facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir






ورزش و بيماری مولتيپل اسكلروز
دکتر احمد باقری مقدم - متخصص طب ورزشی

ورزش و بيماری مولتيپل اسكلروز

دکتر احمد باقری مقدم [ متخصص طب ورزشی ]

آدرس وب سایت : www.drbagherimoghaddam.ir
آدرس مطب : اصفهان خیابان شمس آبادی جنب بسیج و هتل پارت ساختمان آلا واحد 206 تلفن مطب : 32241466 - 031
ورزش و بيماری مولتيپل اسكلروز

MS
ام اس یک بیماری مزمن و ناتوان کننده سیستم عصبی است که با التهاب در هر مکانی از نخاع و مغز مشخص می شود.ناتوانی های دائم نتیجه نابودی سلولهای عصبی است .خستگی شایع ترین علامت MS است عدم آمادگی (Deconditioning) و عوارض داروها، افسردگی، می تواند میزان خستگی را افزایش دهند
حدود 80% افراد مبتلا به MS عدم تحمل به گرما را ذکر کرده¬اند. این گرما می¬تواند در نتیجه تغییرات در محیط پیرامونی باشد یا به صورت داخلی (تب و تمرینات ورزشی و ...)مطالعات بر روی بیماران مبتلا به MS اختلال در ضربان قلب و فشار خون را در 30% بیماران نشان داده اند.اختلال فشار خون در پاسخ به تمرینات ایزومتریک و همچنین تمرینات دینامیک مشخص شده است در بسیاری از مطالعات اخیر اختلال تعریق در 50% بیماران مبتلا به ms در هنگام ورزش زیر بیشینه گزارش شده است.در بیمار مبتلا به MS آگاهی از توان هوازی می تواند یک پایه برای تهیه یک برنامه برای تمرینات ورزشی مرتب و افزایش فعالیت فیزیکی است.

شرایط برنامه ریزی تمرینات بیماران ام اس
تمرینات استقامتی
هدف اولیه تمرینات استقامتی در بیماران مبتلا به MS مانند سایر بالغین سالم است.
یعنی افزایش عملکرد فیزیکی و بهبود وضعیت سلامتی
فعالیتهائی مثل دوچرخه ثابت، راه رفتن تمرینات آیروبیک با شدت کم، روی صندلی یا در آب انتخاب هائی خوب هستند که به بسته به علاقه شخصی فرد و نوع و میزان مشکلات فیزیکی قابل انتخاب هستند. بیماران با مشکلات بالا سن و نقایص حسی ممکن است از تمرینات آیروبیک در آب همراه شناوری یا افزایش ثبات با حمایت توسط صندلی انتخاب بهتری است نسبت به تمرینات ایروبیک با شدت کم که نیاز به حفظ تعادل در طول تمرین دارند. پیاده روی در یک هوای کنترل شده برای مثال در یک فضای بسته یا بازار که یک دمای کنترل شده، سطح صاف، فرصت برای استراحت که مورد نیاز است انجام می پذیرد. دو چرخه ثابت یک انتخاب مناسب برای بیمارانی است که توانائی گردش ندارند دوچرخه ثابت یک محیط کنترل شده و میزان استاندارد کار وجود دارد.

افراد مبتلا بصورت ایده آل باید درگیر یک فعالیت ورزشی باشد که این فعالیت از میزان توسط آغاز گردد و تا تمرینات هر روز افزایش یابد. البته یک هدف واضح گرایانه و قابل دسترس 3 بار تمرین در هفته به مدت 30 دقیقه است. البته این 30 دقیقه را می توان به دو یا سه قسمت تقسیم کرد که برای افرادی که میزان کمی از توانائی یا میزان کم مقاومت به خستگی دارند بسیار با ارزش است. در روزهائی که تمرینات ورزشی انجام نمی شود می توان در این روزها کارهای خانه و تفریحی انجام گردد. در هنگام افزایش تمرینات ورزشی در افراد مبتلا به MS باید به دو مورد توجه کافی شود که این دو مورد عبارتند از :

a- حساسیت به گرما b- از دست دادن آب بدن
استفاده از پنکه ها، پوشش مرطوب گردی، اسپری ها ممکن است در کاهش گرمابش از حد کمک کننده باشد اما باعث کاهش درجه حرارت مرکزی نمی گردد خنک کردن سطحی با استفاده غوطه وری در آب (16 درجه تا 17 درجه) قبل از ورزش نشان داده شده است که باعث کاهش قابل ملاحظه دمای مرکزی می گردد.همین طور باعث افزایش توان هوازی، کاهش ضربان قلب و کاهش درک سختی تمرین می گردد. علاوه بر این استراتژی تمرینات در صبح زود می تواند دارای مزایائی باشد اول اینکه در ریتم روزانه کمترین دما در صبح است و سپس اینکه استرس های فیزیولوژیک و روانی کمتری وجود دارد.

اغلب گزارش ها در افراد مبتلا به MS از کاهش انرژی در بعد از ظهرها حکایت می کنند. که اغلب با همراهی خستگی و سایر علائم MS است. اغلب افراد حتی در افراد سالم بیشترین میزان دمای روزانه در ساعات آخر بعد از ظهر گزارش شده است.بسیاری افراد مبتلا به MS تجربه علائمی را دارند که به عملکرد مثانه مربوط است به علت این مشکلات (اورژانسی و بی اختیاری ادرار) بیماران ممکن است بصورت شدیدی دریافت مایعات را محدود سازد. این امر منجر به یک از دست دادن آب بدن مزمن می گردد که باعث قسمتی از خستگی عمومی است.

تمرینات قدرتی
ضعف عضلانی یکی از شایع ترین علائم ظهور MS است
بعد از گذشت زمان ممکن است فعالیتهای مقدمات مانند راه رفتن بلند شدن از صندلی یا بالا رفتن از پله ها مشکل شود بخاطر آنکه میزان خستگی بعد از تکرار کارها افزایش می یابد اگرچه افزایش قدرت به خودی خود توانائی تغییر فرایند بیماری ندارد اما افزایش قدرت جبرانی عضلات غیر درگیر و جلوگیری از ضعف ثانویه می تواند باعث بهبود عملکرد گردد.بصورت کلی تمرینات قدرتی در گروه های بزرگ عضلانی در 2 یا 3 روز غیرمتوالی در 3 ست با تکرارهای 10 تا 15 تا می تواند موثر و ایمن باشد.

تمرینات انعطاف پذیری
حداکثر کشش برای 30 تا 60 ثانیه به طول بکشد و 3 تا 5 بار تکرار شود. بیماران با انقباض های شدید ممکن است به زمان های طولانی تر نیاز داشته باشند. در این موارد یک کشش با شدت کم اما طولانی از 20 دقیقه تا چند ساعت موردنیاز است تا خاصیت پلاستیک بافت همبند القا گردد. برای این کشش از اسپلیت های دینامیک یا وزنه بهره می گیریم.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مومطالب و مقالات پزشکی مرتبط
پروانه کاظمی - کارشناس ارشد تغذیه

مناسب ترین ورزش های کاهش وزن

پروانه کاظمی [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.dietkazemi.ir
آدرس مطب : تهران بلوار همیلا خیابان پارک میدان پارک ساختمان پزشکان پاسارگاد طبقه سوم واحد 5 تلفن مطب : 44495410 - 021
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

شیوه زندگی خود را از نظر میزان فعالیت ب ...

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

ورزش در ماه رمضان

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

خستگی در ورزش

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

اصول تغذیه ورزشی

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو

ورزش و حرکات اصلاحی زانوی ضربدری بخش ن ...

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

آدرس وب سایت : www.drmoayedfar.com
آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت تلفن مطب : 31315870 - 031
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

ورزش و درمان پارکینسون

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031
دکتر منصور ریسمانچیان - پزشک عمومی

برای کوچک کردن شکم ام چقدر باید ورزش کن ...

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.rismanchian.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم تلفن مطب : 32207810 - 031
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

رشته های ورزشی سرعتی - توانی

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
دکتر هما فاتحی - پوست و مو

افتادگی سینه را درمان کنیم

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

آدرس وب سایت : www.drfatehi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، جنب داروخانه سپاهان ، ساختمان سپاهان یک ، طبقه3 تلفن مطب : 32245018 - 031
دکتر ندا مقتدری اصفهانی - متخصص زنان و زایمان

آیا ورزش در دوران قاعدگی مجاز است ؟

دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]

آدرس وب سایت : www.dr-moghtaderi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، توحید میانی ، جنب پارکینگ طبقاتی تلفن مطب : 36288896 - 031
دکتر ندا مقتدری اصفهانی - متخصص زنان و زایمان

ورزش های مفید دوران بارداری

دکتر ندا مقتدری اصفهانی [ متخصص زنان و زایمان ]

آدرس وب سایت : www.dr-moghtaderi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، توحید میانی ، جنب پارکینگ طبقاتی تلفن مطب : 36288896 - 031
دکتر منصور ریسمانچیان - پزشک عمومی

ورزش قبل یا بعد از صبحانه ( قسمت دوم )

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.rismanchian.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم تلفن مطب : 32207810 - 031
دکتر منصور ریسمانچیان - پزشک عمومی

ورزش قبل یا بعد از صبحانه ( قسمت اول )

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.rismanchian.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم تلفن مطب : 32207810 - 031
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

فعالیت ورزشی در دوران شیردهی و مداخلات ...

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو

ورزش و حرکات اصلاحی زانوی ضربدری بخش د ...

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

آدرس وب سایت : www.drmoayedfar.com
آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت تلفن مطب : 31315870 - 031
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو

ورزش هایی برای تقویت عضلات چهار سر ران ...

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

آدرس وب سایت : www.drmoayedfar.com
آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت تلفن مطب : 31315870 - 031
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو

ورزش هایی برای تقویت عضلات چهار سر ران ...

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

آدرس وب سایت : www.drmoayedfar.com
آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت تلفن مطب : 31315870 - 031
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو

ورزش هایی برای تقویت عضلات چهار سر ران ...

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

آدرس وب سایت : www.drmoayedfar.com
آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت تلفن مطب : 31315870 - 031
دکتر مهدی مؤیدفر - فوق تخصص جراحی زانو

ورزش هایی برای تقویت عضلات چهار سر ران ...

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

آدرس وب سایت : www.drmoayedfar.com
آدرس مطب : اصفهان ، چهارراه پلیس ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، ساختمان آریانا ، طبقه دوم ، واحد هشت تلفن مطب : 31315870 - 031
پیامهای بهداشتی
از رها كردن دستمال كاغذي هاي مصرف شده در محيط خودداري كنيد .


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان