شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

سوالات متداول در بارداری

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir
آنچه در این مطلب میخوانید

مسائل شغلی و بارداری :

در حاملگی در صورت فقدان عوارض ، اکثر زنان می توانند تا آغاز زایمان به کار خود ادامه بدهند . خستگی شغلی با افزایش خطر پارگی پیش از موعد و زود رس پرده های جنینی همراه است ، باید به زنانی که قبلا دچار عوارض حاملگی شده اند گوش زد شود که آنان در معرض خطر عود عوارض مانند زایمان زودرس هستند و می بایست کار فیزیکی خود را به حداقل برسانند .

ورزش (فعالیت) و بارداری :

به طور کلی اگر زنان حامله دچار خستگی بیش از حد نشوند و یا در معرض خطر آسیب قرار نداشته باشند محدود کردن فعالیت ضرورت ندارد . زنان حامله باید از فعالیت هایی که با خطر افتادن یا ضربه به شکم همراه است خودداری کنند همچنین باید از شیرجه از سکو پرهیز شود چون جنین در معرض خطر بالای بیماری ناشی از کاهش فشار قرار می گیرد .برخی از زنان مبتلا به اختلالات فشار خون ناشی از حاملگی ، زایمان زودرس ، جفت سرراهی یا بیماری های شدید قلبی یا ریوی از زندگی کم تحرک سود می برند . هم چنین در زنان دارای سابقه ابتلای چند جنین قبلی به محدودیت رشد یا در زنان مشکوک به ابتلای جنین به محدودیت رشد ممکن است استراحت بیشتر سودمند نباشد .

مصرف غذاهای دریایی در حاملگی :

ماهی منبع عالی از پروتئین محسوب می شود ، مقدار اندکی چربی اشباع شده دارد و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است چون تقریبا تمام ماهی ها و صدف ها حاوی مقدار اندکی جیوه هستند باید به زنان حامله و شیرده توصیه شود از مصرف انواع خاصی از ماهی ها که احتمالا حاوی مقادیر زیاد جیوه هستند خودداری کنند این ماهی ها شامل کوسه ماهی ، نیزه ماهی ، ماکول بزرگ و شیر ماهی هستند .همچنین توصیه می شود که زنان حامله هر هفته بیش از 340 گرم یا دو وعده تون کنسروی و یا بیش از 170 گرم تون سفید مصرف نکنند . اگر مقدار جیوه موجود دار ماهی ها مشخص نباشد کل میزان مصرفی باید محدود به 170 گرم در هفته باشد .

مسافرت با هواپیما یا و بارداری :

زنان حامله باید تشویق شوند در سر تا سر دوران حاملگی در هنگام رانندگی با اتومبیل از کمربندهای ایمنی استفاده کنند بخش پایینی کمربند ایمنی باید در زیر شکم زن حامله قرار داده شده و از بخش فوقانی کشاله های ران وی عبور داده شود ، باید طوری بسته شود که زن حامله احساس راحتی کند ، بخش شانه کمربند ایمنی نیز به دقت و محکم از بین پستانها عبور داده شود . کیسه های هوا نباید در زنان حامله از کار انداخته شود . در غیاب عوارض زایمانی یا طبی زنان حامله می توانند تا هفته 36 حاملگی پرواز بی خطری را پشت سر بگذارند .استفاده از کمربند ایمنی به محض نشستن و همچنین حرکت دادن دوره ای اندام های تحتانی و حداقل ساعتی یکبار ، حرکت کردن برای کاستن خطر لخته شدن خون در رگها .

سوالات متداول در بارداری

نزدیکی جنسی در حاملگی :

در زنان حامله سالم نزدیکی جنسی معمولا بی خطر است با وجود این هر گاه خطر سقط ، جفت سرراهی یا زایمان زودرس وجود داشته باشد باید از نزدیکی خودداری شود ، مشخص نشده در اواخر حاملگی نزدیکی جنسی خطر خاصی را به همراه داشته باشد .

مراقبت های دندانپزشکی در حاملگی :

در معاینه قبل بارداری باید معاینه دندانها انجام شود و بهداشت خوب دندانها مورد تشویق قرار گیرد . در واقع بیماریهای مربوط به دندان با زایمان زودرس ارتباط دارد ، با درمان این بیماری سلامت دندان بهبود می یابد اما از زایمان زودرس جلوگیری نمی شود ، حاملگی سبب تشدید پوسیدگی های دندان نمیشود ، حاملگی منعی برای درمانهای دندانپزشکی از جمله رادیوگرافیهای دندانی نیست.

واکسیناسیون در حاملگی :

توصیه می شود ، یک دوز واکسن سه عاملی ( کزاز ، دیفتیری ، سیاه سرفه ) در جریان هر حاملگی ( به طور بهینه بین هفته های 27 و 36 ) به زنان تجویز شود .تمام زنانی که در جریان فصل آنفولانزا حامله خواهند بود باید صرف نظر از سن حاملگی تحت واکسیناسیون قرار گیرند ، واکسن باید قبل از شروع فصل آنفولانزا تجویز شود.واکسیناسیون مادران میزان بروز آنفولانزا را در 6 ماه اول زندگی در نوزادان به دنیا آمده کاهش می دهد . زنانی که در دوران حاملگی مستعد ابتلا به سرخچه هستند باید بعد از زایمان واکسن MMR ( سرخک ، اوریون ، سرخچه ) دریافت کنند . این واکسن در دوران حاملگی توصیه نمی شود ولی منعی برای واکسیناسیون MMR در شیردهی وجود ندارد .

مصرف کافئین در حاملگی :

مصرف هر روزه مقادیر زیاد کافئین ( حدود 5 فنجان یا 500 میلی گرم کافئین ) خطر سقط را اندکی افزایش می دهد . انجمن تغذیه آمریکا توصیه کرده است که میزان مصرف کافئین در دوران حاملگی به کمتر از 300 میلی گرم در روز یا به حدود 3 فنجان 150 سی سی قهوه صاف شده محدود شود .

تهوع و استفراغ در حاملگی :

از شکایت های شایع زنان در نیمه نخست حاملگی است . تهوع و استفراغ با شدت متغیر معمولا بین اولین و دومین پریود قاعدگی فراموش شده آغاز می شود و تا هفته های 14 16 حاملگی ادامه می یابد . خوردن غذاهای کم حجم در دفعات بیشتر ، دست کشیدن از غذا قبل از سیری ، روشی ارزشمند است ، داروی گیاهی زنجبیل احتمالا موثر است . علائم خفیف معمولا به تجویز B6 پاسخ می دهند .

کمر درد در حاملگی :

تقریبا 70 درصد زنان حامله درجاتی از کمر درد را گزارش می کنند با روشهای زیر می توان کمردرد را کاهش داد ، چمباتمه زدن ( سرپا نشستن ) به جای خم شدن در هنگام برداشتن اشیا از زمین ، حمایت پشت با بالش در هنگام نشستن و پرهیز از پوشیدن کفش های پاشنه بلند، شکایتهای مرتبط با کمر درد با پیشرفت حاملگی افزایش می یابند و در زنان چاق و در زنان دارای سابقه کمردرد شایع تر هستند . در برخی موارد درد مشکل ساز تا چند سال بعد از زایمان ادامه می یابد .

واریس و همورویید در حاملگی :

فشار وریدی فمورال در زنان حامله خوابیده به پشت از 8 میلی متر جیوه در اوایل حاملگی به 24 میلی متر جیوه در 9 ماهگی افزایش می یابد . در نتیجه زنان مستعد دچار واریسهای ساق پا می شوند که با پیشرفت حاملگی و به ویژه در صورت ایستادن طولانی مدت تشدید پیدا می کند ، درمان عموما محدود به استراحت دوره ای همراه با بالا بردن پاها ، پوشیدن جورابهای الاستیک با هر دو است .

واریسهای ولو معمولا همزمان با واریس های ساق پا دیده می شوند اما ممکن است در غیاب سایر اختلالات وریدی نیز بوجود آیند .هموروئید به معنی واریس های وریدی رکتال است و ممکن است اولین بار در دوران حاملگی با افزایش فشارهای وریدی لگنی پدیدار شوند . بی حس کننده های موضعی . نشستن در آب گرم و عوامل نرم کننده مدفوع معمولا درد و تورم را بهبود نمی بخشند .

سوزش سر دل در حاملگی :

این علامت یکی از شکایتهای بسیار شایع زنان حامله است که در اثر برگشتن محتویات معده به داخل بخش تحتانی بوجود می آید . افزایش شیوع با بیشترین احتمال در اثر جابه جایی رو به بالای معده و فشردگی معده توسط رحم همراه با شل شدن اسفنکتر تحتانی مری بوجود می آید . در اکثر زنان حامله علائم خفیف هستند و با رعایت وعده های غذایی مکررتر اما کم حجم تر و پرهیز از خم شدن و صاف خوابیدن برطرف می شود ، آنتی اسیدها ممکن است بهبود قابل توجهی را ایجاد کنند .

پیکا ( هرزه خواری ) و ترشح بیش از حد بزاق در بارداری :

اشتیاق زنان حامله برای خوردن غذاهای عجیب و غریب پیکا نامیده می شود گاهی اوقات تمایل به مواد غذایی مانند یخ ، نشاسته یا خاک ، نمای غالب این اختلا را تشکیل می دهد . صاحب نظران چنین عنوان کرده اند که کمبود شدید آهن سبب شعله ور شدن این تمایل می شود .اگر چه این اشتیاق معمولا بعد از اصلاح کم خونی فقرآهن برطرف می شود ، همه زنان حامله مبتلا به پیکا دچار فقر آهن نیستند .زنان در دوران حاملگی گاهی اوقات در اثر ترشح بیش از حد بزاق دچار مشکل می شوند اگر چه معمولا غیر قابل توجه است گاهی اوقات چنین به نظر می رسد که علت آن تحریک غدد بزاقی در اثر خوردن نشاسته است .

خواب و خستگی در حاملگی :

از اوایل حاملگی به بعد بسیاری از زنان از خستگی و افزایش میزان خواب شکایت می کنند این مساله احتمالا از اثر خواب آور پروژسترون ناشی می شود ، اما تهوع و استفراغ در سه ماهه اول حاملگی و ناراحتی های عمومی ، تکرار ادرار و تنگی نفس در مراحل بعدی حاملگی ممکن است سبب تشدید آن بشود . اکثر زنان در سه ماهه سوم دچار درجاتی از اختلال خواب می شوند ، خوابهای کوتاه روزانه و مصرف دیفن هیدرامین در هنگام خواب ممکن است مفید واقع شود.

افزایش ترشحات واژن در حاملگی :

زنان حامله به طور شایع دچار افزایش ترشح واژینال می شوند که در بسیای از موارد بیماری زا نیست ولی گاهی اوقات در اثر عفونت های واژینال بوجود می آید .

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

Effects of iron deficiency anemia on skin and hair

دکتر ظهیر عباس [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

نقش بور در ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

تعداد جلسات مجاز کرایولیپولیز و زمان کاهش سایز

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

نوروفیدبک برای درمان چه اختلالاتی کاربرد دارد ؟

لیلا رستم شیرازی [ آسیب شناسی گفتار و زبان ]

ریزش مو 2

دکتر شهریار پیرانی [ پوست و مو ]

دستگاه لاغری کویتیشن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

خواندن ، یکی از شستشو دهنده های مغز

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

مشکلات و عوارض لیپوماتیک ( قسمت دوم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت