شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

آشنایی با روش لیفت با نخ صاف و خاردار PDO

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

همان طور که می دانیم با بالا رفتن سن الیاف کلاژن شکسته شده و کاهش می یابد و این باعث ایجاد چروک و افتادگی در پوست می شود. کلاژن های پوست دائما در حال تخریب و ساخته شدن هستند، به همین علت ماندگاری دائمی ندارند. اساس لیفت با نخ بر تحریک کلاژن سازی استوار است. در روش های مختلف جوانسازی غیرتهاجمی مثل لیفت با نخ، هایفوتراپی و اندولیفت کلاژن سازی پوست تحریک می شود. کلاژن های جدیدی که ساخته می شوند به پوست حجم می دهند، کانتور صورت را اصلاح می کنند و کاری می کنند که چندین سال جوان تر شوید. دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو ، در زیر به جزییات لیفت با نخ پی دی او (PDO) می پردازد.

لیفت نخ

شکل ۱ لیفت نخ

ماده تشکیل دهنده نخ لیفت چیست؟

در روش لیفت با نخ از نخ های خاصی استفاده می شود که ماده تشکیل دهنده آن ها محرک قوی ساخت کلاژن هستند. جدیدترین نخ ها قابل حل و استریل هستند که خطر عفونت را کاهش می دهد. نخ (PDO) یا پلی دی اکسانون، نخ های قابل جذب و محکمی هستند که برای سال های سال در جراحی هایی همچون قلب مورد استفاده قرار گرفته اند بنابراین بی خطر بودن آن ها شناخته شده است.

ویژگی‌های نخ لیفت

شکل 2 ویژگی نخ لیفت

چگونگی اثر و ماندگاری لیفت با نخ

کشیدن پوست با قرار دادن نخ در زیر پوست یک روش بدون نیاز به جراحی، ایمن و کم تهاجمی است که پوستی کشیده تر، طبیعی و جوان تر را به ارمغان می آورد. این نخ ها در زیر پوست قابل رویت نمی باشند. زمانی که نخ ها در جای خود قرار گرفتند، فرایند کلاژن سازی طبیعی پوست و سلول سازی با اثر جذب شدن نخ در بدن فعال می شود. نخ ها در امتداد مسیر های از پیش تعیین شده پوست صورت و گردن قرار داده می شوند و به مرور در این محل شروع به کلاژن سازی می کنند. به دلیل افزایش ساخت و تولید کلاژن توسط سلول های فیبروپلاست، سفتی پوست و افزایش ضخامت بافت زیر پوستی ایجاد می شود و در نهایت علاوه بر سفت شدن پوست، درجاتی از لیفتینگ و کشیده شدن نیز به وجود می آید.

ویژگی‌های لیفت با نخ

شکل 3 ویژگی های لیفت با نخ

معمولا از هفته سوم پس از قرار دادن نخ در زیر پوست،تولید کلاژن جدید شروع می شود و در ماه سوم تغییراتی پوستی در فرد به طور واضح مشاهده می شودو این تغییرات تا ماه هفتم افزایش یافته و در ماه نهم به حداکثر می رسد، این زمانی است که نخ تقریبا جذب شده و اثر تحریک تولید کردن کلاژن به پایان رسیده است. واقعیت این است که لیفت با نخ در مقایسه با جراحی های تهاجمی تر، ماندگاری بسیار کمتری دارد. جراحی لیفت ممکن است ۵ یا ۱۰ سال ماندگاری داشته باشد. ماندگاری تغییرات ایجاد شده در لیفت با نخ حدود ۱ تا ۲ سال می باشد.

البته ماندگاری روش های کم تهاجمی تا حد زیادی به شرایط سنی و وضعیت پوست شما بستگی دارد. پایداری درمان برای افرادی که دچار پیری شدید یا افتادگی های زیاد پوستی هستند، بسیار کوتاه است چرا که سلول های فیبروبلاست این افراد هم پیر و ضعیف هستند و توان کلاژن سازی کمتری نسبت به جوان ترها دارند. در مورد این افراد انتظار داریم که در عرض ۴ ماه ۶۰ درصد از اثرات درمانی از بین بروند.

انواع نخ های پی دی او

نخ های پی دی او دو نوع هستند:

  1. نخ های صاف
  2. نخ های خاردار

معمولا پزشک ترکیبی از هر دو نوع نخ را برای فرد انجام می دهد.

نخ های صاف پی دی او

  1. نخ های صاف پی دی او برخلاف نخ های کاگ (cog)، خار ندارند و گیر در پوست ایجاد نمی کنند و صرفا به دلیل خاصیت کلاژن سازی در نواحی که نیاز به سفت شدن پوست هست کار گذاشته می شوند.
  2. این نخ ها برخلاف نخ های کاگ لیفت آی ندارند.

روش انجام لیفت با نخ کلاژن ساز پی دی او به این صورت می باشد که برای استفاده در جوانسازی این نخ های مو مانند، درون یک سوزن بسیار ظریف قرار دارند و به وسیله سوزن در محل مورد نظر مانند گردن، چروک پنجه کلاغی اطراف چشم، چروک ریز اطراف دهان و زیر گونه ها قرار داده می شوند سپس سوزن از پوست خارج شده در حالی که نخ داخل پوست باقی می ماند. به مرور شاهد کاهش چروک ریز، سفتی و شفافیت پوست خواهیم بود.

نخ های خاردار کاگ (COG)

  1. در این روش نخ های کاگ در نواحی میانی صورت یا پیشانی یا گردن تعبیه می شود.
  2. اثر لیفت و بالا کشیدن این نخ ها سریع و آنی می باشد.
  3. این نخ ها قابل جذب هستند و ماندگاری این روش یک تا دو سال می باشد.
  4. این نخ ها که به طور خاص برای لیفت به کار می رود، دارای خارهایی روی سطح نخ به نام کاگ است که جنس آن ها نیز از پی دی او و قابل جذب بوده اما هزینه بالاتری دارد و در همان جلسه اول لیفت صورت ایجاد می کند و با جذب نخ ها اثرات کشیده شدن و جوانسازی نیز انجام می شود.
  5. به دلیل خاردار بودن این نوع نخ در موقع کاشت فرد درجاتی از بالا کشیدن پوست صورت و گونه را حس می کند و شخص پس از انجام این روش لیفت کاملا محسوسی را همان موقع می بیند.

هر دو نوع نخ پس از حدود 7 ماه جذب می شوند به این صورت که توسط مراحل هیدرولیز به آب و دی اکسیدکربن تبدیل و جذب می گردند. به تجربه دیده شده که پوست صورت پس از دو ماه بعد از نخ گذاری شفاف تر و ساختار پوست محکم تر می شود. لیفت با نخ از ماه سوم به بعد که کلاژن سازی صورت می گیرد، جلوی افت بیشتر پوست را گرفته و لیفت ثانویه ای مثل نخ های پی دی او به مرور ایجاد می شود.

انواع نخ

شکل 4 انواع نخ

روش کار لیفت با نخ کاگ چگونه است؟

در این روش نیازی به استفاده از تیغ جراحی نیست و هیچ برش یا بخیه ای روی پوست انجام نمی شود. به جای آن متخصص پوست با قرار دادن نخ در زیر پوست کاری می کند که پوست صورت بالا بیاید و کشیده تر و جوان شود. در واقع به جای بریدن پوست اضافه، پزشک با استفاده از نخ های بخیه آن ها را جمع و سفت می کند تا دیگر افتادگی در سطح پوست قابل مشاهده نباشد. پس بدون دردسرهای جراحی لیفت، پوستی جوان تر و زیباتر خواهید داشت.

ابتدا نواحی خاصی در صورت که احتیاج به لیفتینگ دارند مشخص می شوند و سپس تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه لیفت با نخ انجام می شود. اکثر بیماران عمل را به خوبی تحمل می کنند و غالبا از کوتاه بودن زمان عمل و سهولت انجام آن متعجب می شوند. پزشک سوراخ بسیار کوچکی روی پوست ایجاد می کند و سوزن و نخ مخصوص لیفتینگ را وارد بافت زیرین پوست می کند. نخ مثل قلاب به لایه زیرین پوست افتاده صورت گیر می کند و پوست را به بالا می کشد و به این ترتیب پوستی صاف تر و جوان تر به دست می آید تا با اثر نیروی جاذبه و بالا رفتن سن مقابله شود.

لیفت صورت با نخ جایگزینی مناسب ، راحت تر و کم تهاجمی نسبت به جراحی لیفت صورت است که صورت را بدون تحمیل عوارض جانبی مربوط به جراحی جوان و شاداب می کند. البته که نتیجه لیفت با نخ در مقایسه با جراحی کامل لیفت صورت که با برش وسیع پوست همراه است، ضعیف تر عمل می کند ولی با این حال روش مناسبی برای جوانسازی صورت در افرادی است که هنوز در ابتدای افتادگی پوست هستند یا کلا تمایلی به انجام جراحی وسیع صورت ندارند.

نخ کاگ

شکل 5 نخ کاگ

چند جلسه درمان نیاز است؟

در این روش در طی فقط یک جلسه درمان از نخ های پی دی او در جهت کشیدن پوست برای ثابت نگه داشتن موقعیت جدید پوست و بافت های صورت استفاده می شود.

مراقبت های قبل از کاشت نخ

بهتر است یک هفته قبل از کاشت نخ از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری شود. این داروها شامل آسپرین، بروفن، کورتون و ویتامین E می باشد.

دوره نقاهت، عوارض و مراقبت های بعد از لیفت با نخ

تتیجه لیفت با نخ در چه حد است؟

نتایج لیفت با نخ طبیعی هستند. طبیعی بودن نتایج لیفت بیشتر به خاطر این است که در این روش نمی توانیم تغییرات بنیادی و جدی در پوست ایجاد کنیم. در جراحی لیفت در لیگامان ها، عضلات و بافت های زیر جلدی تغییرات عمده ایجاد می شود. این کارها را نمی توانیم در لیفت با نخ انجام دهیم. در این روش صرفا می توانیم با حفظ ساختار اصلی پوست، تغییراتی در انحنای سطحی صورت ایجاد کنیم. برای همین این روش جوانسازی را بیشتر به افراد جوان تر (بین ۳۵ تا ۵۰ سال) توصیه می کنیم.

لیفت با نخ کاگ برای چه افراد و چه مواردی توصیه می شود؟

اگر به دنبال بهبود قسمت تحتانی صورت خود باشید، کاندید خوبی برای لیفت با نخ هستید. در افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال اگر دچار افتادگی خفیف تا متوسط قسمت میانی و پایین صورت هستند، یعنی گونه ها کمی افتاده و شل شده یا پوست در نواحی خط فک آویزان شده کاشت نخ کاگ گزینه مناسبی است، به این ترتیب گونه ها بالا کشیده می شوند و خط فک مشخص و جوان تر می گردد. همچنین عمق خط خنده کم خواهد شد.

تفاوت لیفت صورت با نخ کاگ و جراحی لیفت

شکل ۶ تفاوت لیفت صورت با نخ کاگ و جراحی لیفت

لیفت با نخ برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

در افرادی که تمایل به بالا کشیدن ابروها دارند و جوان هستند، اثر قابل ملاحظه و ماندگاری ندارد و بی فایده است و بهتر است از روش تزریق بوتاکس برای لیفت مختصر ابرو استفاده شود.

آیا می توان لیفت با نخ را باز هم تکرار کرد؟

همان طور که گفته شد، کلاژن های جدید می توانند تا حداکثر ۲ سال پایداری داشته باشند و در این مدت اندک اندک تخریب می شوند. بعد از این که کلاژن ها تخریب شوند، اثرات لیفت با نخ یا سایر روش های لیفتینگ کم تهاجمی ناپدید می شوند. البته جای نگرانی نیست و می توانید دوباره برای تمدید اثرات همان درمان یا سایر درمان ها شامل هایفو یا آندولیفت را دریافت کنید.

از چه سنی می توان لیفت با نخ انجام داد؟

یکی از موارد کاربرد کاشت نخ پیشگیری از پیری زودرس، جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست و درمان چین وچروک پوست است، با وجود این که روند طبیعی تولید کلاژن از سن ۳۰ سالگی رو به کاهش می رود ولی دکتر مریم ملکی کاشت نخ کاگ را از سنین بالاتر، مانند ۴۰ سال به بالا، پیشنهاد می کند و قبل از سن ۴۰ سالگی سایر روش های کلاژن سازی مانند تیکسل، هایفو، آراف فرکشنال و فیلرهای کلاژن ساز مانند الانسه را پیشنهاد می کند چرا که فیبروز ناشی از نخ های کاگ با تکرار انجام در طول سال ها می تواند در صورت نیاز به جراحی لیفت در سنین بالاتر کار جراح را دشوار کند. هر چند دکتر مریم ملکی کاشت نخ های صاف پی دی او در سنین کمتر از ۴۰ در صورت نیاز پیشنهاد می کند. بعد از کاشت نخ به مرور شاهد کاهش چروک و افتادگی در نواحی کاشت مانند اطراف گونه، خطوط فک و گردن، پیشانی و دور دهان خواهیم بود.

در روش لیفت و رفع چروک های پوست صورت و گردن با نخ، علاوه بر آن که لیفت کردن پوست با نخ از نظر هزینه و ماندگاری نسبت به روش های جراحی پلاستیک و جوانسازی با لیزر، بسیار کم عارضه تر است، مقرون به صرف تر نیز می باشد.

در نواحی از پوست که از این روش استفاده شده است، حالت کشیده شدن حس می شود، البته این حالت کشیدگی اگر با نخ کاگ انجام شده باشد در جلسه اول این کشیدگی خوب احساس می شود و در غیر این صورت اگر از نخ صاف پی دی او استفاده شده باشد، به مرور حداقل طی ۴ هفته به بعد، افتادگی صورت، گونه و چین وچروک ها با شروع جذب نخ ها کاهش می یابد و ظاهری جوان و شاداب در صورت ایجاد می کند. اصولا نخ ها در زیر پوست جای داده و پنهان می شوند، قابل لمس نیستند و هیچ گونه اثر زخم یا جای سوزن به جا نمی ماند.

در پایان دکتر مریم ملکی می افزاید انتظارات فرد باید قبل از انجام کار در نظر گرفته شود. نخ، هایفوتراپی و آندولیفت سه روشی هستند که جهت کشیدن صورت به بالا به کار می روند. اگر بخواهیم اثر لیفت بیشتری داشته باشیم می توانیم قبل از لیفت با نخ یک جلسه هایفو انجام دهیم. لیفت با نخ کشش دو برابر یا بیشتر از هایفو دارد و با تلفیق این دو روش در افرادی که افتادگی خفیف تا متوسط دارند بهترین نتیجه را ایجاد می کند.

هزینه لیفت با نخ

در کلینیک تخصصی پوست و لیزر هور در ابتدا فرد از نظر میزان افتادگی پوست صورت و گردن توسط متخصصان پوست کلینیک معاینه می شود و نوع و تعداد نخ مورد نیاز برآورد شده و پس از آن هزینه تعیین می شود. شما می توانید یک وقت مشاوره با یکی از پزشکان متخصص ما تعیین کنید تا مشخص کند که آیا عمل لیفت با نخ برای شما مناسب است یا خیر و هزینه کارتان نیز تعیین گردد.

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

نیدل آر اف موثرترین روش جوانسازی پوست

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

دو بینی چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق بوتاکس برای رفع تعریق بیش از حد

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

مزوژل پروسترولین ضد لک چیست؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رفع موهای زائد با لیزر مو

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رنال کولیک چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

(چالش سی روز دیسیپلین برای کاهش وزن (3

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

داروهای مناسب درمان ریزش مو

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت