دکتر حمید وحیدی - متخصص پوست و مو

مراقبت های بعداز بوتاکس

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhvahidi.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین بیستون و چهلستون ، مجتمع پزشکی شقایق تلفن مطب : 88724048 - 021

استفاده از توکسین بوتولینیوم ( بوتاکس ) موثرترین و پرکاربردترین راه کاهش چین و چروکهای صورت است. در واقع تزریق بوتاکس شایعترین اقدام زیبایی درمانی در دنیاست و هر روزه ملیون ها نفر بوتاکس تزریق می کنند. این توکسین،یک پروتئین خالص شده استریل حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم درآزمایشگاه است. با تزریق مقادیر حساب شده این ماده در عضلات صورت، عضله های اطراف ناحیه تزریق قابلیت تحریک شدن توسط عصبها را برای مدت چند ماه از دست می دهند( بعبارتی موقتا ریلاکس یا نسبتا شل می شود) و به علت شل شدن عضلات ،چین وچروک ناخواسته در صورت که با کمترین واکنش احساسی در آن نمایان می شود کم می شود.

بوتاکس بر چه چروک هایی اثر دارد ؟
چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند :
چروکهای استاتیک :
که در حالت استراحت پوست مشاهده میشوند. این چروکها عمدتاً ناشی از عوامل مضر خارجی نظیر آفتاب و همچنین نییجه ی نهایی عوامل مضر داخلی یعنی انقباضات مکرر و مزمن عضلات صورت هستند. این چروک ها به درمان با روش لایهبرداری شیمیایی(پیلینگ)، لایه برداری مکانیکی(میکرودرم ابریژن) و لیزردرمانی برای نوسازی پوست به خوبی(ولی به کندی) پاسخ میدهند. اما پیش از آن باید اثر انقباضی عضلات را مهار کرد تا امکان کار روی آن ها فراهم شود.

چروکهای دینامیک :
که مستقیما در نتیجه فعالیت زیاد عضلانی در ناحیه صورت پدیدار میشوند و عمدتاً ناشی از عادتهای غلط مانند اخم کردن و بالا انداختن مکرر و شدید ابروها هستند. این چروکها معمولاً در یکسوم فوقانی صورت مشاهده میشوند.چروکهای شعاعی اطراف چشمها موسوم به چروکهای پاکلاغی یا پنجه کلاغی، چروکهای افقی پیشانی و چروکهای اخم بالای بینی از این نوع هستند. چروکهای دینامیک معمولاً از چروکهای استاتیک عمیقترند (و اغلب بر آن ها منطبق هستند) و بهخوبی به درمان با تزریق بوتولینوم پاسخ میدهند. بنابراین چه چروک دینامیک باشد و چه استاتیک عملا در هر دو نوع نیاز به بوتاکس است تا برطرف شود.

بوتاکس چگونه عمل میکند ؟
وقتی فردی به دلیل چین و چروک و خطوط عمیق روی صورتش به پزشک مراجعه میکند، برحسب وضعیت پوستش، درمانهای متفاوتی از جمله بوتاکس به او پیشنهاد میشود. سپس مقدار مشخصی از بوتاکس توسط سوزنی ظریف به داخل عضلات زیر چروک تزریق میشود، این باعث غیر فعال شدن عضله تولید کننده چین میشود و نتیجتاً چروک پس از مدتی محو میشود. درصورت ۴٣ عضله وجود دارد و ضروری است تا تزریق بوتاکس در محل های دقیق و با توزیعی متقارن و متوازن انجام شود،تا فقط عضلات ایجاد کننده چین وچروک ضعیف شوند و حرکات طبیعی صورت باقی بمانند و صورت ماسکه نشود. تزریق بوتاکس برخلاف آنچه بنظر می رسد مهارت و دقت فراوانی می طلبد.

موارد کاربرد توکسین بوتولونیوم در زیبایی- درمانی این موارد است :
خط اخم،چروکهای کنار چشم ( پنجه کلاغی ) ،خطوط افقی پیشانی، چین های دوطرف بینی ، چروک اطراف لب، خط خنده عمیق ، انقباض شدید عضلات چانه، نمایان شدن لثه های بالایی در هنگام خنده، انقباض شدید باندهای عضلانی گردن و … نتیجه تزریق بوتاکس بعد از چند روز شروع می شود و برای کامل شدن به ٧-۱۴روز نیاز دارد.

طول اثر بوتاکس معمولا”سه تا چهار ماه می باشد و بعداز آن حرکات عضله و چین و چروکها کم کم باز می گردند. میزان اثر بوتاکس به عواملی مانند ضخامت و نوع پوست و شدت چین وچروک و البته سن بستگی دارد. هر چه فرد زودتر اقدام کند امکان ایجاد چروک های عمیق تر را از عضلات می گیرد. در واقع امروزه بوتاکس بیشتر از درمان به منظور پیشگیری از ایجاد چروک بکار می رود و بسیاری از خانم ها در اولین نوبت بوتاکس را در سن کم و بیش ۲۵ سالگی تزریق می کنند.

در چه کسانی نباید تزریق بوتاکس انجام شود ؟
تزریق در موارد زیر به منظور زیبایی( و نه درمانی) انجام نمی شود :
زنان باردار، زنان شیرده،افراد کمتر از ١٨یا بیشتر از ۶۵سال(مگر به تشخیص پزشک) ، افرادی که از تزریق بوتاکس انتظارات غیرواقعی دارند، کسانی که ثبات روانی ندارند یا وسواس شدیدی در همه چیز دارند، افراد با سابقه حساسیت نسبت به هرکدام از اجزای دارو (مانند دچار حساسیت به پروتئین شیر گاو)، افرادیکه در محل تزریق عفونت پوستی دارند، افراد با سابقه بیماریهای عصبی ـ عضلانی مانند میاستنیگراو و اماس، کسانی که تحت درمان با داروهای آنتیبیوتیکی قرار دارند و نیز مصرفکنندگان گروهی از داروهای قلبی نمی توانند ازاین ماده استفاده کنند.

آیا تزریق بوتاکس درد دارد ؟
با استفاده از بیحسی موضعی یا کمپرس یخ به مدت چند دقیقه محل تزریق تقریبا بیحس میشود بنابراین بیمار موقع تزریق فقط سوزش مختصری احساس میکند. بعد از تزریق هم با گذاشتن کمپرس یخ درد بیمار کاهش می یابد. با این همه سوزن های مورد استفاده در تزریق آنقدر ظریفند که عملا بیشتر افراد حتی بدون کمپرس یخ و بی حسی موضعی هم احساس درد نمی کنند.

آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد ؟
بوتاکس روشی کم عارضه است و عوارض مطرح شده برای آن نادر، جزئی و گذرا هستند. از عارضه های بی اهمیت و گذرای بعد از تزریق میتوان به قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردردی که ممکن است تا ۳ ساعت طول بکشد، تهوع مختصر، ضعف عمومی و خارش اشاره کرد. بعضی عوارض احتمالی دیررس که اهمیت بیشتری دارند نظیر دوبینی، افتادگی پلک و ابرو نیز مطرح هستند. البته این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه های کناری تزریق شود یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد. تزریق بوتاکس به ماهیچه بالا برنده پلک موجب افتادگی کامل یا بخشی از پلک به مدت شش تا هشت هفته میشود. از جمله تاثیرات ثانویه تزریق بوتاکس میتوان به خشکی موقتی چشم، اشک، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد میشود، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد. با تزریق درست و ماهرانه احتمال این موارد به صفر می رسد. با این همه تمام این عوارض نادر و موقتی راه درمان دارند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و اصولا هیچ کاری در دنیا نیست که عوارض خود را نداشته باشد، حتی مصرف یک قرص استامینوفن! هم اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده از آن برای زیباسازی صورت می شود. و هنرپیشه ها و سیاست مداران بیشترین مصرف کنندگان این ماده میباشند.

چند بار باید تزریق را تکرار کرد ؟
تعداد دفعات تزریق بسته به کیفیت بوتاکس و تفاوت های فردی متفاوت است ودر بیشتر مواقع با تکرار تزریقات ماندگاری و اثر دارو بیشتر میشود و بسیاری از چروکها برای همیشه از بین رفته یا عمقشان کم میشود. تزریق بوتاکس سریع ترین و موثرترین شیوه برای رفع چروک است. مدت تزریق بوتاکس بین ۲۰ ۱۰ دقیقه است. مزیت دیگر این روش برگشت سریع به سر کار است چرا که اغلب جای تزریق هم پس از چند ساعت محو می شود. تزریق دوم معمولاً ۳ تا ۴ ماه بعد از نوبت اول و تزریق سوم ۴ تا ۶ ماه بعد از دومین تزریق، با هدف دوام حالت فلجی عضلات صورت و صاف ماندن پوست و ایجاد عادت اجتناب از حالات تولیدکننده چروک، انجام میشود. پس از چند نوبت تزریق به فرد آموزش داده میشود تا در صورت مشاهده برگشت انقباضات و چروکهای قبلی، برای تزریق مجدد مراجعه نماید.

چه کسی کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس است ؟
هر کسی که خواهان این است که چهره جوانتر و کم چروکتری داشته باشد کاندیدای مناسبی برای تزریق است.

چه جنسی از بوتاکس کیفیت بهتری دارد ؟
دو برند اصلی مورد استفاده در دنیا “بوتاکس” و “دیسپورت” هستند که هر دو مورد تایید اداره غذا وداروی آمریکا(FDA) می باشند. اما واردات محدودی داشته و بسیار گران هستند. فرآورده کشورهای دیگری چون کره neuronoxو …نیز کیفیت بالایی دارند و عملا مورد استفاده قرار می گیرند و مشکلی ندارند. بوتاکسهای چینی نیز اگر مورد تایید پزشک متخصص باشند برای مصرف مناسب و مقرون به صرفه هستند.اهمیت موضوع در این است که بوتاکسهای تزریقی تقلبی نباشند.

قبل از تزریق بوتاکس چه مواردی را باید رعایت کرد ؟
مهم ترین مورد پس از ویزیت و تایید مناسب بودن وضعیت عضلات صورت و شرایط مناسب فرد برای اقدام به تزریق بوتاکس و تعیین وقت تزریق این است که از سه روز قبل مصرف داروهایی چون آسپرین، دی پیریدامول، وارفارین، ویتامین ایی، جین سین، تیکلوپیدین و امگا ۳ و…. که خطر خونریزی و کبودی را زیاد می کنند قطع شود. همچنین بهتر است نزدیک به زمان بوتاکس چای سبز نیز مصرف نشود.

بعد از تزریق بوتاکس چه مواردی را باید رعایت کرد ؟
همچنین برای اثر بخشی بیشتر آن به بیمار توصیه می گردد بین یک تا 3ساعت با عضلات صورت بازی کند (اخم کند و باز کند ولی محل تزریق را ماساژ ندهد). تا ۴ ساعت نباید صورت را به سمت پایین خم کردو شب تزریق در حالیکه زیر سر بلند است بخواب برود.نکته آخر اینکه بوتاکس بیش از نود در صد از چروک ها را با قدرت تمام باز می کند و تنها ده در صد از چروک ها را وا می گذارد تا با روش های دیگر درمان شوند و عملا بدون بوتاکس کار روی چروک ها حتی با بهترین روش ها و کرم ها، بدون نتیجه است.دو هفته بعد از تزریق جهت روتوش لازم است دوباره به پزشک متخصص معالج مراجعه شودودر صورت وجود هرگونه عیب و نقص قابل اصلاح یا عدم کارکرد در مناطق مورد تزریق اقدام به اصلاح یا تزریق مجدد شود.سنگینی و ورم پلک در پاره ای از موارد مخصوصا در کسانیکه برای بار اول اقدام به انجام این کار میکنند طبیعی بوده و بعد از چند هفته بهبود می یابد.ندرتا مواردی از حساسیت بویژه در خانمهای میان سال ومسن در تزریق روتوش مخصوصا در تزریق اول یا دوم بصورت ورم شدید پیشانی و اطراف چشم دیده میشود که علیرغم ظاهر ترسناک و پر سرو صدا با توجه و درمان صحیح توسط پزشک متخصص سریعا بر طرف میشود. وجای نگرانی ندارد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آبسه پستان چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ارتباط ایجادآکنه ( جوش ) با هورمون ها

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

علائم و درمان التهاب رباط کف پا

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درمان عوارض پس از آسیب نخاعی با فیزیوتراپی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

اختلالات صحبت کردن در انسان

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

تغذیه در ایام گرم و تابستان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آیا نشستن زیاد سلامتی را به خطر می اندازد؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

تغذیه در بیماری های قلبی عروقی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

جوانسازی پوست با تیکسل

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت