شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

علت بروز کمر درد

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

درد کمر یکی از مشکلات رایجی است که اکثر افراد به آن مبتلا هستند. درد کمر یکی از رایج ترین درد هایی است که باعث می شود افراد به پزشک مراجعه یا کار خود را ترک کنند. خوشبختانه شما می توانید با انجام اقداماتی کمردرد را کاهش دهید یا از بروز آن جلوگیری کنید. در صورتیکه نتوانید از بروز درد کمر جلوگیری کنید و به آن مبتلا شدید درمان های خانگی و انجام حرکات صحیح برای انجام فعالیت ها و ورزش کمر درد می تواند در طول چند هفته باعث درمان درد کمر بشود و عملکرد بدن را برای مدت طولانی حفظ کند.

انواع کمر درد
علاوه بر محل بروز درد کمر، دردهای ناحیه کمر به دودسته کمر درد شدید و مزمن تقسیم می شود که میزان این دردها به طول مدت ماندگاری آن در بدن بستگی دارد و بر اساس آن دسته بندی می شود :
شدید :
دردهای شدید معمولا دردهایی هستند که به صورت موقت ایجاد میشوند و برای مدت زمان چند روز تا چند هفته در بدن پایدار هستند اکثر کمر درد های مزمن بر اثر ضربات به مفصل کمر یا بیماری شبیه به بیماری آرتروز ایجاد می شود دردهای شدید باعث تیر کشیدن مفصل، عدم انعطاف و حرکت مفصل ، ناتوانی در برخاستن و صاف کردن مفصل کمر می شود.

مزمن :
در صورتیکه درد بیشتر از 3 ماه در بدن پایدار باشد نشان دهنده کمر درد مزمن است دردهای مزمن معمولا پیشرفت میکند یعنی با گذشت زمان تشدید میشود، تشخیص دلیل بروز درد کمر مزمن معمولا ساده نیست و نیاز به درمان های جدی دارد. دردهای ناحیه تحتانی و فوقانی مفصل کمر به دو صورت خفیف و مزمن می تواند ایجاد شود.

برای هر نوع درد کمر ، پیشگیری برای سلامتی پایدار مفصل مهم است .پیشگیری یعنی حفظ حالت های صحیح مفصل، حفظ وزن متعادل، انجام تمرینات ورزشی استقامتی همچنین انجام درمان های ارگونومیکی یعنی به کارگیری ابزار و وسایل کمکی در خانه و محل کار که باعث جلوگیری از آسیب دیدگی مفصل کمر میشود و هم در پیشگیری از درد مفصل کمر بسیار مهم است.

کمر درد در بارداری
بروز درد کمر یکی از رایج ترین دردهایی است که در دوران بارداری ایجاد می شود.سه نوع درد کمر وجود دارد که در دوران بارداری رخ می دهد
دردهای ناحیه تحتانی مفصل کمر که هنگام نشستن و برخاستن ایجاد می شود . دردهای که در پشت لگن شدیدتر میشود و در ناحیه باسن عمیق تراست.
- دردهای ناحیه تحتانی مفصل کمر که هنگام خوابیدن در رختخواب ایجاد میشود
علت کمر درد بارداری عبارتست از :
1- کشیده شدن مفصل کمر ناشی از تحمل وزن اضافی در دوران بارداری.
2- تغییر در رحم و شکم باعث میشود که سنگینی بر اثر بار اضافی به سمت جلو متمایل شود و باعث ایجاد کشیدگی در ناحیه تحتانی مفصل کمر می شود.
3- کشیدگی ماهیچه های ضعیف شکم که از ستون مهره ها محافظت می کند باعث ایجاد کمر درد می شود. اگر چه میزان کمی از دردهای مفصل کمر طبیعی به نظر می رسد، اما درد های شدید نیاز به توجه دارند و باید نسبت درمان کمر درد شدید سریعا اقدام شود. زیرا بروز این دردها از نشانه های عفونت ، زایمان زودرس یا مشکلات دیگر است مخصوصا در صورتیکه خانم باردار با علائم دیگر بطور مثال تب مواجه شود

علائم و نشانه ها
یکی از رایج ترین علائم کمر درد، بروز درد در ناحیه تحتانی مفصل کمر است که با سختی ، گرفتگی کمر و درد شدید همراه است. انواع کمر درد شامل موارد زیر است :
درد پایین کمر :
کمر درد اغلب روی ناحیه تحتانی مفصل کمر تاثیر میگذارد ، اما ممکن است این درد در نواحی دیگری از بدن مانند پایین، جلو، طرفین یاپشت ساق پاهم ایجاد شود. درد کمربه صورت ناگهانی بعد از بلند کردن یک جسم سنگین، یا خم شدن نا صحیح مفصل کمر یا به صورت تدریجی با گذشت زمان با انجام روش های غلط قرارگیری مفصل کمر ایجاد می شود، خوشبختانه درد کمر علت خاصی ندارد درد مفصل کمر اغلب درهنگام شب، درحین انجام فعالیت های روزمره،بعداز نشستن های طولانی مدت دریک موقعیت مانند نشستن های زیاد برروی صندلی درسفر تشدید می شود و درازکشیدن برروی یک سطح صاف می تواند باعث کاهش درد شود.

درد در ناحیه بالایی و میانی مفصل کمر :
دردهای ناحیه فوقانی ومیانی مفصل کمر درهر قسمت از مفصل کمر می تواند، ایجاد شود مثلا می تواند از مرکز گردن تا پایین قفسه سینه ایجاد شود این ناحیه به عنوان ستون مهره های سینه ای یا قفسه سینه شناخته شده است.

در صورتیکه آسیب دیدگی عصب در مفصل کمر در پشت قفسه سینه ایجاد شود کمر درد با درد در نواحی دیگری از بدن مانند بازو،ساق پا و سینه مواجه می شوید درد های ناحیه میانی و بالایی مفصل کمر نسبت به دردهای تحتانی کمر کمتر رخ می دهد به دلیل اینکه استخوان های این ناحیه از مفصل کمر کم انعطاف تر از ناحیه تحتانی کمر و گردن است.

درد کمر در نواحی بالایی و میانی مفصل کمر اغلب خفیف است و باسوزش همراه است و یا می تواند به صورت شدید هم ایجاد شود ماهیچه های این ناحیه ازمفصل کمر هم ممکن است دچار گرفتگی یا سخت شوند، هم چنین در صورتیکه با علائم زیر مواجه شدید حتما به دنبال راه های درمان کمر درد باشید :

*بروز درد در ساق پا و یا بازو
*ایجاد سوزش در ساق پا، بازو، سینه 3یا شکم
*عدم کنترل ادرار یا مدفوع انواع دیگر دردهای کمر

درد در نواحی بالای مفصل کمر، ساق پا، گردن وشانه ها ممکن است در بعضی از مواقع بر اثر بروز عوامل دیگری باشد این عوامل در زیر ذکرشده است
1- درد کمر در ناحیه تحتانی آن که از ناحیه باسن شروع می شود و به سمت ساق پاها امتداد دارد می تواند از علائم بیماری عصب و رگ سیاتیک باشد.
2- درد در ناحیه تحتانی مفصل کمر ، ضعف و گرفتگی ماهیچه ها می تواند بر اثر لغزندگی دیسک ایجاد شود درصورتی که دچار لغزندگی دیسک کمر شده باشید درد کمر معمولا به سمت ساق پاها هم گسترش میابد.
3- دردهای ناحیه تحتانی کمر، درد گردن و سختی در مفصل ساکروایلیاک ( مفصلی که ناحیه لگن را به ستون مهره ها متصل کرده است)همه موارد ازعلائم بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان (تغییرات استخوانی باعث فشار برروی عصب می شود ) است.

4- بروز درد درمفاصل ( که شامل مفصل کمر هم می باشد ) هنگام راه رفتن و سخت شدن مفصل در ساعات اولیه صبح می تواند از علائم بیماری آرتروز باشد.
5- سختی و دردناک شدن شانه ها که انجام کارهایی مانند لباس پوشیدن ، رانندگی کردن، یا خواب را با مشکل مواجه می کند ، از علائم شانه منجمد است.
6- درد و سختی مفصل گردن، سردرد، درد ناحیه تحتانی مفصل کمر می تواند هنگام تصاف و بر اثر واخوردگی ایجاد شود.

علت ها
مفصل کمر ساختار پیچیده ای است که ازاستخوان، ماهیچه، عصب و مفصل تشکیل شده است و همین مساله شناسایی دقیق علت کمر درد را کمی مشکل کرده است. اکثر درد های مفصل کمر فقط بر اثر آسیب دیدگی های جدی یا بیماری ایجاد نمی شود، بلکه با ایجاد هر گونه رگ به رگ شدگی، کشیدگی و آسیب دیدگی جزئی یا تحریک و فشار عصب هم کمر درد ایجاد می شود.

درد کمر می تواند با انجام هرگونه فعالیت روزمره در خانه یا محل کار یا به تدریج با گذشت زمان تشدید شود. دلیل های ممکن در بروز کمر درد می تواند یکی از موارد زیر باشد:
1- خم شدن به روش غلط یا خم شدن طولانی مدت
2- بلندکردن ، حمل کردن ، هل دادن یا کشیدن اشیاءسنگین
3- قوزکردن هنگام نشستن
4- چرخش های ناصحیح
5- کشش بیش ازحد مفصل کمر
6- رانندگی درحالیکه قوز کرده اید یا رانندگی درمدت طولانی بدون استراحت
7- استفاده بیش ازحد ازمفصل به عنوان مثال در حین فعالیت های ورزشی یاحرکات مکرر ( کشیدگی مکرر مفصل )

کمر درد در بعضی از مواقع بدون هیچ دلیل خاصی و ناگهانی ایجاد می شود، مثلا ممکن است یک روز هنگام برخاستن از خواب با درد کمر مواجه شود وعلت آن را ندانید. عوامل خطر موارد متعددی وجود دارند که خطر بروز درد کمر را افزایش می دهند این موارد عبارتست از: * اضافه وزن:اضافه وزن باعث ایجاد فشار زیادی برروی ستون مهره ها می شود، شما می توانید با محاسبه وزن خود مراجعه به مراکز بهداشت، متوجه اضافه وزن خود شوید.

* سیگار کشیدن : با سیگار کشیدن بافت های مفصل کمر دچار آسیب دیدگی می شوند. حقیقت این است که افرادی که سیگار می کشند نسبت به افراد دیگر از زندگی ناسالمی برخوردارند، پس باید هرچه زودتر سیگار را ترک کنند.
*کمر درد در بارداری: وزن بچه در رحم مادران میتواند فشار زیادی را روی مفصل کمر ایجاد کند.
* مصرف دارو : مصرف طولانی مدت داروها منجر به ضعف استخوان ها می شود، نمونه ای از این داروها مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید است
* استرس وفشار روحی : استرس باعث ایجاد فشار بر روی ماهیچه ها و در نهایت کمر درد می شود.
* ایجاد افسردگی: درد کمر می تواند باعث ایجاد افسردگی شود و در بعضی از مواقع که علت درد کمراضافه وزن است می تواند افسردگی را در افراد تشدید کند.

کمر درد در بعضی از مواقع بر اثر موارد زیر ایجاد می شود :
1- واخوردگی درتصادف
2- درد شانه
3- شانه منجمد
4- بیماری اسپوندیلولیزیس
5- لغزندگی دیسک
6- سیاتیک

تشخیص
پزشک ممکن است هنگام تشخیص سوالاتی راجع به علائم بیماری و شرح کامل سلامتی بیمار بپرسد و سپس ماهیچه های مفصل کمر و ستون مهره ها را به صورت فیزیکی معاینه می کند و برای ارزیابی هر گونه ضعف،بی حسی و درد واکنش های غیرطبیعی درماهیچه ها مفصل را در موقعیت های مختلف حرکت می دهد مثلا درصورتیکه دچارمشکلات دیسک کمرباشید با بالا بردن ساق پا به صورت مستقیم توسط پزشک با درد کمر در ناحیه تحتانی مفصل کمر مواجه می شوید.

انجام معاینه وعلائم ایجاد شده در مفصل می تواند اطلاعات کافی را برای تشخیص مناسب در اختیار پزشک قرار دهد اگر چه هنگام بروز درد کمر پزشک ممکن است به شما بگوید که عارضه جدی ایجاد نشده است، در صورتیکه پزشک درد کمر را ناشی از عواملی مانند کشیدگی ماهیچه ها، اضافه وزن و چاقی،در بارداری یا موارد دیگر که جدی نیستند تشخیص دهد نیازی به انجام تست های دیگر ندارید اما در صورتیکه مشکل شما جدی باشد و ناشی از اختلال درعصب های ستون مهره ها باشد و درد کمر بیشتر از 13 هفته در بدن پایدار باشد شما به انجام یک یا چند مورد از تست های زیر نیاز دارید:
1- تست عکس برداری اشعه ایکس از مفصل کمر
2- آزمایش خون
3- آزمایش ادرار
4- تست عکس برداری ام آر آی
5- سی تی اسکن
6- تست الکترومیوگرافی برای تشخیص اختلالات عصب ها و ماهیچه ها و آسیب دیدگی های هر دو ناحیه
7- اسکن استخوان مخصوصا زمانیکه سابقه سرطان داشته باشید


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تغذیه و بیماری های دهان و دندان ( قسمت اول)

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

22 نکته عالی برای مراقبت از پوست

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

درمان و بهبود آرتروز زانو با ورزش

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

آیا ماه گرفتگی با لیزر از بین میرود؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

موخوره؛ یکی از شایع ترین اختلالات مو

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

انواع پوست

دکتر شهریار پیرانی [ پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت