شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

مزوتراپی و تاثیر آن در پوست و مو

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

مزوتراپی عبارت است از وارد کردن گروهی از مواد فعال بیولوژیک با سوزن های بسیار ریز، به داخل پوست. این مواد می تواند شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی داروها (مانند ماینوکسیدیل ) یا فاکتورهای رشد (مانند فاکتورهای رشد انسولینی) باشند. در واقع مزوتراپی نوعی روش درمانی تزریقی است که در تمام دنیا، به خصوص فرانسه کاربرد زیادی دارد.

مزوتراپی یک روش درمانی است که داروها در قسمت های مختلف پوست تزریق می شود، در واقع دارو به جای این که از راه دهان خورده شود یا به سطح پوست مالیده شود مستقیما به داخل پوست تزریق می شود.

متاسفانه تعداد مقاله های علمی که تایید کننده کاربرد مزوتراپی در زمینه پوست و مو باشند کم هستند و به همین دلیل بسیاری از متخصصان پوست این روش درمانی را قبول ندارند. این درحالی است که در کنگره های اروپایی (به خصوص در فرانسه که به نوعی مهد درمان زیبایی پوست محسوب می شود) این روش بسیار کاربردی و شایع است و هیچ کس در مورد موثر بودن یا نبودن آن سوالی نمی پرسد زیرا تقریبا همه از تاثیر مثبت مزوتراپی آگاهی لازم دارند. افرادی که تحت درمان با مزوتراپی قرار می گیرند باید بدانند که این روش به صورت موقت است و فرد باید چند مرتبه برای درمان مراجعه کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربردهای مزوتراپی:

فواصل جلسات چگونه است؟

معمولا فواصل تزریق در نوبت های اول کوتاه تر و به صورت هر دو هفته یکبار است و در نوبت های بعدی، فواصل طولانی تر خواهد بود.
در مورد مزوتراپی مو نیز زمانی که از محلول های مناسب برای تزریق استفاده شود، ریزش مو تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند و حتی گاهی شاهد رشد موی مجدد نیز خواهیم بود اما در این مورد هم باید تزریق و درمان، ادامه دار باشد.

مزوتراپی مو

شکل 1 مزوتراپی مو

از بحث غیردائمی بودن این روش که بگذریم به دلیل تزریق با سوزن های ریزی که به صورت دستی یا با دستگاه مزوگان انجام می شود، مزوتراپی کمی هم دردناک است. ضمن این که تکرار درمان که از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است، می تواند کمی خسته کننده باشد. البته این تکرار درمان و تزریق برای حفظ اثر مزوتراپی است که در نهایت می تواند برای بیمار نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد. معمولا پس از تزریق هم بیمار با کمی تورم در ناحیه تزریق و اطراف آن مواجه می شود.

کاربردهای مزوتراپی

شکل 2 کاربردهای مزوتراپی در درمان

درمان با مزوتراپی چگونه انجام می شود؟

ابتدا داروی بی حسی روی صورت شما زده می شود البته ممکن است این فرایند بدون بی حسی انجام شود سپس پزشک توسط آمپول با سوزنی باریک و کوتاه شروع به تزریق مواد در لایه میانی پوست می کند.
تزریق بسته به شرایط درمان تا عمق ۱ تا ۴ میلیمتری پوست انجام می شود. پزشک ممکن است تزریق را با زاویه یا با چرخش دست انجام دهد. به هر حال در هر تزریق فقط یک قطره کوچک به پوست منتقل می شود.
خوشبختانه تمام افراد با هر جنس پوست و مویی می توانند روش مزوتراپی را برای درمان های زیبایی خود انتخاب کنند. البته ناگفته نماند که مزوتراپی برای درمان های مختلف دارای پروتکل های متفاوتی است. یعنی ترکیب ها و میزان مواد مورد استفاده تزریقی برای هر مشکلی به صورت مستقل است. پزشکان می توانند خود مواد مختلفی مانند ویتامین ها و داروها را با یکدیگر ترکیب کنند یا این که می توانند اقدام به تهیه ترکیب های آماده ای کنند که از قبل توسط شرکت های داروسازی تولید شده اند. تهیه کوکتل های آماده دردسر ترکیب داروها را از بین می برد و احتمال آلوده شدن میکروبی دارو را نیز به حداقل می رساند. این کار برای پزشک و بیمار از نظر بهداشتی و سلامتی، بهتر و ساده تر است.

مزوتراپی چقدر تاثیر گذار است؟

این روش برای جوانسازی پوست، کمرنگ کردن لکه های پوستی و لکه های بارداری، لیفتینگ پوست، ذوب کردن سلولیت و چربی های اضافه و درمان ریزش مو کاربرد دارد. گفتنی است که میزان پاسخگویی و عوارض مزوتراپی از فردی به فرد دیگر متفاوت. مثلا ممکن است درمان ملاسما (لک بارداری) با مزوتراپی برای یک بیمار خوب و موثر باشد و برای بیمار دیگری چنین تاثیری نداشته باشد یا با تکرار چند جلسه به نتیجه رسید.
درضمن در این رابطه مطالعات و آزمایشات محدود بوده و زیاد قابل استناد نیست.
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته بیشترین تاثیر این روش برای جوانسازی پوست صورت بوده است.
همچنین در روشن تر کردن لکه های پوستی و ملاسما اثر بهتری نسبت به کرم های موضعی دارد. مزوتراپی با موادی مانند اسید هیالورونیک قادر است پوست را شفاف و باطراوت کند، اسید هیالورونیک ماده ای است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد و با افزایش سن میزان آن به شدت کاهش می یابد و سبب کدر شدن و خشک شدن و کم آبی پوست می شود. تزریق این ماده در پوست به روش مزوتراپی در بازسازی کلاژن از دست رفته و رطوبت پوست کمک می کند.
در تقویت موی سر مخصوصا در انواع ریزش موی ارثی و ژنتیکی استفاده از مزوتراپی به تنهایی کافی نیست و استفاده از داروهای موضعی جهت حفظ نتیجه ضروری است. برای تقویت موها به جای داروهای مزوتراپی می توان از پی آر پی (که از خون خود فرد گرفته می شود) استفاده کرد.

مزوتراپی جهت کاهش چاقی صورت و غبغب

اصولا با استفاده از کرم ها نمی توان پف زیر چشم ها را از بین برد و فقط روش جراحی بلفاروپلاستی می تواند پف زیر چشم را کامل از بین ببرد، در موارد پف کم یا افرادی که مایل نیستند زیر تیغ جراحی بروند با مزوتراپی می توان پف زیر چشم را کم کرد یا از بین برد. با تزریق دارو هایی که برای لاغری موضعی بدن استفاده می شود، البته با دوز کمتر می توان چربی غبغب را در چهار پنج جلسه برطرف کرد. سوزنی که در این موارد استفاده می شود بسیار ظریف است و عمق تزریق بیشتر از دو تا چهار میلی متر نیست. توجه داشته باشید از مزوتراپی جهت کاهش وزن و یا حذف چاقی های موضعی بزرگ یا حجم زیاد نمی توان استفاده کرد.

تلفیق مزوتراپی با سایر روش های جوانسازی و زیبایی

جهت به دست آوردن نتیجه بهتر درمان های لیزری مانند لیزر فرکشنال، لیزر کربن پیل ، تیکسل یا لیزر جنسیس ، به صورت روتین از داروهای مزوتراپی به صورت همزمان استفاده می شود. خوب است بدانید که مزوتراپی را می توان بعد از انجام بعضی از لیزرها بدون نیاز به سوزن انجام داد، به دلیل این که لیزر فرکشنال و تیکسل کانال های متعدد ظریفی در روی پوست ایجاد می کنند که داروهای مزوتراپی فقط با مختصری ماساژ وارد این کانال ها شده و به عمق پوست می رسد. همچنین در روش میکرونیدلینگ که با دستگاه کوچکی سوزن های متعدد با حرکت تند روی پوست وارد می شود و سبب کلاژن سازی می شود، می توان از داروهای مزوتراپی به طور همزمان استفاده کرد و داروها را وارد پوست نمود که به آن اصطلاحا مزونیدلینگ می گویند به معنی ترکیب مزوتراپی و میکرونیدلینگ.

مزونیدلینگ

شکل 3 مزونیدلینگ

مراقبت های پس از مزوتراپی چگونه است؟

در روش مزوتراپی مراقبت خاصی پس از آن مورد نیاز نمی باشد و فقط در محل مورد نظر تا یک روز از مواد آرایشی نباید استفاده شود و بهتر است شنا یا حمام نکند ولی فرد می تواند بلافاصله به سایر فعالیت های روزمره خود ادامه دهد. هرچند در صورت وجود درد یا سوزش می توان از کمپرس سرد روی محل استفاده نمود. آفتاب گرفتن و برنزه کردن پس از مزوتراپی نباید انجام شود.

روش مزوتراپی جهت کاهش چربی های موضعی شاید بتواند سلولیت (که همان ناصافی های موجود در سطح ران اکثر خانم ها است) را از بین ببرد یا کمتر کند، ولی جهت رفع چاقی های موضعی شکم و پهلو چندان نتایج رضایت بخشی ندارد، مخصوصا که روش های موثرتری مانند لیپوماتیک وجود دارد.

عوارض مزوتراپی

استفاده از ترکیباتی که باعث ذوب شدن چربی ها می شوند می تواند تورم بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل در مورد مزوتراپی چربی و سلولیت توصیه می شود که مقدار زیادی از دارو را در یک جلسه تزریق نکنیم. در غیر این صورت بیمار با افزایش بیش از حد چربی خون مواجه می شود و حتی در مواردی التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت نیز برای او به وجود می آید. علاوه بر این موارد ممکن است گاهی بیمار به مواد تزریقی آلرژی داشته باشد و دچار واکنش های آلرژیک شود.

همچنین بد نیست به کبودی دور چشم در اثر مزوتراپی برای از بین بردن سیاهی و لکه های دور چشم نیز اشاره کنیم. از آن جا که مویرگ ها و پوست بسیار نازکی در اطراف چشم ها وجود دارد، بنابراین کبودی دور چشم نیز در اثر مزوتراپی دور از انتظار نخواهد بود و توصیه می شود یک هفته قبل از انجام مزوتراپی از مصرف ویتامین E، بروفن، آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون خودداری شود. آلرژی و حساسیت به داروهای مزوتراپی تا زمانی که ما یک ماده را برای بیمارمان تزریق نکنیم، متوجه نمی شویم که آیا او به این ماده خاص حساسیت دارد یا خیر. البته اگر خود بیمار بگوید که بدنش به ماده خاصی حساسیت دارد، پزشک برایش تزریق آن ماده را انجام نخواهد داد.

معایب و مزایای مزوتراپی

شکل 4 مزایا و معایب مزوتراپی

مزوتراپی درچه افرای توصیه نمی شود

هر چند این روش، روشی بی خطر است اما استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. همچنین در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد خون، ضایعات پوستی شناخته نشده یا تب خال فعال، سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، دیابت کنترل نشده، بیماری های کلیوی، بیماری پسوریازیس یا صدف پوستی ، سابقه ی سکته ی مغزی یا وجود لخته در گردش خون، مزوتراپی انجام نمی شود.

هزینه مزوتراپی

بر اساس سطحی که قرار است مزوتراپی انجام شود و میزان حجم داروی مزوتراپی و قیمت دارو، هزینه هر فرد تعیین می شود. طبیعی است داروهای اروپایی با کیفیت از داروهای مزوتراپی کره ای یا چینی گران تر است.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

میزان ماندگاری و انواع ژل ژوویدرم

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تغذیه و پرکاری تیروئید

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

بازسازی استخوان فک برای درمان ایمپلنت

دکتر بیژن موحدیان [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

نحوه ی صحیح شستشوی مو بعد از کاشت

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

درباره فیموز و پارافیموز چه می دانید؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

رژیم فستینگ

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

چالش سی روز دیسیپلین اصول کاهش وزن (14)

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

مهارت هاي لازم برای تربيت کودکان،قسمت اول

دکتر محمد والی پور [ متخصص روانپزشکی ]

علت منافذ باز پوست چیست؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت