شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

سفید کردن پوست با منوبنزن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

از ميان تمام داروهايی كه سفيدكننده پوست هستند، منوبنزن بدترين و فاجعه آميزترين دارويی است كه شخص با پوست نرمال و بدون ويتليگو می تواند، استفاده كند.
بهتر است اول مقايسه ایى داشته باشيم بين پوست نرمال و پوست بيماران ويتليگو. در بيمارانى كه دچار ويتيلگو هستند، سيستم ايمنى بدنشان به سلول هاى ملانوسيت (كه همان سلول هاى رنگدانه ساز هستند) حمله می كند.

کرم منوبنزن

شکل 1 کرم منوبنزن

آنچه در این مطلب میخوانید

ويتليگو چيست؟

ويتليگو يک بيمارى نسبتا شايع است كه حدود يک درصد كل جامعه را گرفتار می کند. بدن به سلول هاى ملانوسيت (سلول هايی كه رنگ پوست را تشكيل می دهند) حمله می کند و در روی پوست لكه هاى سفيد ایجاد می شود.
ویتلیگو

شکل 2 بیماری ویتلیگو

هيچ كس كاملا نمی داند علت ويتليگو چيست. تاكنون فقط تئوری ها مطرح هستند. علل زير در ايجاد ويتليگو دخالت دارند:

  1. علل ژنتيكى
  2. علل محيطى
  3. خودايمنى

بيمارى می تواند آهسته يا به سرعت پيشرفت كند و تمام بدن را بگيريد (ويتليگو يونيورساليس)، اما اغلب ويتليگو به شکل لكه هاى سفيد قرينه و پراكنده روى بدن ظاهر می شود. در بعضى موارد فقط قسمتی از بدن دچار اين بيمارى می گردد (ويتليگو سگمنتال). اين بيمارى زن و مرد، با هر نوع رنگ پوست يا هر نوع نژاد پوستى را می تواند درگير می کند. در هر سنى رخ می دهد ولى اغلب قبل از بيست سالگى خود را نشان می دهد. واگير ندارد به اين معنى كه از شخصى به ديگرى منتقل نمی شود.

منوبنزن چيست؟

منوبنزن داروى سفيدكننده (بی رنگ كننده) براى درمان بيماران ويتليگو است كه لکه های سفيدشان آن قدر وسیع و بزرگ هستند كه با دارو به رنگ اوليه برنمی گردد و به ناچار مجبور می شوند كه به جاى درمان، كل پوست خود را يكدست سفيد كنند. اين فرآورده برای دپيگمانتاسيون (رنگ زدایی) نهايی در ويتيلگو گسترده به كار می رود.

کرم منوبنزن چیست؟

شکل 3 کرم منوبنزن چیست؟

مکانیسم اثر منوبنزن

دانشمندان هنوز به درستی چگونگى كار منوبنزن را نمی دانند.

مکانیسم اثر منوبنزن

شکل 4 مکانیسم اثر منوبنزن

قبل از شروع درمان بیمار باید درک کند:

  1. اين دارو دپيگمانته كننده قوی بوده و نبايد به عنوان سفيدكننده آرايشی به كار رود.
  2. اين فرآورده برای مصرف خارجی است، از تماس آن با چشم جلوگيری شود.
  3. بعد از مصرف اين دارو، پوست برای تمام مدت عمر حساس خواهد شد و نیاز مادام العمر به محافظت دقیق از آفتاب و مصرف ضد آفتاب برای حفظ مزایا و کاهش خطر آسیب ناشی از آفتاب از جمله سرطان پوست، خواهد داشت.
  4. دپيگمانتاسيون بعد از 4-1 ماه درمان با منوبنزن كامل خواهد شد. اگر نتايج درمان رضايت بخش نبود، مصرف دارو بايد قطع شود. در صورت مطلوب بودن دپيگمانتاسيون، مصرف بايد به منظور حفظ دپيگمانتاسيون به صورت دو بار در هفته تداوم يابد.
  5. هزینه بالقوه بالای درمان
  6. عوارض جانبی شایع و غیرمعمول و مسائل ایمنی
  7. رنگ زدایی ممکن است یکنواخت نباشد و حالت تکه ای و ناقص داشته باشد.
  8. مسائل روانی، اجتماعی و فرهنگی که ممکن است در اثر تغییر رنگ پوست به وجود بیایند.

موارد استفاده از منوبنزن

منوبنزن برای درمان غیریکنواخت بودن رنگ پوست به دلیل از بین رفتن رنگ پوست در بیماری ویتیلیگو استفاده می شود. این کار با از بین بردن دائمی رنگ پوست طبیعی در اطراف لک های ویتلیگو رخ می دهد. این دارو کمک می کند تا ظاهر پوست یکنواخت شود. از این دارو برای درمان سایر مشکلات تغییر رنگ پوست، لکه های خورشید، لکه های پیری، کک و مک و تغییر رنگ پوست ناشی از داروهای هورمونی و در بارداری استفاده نکنید. از آن جا که باعث تغییر رنگ دائمی پوست می شود، ممکن است درمان مناسبی برای سایر بیماری های رنگدانه ای پوستی نباشد.

نحوه استفاده از منوبنزن

این دارو فقط برای استفاده روی پوست است. یک لایه نازک از دارو را روی پوست با رنگ طبیعی قرار دهید، معمولا 2-3 بار در روز یا طبق دستور پزشک.

عوارض منو بنزن

سوزش خفیف، تحریک، قرمزی، التهاب، ترک خوردگی یا پوسته ریزی از پوست درمان شده ممکن است رخ دهد.

عوارض کرم منوبنزن

شکل 5 عوارض کرم منوبنزن

منع مصرف منوبنزن

در صورت حساسيت مفرط به يكی از اجزا فرآورده يا به عنوان جايگزين هيدروكينون، نبايد مصرف شود.

هشدارها

مطالعات اخير نشان داده كه منوبنزن با اين كه ملانوسيت های اپيدرم را از بين می برد اما قادر نيست ملانوسيت های داخل پياز موها را نابود كند، بنابراين غيرمعمول نيست كه پس از چند سال از نتایج خوب و قابل قبول يكنواخت كردن و بی رنگ كردن پوست با كرم منوبنزن، لكه هايی از رنگ پوست اوليه بيمار دوباره ظاهر شود. تماس با نور آفتاب احتمالا سرعت برگشت رنگ و تيرگى را افزايش می دهد.
در بيماران ويتليگو، منوبنزن می تواند در عرض يک تا دو سال پوست را كاملا سفيد و بدون رنگدانه كند. اما منوبنزن نتايج غيرقابل پيشگويی دارد و حتى بيماران ويتليگويی كه زير ديد پزشک با منوبنزن درمان می شوند، ممكن است در مورد يكنواخت نگه داشتن رنگ پوست خود دچار مشكلاتى شوند. حتى سال ها بعد ممكن است، لكه هایی از پيگمانتاسيون (تيره) ظاهر شود كه ناشی از فعاليت ملانوسيت های درون پياز موها است كه با منوبنزن از بين نرفته اند.
مايكل جكسون، مشهورترين فرد داراى ويتليگو بود. او حتى با تحت درمان قرار گرفتن شديد درمان با منوبنزن و در دسترس داشتن بهترين پزشكان و امكانات باز هم مجبور بود هميشه ميک آپ (آرايش با كرم هاى پوشاننده) داشته باشد و دستكش بپوشد. مهم است بدانيد كه حتى براى بيماران ويتليگويی كه زير ديد پزشک با منوبنزن درمان می شوند، نيز مصرف مدام ميک آپ و روش های ديگر پوشاندن ظاهرى پوست جزیی از زندگى آنان می شود، چون لكه هاى تيره ممكن است همچنان مقاوم به داروى سفيدكننده باقى بمانند.
استفاده از منوبنزن می تواند عواقب جدى در پيش داشته باشد. از طرفى منوبنزن می تواند براى نزديكان نيز ايجاد عارضه كند. فرآيند بی رنگ كردن يا سفيد كردن كامل پوست با منوبنزن بين يک تا دو سال زمان نياز دارد. برخلاف ساير درمان های پوستى، منوبنزن می تواند ساير افراد خانواده و دوستان نزديک را در معرض خطر قرار دهد، به طوری كه تماس پوست آغشته به اين دارو با فرد سالم، در پوست طرف مقابل لكه هاى سفيد ايجاد خواهد كرد. بنابراين بيماران ويتليگو كه زير درمان منوبنزن هستند، بايد بسيار مراقب باشند كه در حين درمان پوست بدنشان با فرد ديگرى تماس نداشته باشد. بهتر است كه منوبنزن در زمانى كه فرزندان خانواده در مدرسه یا خارج از خانه هستند، استفاده شود تا ريسک تماس به حداقل برسد.

آيا منوبنزن مانند هيدروكينون است؟

خير. بيشتر افرادى كه می خواهند پوست خود را سفيد كنند به اشتباه فكر می کنند كه منوبنزن فرم قوی تر هيدروكينون است. اين كاملا اشتباه است. منوبنزن نبايد با هيدروكينون یا هر روشن كننده ديگرى مقايسه شود. اين درست است كه منوبنزن و هیدروكينون هر دو از گروه فنول ها هستند و ساختار شيميايى مشابهى دارند اما اثرات آن ها روى پوست به اندازه اختلاف شب و روز متفاوت است.

منوبنزن و هیدروکینون

شکل 6 منوبنزن و هیدروکینون

منوبنزن با پوست نرمال چه می کند؟

در ابتدا لكه هاى سفيد، نقطه هاى سفيد و خطوط سفيد در كل بدن، صرف نظر از اين كه دارو به كجاى بدن ماليده شده ايجاد می کند. برخلاف كرم های روشن كننده كه فقط در محلى كه دارو ماليده شده اثر می کند، منوبنزن به هر جايی از بدن كه ماليده شود در مناطق ديگر نيز لكه هاى سفيد ايجاد می کند. براى مثال اگر منوبنزن را به صورت بمالید می توانید انتظار داشته باشيد كه در بازوها، ساعد، پاها و كمر نيز خطوط سفيد دائمى ايجاد كند. پس از گذشت يک سال پوست سفيد با ته رنگ قرمز يا صورتى براى فرد باقى می ماند و با فعاليت ورزشى به دلیل نبود رنگدانه در پوست، قرمزى زياد پوست نمايان می شود.
در عرض يک تا دو سال پوست ممكن است رنگدانه سازى را دوباره شروع كند. گرچه اين برگشت رنگدانه سازى در پوست فرد ويتليگو هم ممكن است رخ دهد، در افراد با پوست نرمان زودتر و با شدت بيشترى اتفاق مى افتد. علت هم این است که سیستم ايمنى افراد ويتليگو مرتب به سلول های رنگدانه ساز (ملانوسيت) حمله می کند و اين مورد در افراد نرمال رخ نمی دهد و بنابراين سلول های رنگدانه ساز که در پياز موها باقى مانده اند، دوباره فعال می شوند و ايجاد رنگدانه می کنند. لكه هاى پوستى تيره بدشكل در روى پوست كاملا سفيد ايجاد می شوند و ظاهرى ناخوشايند به فرد می دهند. متاسفانه بيشتر اين لكه ها روى صورت ايجاد می شوند و از نظر روحى بسيار آسيب ميزند.
برخلاف مراحل اوليه درمان با منوبنزن، لكه هاى برگشته پس از سفيد كردن با منوبنزن ديگر به اين دارو باسخ نمی دهند و عملا اثرى روى لكه هاى تيره ندارد. علت اين است كه ملانوسيت های جديد به منوبنزن حتى با غلظت هاى ٤٠٪ هم مقاوم هستند. به عبارتى ديگر در اين مرحله منوبنزن هيچ اثرى روى پوست ندارد. اگر پوستى پس از درمان با منوبنزن هرگز دچار لک تيره نشد بدانيد زندگى كاملا به دور از آفتاب داشته است. چون رنگدانه ها سبب محافظت در برابر آفتاب می شوند، پس بدانید پوستى كه هيج رنگدانه اى ندارد، محافظت طبيعى آن در برابر آفتاب صفر است. افراد ويتليگو كه كاملا سفيد كرده اند بايد كلاه، لباس آستين بلند و شلوار بلند استفاده كنند تا در برابر آفتاب آسيب نبينند. استفاده از ضدآفتاب مناسب حتى در روزهاى ابرى نيز ضروری است.

عملکرد منوبنزن بر روی پوست نرمال

شکل 7 عملکرد منوبنزن بر روی پوست نرمال

عواقب استفاده از منوبنزن در پوست نرمال

اغلب افراد نرمالى كه از منوبنزن با غلظت بالا (مثلا ٢٠٪) و مدت طولانى، براى سفيد كردن پوست خود استفاده كرده اند، بايد توسط پزشک به عنوان يک بيمار ويتليگو درمان شوند، چون تاكنون هيچ راهى براى برگشت آسيب های دائمى ناشی از منوبنزن وجود ندارد.

نام هاى ديگر منوبنزن

  1. بنكويين
  2. بنزايل هيدروكينون
  3. منوبنزايل اتر هيدروكينون
  4. منوبنزون
  5. كارميفالای
  6. لوكودينين

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

غربالگری با ماموگرافی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

نوشابه های مغذی، ورزشی و انرژی زا

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درمان دیسک کمر با کایروپراکتیک

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کارآرایی سونوگرافی اگزیلا قبل از عمل سرطان پستان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

درمان آرتروز زانو

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هایفوتراپی چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

روشهای جبران خشکی پوست بانوان پس از یائسگی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

رفع لاغری صورت

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

شخصیت ضد اجتماعی

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت