شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

علل خشکی و ترک خوردن لب و روش های درمان آن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

یکی از قسمت های مهم بدن که زیبایی آن هر کسی را شیفته خود می کند لب انسان است. اینکه لب شما چین و چروک و خشکی آن زیاد به چشم بخورد می تواند روی زیبایی شما اثر بگذارد. لب های خشک تاثیری فراتر از برهم زدن زیبایی لبخند انسان دارند. خشکی لب ها می تواند شرایطی دردناک را ایجاد کند به ویژه زمانی که آن ها ترک خورده و یا خونریزی داشته باشند. این شرایط بیشتر در فصل زمستان رخ می دهد اما مواجهه بیش از اندازه با نور خورشید نیز می تواند نتایجی مشابه را در پی داشته باشد. داشتن لب های ترک خورده، خشک و سوزناک بی تردید آزارنده است. برای بسیاری از کار هایی که در طول روز انجام می دهیم از همین لب ها استفاده می کنیم. لب اگر سالم نباشد حتی نمی توانیم راحت غذا بخوریم، حرف بزنیم یا لبخند بزنیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علایم شایع خشکی لب

لب ها نمی توانند مانند سایر نواحی پوست بدن در برابر از دست دادن رطوبت مقاومت کنند چرا که لایه های پوست لب ها بسیار نازک هستند. علاوه بر این لب لایه محافظتی معمول پوست که دارای غدد چربی و عرق است را ندارد به همین علت هم مانند بقیه جاهای بدن نمی تواند خودش را مرطوب نگه دارد و مستعد خشک شدن و ترک خوردن است. البته این ها تنها علت خشکی و ترک لب نیستند.

عوامل و علل مختلف خشکی یا ترک لب

معمولا به ترک لب، خشکی لب نیز می گویند که عوامل و علل مختلفی در آن سهیم هستند از جمله:

  1. آفتاب داغ تابستان و سرمای زمستان

تابش خورشید می تواند باعث تبخیر رطوبت آن و خشکی شود. این مسئله در مناطقی که رطوبت هوا کمتر است بیشتر خودش را نشان می دهد؛ البته وجود باد های خشک هم در این مسئله نقش مهمی دارد. تماس طولانی و مکرر با نور آفتاب می تواند سبب ایجاد کراتوز آفتابی مخصوصا در لب تحتانی شود و امکان تبدیل به سرطان را دارد. نه تنها گرما بلکه سرما هم می تواند لب های شما را خشک و ترک خورده کند بخصوص در مناطقی که باد های سرد زمستان بیشتر است.

  1. برخی از بیماری ها

کم کاری تیرویید، بیماری کرون و حتی به دنبال سرماخوردگی نیز خشکی و پوسته شدن لب می تواند ایجاد شود.

  1. لیسیدن لب

خیس کردن لب با زبان برخلاف آن چه به نظر می رسد باعث خشکی لب و ترک خوردن آن می شود زیرا بزاق با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست باعث تبخیر پوستی بیشتر شده و در نهایت سبب خشکی بیشتر لب می شود. همچنین جویدن لب ها زمانی که استرس دارید یا حتی عصبانی که می شوید و یا زمانی که با زبان و دندانتان با پوسته های روی لب بازی می کنید، خود این ور رفتن و خیس کردن پوسته ها با بزاق موجب ترک خوردن و پوسته شدن بیش از حد لب می شود چرا که زمانی که شما لب هایتان را خیس می کنید و آب روی لب با حرارت بدنتان در زمان تنفس بخار می شود، اگر هم بر روی لبتان رطوبتی داشته باشید با آب بزاق تبخیر شده و خشکی لب را بیشتر می کند. در کنار این خشکی، سوزش و خونریزی نیز ممکن است همراه باشد.

خشکی و ترک لب بر اثر لیسیدن آن

شکل 1 خشکی و ترک لب بر اثر لیسیدن آن

4. کم آبی بدن

یکی از علامت های کم شدن آب بدن، خشکی لب است که گاهی همراه با خونریزی نمایان می شود. در کسانی که گرمازده شده اند یا به علت اسهال آب زیادی از دست داده اند با مشاهده شدت خشکی لب می توان پی به شدت کمبود آب برد.

5. کمبود ویتامین

کمبود بعضی از ویتامین ها مانند آ، ب، ث و املاحی مانند آهن و روی هم می تواند باعث خشکی و پوسته شدن شود. کمبود این ویتامین ها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن و خشکی پوست بخصوص ترک خوردن گوشه لب می شود. بدیهی است وقتی تغذیه ای سالم و کامل دارید این مسئله نمی تواند علت خشکی لب شما باشد.

6. آرایش و رژ لب

این روزها خانم ها بیشتر در معرض خشکی لب قرار می گیرند چرا که برای داشتن زیبایی ظاهری از لوازم های آرایشی استفاده می کنند که دارای مواد حساسیت زا هستند از قبیل برخی مواد نگهدارنده، روغن بادام شیرین، روغن شی باتر، روغن کرچک، روغن سویا، سرب و غیره.

استفاده مکرر از صابون و مواد شیمیایی دیگر مثل محصولات آرایشی غیراستاندارد نیز می تواند موجب حساسیت پوست لب شود. بهتر است مراقب حجم دهنده های لب باشید چون در آن ها اغلب موادی به کار رفته است که با تحریک و التهاب لب آن را بزرگتر و پُرتر نشان می دهد. بیشترین لوازم آرایشی که در خشکی لب بسیار تاثیرگذار هستند استفاده از خط لب است. برخی به این جمله باور دارند که برای جلوگیری از پخش شدن رژ لب و یا پاک شدن آن حتما از خط لب به جای رژ استفاده کنند که این روش موجب ۱۰۰ درصد خشکی لب شما می شود. لب های شما از این طریق متورم می شود و قلوه ای به نظر می رسد، شاید این ظاهر را دوست داشته باشید اما در واقع لب شما از حساسیت و خشکی متورم شده و سوزش و پوسته پوسته شدن لب را به دنبال خواهد داشت.

7. داروها

کسانی که نمی توانند علتی برای لب های ترک خورده شان پیدا کنند بهتر است سری به قفسه داروهایی که می خورند بزنند. مصرف بعضی داروها مانند موارد زیر می تواند این مشکل را ایجاد کند.

8. غذاهای ترش و سوزان

غذاهای ترش و مرکباتی که اسیدی هستند ممکن است باعث تحریک لب و خشکی و ترک خوردن آن شوند، در این حالت سوزش لب هم ایجاد می شود. تماس لب با اسید مرکبات می تواند دچار خشکی و سوزش لب شود. علاوه بر این پوست انبه هم حاوی ماده ای به نام توکسیکودندرون است که در سم گیاه پاپیتال هم وجود دارد و ممکن است به لب آسیب برساند. در ضمن افرادی که به آجیل حساسیت دارند باید مراقب محصولات بهداشتی آرایشی که در ترکیبشان از دانه های روغنی و بادام استفاده شدهباشند.

9. تنفس از راه دهان

انسداد مسیر تنفسی بینی (در اثر سرماخوردگی) و درنتیجه نفس کشیدن از دهان هم باعث خشکی لب و سپس پوسته شدن و ترک خوردن آن می شود.

10. سیگار کشیدن

این را حتما بارها شنیده اید که خشکی دهان و لب ها از کمترین عوارض سیگار کشیدن است.

11. قارچ پوستی

اگر خشکی در گوشه های لب باشد و سبب ترک خوردن، قرمز شدن و سوزش شدید شود ناشی از عفونت های قارچی است. در برخی مواقع نیز ترک خوردگی های مزمن در خط میانی لب تحتانی به وجود می آید که در کودکان شایع تر است و با چرب کردن برطرف نمی شود و نیاز به درمان های ضدقارچ دارد.

12. تماس مواد محرک با پوست لب

استفاده از مواد آرایشی نامرغوب، آدامس ها و شیرینی های حاوی سینامیت نیز می توانند موجب تحریک و خشکی لب شوند.

13. جویدن لب ها

افراد بسیاری عادت به جویدن مکرر لب های خود دارند که این کار می تواند موجب خشکی لب ها یا تشدید این شرایط شود. پوشش بزاق تنها برای چند ثانیه موثر است و با بخار شدن آب، خشکی لب ها بار دیگر ظاهر می شود. افزون بر این، زمانی که آب موجود در بزاق بخار می شود لب ها رطوبت بیشتری از دست خواهند داد، از این رو خشکی آن ها تشدید می شود.

البته پوسته شدن لب در بیماری هایی مانند آلرژی و اگزما و کراتوز آفتابی لب نیز اتفاق می افتد که باید زیر نظر متخصص پوست درمان شود.

درمان ترک یا خشکی لب

اما در هر صورت جای هیچگونه نگرانی نیست، علت خشکی لب هر چه باشد با ساده ترین درمان های پیشنهادی زیر ممکن است پاسخ دهد و در غیر این صورت باید حتما جهت بررسی بیشتر و رد احتمال ضایعات پیش سرطانی به متخصص پوست مراجعه کنید.

1. به طور مرتب و به مقدار کافی لب های خود را چرب کنید.

محصولی را انتخاب کنید که حاوی موادی مانند کره کاکائو ، ویتامین های A و E ، موم زنبور عسل ، پارافین، وازلین یا دی متیکون باشد. حداقل یکبار در روز ترجیحا صبح قبل از بیرون رفتن آن را بمالید. در طول روز محصول را به همراه داشته باشید تا مرتب لب های تان را چرب کنید. این به شما کمک می کند لب های شما در طول روز مرطوب بماند.

چرب کردن لب

شکل 2 چرب کردن لب ها برای جلوگیری از خشکی آن ها

2. روش های جایگزین را امتحان کنید.

تعدادی روش جایگزین برای درمان لب های خشک یا ترک خورده وجود دارد. این روش ها تا حد زیادی بر عصاره گیاه تاکید دارند. برخی دیگر بر محصولات حیوانی مانند شیر یا خامه تاکید دارند. این روش ها ممکن است به شیوه ای سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه تر به لب شما کمک کند.

3. از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید.

آفتاب سوختگی لب نه تنها می تواند دردناک باشد بلکه منجر به خشکی و ترک لب نیز می شود و در دراز مدت می تواند سبب ایجاد کراتوز آفتابی در لب شود که پیش سرطانی است. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی روی لب از کرمی استفاده کنید که SPF آن ۱۵ یا بالاتر باشد. قبل از بیرون رفتن حتما از ضدآفتاب بر روی لب خود بمالید.

بالم لب حاوص ضد آفتاب

شکل 3 بالم لب حاوی ضدآفتاب

4. محصولات طبیعی را امتحان کنید.

5. ویتامین مصرف کنید.

از جمله ویتامین هایی که کمبود و نبودشان در بدن خطرساز می شود ویتامین های C ،D ،B و E می باشد. این ویتامین ها با متابولیسم چربی و حفظ اسیدآمینه های ضروری از قبیل هموسیستئین از خشک شدن لب ها و تورم آن ها به شدت پیشگیری می کنند. به همین منظور است که متخصصین تغذیه شما را به خوردن تخم مرغ، ماهی، گوشت کم چرب، کیوی و پرتقال تشویق می کنند.

  1. 6. هوای اتاق را مرطوب نگه دارید.

اگر لب های شما ظاهری ناسالم دارند محصولاتی که می توانند شادابی و ظاهر سالم را به لب های شما بازگردانند را انتخاب کنید. برای مثال استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا هنگام شب برای حفظ رطوبت هوا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هنگام شب می توانید از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید که گزینه ای ایده آل برای فصل زمستان نیز محسوب می شود. از این طریق شما رطوبت هوا را افزایش خواهید داد که می تواند از خشکی لب ها پیشگیری کند.

  1. 7. آب بنوشید

در مکان های خشک یا گرم و در زمستان بدن شما احتمالا رطوبت بیشتری از دست می دهد. نوشیدن آب کافی باعث می شود که لب های شما مرطوب بماند. آب بنوشید و از مرطوب کننده استفاده کنید تا هنگام خشک شدن محیط پوست شما مرطوب بماند.

آب مورد نیاز بدن در روز

شکل 4 آب مورد نیاز بدن در روز

  1. 8. دهان خود را در هوای سرد یا بادی بپوشانید.

وقتی به بیرون می رویم به ندرت دهان خود را می پوشانیم و پوست نازک و حساس صورت در معرض عناصر قرار می گیرد. وزش باد شدید ، درجه حرارت سرد و هوای خشک همه می تواند رطوبت را از لب ها بگیرد. بنابراین مهم است که برای جلوگیری از خشک شدن لب دهان خود را بپوشانید.

  1. 9. سعی کنید لب های تان را لیس نزنید.

به طور مرتب مرطوب شدن لب ها با بزاق در واقع باعث خشک شدن سریع تر لب ها می شود و منجر به ترک های لب می شود. هنگامی که بزاق از لبان شما تبخیر شود از قبل خشک تر می شوند.

  1. 10. پوسته های خشک شده پوست را نکنید.

این کار باعث می شود که لب ها خونریزی کند و به تبع آن کندتر بهبود یابد. در برابر کندن پوست های لب مقاومت کنید و اجازه دهید لب های شما بهبود یابد. لمس مکرر زخم ها یا ترک ها نیز می تواند منجر به عفونت شود یا احتمالا شما را بیمار کند.

ویروس هرپس سیمپلکس

شکل 5 ویروس هرپس سیمپلکس

  1. 11. از طریق بینی خود تنفس کنید.

حرکت هوا به تبخیر آب و از بین بردن رطوبت کمک می کند. این کار مشابه قرار دادن لباس های مرطوب در زیر فن است. همین اصل روی لب ها نیز عمل می کند . اگر دچار گرفتگی سینوسی هستید و مجبور به تنفس از طریق دهان هستید حتما به طور مرتب لب ها را چرب کنید.

  1. 12. مواظب آلرژن ها باشید.

آلرژن های مختلف می توانند لب های شما را تحریک کرده و باعث خشکی لب شوند. برخی غذاها ، داروها و عوامل محیطی مانند گرده و شوره می توانند باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شوند. اگر می توانید از این موارد دوری کنید.

13. پرهیز از برخی غذاها

برای پیشگیری از خشکی لب ها بهتر است غذاهای سرشار از اسید یا محرک های دیگر را مصرف نکنید. به عنوان مثال گوجه فرنگی یک محصول بسیار اسیدی است از این رو اگر به طور مکرر با خشکی لب های خود مواجه می شوید از مصرف آن پرهیز کنید. از دیگر محرک های غذایی می توان به فلفل ها، پوست انبه، مرکبات و سس ها اشاره کرد که باید آن ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

  1. 14. رژلب بزنید.

رژ لب اگرچه به اندازه بالم های چرب و مرطوب کننده عمل نمی کند اما محافظت محدودی در برابر خورشید و باد می کند. از رژ لب های سبک که تاثیرات خورشید را تشدید می کند استفاده نکنید و در عوض رژ لب های براق را انتخاب کنید که منعکس کننده اشعه ماوراء بنفش باشند.

محافظت د ر برابر خورشید با رژ لب

شکل 6 محافظت در برابر خورشید با رژ لب

طراحی، مدیریت و به روز رسانی سایت پزشکان از خدمات تخصصی مجموعه با سابقه پزشک آنلاین می باشد. در رزومه کاری این مجموعه نمونه های موفقی از طراحی وب سایت پزشکی موجود است که در بسیاری از عبارات کلیدی ارزشمند، به رتبه اول گوگل دست یافته اند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

میخچه و پینه دست و پا؛ از علل و علائم تا درمان

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کلیه نابجا یا اکتوپیک چیست؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

تزریق ژل یا چربی برای خط خنده

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تاریخ طب سوزنی و پیشرفتهای جدید

دکتر امیر هوشنگ سپهری [ طب سوزنی ]

کلوئید یا گوشت اضافه چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

نقش آلودگی هوا بر سلامت جنسی و باروری

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

اشتباهات در رژیم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت