دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

روش های درمان آرتروز گردن و بررسی علائم آن

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031

تغییراتی که در مهره های گردن ایجاد و باعث ساییدگی آن ها می شود و به اعصابی که به دست ها و پاها و مثانه می روند فشار وارد می کند را بیماری آرتروز گردن می گویند.بیماری آرتروز گردن در میان مردانی که سن آن ها بیشتر از ۴۰ سال است بسیار شایع است و شروع آن بعد از سن ۶۰ سالگی بیشتر می شود. در بیماری آرتروز گردن مهره های گردن و دیسک های موجود بین آن ها و عروق خونی که به سمت مغز می روند تحت تاثیر قرار می گیرند.گردن انسان به علت بافت نرم و قابلیت انحنایی که دارد به سادگی می تواند در هنگام حوادث مانند افتادن و یا تصادف دچار آسیب شود و به دلیل اینکه رگ های مهم و حساس از گردن عبور کرده و به سر و مغز می رسند لذا صدمه دیدن گردن باعث قطع جریان خون و مشکلات حسی می شود.

گردن درد بیماری بسیار شایعی است. عوامل زیادی باعث بوجود آمدن این مشکل می شوند و اغلب با افزایش سن مرتبط است. استخوان های گردن، همانند اعضای دیگر بدن، با افزایش سن به آهستگی فرسوده می شود. این مساله اغلب منجر به آرتروز می شود. آرتروز گردن یا اسپوندیلوز گردن نامیده می شود. اسپوندیلوز گردن تخریب مفاصل گردن است. علائم آرتروز گردن با افزایش سن به شدت شیوع پیدا می کند. بشتر از 85 درصد از افراد بالای 60 سال به این بیماری مبتلا هستند. اگر چه اسپوندیلوز گردن نوعی آرتروز گردن است به ندرت باعث فلج شدن یا ناتوانی جسمی می شود. کسب اطلاعات در مورد ستون فقرات و نحوه کار کردن آن به شما کمک می کند تا بیماری اسپوندیلوز گردن و درمان آرتروز گردن را بهتر بشناسید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل آرتروز گردن

ستون فقرات هم با افزایش سن دچار تغییراتی می شود اما برخی از عوامل مانند حرکت های نامناسب و شدید , خم شدن های ناگهانی سر به جلو و عقب در حوادث رانندگی ,انجام کارهای سنگین , اختلالات مادرزادی و … باعث می شود که این تغییرات سریعتر و با شدت بیشتری ایجاد شوند.خم نگه داشتن سر و گردن برای مدت طولانی در روز باعث می شود که فشار بر روی مهره های گردن و دیسک های بین آن ها بیشتر شده و باعث بروز بیماری آرتروز گردن شود.

تغییرات ستون فقرات در آرتروز گردن

از تغییراتی که در بیماری آرتروز گردن می تواند در ستون فقرات ایجاد شود می توان به تغییراتی در ساختمان دیسک های بین مهره ای و برجسته شدن آن به درون کانال نخاعی و یا سوراخ های بین مهره ای ,ایجاد خارهای استخوانی در لبه مهره ها و به هم خوردن انحنای طبیعی و تغییر شکل آن ها اشاره کرد.این تغییرات ایجاد شده با توجه به محل تغییر می توانند موجب فشار بر روی ریشه های عصبی و نخاع شوند و باعث بروز علامت هایی در بیمار مبتلا به آرتروز گردن شوند.تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری دیسک گردن و آرتروز گردن از درد شانه و درد کتف رنج می برند و در بسیاری از موارد زمان زیادی را با تشخیص های دیگر تحت درمان های گوناگون قرار گرفته اند

سن بروز آرتروز گردن

معمولا سن بروز آرتروز گردن پس از ۴۰ سالگی است و این در حالی است که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در فعالیت های روزانه، سن ابتلا به آرتروزگردن کاهش می یابد.

ما همواره آماده پاسخگویی به پرسش های شما درباره برنامه های توانبخشی آرتروز گردن به شما عزیزان هستیم. جهت طرح پرسش های خود و یا رزرو نوبت می توانید با ما از طریق شماره های 03132367465 و 03132330382 تماس حاصل فرمایید.

علائم آرتروز گردن

از علائم آرتروز گردن می توان به درد و محدودیت حرکتی در ناحیه گردن دارند. بسته به محل فشار ممکن است علائم آرتروز گردن در اندام فوقانی ایجاد شود مانند( کم شدن حس ,دردهای تیر کشنده به سمت شانه ,دست و پشت سر و کاهش قدرت عضلانی). از دیگر علائمی که می تواند در بیماری آرتروز گردن مشاهده شوند می توان به سردرد هایی که از پشت سر تیر می کشند و با انجام دادن برخی از حرکات خاص ایجاد می شوند و همچنین درد های بین شانه و کتف اشاره کرد که متاسفانه این علائم به درمان پاسخ کمتری می دهند.

تشخیص آرتروز گردن

پزشک در ابتدا پرسشهایی را در زمینه بروز علائم مطرح میکند، سپس مجموعهای از آزمایشها را انجام میدهد. یک معاینه معمولی شامل بررسی واکنشها، دامنه حرکتی گردن و ضعف عضلانی میشود. همچنین احتمالاً پزشک نحوه راه رفتن بیمار را نیز مشاهده میکند. در نهایت وی با در نظر گرفتن تمامی این موارد تشخیص میدهد که آیا اعصاب و نخاع تحت فشار بیش از اندازه قرار دارند یا خیر. اگر پزشک احتمال دهد که بیمار به آرتروز گردن مبتلا است، آزمایشهای تصویربرداری و آزمونهای عملکرد عصبی را برای تأیید تشخیصاش تجویز خواهد کرد. ممکن است برای تشخیص بیماری آرتروز گردن از عکسبرداری با اشعه ایکس و ام آر آی و یا سایر تست های تشخیصی استفاده کند وبرای تایید و بررسی های لازم در مورد بیماری آرتروز گردن پزشک ممکن است از عکس های رادیوگرافی ساده در چهار جهت , سی تی اسکن و ام آر آی استفاده کند.

پیشگیری از آرتروز گردن

  1. برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن از نشستن به حالت قوز کرده خودداری کنید .
  2. برای پیشگیری از آرتروز گردن مراقب باشید که به گردنتان آسیب وارد نشود و در زمان انجام ورزش هایی که ممکن است دارای برخورهای فیزیکی باشد از کلاه های حفاظتی مخصوص استفاده کنید .
  3. برای پیشگیری از بروز درد گردن هنگامی که در اتوموبیل هستید از کمربند های ایمنی استفاده کنید وارتفاع پشت سر را در صندلی به صورت مناسب تنظیم کنید .
  4. برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن می توانید از گرما و رطوبت استفاده کنید .
  5. گرفتن دوش آب گرم می تواند موثر باشد به این صورت که آب گرم دو باز در طول روز ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بر روی گردن و شانه های شما جاری باشد وبین انجام این کار بر روی گردن خود حوله داغ و مرطوب قرار دهید که برای انجام دادن این کار حوله و یا پارچه ای را در آب گرم قرار داده و پس از چلاندن آن را روی گردن قرار دهید و گردن خود را آرام ماساژ دهید
  6. برای پیشگیری از آرتروز گردن حالت نشستن و ایستادن خود را اصلاح کنید به این صورت که با دادن شکم و چانه به داخل بایستید و بنشینید و موقع نشستن از یک صندلی محکم استفاده کنید و طوری بنشینید که باسن باقسمت پشتی صندلی تماس داشته باشد .
  7. برای پیشگیری از آرتروز گردن موقع خوابیدن از بالش ها ی مخصوص و همچنین محافظ های نرم گردن استفاده کنید و یا اینکه به جای آن ها می توانید یک حوله کوچک را تا کرده و زیر گردن خود قرار دهید

درمان بیماری آرتروز گردن

برای درمان آرتروز گردن روش های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع و شدت بیماری پزشک متخصص درمان آ رتروز گردن (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) بهترین و مناسب ترین نوع درمان را برای شما انتخاب می کند

درمان آرتروز گردن با گرما

گرم نگه داشتن گردن می تواند باعث کاهش و رفع درد بیماران مبتلا به آرتروز گردن شود

درمان آرتروز گردن با گردنبند طبی

گردنبند های طبی باعث می شود که حرکات گردن محدود شده و مهره ها و عضلات گردن مدتی استراحت کنند که این کار باعث کاهش درد بیماران مبتلا به ارتروز گردن می شود ولی این گردنبد ها نباید به مدت زیادی بسته شوند زیرا ممکن ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن علائم بیمار مبتلا به آرتروز گردن می شود

درمان آرتروز گردن با فیزیوتراپی

انجام دادن نرمش های طبی مخصوص در فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات گردن و همچنینین افزایش انعطاف پذیری گردن شده که می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش و رفع علائم بیماران مبتلا به آرتروز گردن داشته باشد

درمان آرتروز گردن با دارو

پزشک ممکن است برای درمان بیماری آرتروز گردن و رفع درد آرتروز گردن از داروهای ضد التهاب مانند پروفن و ناپروکسن و همچنین دارو های شل کننده عضلات استفاده کند

ازون تراپی

بهبود آسیب دیدگی در بافت های بدن به وجود جریان خون در این بافت ها بستگی دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن نیاز دارند که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود. اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت ها است. وجود تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده موجب کاهش جریان خون،اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسید لاکتیک و منجر به درد می شود.

چدر روش اوزون درمانی، اوزون،دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. این روش به ترتیب زیر عمل می کند:

تاثیر ازن درمانی یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب متفاوت است، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. بر خلاف دیگر روش های تزریقی ، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به همراه ندارد و نتایج آن دائمی است. تحقیقات نشان میدهد که میزان موفقیت دراستفاده ازاوزون درمانی برای درمان دیسک کمر95 درصد بوده است که این آمار درمجله های پزشکی معتبر بین المللی ثبت شده است. برای اختلال دیسک کمر میتوانیم با استفاده ازروش اوزون درمانی ازانجام عمل جراحی جلوگیری کنیم این روش یک روز انجام میشود وبعدازآن هیچ گونه ناراحتی برای بیمار ایجادنمیشود وبیماران میتوانند2 روز بعداز درمان به فعالیت های خود ادامه دهند. اوزون درمانی باعث کم کردن حجم دیسک ها میشود وفشار ها ی وارد شده بر دیسک را کاهش میدهد این روش همچنین دارای اثربی حسی وضدالتهابی است وباعث کاهش درد میشود وبه درمان دیسک کمر کمک میکند

درمان آرتروز گردن با جراحی

در مواردی که علائم عصبی و فشار بر روی نخاع در بیماران مبتلا به آرتروز گردن وجود داشته باشد جراحی آرتروز گردن به درمان بیماری کمک کرده و به جز کاهش درد بیماران از بروز علائم عصبی شدید بیماری آرتروز گردن پیشگیری می کند.

درمان آرتروز گردن با ورزش

برای درمان و رفع آرتروز گردن روش های مختلفی وجود دارد که در مورد آن ها توضیح داده شد. روش موثر دیگری که برای درمان آرتروز گردن وجود دارد انجام دادن ورزش ها و حرکات اصلاحی مناسب است. انجام دادن صحیح و به موقع این ورزش ها نه تنها در رفع آرتروز گردن بلکه در پیشگیری از آن و همچنین گردن دردهایی که به علت آرتروز گردن ممکن است ایجاد شود موثر است .

در ادامه مطلب نمونه ای از ورزش های آرتروز گردن توضیح داده شده است:

قبل از انجام دادن هرگونه حرکات ورزشی حتما با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنید

اعمال فشار به سر در جهت جلو به عقب

این ورزش باعث آرامش گردن و قسمت فوقانی ستون مهره سینه ای می شود . برای انجام دادن صحیح ورزش گردن و آرتروز گردن روی صندلی نشسته و کمر را به حالت کاملا صاف قرار دهید . کف دست خود را روی چانه قرار داده و در حالی که کاملا به جلو نگاه می کند وچانه را با دست به عقب فشار دهید به صورتی که فشار را در پشت گردن و ستون مهره سینه ای احساس کنید. این ورزش را در حد توان خود در طول روز انجام دهید.

کشش دو طرفه گردن

پس از تمام شدن ورزش قبلی موقعی که دست شما بر روی چانه نیرو وارد می کند به آهستگی گردن را سمت چپ بچرخانید به صورتی که چشم شما به شانه چپ نگاه کند و برعکس گردن را به سمت راست به صورتی که چشم شما به شانه راست نگاه کند را بچرخانید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دوران نقاهت بعد از عمل کوچک کردن سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

تغذیه در پیشگیری و درمان برونشیت

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

تفاوت مزوژل با فیلر

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

علل ریزش مو

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

خار پاشنه ؛ از علل تا درمان

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کاربرد و عوارض پلاسما جت

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

پوکی استخوان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

تاثیر مصرف ماست در پیشگیری و درمان بیماریها

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

واژینیسموس یا مقاربت دردناک چیست ؟

دکتر سمیرامیس هوشیار [ متخصص زنان و زایمان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت