شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

هر آنچه بایستی در مورد بیماری واریس بدانید

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

اگر در پاهای تان رگ های ریز قرمز یا سیاه شده را می بینید، باید بگوییم این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه هستید، واریس یکی از شایع ترین مشکلات بین خانم هاست؛ البته این موضوع مختص خانم ها نبوده و در آقایان نیز به کرات دیده شده است. این مشکل، زیبایی شما را به هم می ریزد و ممکن است دردناک هم باشد، یعنی با مشکلی دست و پنجه نرم می کنید که هم به لحاظ زیبایی و هم به لحاظ سلامت مشکلاتی برای تان به همراه خواهد داشت.

به گفته دکتر مریم ملکی ، لازم نیست خیلی در این باره نگران شوید چون خوشبختانه شما می توانید با داشتن اطلاعات درست یاد بگیرید که چه طور از واریس پیشگیری کرده، با آن زندگی کنید یا از دستش خلاص شوید. ما در این مطلب اطلاعات بیشتری برای تان تدارک دیده ایم.

واریس چیست؟

سرخرگ ها و مویرگ ها، خون مملو از اکسیژن را از قلب به سایر قسمت های بدن می رسانند و سیاهرگ ها خون را به قلب برمی گردانند. مسئله اینجاست که رگ های پا برای این کار باید تلاش بیشتری انجام دهند چون خون را برخلاف جهت جاذبه زمین پمپاژ می کنند، یعنی خون را به سمت بالا می رانند در حالی که جاذبه زمین به سمت پایین است، بنابراین اگر دریچه های قلب ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون به سمت عکس حرکت خواهد کرد و این مسئله باعث ایجاد تور می شود که در واریس دیده می شود.

تفاوت رگ‌های نرمال با رگ‌های واریس

شکل 1 تفاوت رگ های سالم با رگ های واریس

دلیل ایجاد واریس در پاها

دلیل ایجاد واریس پا این است که ایستادن زیاد و ایجاد فشار، باعث افزایش آسیب به رگ های قسمت پایین بدن می شود. در بسیاری از افراد رگ های واریس مشکل زیادی ایجاد نکرده و در افراد دیگر رگ های واریسی می توانند موجب درد و ناراحتی زیادی شوند. گاهی اوقات واریس ها منجر به مشکلات جدی تر می شوند. مشکل واریس همچنین ممکن است خطر ابتلا به سایر مشکلات گردش خون را هم افزایش دهد. رگ های واریسی ممکن است باعث درد زیاد نشوند اما رفته رفته می توانند برای فرد مشکل ساز شوند.

مهم ترین عامل واریس کدام است؟

علت واریس فقط یک عامل نیست و با این که عوامل مختلف دیگری هم وجود دارد که خطر ابتلای شما به واریس را افزایش می دهد ولی ژنتیک مهم ترین عامل است. ۷۰ تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به واریس، فردی در خانواده خود دارند که او نیز دچار واریس بوده است. سایر عوامل خطرزا، جنسیت خانم ها، چاقی، پیری و بارداری (چون در طول دوران بارداری، ۵۰ درصد خون بیشتری برای مراقبت از جنین تولید می کنید) را شامل می شود.

عوامل ایحاد واریس

شکل 2 عوامل ایحاد واریس

واریس فقط در پاها دیده می شود؟

شاید با شنیدن نام واریس به یاد پاهای قرمز شده یا سیاه شده بیفتید با این که واریس به خاطر وزن بدن و جاذبه زمین بیشتر در پاها دیده می شود ولی انواع مختلفی از واریس در قسمت های دیگر بدن هم دیده می شود. تلانژکتازی و ونوزلیک روی صورت، گردن و رگ های عنکبوتی در همه قسمت های بدن ایجاد می شوند. حتی هموروئید که بزرگ شدن رگ های دور مقعد است هم نوعی واریس به شمار می آید.

چه طور خطر واریس را کم کنیم؟

عوامل خطرزایی هستند که تحت کنترل شما نیستند ولی می توانید با حفظ وزن و خودداری از ایستادن ها یا نشستن های طولانی مدت سهم خودتان را انجام داده و خطر ابتلا به واریس را تا اندازه ای کاهش دهید. متخصصان توصیه می کنند از پوشیدن طولانی مدت لباس هایی که در قسمت میان تنه و کمر یا ران ها تنگ باشند یا کفش پاشنه بلند خودداری کنید؛ چون هر دوی این ها بر گردش خون شما تاثیر می گذارند.

کم کردن خطر واریس

شکل 3 کم کردن خطر واریس

انواع وریدهای واریسی

ورید های واریس انواع متفاوتی دارد که در زیر به بیان برخی از این موارد می پردازیم. انواع واریس عبارتند از:

  1. وریدهای عنکبوتی

وریدهای عنکبوتی اندازه کوچک تری داشته، به رنگ قرمز یا آبی بوده و در هر جای بدن دیده می شوند. وریدهای عنکبوتی معمولا به شکل یک تور عنکبوت انتشار یافته و نسبت به دیگر وریدهای واریسی نازک تر و کوچک تر هستند. رگ های عنکبوتی بر اثر آسیب رگ های نزدیک به سطح پوست ایجاد می شوند. قطر این رگ ها حداکثر یک میلی متر است و به حالت شاخه شاخه می شوند.

  1. وریدهای واریسی رتیکولار

ورید های واریسی رتیکولار همانند یک تور بوده و سطح وسیعی از پوست را می پوشانند. این ورید ها معمولا ضخیم تر بوده و به رنگ قرمز، سبز یا بنفش می باشند. ورید های رتیکولار با این که الزاما برجسته نیستند اما می توانند ظاهری نامطلوب داشته باشند. رگ های واریسی و رتیکولار هم بر اثر آسیب عروق ایجاد می شوند؛ به نحوی که رگ های رتیکولار با قطر ۱ تا ۳ میلی متر ایجاد می شوند و معمولا شاخه های کوچکتری دارند که به رگ های بزرگ تر وصل می شوند. رگ های رتیکولار معمولا دردناک هستند و نسبت به لمس نیز حساس اند.

  1. واریس ورید صافن

واریس ورید صافن به انواعی از واریس گفته می شود که ورید صافن در پاها به طرز قابل توجهی بزرگ تر از اندازه طبیعی خود شده و ظاهر پوست را برجسته کرده است. این ورید ها ظاهری بسیار بزرگ و طناب مانند داشته و می توانند بدون رنگ اما نمایان باشد. رگ های واریسی قطری بیشتر از ۳ میلی متر دارند و نسبت به رگ های عنکبوتی و رتیکولار در عمق بیشتری ایجاد می شوند. نکته ی مشترک بین همه ی این مشکلات عروقی عدم کارکرد صحیح دریچه های داخل رگ ها به میزان مختلف است.

 مراحل پیشرفت واریس

شکل 4 مراحل پیشرفت واریس

واریس مشکل سلامتی است یا زیبایی؟

با این که خیلی ها فقط به خاطر ظاهر واریس اذیت می شوند، کسانی هستند که غیر از مسئله زیبایی واقعا از این مشکل احساس ناراحتی می کنند. مهم ترین علائم واریس، سنگینی، درد، سفت شدگی، خستگی، تورم و گاهی خارش، سوزش، بی حسی و بی قراری پاها است. البته همه مشکلات واریس نیاز به درمان ندارند ولی اگر رگ های تان باد کرد، حساس شد، در فعالیت های روزمره تان اختلال ایجاد کرد یا شروع به خونریزی کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر واریس تان دردناک نیست...

اگر رگ های واریسی تان دردناک نیست یا بر فعالیت روزمره تان اثری ندارد، شکل ظاهری آن را با بالا نگه داشتن پاهای تان و استفاده از برنزه کننده ها یا کانسیلرهای آرایشی برای خنثی کردن تغییر رنگ رگ ها می توانید بهبود بخشید.

برای از بین بردن رگ های واریسی آماده اید؟

می توانید با مشورت پزشک عمومی تان درمان را شروع کنید. پس مشورت با پزشک تان را در اولویت قرار دهید که احتمالا او شما را به یک متخصص عروق، جراح عروق یا متخصص پوست معرفی خواهد کرد.

چه درمان هایی برای واریس وجود دارد؟

  1. جراحی

در گذشته برای درمان واریس پا فقط از روش جراحی استفاده می شد که علاوه بر دوره نقاهت طولانی، عوارض بی هوشی و درد، ریسک اسکار محل بخیه را نیز به دنبال داشت. اما امروزه روش های اسکلروتراپی و لیزر جایگزین جراحی شده اند.

  1. اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی، پزشک یک محلول دارویی مخصوص را به طور مستقیم و با دقت زیاد به درون عروق واریسی تزریق می کند که این محلول باعث التهاب دیواره داخلی رگ می شود و منجر به تورم و چسبیدن آ ن ها به هم خواهد شد. با گذر زمان رگ های واریسی به بافت اسکار تبدیل می شوند و در نهایت از بین می روند.

  1. لیزر ضایعات عروقی

امروزه تکنولوژی های مدرن به کمک دستگاه های لیزر آمده و درمان را به صورت سرپایی و بسیار راحت کرده است. حدود ۸۰ درصد از ضایعات عروقی با کمک لیزر قابل بهبود هستند. البته طول مدت درمان بستگی به رنگ، عمق و محل ضایعه دارد.

لیزر در واقع یک طول موج خاص از نور است که به شدت تقویت شده و با اهداف مختلف به پوست تابانده می شود. با توجه به طول موج هر دستگاه لیزر یک ساختار مشخص در پوست جذب حداکثر انرژی لیزر را خواهد داشت و در نهایت با انرژی گرمایی که در بافت هدف ایجاد می شود، تخریب هدف و اثرات بالینی حاصل می گردد. نقطه هدف در لیزرهای ضایعات عروقی اکسی هموگلوبولین داخل عروقی است و لذا آسیب حرارتی اساسا محدود به عروق خونی پوست می باشد و به بافت های مجاور آسیبی نمی رساند.

در این روش عوارض جانبی کم بوده و عموما عوارضی شبیه آفتاب سوختگی خفیف دارد. بیماران حداقل تورم، خارش، قرمزی و ناراحتی را احساس می نمایند. بیشتر این عوارض طی چند ساعت فروکش نموده و در عرض ۱ تا ۳ روز به طور کامل برطرف می گردند. معمولا ۲ الی ۳ جلسه به فواصل ۳ ماه یک بار توصیه می شود و در صورت عدم رعایت موارد پیشگیری نیاز به تکرار به صورت سالیانه می باشد.

مشاهده ویدیو درمان واریس

عوارض لیزر عروق

در کلینیک هور لیزر عروق معمولا عوارض چندانی به جز مختصر قرمزی در حد چند ساعت تا دو سه روز ندارد. همچنین برخلاف اسکلروتراپی هیچ لک یا تیرگی به دنبال نخواهد داشت .

تعداد جلسات مورد نیاز لیزر عروق

دکتر مریم ملکی با یک جلسه لیزر معمولا ۷۰ درصد عروق واریسی را از بین می برد و مابقی در جلسه دوم که پس سه هفته قابل انجام است درمان خواهد شد.

دوره نقاهت لیزر عروق

لیزر عروق هیچ دوره نقاهتی ندارد و فرد می تواند بلافاصله به زندگی عادی خود برگردد.

هزینه لیزر عروق

هزینه در روز معاینه و پس از بررسی بیمار و تخمین تعداد شات مورد نیاز توسط پزشک تعیین می شود.

موفقیت درمان واریس چقدر است؟

واریسی شدن یک رگ در قسمتی از بدن، شما را در معرض ابتلا به آن در قسمت های دیگر بدن تان هم قرار می دهد. با این که بیشتر درمان ها برای از بین بردن رگ های آسیب دیده موثر هستند ولی احتمال رشد دوباره آن نیز وجود دارد و یا این که سایر عروق واریسی شوند. پس ممکن است درمان را انجام داده باشید اما دوباره آن را در بدن تان ببینید.

دکتر مریم ملکی در پایان می افزاید در برخی از بیماران ممکن است علاوه بر لیزر نیاز به استفاده از اسکلروتراپی هم باشد.

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

علائم کمبود کلسیم

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

رابطه سلامت مو و تغییرا ت بدن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

مزوتراپی مو چیست و چه تاثیری در درمان ریزش مو دارد؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادرار در کجا جمع می شود؟

دکتر امیر بهنام فر [ فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی ]

علت و درمان بدون جراحی گیر افتادگی عصب سیاتیک، گردن،دست و شانه

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کمردرد و مشکلات روحی

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کاشت ابرو در خانم ها و آقایان

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت