده بکارت در خانمهای مختلف شکلها و اندازه های متفاوتی دارد؛ حتی بعضی از دختران بدون پرده بکارت به دنیا میآیند. این پرده هیچ عملکرد بیولوژیکی ندارد.

محل قرارگیری
محل پرده بکارت اندام جنسی خارجی میباشد: دهانه واژن که تقریباً سوراخ را میپوشاند. پرده بکارت در عمق واژن قرار نمیگیرد اما با استفاده از یک آینه که در دهانه واژن قرار داده شود، با باز نگه داشتن پاها و سایر قسمتهای اندام جنسی قابل مشاهده است.

انواع پرده بکارت
انواع مهم آن عبارتند از :
۱- پرده بکارت بدون منفذ*
۲- پرده بکارت مثلثی
۳- پرده بکارت نوع حلقوی(قابل اتساع و غیرقابل اتساع)*
۴- پرده بکارت نوع هلالی*
۵- پرده بکارت نوع پل دار(دو تکه)*
۶- پرده بکارت نوع غربالی*
۷- پرده بکارت نوع زبانه دار
۸- پرده بکارت نوع دندانه دار*
۹- عدم وجود پرده بکارت به طور طبیعی
۱۰- پرده بکارت بسیار سخت و سفت

در مواردی ممکن است پرده بکارت فاقد سوراخ باشد . این عارضه علائمی ندارد ولی در دوران بلوغ که به علت شروع عادت ماهیانه ،خونریزی ماهیانه سبب تجمع خون و ترشحات در مهبل و بروز درد و علائمی دیگر خواهد شد لازم است پرده بکارت با مجوز قضائی و صدور گواهی لازم برای بیمار برداشته شود.شایع ترین نوع پرده بکارت ، مثلثی است که در ۵۰ تا ۶۰% دختران دیده می شود.بطور کلی، با بالا رفتن سن، پرده دچار تغییرات مختلفی میشود. .

مسئله ساز ترین نوع پرده بکارت نوع حلقوی است.
پرده های بکارت حلقوی دو نوعند :
۱)قابل اتساع(ارتجاحی)
۲)غیرقابل اتساع
انواع پرده های بکارت حلقوی غیرقابل اتساع در حین اولین دخول آلت تناسلی مردانه پاره شده و مانند سایر انواع هستند اما انواع حلقوی قابل اتساع علیرغم دخول ممکنست پاره نشده و برای مرد این تصور را ایجاد کنند که همسر او باکره نبوده است.این توهم سبب مراجعه مکرر زوجین جوان به پزشکی قانونی است که با یک معاینه سطحی و توضیحات لازم رفع خواهد شد.در عین حال در لبه پرده بکارت حلقوی قابل اتساع می توان علائم سائیدگی خفیف یا خونمردگی را مشاهده کرد.
اما انواع دیگری از پرده بکارت نیز وجود دارد که نیاز به دخالت جراحی دارند زیرا در عملکرد طبیعی بدن اخلال ایجاد میکند. این پردههای مشکلساز از قرار زیر هستند:

- پرده بکارت بسته
این نوع پرده بکارت به طور کامل دهانه واژن را میبندد و از عبور جریان خون و ترشحات دیگر جلوگیری میکند و میتواند درنتیجه وجود ناهنجاری در سلولهای مخاطی پرده بکارت ایجاد شود. این نوع پرده منجر به جمع شدن و عقبگرد خون در واژن و همچنین افزایش حجم شکم و درد در این ناحیه میشود. زنانی که چنین پردهای دارند دچار بروز اختلال در دفع و ادرار میشوند. وقتی این علائم درکنار هم و فقدان عادت ماهیانه ایجاد شوند، پرده بکارت بسته تشخیص داده میشود.
بااینکه برخی از این نوع پردهها با بزرگتر شدن دختر و ورود او به نوجوانی کمکم قابلیت ارتجاعی بیشتری پیدا کرده و خودبهخود کمی باز میشوند، برخی از آنها نیز برای باز شدن نیازمند عملجراحی میشوند. در این روش یک قسمت کوچکی از پرده برداشته میشود تا دریچهای ایجاد شود که عبور خون را به خارج از واژن مقدور میکند. اما این عمل نباید روی کودکان انجام شود زیرا استروژن کافی در بدن خود ندارند. باید ابتدا سطح استروژن در بدن از طریق آزمایش سینه که علائمی از بزرگ شدن سینه را نشان میدهد، اندازهگیری شود.

- پرده بکارت بسته با سوراخ ریز
در این نوع پرده، به نظر میرسد که دریچه واژن کاملاً با پرده پوشانده شده است و این نوع پرده معمولاً با پرده بسته اشتباه گرفته میشود اما با آزمایش دقیق سوراخی در پرده مشاهده میشود که معمولاً بااستفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده است. در این وضعیت، مقدار کمی خون قاعدگی میتواند از آن عبور کند اما بااینحال این دریچه آنقدر بزرگ نیست که خونریزی را تسهیل کند. این افراد معمولاً بخاطر کند بودن خروج خون از واژن پریودهای طولانیتری دارند. زمانی که این زنان از تامپون استفاده میکنند دچار درد میشوند و بااینکه ممکن است فرد بتواند تامپون بگذارد اما درآوردن آن معمولاً برایش دشوار خواهد بود. رابطه جنسی نیز تجربهای بسیار دردناک خواهد بود زیرا این پردهها طی رابطه پاره میشوند.این نوع پرده بکارت به مرور زمان کشیده شده و سوراخ بزرگتر میشود. اما برای تسهیل وضعیت در مدت کوتاه نیاز به عمل جراحی است، یک عمل کوتاه و ساده مثل عملی که برای پردههای بسته انجام میشود. یک قسمت کوچک از بافت پرده بکارت برداشته شده تا سوراخ بزرگتر شود. این عمل عبور خون را طی قاعدگی آسانتر میکند.

- پرده بکارت تیغهای یا دوسوراخی
در این نوع پرده دسته بافت اضافهای وجود دارد که نه تنها یک سوراخ بلکه دو سوراخ واژن ایجاد میکند. زنانی که چنین پردهای دارند موقع استفاده از تامپون اذیت میشوند. خونریزی قاعدگی نیز برای عبور از این سوراخهای ریز با مشکل مواجه میشود. رابطه جنسی نیز برای زنانی که چنین پردههایی دارند، دردناک بوده و با خونریزی طولانی همراه است. برای پاره کردن این نوع پرده بهتر است عمل جراحی انجام شود زیرا پاره کردن توسط خود شخص با ناراحتی و مشکلات دیگر همراه خواهد بود.

این نوع پرده بسیار نادر است و در یک نفر از هر ۲۰۰۰ نفر اتفاق میافتد و بیشتر تشخیصات طی دوران نوجوانی و معمولاً تصادفی انجام میگیرد. خوشبختانه جراحی پرده دوسوراخی سریع است و علائم آن نیز به زودی از بین میرود. این عمل حدود ۱۵ دقیقه به طول میانجامد و فقط کمی ناراحتی بدون درد به همراه دارد. در این جراحی، نوار بین دو سوراخ بریده میشود تا سوراخ بزرگتر شود. بعد از گذشت یک روز، فرد میتواند به فعالیتهای روزمره خود برگردد. بعد از عمل فرد میتواند به راحتی از تامپون استفاده کرده و بدون درد و خونریزی رابطه جنسی داشته باشد.

پاره شدن پرده بکارت
پرده بکارت به طرق مختلف پاره میشود و تنها با رابطه جنسی اتفاق نمیافتد، وارد کردن تامپون نیز میتواند موجب کشیده شدن پرده بکارت شود. البته وارد کردن انگشت به داخل واژن با نیروی کافی نیز ممکن است باعث پاره شدن آن شود..

معاینه پرده بکارت
خانمها به دلیل خصوصیات روانی مایل نیستند برای معاینه ی پرده خود به پزشک مراجعه کنند و پرده ی بکارت به شکلی است که خود شخص به تنهایی قادر به معاینه نیست و در مواردی که ناشیانه این عمل انجام گیرد موجب صدمه زدن به پرده خواهد شد.توصیه می شود که برای معاینه ی پرده بکارت خود به پزشک زنان مراجعه نمایید .

آیا امکان ترمیم ، شبیه سازی پرده بکارت وجود دارد ؟
هایمنورافی (Hymenorraphy) هایمنوپلاستی ( Hymenoplasty) یا بازسازی پرده بکارت با عمل جراحی، ایران و برخی دیگر از کشورهای عربی غیر قانونی است و تنها در صورتی انجام می گردد که پزشکی قانونی حکم آن را، مثلاً بنا برا اینکه ایزال پرده طی حادثه رانندگی باشد، تایید کند.پرده بکارت یک چین غشایی نامنظم است که از اپیتلیوم شاخی تشکیل شده است درست در مدخل ورودی واژن قرار داردو در واقع به منزله درب ورودی واژن است و اولین بار با مقاربت، معاینه خشن، ضربه، جراحی دچار پارگی می شود.معمولا پرده بکارت دارای یک یا چند سوراخ کوچک است که برای خروج خونریزی قاعدگی تعبیه شده است و در صورتیکه پرده بکارت اصلا سوراخ نداشته باشد و بطور کامل واژن را بسته باشد، خون قاعدگی در پشت پرده تجمع می یابدو آشکار نمی شودو در رحم انباشته می شودو در اثر پس زده شدن به داخل حفره صفاقی می تواند سبب بیماری اندومتریوز و نازایی شود که این مورد بسیار نادر است.

آیا سقوط از ارتفاع می تواند باعث پارگی پرده بکارت شود ؟
خیر، سقوط از ارتفاع، بلند کردن جسم سنگین، کوهنوردی،و موارد مشابه به هیچ عنوان نمی تواتند باعث پارگی پرده بکارت شوند.البته ممکن است در اثر سقوط یا انجام کارهای سنگین مقداری خونریزی از دستگاه تناسلی مشاهده شود که در هیچکدام از موارد مربوط به پارگی پرده نیست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم است مکانیسمی مشابه قاعدگی دارد یعنی فشار به رحم باعث خونریزی یا لکه بینی در فرد می شود. تاکید می کنم پرده بکارت فقط و فقط در اثر ضربه مستقیم به آن یا مقاربت پارگی پیدا می کندو جز ضربه مستقیم هیچ مورد دیگری باعث پارگی آن نمی شود

خون پرده بکارت چگونه است ؟
معمولا پس از پارگی پرده بکارت خونریزی کم و بیش شدیدی ایجاد می شود.لازم است این خون را از خون قاعدگی تمیز دهیم.خون قاعدگی دارای فیبرینوژن کمتر است، لذا دیرتر لخته شده و سلول های واژینال در آن بسیار زیاد است در حالی که خون حاصل از پرده بکارت سریعتر لخته شده و حاوی مقادیر کمی سلول واژینال است. لبه های پارگی جدید در پرده بکارت معمولا زخمی و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می شود.بعد از حدود یک هفته لبه های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود دو هفته لبه های زخم نسبتا گرفته می شوند. نکته مهم این است که لبه های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هیچ وقت به هم جوش نمی خورند و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد.

آیا خود ارضایی باعث از بین رفتن پرده بکارت می شود ؟
خود ارضائی دختران معمولا باعث آسیب رسیدن به لایه بکارت نمیشود… مگر اینکه اتفاق بخصوصی افتاده باشه و یا اینکه فشار بیش از حد و یا غیر عادی باشه…
توجه کنید که :
گاهی اوقات پرده بکارت با یک یا دوبار نزدیکی کاملاً پاره نمی شود و هر دفعه قسمتی از آن پاره می شود و کمی خونریزی می کند.
بدون پارگی پرده، مایع اسپرم ریخته شده بر روی آن می تواند موجب بارداری شود زیرا اسپروماتوزوئید موجود در اسپرم می تواند از سوراخ پرده حرکت کرده و به طرف تخمک زن برود و در نتیجه آبستنی ایجاد گردد. در این موارد است که زن با پرده سالم حامله می شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پسوریازیس یا صدف پوستی چیست؟

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

خدمات کلینیک تخصصی دکتر پرستو خسروانی

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

نشانه های مشکلات جنسی آلت تناسلی مردان چیست ؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

رینوپلاستی روش نوین جراحی پلاستیک و زیبایی بینی

دکتر شهریار لقمانی [ فوق تخصص جراحی پلاستیک ]

مفاهیم اولیه جراحی زیبایی پوست

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

نحوه و دوره مصرف قرص داکسی سایکلین برای جوش

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

جوانسازی زیر چشم با تزریق چربی

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

آیا انجام عمل ليزيك و لازک برای مبتلايان به قوز قرنيه مجاز است؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

چرا بوتاکس تقلبی ؟

دکتر کاوه کریمی راد [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت