شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا

تغذیه و سلامت فکری

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021

تغذیه و سلامت فکری

میزان ونوع دریافت غذایی هر فرد روی رفتار و عملکرد مغز وی موثر است.فردی که بصورت طولانی و مداوم، غذا و انرژی کمتر از نیازش را دریافت می کند، ممکن است افسرده و کج خلق شود؛ فرد خواب آلود، پس از مصرف یک فنجان قهوه و کمی اسنک، احساس سودمندی بیشتری می کند؛ فرد گرسنه ممکن است احساس تحریک پذیری و بیقراری داشته باشد در حالیکه فرد سیر، احساس آرامش و رضایت بیشتری دارد.

در هر حال، همانگونه که ذکر گردید، مغز انسان، نیاز زیادی به انرژی، دریافت آنها، وضعیت شیمیایی مغز وعملکرد نورون های مغزی و سطوح انتقال دهنده عصبی نیز دچار تغییر خواهد شد و می تواند سلولهای عصبی مغز را در معرض آسیب قرار دهد که این امر به نوبه خود سبب تغییرات رفتاری، کاهش توانایی حل مشکلات و اختلال عملکرد مغز می شود.

چندین فاکتور تغذیه ای می تواند روی سلامت مغز اثر بگذارد :
الف- دریافت انرژی کل
ب- دریافت ماکرومولکول های حاوی انرژی(چربی،کربوهیدرات، پروتئین)
ج- دریافت ویتامین ها و مواد معدنی

دریافت انرژی و سلامت فکری
انرژی معمولا به عنوان کالری حاصل از غذاها معرفی می شود و از چربی ها، کربوهیدراتها و پروتئین ها ناشی می شود. اگرچه ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن ضروری هستند ولی هیچکدام انرژی تولید نمی کنند. مغز انسان از نظر متابولیکی بسیار فعال است و در حدود 20 الی 30 درصد انرژی دریافتی فرد را در حالت استراحت به خود اختصاص می دهد. افرادی که کالری کافی از غذاها دریافت نمی کنند، تغییرات نامناسبی را در عملکرد فکری خود تجربه خواهند کرد. در این شرایط، بدن عملکردهای غیر ضروری را مسدود یا کند می نماید و سبب تغییر در سطح فعالیت، سطح هورمون ها و انتقال اکسیژن و ریزمغذیها می شود.

کربوهیدرات ها و سلامت فکری
کربوهیدرات ها شامل نشاسته ها، قندهای ساده و فیبرها هستند. غذاهای غنی از نشاسته و فیبر شامل نان ها، برنج، پاستا،غلات، میوه ها و سبزیجات هستند. غذاهای غنی از قندهای ساده شامل کیک، دسر، شکلات، نوشابه ها و شربت ها می باشند. کربوهیدرات ها به شدت روی رفتار انسان موثرند. خوردن غذاهای پر کربوهیدرات سبب افزایش آزادسازی انسولین می شود. انسولین باعث می شود که قند خون وارد سلولها شده و به عنوان منبع انرژی استفاده شود. ولی انسولین دارای اثرات دیگری نیز در بدن هست، وقتی سطح انسولین در خون بالا رود، تریپتوفان بیشتری وارد مغز می شود و سروتونین بیشتری ساخته می شود. اگر سطح سروتونین بیش از حد طبیعی شود، خاصیت خواب آلودگی در بدن ایجاد می شود . حالت سنگینی و چرت زدن برخی افراد پس از خوردن غذای زیاد نیز به همین دلیل است.

پروتئین ها و سلامت فکری
پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. بدن می تواند برخی از این اسیدهای آمینه را بسازد( اسیدهای آمینه غیر ضروری) ولی اسیدهای آمینه ضروری را باید از راه رژیم غذایی تامین کند. دریافت اسیدهای آمینه و پروتئین ها می تواند روی عملکرد مغزی و سلامت فکری موثر باشد. بسیاری از نوروترنسمیترهای مغزی از اسیدهای آمینه ساخته شده اند. ( مانند اسید آمینه تیروزین که سبب ساخت نوروترنسمیتر دوپامین و اسید آمینه تریپتوفان موجب سنتز سروتونین می شود.) اگر مقدار کافی اسید آمینه در دسترس نباشد، سطوح برخی نوروترنسمیترها در مغز کاهش یافته و عملکرد مغزی تحت تاثیر قرار می گیرد. به عنوان مثال، در صورت کمبود تریپتوفان در بدن، سروتونین کافی سنتز نمی شود و فرد، بی حوصله و پرخاشگر می شود.

چربی ها و سلامت فکری
دریافت چربی های غذایی در تنظیم حالات و رفتار مغز، نقش موثری دارد. اگرچه مطالعات زیادی تاثیرات رژیم غذایی کاهنده کلسترول را روی کاهش خطر بیماری های قلبی نشان می دهد ولی در برخی مطالعات؛ نشان داده شده است که محدودیت زیاد چربی و کلسترول غذایی می تواند سطوح سروتونین مغز را تخلیه کند و سبب ایجاد رفتارهای تهاجمی و خشونت آمیز در فرد گردد.سطوح بالای چربی و کلسترول رژیم غذایی می تواند سبب آترواسکلروز شود و در نتیجه جریان خون به مغز و عملکرد های فکری کاهش می یابد. اگر جریان خون به مغز بلوکه شود، سکته رخ خواهد داد.

ویتامین ها و سلامت فکری
ویتامین B1( تیامین) : تیامین در متابولیزه کردن گلوکز در بدن موثر است. گلوکز ، سوخت اصلی مغز است و برای سنتز چندین نوروترنسمیتر لازم است. افراد با کمبود تیامین ممکن است دچار سندرم ورنیک کورساکوف شوند که با گیجی، تغییرات مغزی، حرکات غیر طبیعی چشم و بی ثباتی رفتاری و تحلیل شدید حافظه همراه است.

منابع غذایی حاوی تیامین شامل: جگر، مخمر، غلات کامل و حبوبات می باشد.
ویتامین B12( کوبالامین): کوبالامین برای حفظ پوشش خارجی سلول های عصبی ( میلین) لازم است. میلین ناکافی سبب آسیب و اختلال در عملکرد مغز می شود.

منابع غذایی حاوی کوبالامین شامل فقط منابع حیوانی مانند لبنیات ، گوشت، تخم مرغ و جگر می باشد.اسید فولیک: در متابولیسم پروتئین ها و برخی اسیدهای آمینه بدن( بخصوص متیونین ) دخیل است. وقتی سطح اسید فولیک بدن کم است، متیونین به طور کامل متبولیزه نمی شود و در نتیجه سطح هموسیستئین خون بالا می رود. با افزایش هموسیستئین خون، خطر بیماریهای قلبی-عروقی و سکته افزایش می یابد. حتی کمبود اندک اسید فولیک در زنان باردار، سبب افزایش ریسک بروز عارضه NTD( مانند اسپینا بیفیدا) در جنین می شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که کمبود اسید فولیک سبب بروز برخی اختلالات مغزی مانند افسردگی می شود ولی این فرضیه هنوز مورد تایید همگانی نمی باشد.منابع غذایی حاوی اسید فولیک شامل: جگر، قارچ، سبزیجات برگی شکل ( اسفناج، مارچوبه، بروکلی) ، گوشت گاو، سیب زمینی و حبوبات می باشد.

ویتامین B3( نیاسین): در آزاد سازی انرژی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین موثر است.
بدن می تواند نیاسین را از اسید آمینه تریپتوفان بسازد. کمبود نیاسین سبب ایجاد عوارضی مانند تحریک پذیری، سردرد، کاهش قدرت حافظه، بی خوابی و عدم ثبات روانی می شود.

منابع غذایی حاوی نیاسین شامل: گوشت ، ماهی ، بادام زمینی، و مخمر می باشد.
ویتامین B6( پیریدوکسین): در افراد سالم، کمبود پیریدوکسین، نادر است ولی داروهای خاصی مانن داروهای ضد افسردگی می توانند سبب کمبود آن شوند.

پیریدوکسین برای تولید بیشتر نوروترنسمیترهای مغزی و هورمون ها ضروری است.
علائم کمبود این ویتامین شامل خستگی، عصبی شدن، تحریک پذیری و افسردگی می باشد. این تغییرات به علت کاهش توانایی بدن در سنتزنوروترنسمیترهاست.

مواد معدنی و سلامت فکری
آهن : یک ماده معدنی است که در تولید هموگلوبین نقش دارد. ( هموگلوبین ترکیبی است که اکسیژن را به سلول های بدن می رساند) کمبود آهن می تواند سبب آنمی فقر آهن شود که در این حالت، اکسیژن کافی به مغز نمی رسد و خستگی و عملکرد ناقص مغزی ایجاد می شود . همچنین ، کمبود آهن در دوره نئوناتال سبب تغییر میلیناسیون، تغییر سنتزنوروترنسمیترهای مونوآمین و آسیب به نفوذپذیری مغزی می شود.

منیزیم: علاوه بر نقشی که در استحکام استخوان دارد، در انتقال ایمپالس های عصبی هم نقش دارد. منابع غذایی حاوی این ماده شامل: حبوبات، آجیل، غلات، سبزیجات با رنگ سبز تیره می باشند.
منگنز: در متابولیسم کربوهیدرات ها و عملکرد مغز دخیل است. منابع غذایی حاوی این ماده شامل: غلات کامل، حبوبات، آجیل می باشند.

مس: در متابولیسم آهن و عملکرد مغز نقش دارد . کمبود مس می تواند سبب کم خونی ، اختلال در پاسخ سیستم ایمنی، تغییر در گیرنده های شیمیایی و کاهش سطح نوروترنسمیترها شود. منابع غذایی حاوی این ماده شامل: گوشت، جگر، شکلات، آجیل، غلات و میوه جات خشک می باشند.
روی: نقش مهمی در حفظ غشای سلولی و محافظت سلول ها دارد. منابع غذایی حاوی این ماده شامل : گوشت، ماهی، ماکیان، شیر و لبنیات، جگر، غلات کامل می باشند.

سلنیوم: برای سنتز برخی هورمونها و جلوگیری از آسیب سلولی مفید است. منابع غذایی حاوی این ماده شامل: غذاهای دریایی، کلیه، جگرو گوشت می باشد.

نتیجه
مطالعات انجام شده طی چند دهه اخیر، نشان می دهند زمانیکه مغز، ذخیره کافی پیش سازهای نوروترنسمیترها را داشته باشد، رفتار فرد به سمت یک رفتار طبیعی گرایش می یابد ولی ذخیره ناکافی و یا نامتعادل آنها سبب کمبود و عدم تعادل نوروترنسمیترها می شود و در نتیجه ، ممکن است رفتار غیر طبیعی مانند میل و اعتیاد به الکل ، مواد مخدر یا غذاها ایجاد شود.

مغز ، پیام های عصبی را دریافت و ذخیره می کند، اطلاعات گیرنده های مختلف را هماهنگ می کند، پاسخ های حرکتی را شروع و کنترل می کند. این عملکرد ها مسئول فعالیت فکری و تشکیل دهنده پایه رفتار هستند. بنابراین ، ارتباط مستقیمی بین تغذیه و عملکرد مغز و رفتار وجود دارد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

التهاب فاشیای کف پا چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

درمان خال

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

اقدامات قبل از بارداری (1)

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

چگونه شدت عوارض ماموپلاستی را کم کنیم

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

راهکار داشتن پوست درخشان و شفاف

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

درمان لکه های قهوه ای جای جوش

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ماندگاری تزریق ژل یا فیلر به چه عواملی بستگی دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض عدم درمان واریکوسل یا واریس بیضه چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت