شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

روش جديد درمان چين و چروك صورت

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

گروه اجتماعي- شش ماه پس از كشت و تكثير فيبروبلاست و تزريق آن براي درمان چين و چروك، تاكنون دوازده بيمار اين عمل را موفقيت آميز انجام داده اند و پس از بررسي در كميته اخلاق پزشكي و پژوهش هاي باليني، مراحل اجرا و نتايج آن مورد تاييد قرار گرفته و امكان انجام آن در مورد بيماران فراهم شده است. اخبار جديد حاكي از موفقيت اخير محققان مركز تحقيقات پوست و سالك پژوهشكده رويان است.

دكتر محمد علي نيلفروش زاده متخصص پوست و مو و فلوشيپ جراحي پوست، ليزر و پيوند مو از انگلستان و كانادا و رئيس اين مركز است كه به عنوان Medical Faculty دركنگره بين المللي سالانه ESHRS اروپا در سال 2003 لندن و سال 2003 برلين انتخاب شده و متد جديد جراحي پيوند مو را تحت عنوان"نيلفروش متد" در سال 2005 كنگره سالانه استراليا مطرح كرده است. با وي در مورد سلولهاي بنيادي در پوست و اقدامات انجام شده در اين زمينه گفت و گويي انجام داده ايم كه در ادامه مي خوانيد.

* سلولهاي بنيادي چه هستند و چگونه عمل مي كنند ؟ سلولهاي بنيادي يا Stem cells به سلولهاي چند پتانسيلي مغز استخوان گفته مي شود كه توانايي تبديل به انواع سلولهاي خوني را دارند. توانايي تبديل اين سلول ها به انواع سلولهاي خوني توجه دانشمندان و پژوهشگران را به طرف تبديل اين سلولها به ساير سلولهاي تخصص يافته بافت هاي ديگر معطوف داشت. پيشرفت مطالعات نشان داد كه در كليه بافت هاي بدن نوعي از سلولهاي بنيادي يافت مي شود كه توانايي تبديل به سلولهاي تخصص يافته همان بافت را دارند و در مواقع ضروري اختلال بافتي دست به كار شده و تكثير پيدا مي كنند و بدليل داشتن همين توانايي به آنها نام سلول بنيادي داده شد. سلولهاي بنيادي اصولا سلولهاي تخصصي نشده اي هستند كه با دو مشخصه مهم از ديگر سلولها تفكيك مي شوند. اولا توانايي تكثير و افزايش تعداد براي مدت طولاني دارند ودوم پس از دريافت پيام هاي شيميايي معين مي توانند تمايز حاصل كنند يا به سلولهاي تخصص يافته اي با عملكردهاي خاص تبديل شوند. مثل سلول قلبي يا سلول عصبي. عملكرد اين سلولها در بدن اين است كه در هنگام اختلال و بيماري تكثير شده و سلولهاي جديدي به بافت ارائه مي كنند كه اساس سلول درماني را تشكيل مي دهد.

سلولهاي بنيادي بر اساس توانايي تكثير به انواعي تقسيم ميشوند :

1- سلول هاي بنياديTotipolent يا همه تواناي : اين سلول ها مي توانند به هر نوع سلولي در بدن تغيير پيدا كرده و تبديل شوند. يك تخمك بارور شده در واقع يك نوع سلول بنيادي همه تواني است سلول هاي توليد شده در تقسيمات فوق تخمك بارور شده نيز همه تواني هستند.

2- سلول هاي بنيادي Pluripotent يا پرتواني : اين سلول ها كه از سلول هاي بنيادي رويان منشا مي گيرند. حدود 4 روز پس از لقاح به وجود مي آيند و مي تواند به هر نوع سلولي به جز سلول هاي بنيادي همه تواني و سلول هاي جفت تبديل شده و تمايز حاصل كند.

3- سلولهاي بنيادي Multipotent يا چند تواني : از سلولهاي بنيادي پرتواني منشا مي گيرند و سلولهاي تخصص يافته از آنها ناشي مي شوند براي مثال سلولهاي بنيادي خونساز كه در مغز استخوان وجود دارند به همه انواع سلول موجود در خون تبديل مي شوند مثل گلبول قرمز، گلبول سفيد و پلاكت يا سلولهاي بنيادي عصبي كه مي توانند به سلولهاي عصبي و سلولهاي حمايت كننده عصبي تبديل شوند.

4- سلولهاي Unipotent : يا سلولهاي بنيادي تك تواني مي توانند فقط به يك نوع سلول تبديل شوند و فقط يك نوع سلول را توليد كنند.

* سلول درماني چيست و چگونه از سلولهاي بنيادي براي سلول درماني استفاده مي شود ؟ سلول درماني در واقع عمل پيوند سلولهايخويش منشا يا اتولوگ است .روشي كه در حال حاضر تحت عنوان سيستم سلولي اتولوگ يا Autologous cellular system مطرح ميگر دد. در اين روش درماني سلولهاي خود فرد تكثير شده و مجدد به محل مورد نظر تزريق مي شود تا اختلال ايجاد شده رفع شود.

* با توجه به اين كه شما با همكاري پژوهشكده رويان موفق به تزريق سلولهاي فيبروبلاست جهت رفع چين و چروك صورت شده ايد. سابقه انجام اين كار در دنيا و نيز عملكرد سلولهاي فيبروبلاست را تشريح كنيد. سلولهاي فيبروبلاست يكي از سلولهاي مهم بافت پوست بوده و عمل اصلي آن ساخت رشته هاي كلاژن مي باشد. اين رشته هاي پروتئيني ساختمان اصلي ظاهر و نيز قوام و كشساني پوست را تشكيل مي دهند. با گذشت زمان از ميزان توليد اين رشته ها كاسته مي شود و ظاهر جوان چهره از بين مي رود. ايران يكي از كشورهاي پيشرو در اين زمينه است و ما توانسته ايم با همكاري پژوهشكده رويان اين عمل را براي اولين بار در ايران انجام دهيم.

* اين روش داراي چه مراحلي است و چگونه انجام مي شود ؟ براي انجام اين عمل ابتدا تكه كوچكي (حدود 3 ميلي متر مربع) از پوست پشت گوش بيمار برداشته شده و براي جدا كردن فيبروبلاست بافت و كشت و تكثير آنها به پژوهشكده رويان فرستاده مي شود. پس از حدود سه هفته سلولها با حجمي معادل 20 ميليون عدد در ميلي متر آماده تزريق مي باشند.

* هم اكنون از چه روشهايي جهت پر سازي بافت و رفع چين و چروك پوست استفاده مي شود و مزايا يا معايب احتمالي هر كدام از اين روشها كدامند؟جست و جو براي يافتن يك روش درماني مناسب جهت از بين بردن چين و چروك و جوشگاههاي ناشي از جوش و نقايص پوستي همواره يكي از مباحث مورد علاقه پژوهشگران و پزشكان متخصص پوست و جراحان زيبايي بوده است.

در اين زمينه استفاده از مواد پركننده (filler agents) به عنوان يك روش درماني از گذشته دور پيشنهاد شده وتاكنون مواد مختلفي براي پركردن چروك هاي صورت و نيز جوشگاههاي فرو رفته باقيمانده از جوش و محل زخمها مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. چنانكه در قرن گذشته پارافين به عنوان يك پر كننده براي انجام اين كار پيشنهاد شد كه خيلي زود ناكار آمدي و عدم پذيرش اين ماده از طرف بدن اثبات گرديد.

به طور كلي مواد پركننده را مي توان به 3 دسته تقسيم كرد:

1- مواد صناعي

2- مواد با منشا حيواني

3- مواد با منشا انساني

از مواد صناعي مي توان به شكلي از سيليكون مايع پالايش شده اشاره كرد كه در سال 1960 معرفي شد و تا 30 سال پس در آن تاريخ مورد استفاده قرار گرفت. اما مشكلات متعدد از جمله بروز واكنش هاي حساسيتي باعث توقف استفاده از آن شد. در مورد مواد پركننده با منشا انساني مي توان چربي، كلاژن خود فرد ودر آخر تزريق فيبروبلاست كشت داده خويش سازگار را نامبرد.

تزريق چربي مستلزم انجام جراحي و استخراج بافت چربي از محل هايي مانند شكم است و دوام آن نيز چند ماه بيشتر نيست. كلاژن خويش سازگار نيز از پوست خود بيمار گرفته مي شود. در اين روش از پوستي كه در جراحي هاي زيبايي برداشته مي شود، كلاژن استخراج مي گردد و براي به دست آوردن 1 ميلي ليتر محلول حاوي كلاژن 5 درصد وسعتي حدود 2 اينچ مربع از پوست مورد نياز است.

يك ماده صناعي ديگر اسيد پلي لاكتيك (poly-L-Lactic acid) يا PLA است كه يك پليمر صناعي استريل زيست سازگار مي باشد. تزريق اين ماده در درم عمقي باعث مي شود پروسه سنتز كلاژن توسط ميكروذرات اين پليمر تحريك شود. يك ماده پراستفاده ديگر اسيد هيالورونيك است كه يك ماده طبيعي بوده و توانايي ترميم چروكها و نقايص متوسط تا شديد را دارد. اسيد هيالورونيك در همه بافتهاي انسان و حيوان يافت شده وزيست سازگار است. اين اسيد نقش مهمي در حجم دادن به پوست، شكل دادن به چشم ها و كشساني مفاصل بازي مي كند.

با افزايش سن در انسان سلول ها به تدريج توانايي ساخت اين ماده را از دست مي دهند. در مورد معايب اين راهكار درماني ميتوان به انتظار نسبتا طولاني براي بروز آثار درماني اشاره كرد زيرا ظهور نتايج منوط به گذشت زمان و انجام كلاژن سازي در بافت است. البته در كشورهاي ديگر گران بودن اين روش يكي از معايب آن به حساب مي آيد.

* غير از سلولهاي فيبروبلاست آيا طرح هاي ديگري در زمينه سلولهاي درماني در دست اجرا داريد؟بله. كشت و تكثير سلولهاي ملانوسيت يا سلولهاي رنگدانه پوست جهت بيماران مبتلا به لك و پيس يا ويتيليگو و كشت و تكثير سلولهاي كراتينوسيت براي كاشت در محل جوشگاههاي باقيمانده از سوختگي از طرحهاي ديگريست كه در مركز تحقيقات بيماريهاي پوست و سالك در دست اجراست و نتايج آن در آينده اعلام خواهد شد.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

توصیه های طب سنتی برای مراقبت از پوست

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

چه کسانی باید ماموگرافی انجام دهند؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

تشخیص اختلال چرخشی در اندام تحتانی با عکس الایمنت

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

درمان کیست کلیه به وسیله پزشک رادیولوژیست

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

از چه روشهای برای روشن کردن پوست استفاده میشود؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

گوشت بوقلمون و کاهش وزن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان بی خوابی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

علت و علائم دفع پروتئین در ادرار و افزایش کراتینین

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت