facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir






پوکی استخوان و یائسگی
پروانه کاظمی - کارشناس ارشد تغذیه

پوکی استخوان و یائسگی

پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.dietkazemi.ir
آدرس مطب : تهران بلوار همیلا خیابان پارک میدان پارک ساختمان پزشکان پاسارگاد طبقه سوم واحد 5 تلفن مطب : 44495410 - 021
پوکی استخوان و یائسگی

یکی از مهم ترین مشکلات دوره یائسگی پوکی استخوان ها است . هورمون استروژن نقش مهمی در حفظ توده استخوانی دارد و با افت شدید ترشح این هورمون،مواد معدنی موجود در استخوانها شروع به خارج شدن می کنند؛در نتیجه استخوانها ترد و شکننده می شوند و احتمال شکستگی شان افزایش می یابد.تا شصت سالگی بیست و پنج درصد توده استخوانی از دست می رود؛در نتیجه فرد در معرض خطر شکستگی استخوان ها قرار می گیرد.متاسفانه پوکی استخوان تا وقتی منجر به شکستگی نشود علامتی ندارد.کوتاه شدن قد،کمردرد های شدید و یا تغییر شکل ستون مهره ها می توانند علائمی از شکستگی نا شی از پوکی استخوان باشند .

چگونه می توان روند پوکی استخوان را به تاخیر انداخت یا از آن جلوگیری کرد ؟
در گذشته تصور بر این بود که پوکی استخوان اجتناب ناپذیر و بخشی از روند پیری است؛اما امروزه می دانیم که چنین نیست و با اتخاذ شیوه سالم تر برای زندگی می توان آن را کنترل کرد.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید :
کلسیم
آنچه اهمیت دارد این است که مواد مورد نیاز استخوان سازی در دسترس بدن قرار گیرد،بنابراین مصرف مقادیر کافی کلسیم اهمیت دارد.بهترین منبع کلسیم شیر ومواد لبنی هستند،ولی سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و موادی که با کلسیم غنی شده اند مثل آب پرتقال غنی شده با کلسیم نیز اهمیت دارند .

ویتامین دی
برای جذب کلسیم مصرفی،بدن نیاز به ویتامین دی دارد.این ویتامین در پوست در مجاورت نور آفتاب ساخته می شود و تنها به مقادیر کم در بعضی غذا ها وجود دارد.شاید لازم باشد که آن را بصورت دارو دریافت کنید .

پروتئین ها
برای ساخت استخوان بدن به پروتئین نیز نیاز دارد .

سیگار والکل
قطع مصرف سیگار بسیار اهمیت دارد و مصرف الکل نیز باید محدود شود .

سبزیجات و میوه جات
مصرف مقادیر کافی سبزی ومیوه که سایر مواد معدنی مورد نیاز استخوان ها را در اختیار بدن قرار می دهند به ساخت استخوان کمک می کند

بطور منظم ورزش کنید
ورزش منظم استخوان ها را وا می دارد تا با استفاده از موادی که در اختیار دارند،خود را بسازند و بدین ترتیب موجب افزایش استحکام استخوانها وعضلات می شود.ورزش همچنین به پیشگیری از بیماری های قلبی و کنترل وزن کمک می کند و نیز موجب افزایش توانایی بدن در انجام امور روزمره، بهبود بی خوابی و تخفیف مشکلات خلقی در این دوره می شود.تحقیقات نشان داده اند که ورزش های قدرتی ( ورزش هایی که با وزنه انجام می شوند ) سالانه بین یک تا سه درصد به توده استخوانی اضافه می کنند که در دراز مدت تاثیر بسیار مثبتی بر استخوان ها دارد.این ورزش ها باید تحت نظر مربی و با توجه به شرایط هر فرد طراحی شود.

داروها
بعضی مواقع برای پیشگیری از ادامه روند پوکی استخوان باید دارو مصرف شود،که توسط پزشک برای شما تجویز می شود.بعضی از این داروها هورمون هستند و جایگزین هورمون استروژن می شوند و بعضی هورمون نیستند و به طریق دیگری استخوانها را وادار به استخوان سازی می کنند.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مو
پیامهای بهداشتی
امام علي (ع): خوراكت را كم كن تا بيماري تو كم گردد. (غررالحكم ،جلد 1 ،صفحه 114)


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان