شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

درمان غیر جراحی افتادگى و شلى صورت

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

پرسش : پوستم دچار شلى و افتادگى شده ، بدون جراحى چكار ميشه كرد كه سفت وكشيده تر بشه ؟
پاسخ از زبان دکتر ملکی : پوست ما داراى اليافى است بنام كلاژن و الاستين كه مانند ستونهاى يك ساختمان پوست را استحكام مى بخشند . پس از سن بيست سالگى آرام آرام ميزان توليد كلاژن پوست كاهش مى يابد و اين آغاز شل شدگى و افتادگى پوست است . غالباً بهتر است قبل از شل شدن حواسمان به مراقبت ورسيدگى خوب به پوستمان باشد ، زمانى كه پوست در ابتداى شل شدن و افتادگى است ديگر بايد واقعاً اقدامى انجام داد ، معمولاً در اين مرحله كرمها و داروها چندان كمكى به بهبود وضيعيت ظاهرى نميكند ،ولى همچنان براى اكثر بيماران در كنار اقدامات ديگر جوانسازى تجويز ميشود .

بيلينگ شيميايي :
از قديمى ترين روشها ميتوان ، پيلينگ شيميايي ، را نام برد كه اثرش با تكرارماهيانه يكبار و پس از گذشت چندين جلسه بهتر ميشود ، كمى حوصله و صبر ميخواهد و براى پوستهاى تيره و لك ساز و افرادى كه زياد بيرون رفت و آمد دارند مناسب نيست ، و ممكن است عوارض بدى بدهد . انواع پيلينگها از پيلينگ سطحى ، متوسط و عميق وجود دارد كه نوع متوسط و عميق اثرش بيشتر است ولى به همان نسبت مراقبت و پرهيز از آفتاب و عوارضش هم بيشتر است و بيشتر در پوستهاى خيلى روشن كاربرد دارد .اين روش روى كك ومك و تا حدودى نيز روى منافذ باز و اسكار جوشهاو شفافيت پوست اثر دارد.

ميكرونيدلينگ :
روش ميكرونيدلينگ نيز هست كه در اين روش از سوزنهاى ريز و كوچكى استفاده ميشود كه به دستگاه كوچكى وصل شده و پس از بيحس كردن پوست با كرمهاى بيحسى ، سطح پوست صورت با سرعت صد هرتز توسط دستگاه مورد ضربت با اين سورن قرار ميگيرد بطورى كه در هر ثانيه تقريباً هزار سوزن به پوست وارد ميشود، طول اين سوزنها يك تا دو و نيم ميليمتر بيشتر نيست و عمقى كه سوزن وارد پوست ميشود قابل تنظيم است . زخمهاى بسيار كوچكى كه اين سوزنها در پوست ايجاد ميكند خود شروع يك پروسه كلاژن سازى است ، در ضمن ميتوان همراه با ميكرونيدلينگ داروهاى جوانسازى و روشن كننده پوست را هم به پوست ماليد و توسط سوزن وارد عمق پوست كرد ، و بنابراين همزمان با تحريك كلاژن سازى و سفت تر كردن پوست لكه هاو تيرگى پوست را هم برطرف كرد . اين روش در افرادى كه جوانتر هستند و ميخواهند بيشتر پيشگيرى از افتادگى پوست كنند و يا در ابتداى شلى و افتادگى پوست هستند كاربرد دارد ، همچنين براى كسانى كه لك و تيرگى دارند و يا افرادى كه نميخواهند از ليزر استفاده كنند نيز توصيه ميشود . ظاهر بيمار پس از انجام ميكرونيدلينگ كمى قرمز است كه با كرمهاى ترميم كننده پوست طى يك تا سه روز كاملا از بين ميرود ، ونياز به پانسمان نيست و با كرمهاى ضد آفتاب رنگى ميتوان قرمزى را پوشانيد . نتايج اين روش با تكرار ماهيانه بيشتر خودش رانشان ميدهد . اين روش تا حدودى نيز روى منافذ باز و اسكار جوشها نيز اثر دارد.

آر اف فركشنال :
روش آر اف سوزنى و يا آر اف فركشنال ، تكنيك جديدى است كه در آن علاوه بر ورود سوزن به پوست از انرژى آر اف نيز همزمان استفاده ميشود . بيمار پس ازاينكه ٤٥ دقيقه كرم بيحس كننده روى پوستش ماند و بيحس شد توسط سوزن اختصاصى خودش كه به دستگاه بزرگى وصل ميشود ، مورد تهاجم سوزن قرار ميگيرد ، در هر جلسه حدود سه دور بايد كل صورت با دستگاه كار شود تا به نتيجه خوب رسيد ،معمولا هر جلسه حدود يكساعت زمان مى برد .اين روش نسبتاً گرانقيمت است و بايد حداقل سه تا چهار جلسه بصورت ماهى يكبار انجام شود تا به نتيجه دلخواه دست يافت ، ميزان سفتى و ليفتى كه در پوست ايجاد ميكند به نسبت روشهاى بالا خيلى بهتر است و بيماران تا حدود زيادترى از نتايج رضايت دارند . ظاهر بيمار پس از آر اف فركشنال كمى متورم و قرمز است كه پس از سه تا پنج روز بهبود مى يابد ، نياز به پانسمان نيست و با كرم ترميم كننده پوست و ضد آفتاب رنگى ميتوان قرمزى را پوشانيد .

هايفو :
اخيرا هايفوتراپى ( HIFU) وارد حيطه تخصص پوست وزيبايي شده است كه در آن از از امواج بى خطر اولتراسوند استفاده مى شود و از روشهاى بسيار پرطرفداراست . علت اين محبوبيت هم تك جلسه اى بودن و بدون عارضه بودن آن مى باشد ، به طورى كه نه پوست قرمز ميشود و نه زخمى ايجاد ميشود ، حتى ورم هم نمى دهد و به همين علت فرد بالافاصله ميتواند در اجتماع ظاهر شود . بدليل ليفت نسبتا خوبى كه در صورت وغبغب و گردن ايجاد ميكند ،سبب بالاتر كشيده شدن گونه ها ، ابروها و صافتر شدن خط خنده نيز ميشود . همچنين شلى گردن را كاهش ميدهد و خط فك را كشيده و جوانتر كرده و از عمق خطوط گردن و صورت مى كاهد .هايفو ماندگارى حداقل يكساله دارد ، در سنين جوانتر معمولا تا دوسال نيز ماندگارى دارد .هايفو معمولا يكساعت تا يكساعت ونيم زمان نياز دارد و نيازى به كرم بيحس كننده نيست ،چرا كه عمق نفوذ آن چهار و نيم ميليمتر زير پوست است و كرمهاى بيحسى نمى توانند تا اين عمق بيحسى ايجاد كنند .

تزريق چربى :
و اما روش تزريق چربى كه با گرفتن چربى از بدن خود فرد شروع ميشود و پس از آماده سازى به ناحيه صورت تزريق ميشود ، نه تنها باعث حجم دهى و فرم دهى صورت ميگردد بلكه خود پوست را هم جوانتر وزيباتر ،كشيده تر و سفت تر ميكند .تزريق چربى نه فقط در افرادى كه دچار لاغرى شده اند بلكه در ساير افرادى هم كه لاغر نيستند ولى پوستشان دچار شلى شده مفيد است ، در اين گونه افراد معمولا چربى به گونه اى تزريق ميشود كه ظاهر شخص جوانتر وكشيده تر شود بدون اينكه ظاهر چاقترى ايجاد كند. در مواردى كه پوست دچار تيرگى و منافذ هست ، شفافيت پوست را دو چندان ميكند و چروك ريز پوست و منافذ را كم ميكند . با تزريق چربى به روش اصولى و درست در سطح كل پوست صورت با تكنيك خاص و با پر كردن شقيقه ها و بالاى ابرو ها ، ليفت ابروها بدست مى آيد .با تزريق در گونه ها ى بدليل پر شدن آنها و كشيدن پوست به بالا ، خط خنده بازتر شده وخود گونه ها بالاتر رفته و سفت تر ميشوند .با تزريق در لب، لبها فرم داده ميشوند و حتى چروك روى لبها باز ميشود و بر خلاف تزريق ژل ، قوام لبها در لمس كاملا طبيعى بنظر مى آيد .در چانه ، نيز تزريق چربى جوانسازى بسيار خوبى ميكند و حتى در مواردى كه با افزايش سن چانه كوتاه و كوچك شده ، ميتوان حجم چانه را متناسب با صورت افزايش داد . البته در سنين بالاتر و يا افتادگى هاى شديدتر ممكن است ، نياز باشد علاوه بر تزريق چربى ، از ليزر بصورت همزمان استفاده شود ، تا جوانسازى بصورت طبيعى و زيبا انجام شود . تورم از عوارض اجتناب ناپذير تزريق چربى است كه پس از دو هفته كامل از بين ميرود و ميزان بهبودى ايجاد شده سالهاى سال براى فرد باقى خواهد ماند . به جرات ميتوان گفت تزريق چربى از موثرترين ، بى خطرترين و ماندگارترين و محبوبترين روشهاى جوانسازى و زيباسازى صورت است كه نتايج و ماندگارى آن بسيار وابسته به تكنيك و تجربه پزشك است .

ليفت با نخ :
در روش نخ لیفت از نخهای خاصی استفاده میشود، این نخها با سوزن بسیار باریکی وارد پوست میشوند تا بافتها و عضلات را بالا کشیده و بافت پوست را زیبا کنند. اين نخها معمولا از جنس نخهاى قابل جذب است كه سالهاست در جراحى استفاده ميشوند . كار گذاشتن اين نخها در زير پوست ،سنتز الاستین و اسید هیالورونیک در پوست را تحریک میکنند كه هر دو اين مواد برای حفظ جوانی و شادابی پوست لازم هستند.نخ ها از طریق یک سوزن بسیار کوچک به پوست تزرزیق میشود. بسته به ناحیه تزریق، نخ یا به خود پوست وارد میشود یا چربیهای زیر پوستی یا عضله. ظاهر زیباتر پوست بلافاصله پس از انجام این درمان، قابل مشاهده است اما نتایج درمان در روزها و هفته های پس از تحریک نئوکلاژنز توسط پی دی او، بهتر و بهتر خواهد شد. بافت کلی پوست در این درمان بهبود یافته و محکمتر، ضخیمتر و سفت تر میشود و خطوط ریز و چین و چروک صاف میشوند.دوام اين نخها بين ده ماه تا يكسال است . عوارض تورم ، كبودى و درد ممكنست تا ده روز پس از گذاشتن نخ ادامه داشته باشد. اين روش نسبتاً جديد است .

در افرادى كه در سنين بيست تا سي سالگى جهت جوانسازى صورت مراجعه ميكنند ، تنها انجام يك روش ميتواند كفايت كند ، و در صورتى كه در فواصل زمانى مناسب تكرار شود از ماندگارى خوبى برخوردار باشد ، ولى در سنين بالاتر كه ميزان چروك ، شلى و افتادگى پوست بيشتر است ، ممكن است براى جوانسازى بهتر، لازم باشد از چندين روش مانند ، تزريق بوتاكس، هايفو ، تزريق چربى و ... استفاده كرد .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

شستن صورت با آب داغ؛ آری یا خیر؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

آیا جوانسازی پوست با هایفوتراپی دائمی است؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

انواع ویروس هرپس سیمپلکس

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان درد گردن با فیزیوتراپی و ورزش

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آثار مثبت خندیدن

دکتر عبد الرحیم حزینی [ فوق تخصص آنکولوژی ]

جوانسازی آلت تناسلی بانوان با لیزر

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

ویتیلیگو یا از بین رفتن رنگدانه های پوست

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

انحرافات جنسی(پارافیلیا)

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت