دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

بررسی علت و روش های درمان زانو درد

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031

زانو درد یکی از شایعترین مشکلات اسکلتی عضلانی می باشد که انواع مختلفی دارد و می تواند به صورت درد شدید ،مزمن و یا ناگهانی در همه سنین و در بیشتر افراد مانند ورزشکاران، افراد مسن، در جوانان و حتی در دوران بارداری نیز به علت و دلایل مختلفی چون آرتروز یا ساییدگی زان، پارگی مینیسک زانو ، قفل شدن زانو و تغییر شکل زانو مانند زانوی ضربدری یا پرانتزی به وجود بیاید و با علائم زانو درد و نشانه هایی همراه باشد.در آناتومی پا، استخوان ران (فمور) و استخوان ساق (تیبیا) در مفصل زانو به یکدیگر میرسند. در این محل و در بین این دو استخوان، دو بافت غضروفی به شکل دیسک قرار دارد که مینیسک نام دارند. مینیسک ها، لایه های ضخیم غضروفی انعطافپذیری به شکل هلال هستند که در داخل مفصل زانو قرار دارند و فشارهای وارده به این مفصل را جذب میکنند.

همچنین یکی دیگر از علت های درد زانو خشکی مفصل زانو می باشد که ممکن است با نشانه هایی همراه باشد. مبتلایان به زانو درد می توانند پس از مراجعه به ( کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی ) و انجام کلیه تست ها و روش های تشخیصی جهت تعیین علت درد ،از جدیدترین و بهترین راه های درمان درد زانو بدون جراحی مانند مگنت ، دارو، فیزیوتراپی ، اوزن تراپی ، ورزش زانو درد و حرکات اصلاحی، بریس و زانو بند که پزشک متخصص با توجه به علائم و شرایط بیمار مناسب ترین روش را برای درمان زانو درد آن ها در نظر می گیرد استفاده کنند. در ادامه این مقاله در مورد انواع، علت زانو درد، علائم، تشخیص و روش های درمان زانو درد توضیح داده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان زانو درد

اکثر افراد در زندگی خود مشکلات زانو را در سطح محدود یک یا چند بار تجربه می­ کنند. در اکثر مواقع حرکت­ های زانو باعث ایجاد درد نمی ­شوند، اما تعجب برانگیز نیست که به خاطر فعالیت روزمره و فرسایش ناشی از آن، استفاده بیش از حد توان، یا صدمه­ های وارد شده این مشکلات ایجاد شوند. مشکلات زانو و صدمات مربوط به آن معمولاً در طول انجام فعالیت­ های ورزشی یا سرگرمی، انجام وظایف کاری و شغلی، یا انجام فعالیت­ های خانگی در افراد مشاهده می­ شوند.

زانو بزرگترین مفصل در بدن انسان است. استخوان­ های بالا و پایین زانو توسط دو عدد دیسک ( مینیسک ) از یکدیگر جدا می­شوند. استخوان ساق بالا ( استخوان ران ) و استخوان ساق پایین (درشت نی و نازک نی) از طریق رباط ­ها، تاندون ­ها و عضلات به یکدیگر متصل هستند. سطح استخوان داخل مفصل زانو با یک غضروف مفصلی پوشیده شده است که تکان­ ها را به خود جذب می­ کند و در عمل می­تواند حرکت نرم و روان مفصل را امکان­ پذیر کند. پارگی منیسک در ورزش هایی که برخورد در آنها زیاد است مانند فوتبال و نیز در ورزش های بدون برخورد مانند والیبال که مستلزم پرش و تغییر ناگهانی بازیکن است، بسیار شایع میباشد. علت پارگی مینیسک ایناست که شخص در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر مسیر دهد و غالباً به طور همزمان با سایر آسیب دیدگی های زانو مانند پارگی رباط صلیبی جلویی اتفاق میافتد.

هر چند مشکلات زانو و درد زانو اغلب در نتیجه یک صدمه به یک یا چند عدد از این ساختارها ایجاد می­شود، ممکن است دلایل دیگری نیز برای مشاهده این مشکلات وجود داشته باشد. در این حالت برخی افراد به احتمال بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات زانو در مقایسه با سایرین هستند.بسیاری از مشاغل، ورزش­ ها و فعالیت­ های تفریحی شانس ایجاد این مشکل برای فرد را افزایش می­دهند و علاوه بر این عواملی همچون افزایش سن، ابتلا به بیماری­ هایی همچون پوکی استخوان یا آرتروز نیز می­تواند همین تاثیر را در ایجاد مشکلات زانو و زانو درد به همراه داشته باشد. ژنوواروم، زانو ضربدری ، زانو پرانتزی یا پاکمانی ( واروس بیش از حد ) اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو ها از هم فاصله زیادی می گیرند. این امر می تواند علت درد زانو باشد. برای بهبود باید اقدام به درمان زانوی پرانتزی یا پاکمانی شود تا درد زانو هم بهبود یابد.

صدمه­ های وارد شده به زانو یکی از دلایل رایج شکل­ گیری مشکلات زانو است. صدمه­ های ناگهانی (شدید) نیز می­توانند موجب وارد شدن آسیب مستقیم به زانو شوند یا باعث پیچ خوردن غیر عادی، خم شدن زانو یا عملکرد نامناسب آن شوند. درد، کبودی، یا ورم زانو می­توانند در این حالت در طول چند دقیقه اول آسیب در زانوی فرد مشاهده شوند. در چنین حالتی سریع باید به درمان ورم زانو، کبودی و درد پرداخت.علاوه بر این اعصاب یا رگ­ های خونی نیز می­توانند تحت فشار قرار گرفته یا در نتیجه آسیب وارد شده صدمه ببینند. در این حالت زانوی فرد ممکن است بی­حس، ضعیف، یا سرد شود؛ احساس سوزش داشته باشد.با گذر زمان، مفصل زانو که به آرتروز زانو مبتلا شده است، شکل نرمال خود را از دست میدهد. علاوه بر این، ممکن است در لبههای مفصل بیمار دچار خار (اسپرز یا زائده) استخوانی شود. همچنین این بیماری باعث میشود که تکههای استخوان یا غضروف از مفصل جدا میشود و در فضای مفصل شناور میگردند و این مساله باعث آسیب دیدگی و درد بیشتر میشود. که در این صورت باید به درمان آرتروز زانو و درمان درد زانو پرداخت.

انواع زانو درد

بالای زانو :

پایین کاسه زانو :

زیر کاسه زانو :

درد پشت زانو:

درد درون زانو

ما همواره آماده پاسخگویی به پرسش های شما درباره برنامه های توانبخشی و درمان زانو درد به شما عزیزان هستیم. جهت طرح پرسش های خود و یا رزرو نوبت می توانید با ما از طریق شماره های 03132367465 و 03132330382 تماس حاصل فرمایید.

علائم و نشانه های زانو درد

زانودرد از خفیف تا شدید گسترده شده اند و درد آن ها از درد تیرکشنده خفیف تا درد رسوخ کننده ای که باعث ایجاد سوزش می شود متغیر است. زانو درد می تواند به طور ناگهانی (زانو درد حاد) یا به تدریج و در طول زمان (زانو درد مزمن) ایجاد شود و ممکن است دائمی یا متناوب باشد (یعنی بیاید و برود) و یا حتی عصبی باشد.برخی انواع زانو دردها با فعالیت یا در شب و هنگام خواب بدتر می شوند و درد آن ها به دیگر قسمت های بدن (مانند لگن و کمر) انتشار (گسترش) می یابد.ممکن است بسته به نوع علت،علایم زانو درد با موارد دیگری مانند التهاب، تورم و سفتی (عدم تحرک) همراه باشد.

علائمی که ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشند و به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشند مشتمل بر موارد زیر هستند:

علت و دلایل زانو درد

از علل درد زانو می توان گفت که زانو ها مفاصل پیچیده ای هستند که اغلب در نتیجه آسیب دیدگی (تروما) یا ساییدگی و پارگی صدمه می بینند. در افراد بالای 50 سال، شایع ترین علت درد زانوها استئوآرتریت است. علل زانو درد در افراد جوان تر عبارتند از استفاده بیش از حد از زانو و آسیب دیدگی. همچنین زانو درد می تواند ناشی از عفونت (به عنوان مثال استئومیلیت، بورسیت سپتیک) و بیماری هایی خاص باشد.

انواع شایع آسیب های زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

بیماری هایی که می توانند باعث زانو درد شوند :

تشخیص زانو درد

اغلب از پرونده پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش های تشخیصی برای کمک به تشخیص علت زمینه ای زانو درد استفاده می شود. پرونده پزشکی اطلاعاتی درمورد محل دقیق، زمان شروع و شدت درد؛ هر گونه علائم دیگر و بیماری های موجود را دربر دارد.در طول معاینه فیزیکی پزشک طریقه راه رفتن بیمار (راه رفتن) را در صورت امکان ارزیابی کرده زانوها را در حالات مختلف و برای بررسی وجود تورم، قرمزی، تراز نبودن و نشانه های آسیب دیدگی (به عنوان مثال بورسیت و بریدگی) معاینه می کند. مفاصل پاها، لگن و دیگر مفاصل بدن (به عنوان مثال مچ پا ها و دست ها) هم مورد معاینه قرار می گیرند.

آزمایش های تشخیصی که ممکن است انجام شوند عبارتند از آزمایش های تصویربرداری (به عنوان مثال اشعه ایکس و ام آر آی)، آزمایش های خون، کشیدن آب زانو (آسپیراسیون مفصل) و آرتروسکوپی. می توان از آزمایش های اشعه ایکس و در برخی موارد توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) برای تشخیص شکستگی ها، دررفتگی ها و تغییرات مفصل زانو که بر اثر آرتروز بوجود آمده اند استفاده کرد.در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) از میدان های مغناطیسی پر قدرت برای ایجاد تصاویری کامپیوتری از ساختارهای درون زانو استفاده می شود. می توان از این آزمایش برای تشخیص پارگی های رباط ها، تاندون ها و غضروف استفاده کرد.

می توان از آزمایش های خون (به عنوان مثال شمارش کامل سلول های خونی [CBC] و سرعت رسوب گلبول های قرمز خون [ESR]) برای رد بیماری های عفونی و التهابی مانند آرتریت روماتوئید استفاده کرد.در آسپیراسیون مفصل مایع درون مفصل زانو (مایع سینوویال) کشیده می شود و در زیر میکروسکوپ نشانه های وجود التهاب و عفونت در آن بررسی می شود. در این عمل، ناحیه زانو با استفاده از بیهوشی موضعی بی حس شده با یک آمپول که به مفصل زده می شود مایع سینوویال کشیده می شود.

آرتروسکوپی که جراحی آرتروسکوپیک هم نامیده می شود یک عمل سرپایی است که می توان از آن برای تشخیص و درمان برخی انواع آسیب های زانو استفاده کرد.در این عمل، جراح برش کوچکی می زند و از یک آرتروسکوپ ( وسیله ای که شامل یک دوربین ریز متصل به یک مایتور است) برای بررسی مفصل زانو استفاده می کند. اگر به درمان نیاز باشد، جراح برش های کوچک دیگری می زند و ابزارها و وسایل جراحی مورد نیاز برای برداشتن یا ترمیم بافت آسیب دیده را به درون بدن می فرستد.

راه های درمان زانو درد

از جدیدترین و بهترین روش های درمان زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان های اولیه

لیزر درمانی

تاثیرات درمانی و بیولوژیک حاصل از استفاده لیزر درمانی سرد برای تسکین درد به شرح زیر است :

افزایش رشد سلول

افزایش فعالیت متابولیک

تسریع فرآیند درمان

فعالیت ضد التهاب

افزایش فعالیت رگ ها

کاهش تشکیل بافت رشته ای

شبیه سازی عملکرد اعصاب

لیزر درمانی سرد می تواند به درمان زانو درد به دلایل زیر کمک کند:

بافت زانو با سرعت و قوت بیشتر درمان می شود.درد زانو کاهش پیدا کرده یا از بین می رود: در حقیقت این روش درمانی می تواند درد را با افزایش سطح اندورفین بدن تسکین دهد. اندورفین هورمونی است که توسط بدن برای کمک به کاهش درد ترشح می شود.

تحریک اعصاب :

کاهش التهاب و ورم :

مگنت تراپی

دارو

فیزیوتراپی

ورزش و حرکات اصلاحی

کشش عضلات پشت ساق

سفت کردن عضلات چهار سر ران

بالا بردن مستقیم پا

کشش همسترینگ

تزریق

بریس و زانو بند

از بریس های زانو برای مشکلات و بیماری های مختلف بسیاری استفاده می شود.

بریس مغناطیسی زانو یک محافظ زانو است که دارای مگنت ها/ آهنرباهایی است که به صورت راهبردی در اطراف ناحیه مفصل زانو بخصوص اطراف کاسه زانو قرار داده شده اند تا به کاهش درد کمک کنند.

بریس های مغناطیسی زانو ظاهرا به طرق مختلفی کار می کنند :

1) افزایش جریان خون

2) کاهش درد

نتیجه گیری

دراین مقاله ما سعی کردیم که اطلاعاتی در مورد بیماری زانو درد در اختیار شما بازدید کنندگان عزیز قرار دهیم تا بتوانید با علت و دلایل مختلف ، انواع ،علائم و نشانه ها و همچنین روش های تشخیص و درمان آن آشنا شوید تا مبتلایان به زانو درد بتوانند با مراجعه به موقع به (کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی) و استفاده از بهترین راه های درمان سریع و بدون جراحی مانند فیزیوتراپی،تزریق، ورزش زانو و حرکات اصلاحی ،مگنت و روش های دیگر که پزشک متخصص برای آنان در نظر می گیرد زانو درد را درمان نموده و روزهای پر از سلامتی و نشاط را سپری کنند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا پروستات با دارو درمان میشود؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

تعداد وعده در ماه رمضان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

جوانسازی پوست با تزریق ژل جالپرو

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

مزایای الکس سرد کوانتا برای لیزر موهای زائد

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق PRP برای حفظ فولیکول ها پس از کاشت مو

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

چگونه پوست را در هواي سرد، نرم نگه داريم؟

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

آیا به عوارض کاشت ریش و سبیل آگاه هستید؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

درمان جای جوش با طب سوزنی

دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

۶ توصیه برای مسافرت بدون درد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت