دکتر سعید ملایری - شنوایی شناسی

این رفتارها قوه شنوایی را تهدید می کند

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]آدرس وب سایت : www.samakonline.ir
آدرس مطب : تهران ،انتهای خیابان امام خمینی سپه غربی نرسیده به بزرگراه یادگار امام خمینی ،پلاک 1386 تلفن مطب : 66845959 - 021

شنیدن به اندازه دیدن برای انسانها مهم است و دنیای بیصدا، دنیای تاریکی خواهد بود. البته دنیا خاموش نمیشود، بلکه خدای نکرده گوشها عیب میکنند و ناشنوایی زندگی را به سکوت میکشاند. بدون شک کسی دوست ندارد گوشهایش نشنود یا وزوز کند. برای این کار لازم است برخی عادتهای نادرست را ترک کنیم، چون به سلامت گوشهایمان آسیب جدی میزند.

بوسیدن لاله گوش
شاید بوسیدن لاله گوش فرزند برای ابراز محبت باشد، اما همین عادت بظاهر ساده ممکن است برای قوه شنوایی خطرساز باشد. این کار دَمشی روی پرده گوش و در پی آن تلاطمی در مایع حلزونی گوش یا گوش درونی ایجاد میکند که متاسفانه گاهی به بروز مشکلات شنوایی منجر میشود.

فریاد کشیدن در گوش
هیچوقت به شوخی یا از روی عصبانیت در گوش فرد دیگری فریاد نکشید. این کار بیش از اینکه آزاردهنده باشد، برای قوه شنوایی خطرآفرین است. فریاد زدن درگوش باعث بروز ترومای صوتی میشود. در واقع اگر صدای ما به طور متوسط 50 دسیبل باشد وقتی فریاد میکشیم به صد دسیبل هم میرسد و گوش انسان ممکن است با 80 دسیبل نیز کر شود. از فریاد زدن در حفره گوش دیگران خودداری کنید و به هیچکس اجازه ندهید این کار را با شما بکند.

مصرف دارو بدون در نظر گرفتن عوارض آن
برخی داروها که به اتوتوکسیک یا سم گوش معروف هستند، تاثیر منفی روی گوش داخلی دارند و ممکن است باعث سنگینی گوش، وزوز گوش یا سرگیجه شوند. این مساله ممکن است موقتی یا دائمی باشد. در حالت کلی بعد از مصرف برخی داروها یا تزریق آنها، هر دو گوش انسان به طور متقارن تاثیر میپذیرند و دچار مشکل میشوند، اما اگر دارو مستقیما داخل یک گوش استفاده شود، روی همان عضو تاثیر میگذارد.از بین این داروها میتوان به داروهای دیورتیک (ادرارآور) مانند آلداکتون اشاره کرد که برای مقابله با فشار خون بالا یا نارسایی قلبی نیز استفاده میشود. این داروها ممکن است باعث بروز مشکلات شنوایی شوند که خوشبختانه با توقف مصرفشان مشکل رفع میشود. مصرف داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین با دوزهای بالا نیز گاهی باعث کم شنوایی موقت میشوند. علاوه بر اینها داروهای ضدسرطان نیز باعث بروز مشکلات شنوایی میشود که مانند سنگین شدن گوش ناشی از سالمندی است.

رانندگی با شیشه های پایین
کودکان وقتی سوار ماشین میشوند دلشان میخواهد کنار پنجره بنشینند و شیشه ها را تا آخر پایین بکشند. تکرار این کار باعث کم شنوایی گذرا میشود که ممکن است در طولانی مدت آزاردهنده تر و جدیتر شود. توجه داشته باشید پایین آمدن از جاده کوهستانی با شیب تند نیز به دلیل اثرات فشار هوا ممکن است برای گوشهای بچه های کم سن وسال آسیب رسان باشد.

رفتارهای مشکوک شنوایی در کودکان
در موارد کم شنوایی متوسط، کودکان اختلالاتی در تشخیص صدا، اختلالات رفتاری، تاخیر در حرف زدن یا واکنشهای ناپایدار به هیاهو یا صداهای پیرامون خود نشان میدهند. توصیه میکنیم نسبت به ورم گوش مداوم نیز هشیار باشید. اگر کم شنوایی کودک جدی تر باشد ممکن است به اختلالات زبانی یا رفتاری منجر شود. اگر به رفتارهای کودک خود مشکوک هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کارکردن با مته و دریل بدون محافظت از گوشها
اگر عادت دارید شخصا به تعمیرات منزل بپردازید یا شغلتان ایجاب میکند مدام با دریل و مته سروکار داشته باشید، حواستان بیشتر به سلامت گوشهایتان باشد. سروصدایی که این ابزارها ایجاد میکنند، بالاتر از 85 دسیبل است که ممکن است سلامت سلولهای شنوایی گوش داخلی را به خطر بیندازد و درطولانی مدت باعث آسیب های جدی شود.متاسفانه خطر ابتلا به سنگینی گوش در کارگرهایی که مدام در معرض این گونه صداها قرار دارند، بیشتر است. این مشکل قابل جراحی نیست و معمولا با وزوز گوش نیز همراه است. باید بدانید سنگینی گوش یا کم شنوایی با سالانه 750 مورد جدید، دومین بیماری مربوط به مشاغل محسوب میشود. اگر قرار است به مدت یک یا چند روز از این ابزارهای پرسروصدا استفاده کنید حتما گوشهایتان را با کلاه کاسکت یا گوشیهای مخصوص بپوشانید.

شیرجه زدن زیاد در استخر
شیرجه زنهای حرفه ای که مدام در استخر شیرجه میزنند باید حواسشان به احتمال ابتلا به کم شنوایی موقت باشد. در این موارد فشار آب مشکل ساز میشود و درد جزئی در گوشها پدید می آورد. توجه داشته باشید شیرجه زدن از ارتفاع خیلی زیاد ممکن است باعث بروز مشکلات دائمی شنوایی شود. در این مواقع برای بالا آمدن به سطح آب حتما حواس تان به دوره تعدیل فشار آب باشد. برای پیشگیری از مشکل کم شنوایی موقت حتما از گوشگیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.

گوش دادن به موزیک با صدای بلند به مدت 4 ساعت
گوش دادن طولانی مدت به موسیقی با دستگاه پخشmp3 ، داخل اتومبیل یا حتی در منزل آن هم با صدای بلند به قوه شنوایی آسیب میزند و باعث وزوز گوش میشود. خطر اصلی موسیقی این است که لذت گوش دادن به آن، میزان انرژی دریافتی از طریق گوشها را میپوشاند. یعنی شما اصلا متوجه فشاری که به گوشهایتان وارد میشود، نمیشوید.وقتی با صدای بلند به موسیقی گوش میدهید، سلولهای گوش داخلی شروع به تولید مادهای سمی میکند که به خودی خود خطرناک نیست؛ اما ترشح زیاد آن باعث از بین بردن همین سلولهای تولیدکننده میشود. هرچه صدای موسیقی بلندتر باشد روند ترشح این ترکیب با سرعت بیشتری رخ میدهد. محدوده دسیبل قبل از تولید این ترکیب 85 دسیبل در دوره زمانی 8 ساعت تخمین زده شده است.

وقتی صدا به 88 دسیبل میرسد باید مدت زمان گوش دادن به آن به چهار ساعت کاهش یابد. در واقع قانون اصلی این است که به ازای هر سه دسیبل افزایش صدا باید مدت زمان قرارگیری در معرض آن صدا به نصف کاهش باید. توصیه میکنیم صدای دستگاه پخشmp3 را کم کنید. وقتی در کنسرت یا مراسم پرسروصدا هستید، حتما از گوشی استفاده کنید تا برخورد صدای بلند با گوشهایتان کمتر شود.

تغذیه نامناسب
گوشها علاوه بر آرامش صوتی به تغذیه مناسب نیز نیاز دارند. نتایج پژوهشهای متعدد نشان داده افرادی که به ناشنوایی مبتلا هستند، کمبود مواد مغذی داشته اند. گوش مانند اعضای دیگر بدن نیاز به تغذیه دارد. اگرچه غذا خوردن باعث نمیشود بهتر بشنوید، اما تغذیه سالم باعث افزایش سلامت گوشهایتان میشود.

تشخیص علائم سنگینی گوش یا کم شنوایی
تغییرات رفتاری یا تغییر در صدا یا نحوه ادای کلمات جزو علائم ابتدایی شروع مشکلات شنوایی است. وقتی فردی مدام از مخاطب خود میخواهد حرف خود را تکرار کند یا از او میخواهد کمی بلندتر صحبت کند، لازم است به پزشک مراجعه کند.

چه بخوریم ؟
امگا3 ها
: به عقیده متخصصان تغذیه، موادغذایی حاوی امگا3ها مانند روغن کلزا، آجیلها، ماهیهای چرب و... در جهت افزایش سلامت گوشها در الویت قرار دارند، زیرا این مواد به عملکرد خوب مغز کمک میکنند و در نتیجه برای تمییز اطلاعات شنوایی نیز مفیدند.

منیزیم : غذاهای دریایی، غلات کامل، کاکائو و سبزیجات سبز جزو منابع غذایی منیزیم هستند که آنتی اکسیدانی قوی برای مقابله با پیری سلولهای بدن محسوب میشود.

اسید آلفالینوئیک و ویتامین E : این مواد مغذی در سیب زمینی، گوشت گاو، دل و قلوه وجود دارند و قادر هستند آسیب های وارده به گوش و خطر کاهش شنوایی را به میزان زیادی کاهش دهند.

ویتامین 9 B : نتایج یک پژوهش در هلند نشان میدهد این ویتامین باعث بهبود انتقال سیگنالهای شنوایی به مغز میشود. ویتامین9 B در اسفناج، زیتون، کاهو و تخممرغ به وفور وجود دارد.

کرستین : کرستین، آنتی اکسیدانی قوی است و باعث بهبود گردش خون در مویرگهای موضعی، بخصوص در گوش داخلی میشود. پیاز، مرکبات، سیب با پوست، چای سبز یا سیاه سرشار از این آنتی اکسیدان هستند.

ویتامینD : ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم و تقویت غضروفها میشود و برای سلامت گوشها نیز مفید است. ماهی ساردین، ماهی تن، ماهی خالمخالی، تخممرغ و قارچ جزو منابع غذایی سرشار از ویتامینD محسوب میشوند.
منبع:jamejamonline.ir


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه (IVF) بر کیفیت زندگی زوج ها تأثیر می گذارد؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

رژیم کتوژنیک و عوارض آن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

راه های درمان چاقی صورت

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا نکروز چربی ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

پاک کردن تاتو با لیزر

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

علل ریزش مو و ابرو ، راهکار درمان آن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

نکاتی طلایی پیرامون خشکی پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

دیابت و بارداری ( قسمت اول )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

انتخاب تونر مناسب پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت