دکتر کاملیا فرمند - دندانپزشک عمومی

بلیچینگ یا سفید کردن دندانها

دکتر کاملیا فرمند [ دندانپزشک عمومی ]آدرس وب سایت : www.drfarmand.ir
آدرس مطب : تلفن مطب : 88049191 - 021

بلیچینگ دندان چیست ؟

سفید کردن دندانها یا بلیچینگ درمانی است که در آن بد رنگیها و رنگدانه هایی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندانها شده و حتی بعضی بد رنگیهای ژنتیکی را بر طرف نموده ودندانهایی سفید و زیبا را به شما هدیه میکند.

راههای سفید کردن دندان ها
ماده اصلی سفیدکننده دندانها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرمهای مینایی شده و آنها را از بین میبرد. به مرور زمان این ماده به قسمتهای زیرین مینا در عاج نفوذ میکند و رنگ آن را روشنتر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود . دو روش کلی برای سفید کردن دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که از نظر مراحل وهزینه بلیچینگ دندان متفاوت هستند.
۱. بلیچینگ در خانه ( home bleaching) :
در این روش دندانپزشک شما در یک جلسه از فک بالا و پایین شما قالبگیری
میکند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف به شما تحویل داده میشود. که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندانهای شما بماند تا سفید شود بین دندانها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به شما داده میشود.


۲. روش سفید کردن دندانها در مطب (office bleaching) :
در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها محافظت میشود،سپس مواد سفید کننده با غلظت بالا بر روی دندانها گذاشته میشود . ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما. و فرق چندانی بین آنها وجود ندارد و هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است.

کدام روش سفید کردن دندانها بهتر است ؟
چقدر بلیچینگ دندان موثره ؟

اساتید علم زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل میشود که هر دو این روشها با هم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه گیری در زمان کمتر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل میشود.

با بلیچینگ دندانها چقدر سفیدتر میشوند ؟
این سوالی است که هیچ کس نمیتواند به آن پاسخ قطعی بدهد. ممکن است از یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندانها و نوع رنگدانه های رسوب کرده بین دندانها متغیر باشد.

بعد از بلیچینگ، دندانها تا چه مدت سفید می مانند ( مراقبتهای بعد از بلیچینگ )
این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنیهای رنگدانه دار کمک میکند دندانها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندانها به صورت دایمی سفید بمانند.

سفیدی دندانها و علت تغییر رنگ آنها
دندانها از دو بخش مینا و عاج تشکیل شده اند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان میشود . ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندانهایی با شفافیت بیشتر میشود. اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج نمایانتر میشود. ضمنا بعضی رنگدانه ها نیز به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده و با کریستالهای مینایی باند میشود که تغییر رنگ واضحتری را باعث میشود. گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود.

چگونه دندان هایی سفید داشته باشیم
مهمترین علل تغییر رنگ دندانها:

۱. سیگار کشیدن
۲.استفاده از نوشیدنیهای رنگی مثل چای ، قهوه و ...
۳. افزایش سن
۴.عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان
پرهیز از هر یک از موارد بالا و استفاده بجا و مناسب از نوشیدنیهای رنگی مثل چای ، قهوه میتواند در سفید ماندن دندان ها موثر باشد.

آماده سازی دهان برای بلیچینگ (سفید کردن دندانها )
قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندانهای پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم که بلیچینگ بر روی پر کردگیها ، روکشها، لامینتها و نواحی زرد ریشه ناشی از تحلیل لثه تاثیری ندارد.قبل از اقدام به بلیچینگ ، انجام جرمگیری(در صورت وجود جرم ) و برساژ به نتیجه گیری بهتر می انجامد.

عوارض بلیچینگ دندان چیست ؟
اصولا بلیچینگ اگر تحت نظارت دندانپزشک انجام بگیرد عارضه خاصی ندارد ،فقط ممکن است دندانها را تا مدتی حساس کند که این مورد نیز معمولا با خمیردندانهای ضد حساسیت قابل درمان است.

خمیردندان و پودر سفید کننده دندان
این مواد غالبا دارای درصد بالای ساینده ها هستند که باعث میشوند لایه ای از روی مینای دندان شما برداشته شود و استفاده از آنها به ویژه به صورت مکرر به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

لاک سفید کننده دندان
لاک سفید کننده دندانو انواع دیگر سفید کننده ها که در داروخانه ها عرضه میشوند، درصد بسیار پایینتری از پراکسید هیدروژن را دارا هستند . بنابراین ، سفید کردن دندانها به صورت تاخیری انجام میپذیرد. ضمنا این مواد چون بدون هیچ محافظی در دهان رها میشوند و کنترلی روی آنها نیست بنابراین با بزاق شسته شده و بلعیده میشوند که این مورد نیز میتواند صدمات جدی به بدن فرد وارد کند. ضمنا این مواد غالبا حاوی ساخارین هستند که هر چند برای دندانها مضر نیست ، اما سرطان زایی آن مدتهاست به اثبات رسیده و استفاده از آن در آمریکا ممنوع میباشد.

بلیچینگ در خانه
بسیاری از افرادی که جهت بلیچینگ دندانهای خود مراجعه میکنند، روش بلیچینگ در خانه ( home bleaching ) را انتخاب میکنند، ولی بعد از مدتی بسیاری از توصیه های دندانپزشک خود را فراموش میکنند. ضمن ایندر ابتدای این مقاله بیلیچینگ به این نکته پرداختیم که بلیچینگ چیست ؟ و عوارض بلیچینگ در هر دو روش کدام است. در روش بلیچینگ در خانه همانطور که قبلا توضیح دادیم، دندانپزشک از دندانهای شما قالبگیری میکند و یک جفت تری متناسب با سایز دندانهای شما و مخصوص به شما( custom trays)میسازد. و سپس ژلهای سفید کننده دندان را همراه با این تری ها به شما تحویل میدهد.که بسیاری از همکاران توضیحات جامعی را برای این درمان ارایه نمیکنند.
مراحل استفاده از تری ها و ژلهای سفید کننده دندان
۱. ابتدا دندانهای خود را مسواک نموده و با نخ دندان ما بین دندانهای خود را تمیز کنید.
۲.نوک مخلوط کننده سرنگ را وصل کنید.
۳. یک قطره ژل سفید کننده دندان را بر سطح داخل لبه بیرونی هر یک از حفره های قالب پلاستیکی دندانها ( تری ها ) بچکانید. بعد از چکاندن هر قطره آنرا با نوک سرنگ در حفره پخش کنید.
۴. قالبهای محتوی ژل سفید کننده دندان را بروی دندانها بگذارید. دقت کنید که ژل از قالبها بیرون نزند و مطمین شوید که قالبها بدرستی و کاملا بر روی سطح دندانها قرار گیرد.
«پس از قرار دادن قالب بر روی دندانها ، حبابهایی در ژل سفید کنندهمشاهده می نمایید، که خود بخشی از روند سفید نمودن دندانهاست»
۵. ژل اضافی بیرون زده از قالب را بوسیله انگشت یا مسواک خشک پاک کنید. سفید شدن لثه ، در این مرحله طبیعی است و ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و این خود علامت زیاد گذاشتن مواد سفید کننده دندان است که باید در دفعات بعد کمتر استفاده کنید.
۶. قالبها را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی دندانهای خود نگه دارید.( استفاده بیش از ۱۵ دقیقه تاثیری نخواهد داشت. )
۷. بعد از هر کاربرد ، قالبها را از دهان خارج کرده و با آب و مسواک دندانها و لثه های خود را بشویید.قالبها را با آب سرد بشویید و کاملا از ژل پاک کنید، سپس در یک جعبه در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.
۸. برای کسب بهترین نتیجه ، از ژل سفید کننده در دو نوبت یکی در ابتدای روز و دیگری در انتهای شب قبل از خواب استفاده نمایید.
نکات قابل توجه حین استفاده از ژل سفید کننده دندان در منزل
۱. اگر در بخشی از قالب پلاستیکی ( تری ) مخصوص خود ، رنگ تیره مشاهده کردید ، نرمال است ، علت آن اکسیداسیون سطح آمالگام دندانهای پر شده است.
۲. سطوح دندانهای نزدیک به لثه دیرتر از سطوح جونده یا لبه دندانها سفید خواهد شد.
۳. حساس شدن دندانها به سرما ، امری طبیعی است. اگر این حساسیت بیش از حد ملایم و در حدود اذیت کننده بود ، با ما تماس بگیرید.
۴. ممکن است بدون مشخص شدن ناحیه ای خاص ،دندانها ، لثه ،زبان، لب و یا گلو حساس شود. این حساسیت معمولا با قطع یک تا سه روزه استفاده از ژل سفید کننده دندان قطع میشود.
پس از رفع حساسیت، انتخابهای ذیل را مورد نظر قرار دهید
۱. اگر مشکل ،تحریک لثه هاست، یا قالب پلاستیکی بیش از حد معمول به لثه ها فشار میاورد، یا شما بیش از اندازه از ژل روی حفره ها میچکانید. اگر مشکل فشار قالب است ،از دندانپزشک خود کمک بگیرید .و در غیر این صورت از ژل سفید کننده کمتری استفاده کنید.
۲. اگر حساسیت دندان در حین بلیچینگ در منزل ( home bleaching) ، اتفاق افتاد، سعی نمایید مصرف ژل را به یک روز در میان و یا حتی دو روز در میان کاهش دهید.

۳. اگر حساسیت ادامه یافت از ژلهای ضد حساسیت موجود در بازار ، با نظر ما استفاده کنید. NSF
۴. چنانچه باز هم حساسیت ادامه یافت استفاده از ژل را قطع کنید و با ما تماس بگیرید.
بعد از کامل شدن روند بلیچینگ، دندانهای شما ممکن است قدری سفیدتر از حد معمول به نظر آید.ولی پس از دو هفته از زمان پایان بلیچینگ،دندانها رنگ نهایی خود را خواهند داشت.
نکات مهمی که باید در حین سفید کردن دندان ها مورد توجه قرار داد
۱. در طول درمان ، مصرف توتون ، دخانیات ، چای ، قهوه و نوشیدنیهای تیره رنگ حاوی کولا را کاهش دهید، زیرا این مواد ممکن است در روند سفید کردن دندانها تاثیر منفی گذاشته و حتی مجددا آنها را تیره نماید.
۲. بهداشت دهان را در طول دوره سفید کردن دندانها کاملا رعایت نمایید.
۳. فاصله زمانی بین نوبتهای استفاده از ژل سفید کننده دندان حداقل بیش از یک ساعت باشد.
کنترااندیکاسیونها(کارهایی که نباید حین استفاده از ژل سفید کننده دندان انجام داد )
۱. به هیچ عنوان در هنگام بارداری ، شیر دادن، بیماران قلبی حاد، بیماران دیابتی، بیماران دارای دندانهای حساس و افراد زیر ۱۶ سال نباید از ژل سفید کننده استفاده کنند.
۲. هرگز قالب پلاستیکی دندانها را از ژل لبریز نکنید.
۳. از تناول خوراکها، میوه ها و نوشیدنیهای حاوی سیتریک اسید در طول درمان خودداری کنید.
۴. سرنگهای حاوی ژل سفید کننده را در محل خشک و خنک نگهداری نموده و هرگز آنها را در یخچال یا فریزر قرار ندهید.
۵. در طول زمان بکار گیری و استفاده از ژل سفید کننده بر روی دندانها در دهان ، از خوردن ، آشامیدن و یا کشیدن سیگار خودداری نمایید.
بهترین نتیجه در بلیچینگ خانگی ( home bleaching) در حداقل زمان ۲ هفته تمام میباشد.بشرطی که نوبت زمانهای استفاده منظم بوده و قطع نگردد.اما استفاده بیش از دو بار در روز یا مدت زمان طولانی تر از یک ساعت در هر بارمنجر به تسریع در نتیجه گیری نخواهد شد.


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سنگ های ادراری اسید اوریکی چه هستند؟

دکتر مجید حقیقت [ متخصص کلیه و مجاری ادراری ]

تغییرات زنان پس از آسیب شدید نخاع

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آزواسپرمی در مردان

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

چه عواملی باعث تخریب کلاژن می شوند؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

مراقبت های بعد از جراحی لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

خطرات سونوگرافی داپلر در بارداری

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

کاربرد مزوژل پروسترولین چیست؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

لیفت ابرو چگونه انجام می شود

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغذیه و طب مکمل در سنگ کلیه

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت