دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب

تکامل ابزار هوش ، راه پر فراز و نشیبی که باید پیموده شود

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]آدرس وب سایت : www.dr-salmanfatemi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول تلفن مطب : 32223328 - 031

ایرادهای موجود در خلقت ، بهانه ای است برای آنهایی که وجود خدا را نمی پذیرند .آنها به مومنين میگویند اگر خدای بينهايت مطلقی وجود دارد چرا این نقصها در خلقت وجود دارد ؟ چرا همه چیز در حد ایده آل نیست ؟ ....
جواب خیلی ساده است . وقتی اراده و قدرت انسان وجود دارد ، شاید لازم است برخی از این نقصها به دست انسان اصلاح شود . همانطور که فسادها و انحرافات فکری و عقیدتی را خداوند ،الزاما مستقیما اصلاح نمیکند ، و اصلاح آن را بر عهده پیامبران و رسولان خود می نهد . اصلاح برخی از نقصها موجود در عالم ماده هم شاید لازم است به دست انسان انجام گردد .بحثی تحلیلی و علمی در مورد ده نقص موجود در خلقت و برخی پیشنهادات برای اصلاح آنها.

ده ایراد در خلقت اجسام ما :
۱- ستون فقرات درست نیست
مشکل ستون فقرات : وقتی پیشینیان ما بر چهار پا راه می رفتند در ستون فقرات آنها قوس ایجاد شد تا سنگینی اعضای سنگین و پنهان زیر خود را تحمل کند ولی وقتی انسان شروع به ایستادن کرد، جهت ستون فقرات نود درجه تغییر کرد و به ناچار به فرم عمودی ايستاد و برای اینکه با حركت بر طرفین خو بگیرد از پایین رو به خارج انحنا یافت اما از طرف بالاتر و برای ایجاد ثبات بیشتر به سر، ستون فقرات به جهت مخالف کج شد .این تغییر ، فشار شدیدی را بر ستون فقرات پایینی در ناحیه کمری وارد میکند و سبب درد در هشتاد درصد بالغين ميشود .رئیس مرکز اصل و ریشه انسان در کليفلاند ، بروس لاتيمير میگوید : (ستون فقرات ما در هم برهم است ، شگفت آور است چگونه به ما امکان راه رفتن را میدهد !! )

راه حل چيست :
به ستون فقرات سگ نگاه کن و آن را به شکل قوس واحد از گردن خواهی یافت که تا پیری ادامه دارد و این سازمان دهی، قدرتمندانه و ساده است و باعث درد نميشود ولی یک عیب وجود دارد .بله اگر بخواهیم توازن سر خود را حفظ کنیم لازم است برگردیم و به صورت چهارپا راه برویم .!!

۲- زانو با حرکات محدود :
مشکل: لاتمير میگوید سخترين مفصل در بدن انسان را در نظر بگیريد و آن را بین دو قسمت بزرگ ران و ساق قرار بدهید .مشکل بزرگی را در برابر خود میبینید!زانو فقط به جلو و عقب حرکت میکند و زانو در بسیاری از ورزشهایی که لازم است زانو به طرفین حرکت کند ،دچار محدودیت است . راه حل چيست: جایگزین کردن این مفصل با مفصلی شبیه گوی و حلقه مانند مفصل کتف و لگن .لاتمير میگوید انسان در طی تکامل صاحب این نوع مفصل در زانو نشد زیرا به آن نیاز نداشت و خنده کنان اضافه میکند که ما در آن زمان فوتبال را نشناخته بودیم !!

۳- لگن بسیار تنگ است :
مشکل : تولد دردناک است و چیزی که بیشتر خاک را گل ميکند آنکه عرض لگن زن در 200 هزارسال گذشته تغییری نکرده است و این مانع از آن ميشود که مغزهای ما بزرگتر شود ..

راه حل چيست :
میتوان لگن را وسیعتر کرد ولی افراد متخصص راه حل بهتری دارند.
لاتمير میگوید : من مطمئن هستم در ده هزار سال یا حتی هزار سال آینده زنی در دولتهاي پیشرفته به صورت طبیعی زایمان نخواهد کرد و تلقیح و حاملگی ، به صورت خارجی خواهد بود و تنها کاری که مادر باید انجام دهد این است که بیاید و بچه را تحویل بگیرد !!

۴- بيضه هاي مردان از بیرون آشکار است
مشکل :
اندام تناسلی مذکر که منبع تولید گونه های جدید است در خارج از بدن آویزان است و در معرض خطرات فراوانی است

راه حل چيست :
حرکت دادن بیضه به داخل ، برای آن حمایت ایجاد میکند . برای انجام این امر اولا اسپرمها بايد اصلاح شود
گوردون گالوپ که دانشمند تکامل در دانشگاه ایالت نیویورک است، میگوید روشن است که بیضه ها برعکس تخمدانها به سوی خارج حرکت داده شده است و در بیرون، هوا سردتر است زيرا اسپرمها لازم است در درجه حرارت 2.5 تا 3 درجه فارنهایت ، سردتر از دماي بدن نگهداری شود . گالوپ فرض میکند که درجه حرارت پایین باعث کاهش فعالیت اسپرمها ميشود تا آنکه اسپرم وارد واژن شود و محیط آن با محیط اطراف متفاوت و گرمتر است پس فعالیت اسپرم زیاد میشود تا باعث لقاح تخمک شود. این تعدیل تکاملی باعث نگهداری طولانی تر اسپرمها پیش از مرگ آنها می شود . میتوان اسپرمها را در همان درجه حرارت بدن قرار داد (به شرط اینکه انطباقها و اصلاحات لازم درباره آن انجام شود)ولی لازم است درجه حرارت واژن زیاد شود همانطور که در فیل دیده میشود .

۵- زیادی و شلوغي دندانها :
مشکل :

انسان سه دندان آسیاب در هر طرف فکهای بالا و پايين دارد وقتی حجم مغز بزرگ ميشود ، فک ما عريضتر و کوتاهتر و کم مساحت تر برای سه دندان اخیر ميشود . دندان عقل شاید در گذشته پیش از آنکه پختن غذا را یاد بگیریم مهم بوده باشد اما اکنون تاثیر بدی بر لثه دارد.

راه حل این مشکل چیست :
عدم وجود دندان عقل در حدود 25% مردم به خصوص اسکیموها که تعدادی يا همه دندانهای عقل را در بدو تولد ندارند.

۶- ناهمواری و راه پرپیچ و خم شریانها :
مشکل :

خون در اندامها یعنی دو دست و دو پا ازطریق شریانهای اصلی حرکت میکند و از قسمت جلویی آن وارد عضو ميشود ( از کنار عضله دو سر در بازوها و عضلات flexor در رانها. اما قسمت پشتی اندامها مانند عضله سه سر و عضله پشتی ران از راه شاخه های عروقی در اطراف استخوان ، خون میگیرد و این عروق در همراهی با اعصاب قرار دارد . این شاخه های پیچ در پیچ که همراه با عصب است ، برخی مشکلات و ناتوانيها را ایجاد میکند برای نمونه در مچ و ارنج دست ، شاخه های شریان با عصب اولنار که مسئول حرکت انگشت کوچک است در کنار همند و به همین دلیل وقتی قسمت زیرین استخوان بازو با ضربه ای قوي مواجه شود ، دست بی حس میگردد. .

راه حل چيست :
در وره جنینی شریان دوم در بخش پشتی اندامها . در محاذات استخوان کتف در بازوها و باسن در پاها کار گذاشته شود . پروفوسور دستیار در دانشگاه هاوارد واشنگتن که تکامل عضلات اصلی را تدریس میکند ، ميگوید: این شریان اضافی شاخه های مستقیمی از کتف تا پشت دست خواهد داد تا مانع از نزدیکی عروق خونی و اعصاب به سطح خارج شوند.

۷- شبکیه چشم رو به عقب است
مشکل :

سلولهای حساس به نور در شبکیه چشم ، رو به سمت داخل است ..
پروفسور دستیار ناتان لنت در دانشگاه نیویورک می گوید : این سازماندهی، نور را وادار می کند مسافت طولانی تری را از میان عروق خونی و عصبي در چشم طی کند تا به روبروی سلولهای حسی نور برسد . این سازمان دهی به جدا شدن شبکیه از بافتهای اطراف به آن کمک ميکند و میتواند منجر به کوری شود. علاوه بر آن، نقطه کور در منطقه خروج عصب بینايي کور است ..

راه حل چیست :
برعکس کردن شبکیه همان طور که اکنون در اختاپوس وجود دارد .

۸- عصب به شکل اشتباهي پیچ میخورد
عصب ريکارنت لارنژئال نقشی اساسی را در توانایی ما برای بلع و سخن گفتن دارد . این عصب دستورات عصبی را از مغز به حفره صوت یا حنجره ،پایین تارهای صوتی منتقل میکند ، از ديدگاه نظری لازم است مسیر عصب، مستقیم باشد ولی طی تکامل جنین , عصب ريکارنت لارنژئال با توده ای از بافتها در گردن در هم می تند و شروع به نزول به پائینتر میکند تا آنکه عروق خوني، نزدیک قلب قرار گیرد . این نزول سبب ميشود عصب به دور شریان بچرخد و دوباره به سمت بالا و حنجره برگردد .وجود این عصب ،در سینه سبب ميشود طی عمل جراحی يا حوادث یا نزاعها در معرض خطر باشد ..

راه حل چيست :
پرووفوسر ربکا ژرمن متخصص تشريح و علوم اعصاب در دانشگاه اوهايو ميگوید : راه حل این مشکل ساده است .وقتی جنین در رحم است ، عصب راجعه طی نزول توده بافتی موجود در گردن ، از آن جدا شود و به این ترتیب عصب هرگز همراه با این توده کشیده نميشود .

۹ : حنجره در جای درست خود نیست
مشکل :

نای و مری در حلق باز میشوند و حلق از بینی و تا حنجره ادامه می یابد و در زمان بلع برای ممانعت از ورود غذا به ناي، اپی گلوت باید راه ناي را ببندد . ولی گاهی اپی گلوت ناتوان از بستن راه است به خصوص وقتی شخص همراه با غذا خوردن، صحبت می کند یا مي خندد و این سبب ميشود غذا به جای مری وارد نای شود و سبب انسداد مجرای هوایی و خفگی گردد.

راه حل چيست :
راه حل در ماهیان وجود دارد و حنجره در آنها در آب شش قرار دارد. ژرمن می گوید وقتی حنجره را به سوی ابشش منتقل کنیم دو لوله جدای از هم خواهیم داشت ولي قدرت سخن گفتن را از دست خواهیم داد ولی ميتوايم با واسطه نتهای موسیقی با هم ارتباط پیدا کنيم همانطور که ماهیان از طریق تکان دادن آبشش ها این کار را میکنند

10- مغز شاخه شاخه و در هم فرو رفته است
مشکل :

مغز انسان طي مراحلی تکامل می یابد پس هر وقت جزء جدید شکل بگیرد قسمتهای قدیمی لازم است فعال و مشغول باشد تا کارهای حیاتی را انجام دهد.
دانشمند روانشناس، کاری مارکوس در کتابش بیان ميکند این نظام، در ساخت اجزای جدید منجر به راهها و اقداماتی بی پروا می شود همانگونه که اگر مغز، کارخانه ای بود کارگرانش به شکلهای متفاوت با هم کار می کردند و کارگرانی که جدیدا وارد کار شده اند( مغز جلويي ) (forebrain),وظایف پیشرفته مانند زبان را بر عهده می گیرند و کارگران قدیمی يا midbrain بر حافظه سازمانی Institutional memory اشراف دارند . نتایج آینده به این اسلوب ، هماهنگ و یکدست نیست و ميتواند منجر به افسردگی یا جنون و کاهش حافظه می شود !!
1. Gallup, G.G., Finn, M.M., & Sammis, B. On the origin of descended scrotal testicles: The activation hypothesis. Evolutionary Psychology 7, 517-526 (2009).
2. Marcus, G. Kluge: The Haphazard Evolution of the Human Mind Houghton Mifflin, Boston, MA (2008).


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دلایل ایجاد درد عصب سه قلو و صورت چیست؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

درد پاشنه پا یا پلانتار فاسیا

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

درمان دردهای مفصل دنده ای - مهره ای با تزریق

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

برای درمان اسکار از چه روش هایی میتوان استفاده کرد؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

راهکارهای شگفت انگیز برای جوانسازی پوست دست

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کاهش چین و چروک اطراف لب با تزریق فیلر

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

مدیریت درد با طب فیزیکی چگونه است؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تزریق ژل حجم دهنده است یا جوانساز؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

آنچه برای داشتن پوستی با نشاط باید انجام دهیم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت