شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

شپش سر چیست و راه مقابله با آن کدام است ؟ ( قسمت دوم )

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

درمان  شپش سر با طب سنتی

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان شپش سر با طب سنتی
یکی از مشکلاتی که در قدیم بسیار شایع و ابتلا به آن برای افراد یک کابوس به نظر میرسید، شپش سر بود. طب سنتی برای درمان این مشکل نسخه های گیاهی دارد، اما عوام تنها راه درمان آن را تراشیدن موها میدانند. متاسفانه امروزه هم با وجود شامپوهای ضد شپش، ابتلا به شپش یکی از بیماریهای شایع در همهی سنین بهخصوص در کودکان دانشآموز است. آگاهی از علایم این بیماری و راههای درمان آن در شروع فصل مدارس، میتواند کمک بزرگی برای پیشگیری از بروز این مشکل باشد.

شپش سر نوعی حشرهی انگلی است که روی سر، مژه و ابروهای انسان زندگي و از خون لايههاي سطحي پوست تغذيه ميکند و به سختي از مو جدا ميشود. این حشره نمیتواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل میشود.رشک یا همان تخم شپش، بیضی شکل، سفيد رنگ وکوچک است که به ساقهی مو و درز لباس ميچسبد. هر کدام از اين تخمها داخل يک کپسول بسيار چسبناک قرار گرفته و به فاصلهی کمي از ريشهی مو، جايی که دما و رطوبت مناسب دارد، قرار ميگيرند. پس از هفت روز، شپشها سر از تخم در ميآورند و طي مراحلي به شپش بالغ تبديل ميشوند.نکتهی مهم اینجاست که گاهی ممکن است رشک سر با شورهی سر اشتباه گرفته شود. در حالی که شورهی سر، بافت مردهی پوست است که به راحتي از مو جدا شده، اما رشک به سختي از مو جدا ميشود.

انواع شپش
شپش سر:
شپشهای سر، رنگ سفيد خاکستري دارند و بدن آنها کشيده است. شپش در لابه لاي موها و روي پوست سر بهخصوص در نواحي پشت گوش و در شرايطی که آلودگي شديد باشد، در تمام سر ديده ميشود. شپش سر نسبت به شپش تن، قدرت تحرک کمتري دارد و گاهی میتواند ساعتها در يک محل ساکن بوده و خونخواري کند.میزان آلودگی به شپش سر، در مدارس دخترانه به خصوص مدارس ابتدایی و مهدکودکها زیاد است، بنابراین باید در این مراکز کنترل بیشتری انجام شود.

این شپش مشابه شپش سر است با این تفاوت که اندازهی آن کوچکتر و دارای رنگ شفافتری است. درزها و چینهای لباسهای زیر و نزدیک به بدن، زیستگاه اصلی این حشره است. تحرک آن نسبت به شپش سر زیادتر بوده و اگر آلودگی شـدیـد باشد، تخـمها به مـوهای ريز بـدن چسبیده، باقی مـیمانند. اگر شپش تن به مدت ۱۰ روز از بدن میزبان دور باشد دیگر قادر به زیستن نیست.

این شپش معمولا در محلهای مرطوب بدن میماند، خاکستری رنگ، بسیار کمتحرک است و شیوع و علایم بیشتری دارد. از عوامل اصلی شناسایی این شپش، بروز نقاط آبی روی پوست در محل گزش است.

راه های ابتلا
تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا
استفاده از کلاه، شانه و روسری آلوده
نشانه ها
خارش شدید و آزاردهندهی سر
برجستگیهای کوچک و قرمز روی سر، گردن و شانه ها
ذره های سفید شبیه به شورهی سر روی پایهی موها که به سختی کنده میشوند.
نسخه های گیاهی
روغن چریش

از روغن چریش در تهیهی انواع صابون، لوسیون، ماسک صورت، شامپو و خمیر دندان استفاده میشود، به این دلیل که به درمان عفونتهای قارچی، برطرف کردن خشکی پوست سر، از بین بردن شورهی سر و جلوگیری از سفید شدن زودرس مو کمک میکند. روغن چریش خشکی پوست را برطرف میکند و باعث تسکین خارش، قرمزی و حساسیت پوست میشود. چریش با باکتریهای عامل جوش و آکنه مبارزه میکند و به این طریق میتواند سطح سلامتی پوست را بالا ببرد.این روغن دشمن شپش سر است. چند قطره از آن را با روغن زیتون ترکیب کنید، سپس با پنبهی گلوله شده به پوست سر بزنید. حداقل دو بار در هفته، به مدت یک ماه این کار را تکرار کنید تا به طور کامل شپش درمان شود.

روغن زیتون
ابتدا به تمام موهایتان روغن زیتون بمالید سپس موهای خود را در قسمت بالای سر جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید. ممکن است موها چسبناک و روغنی باشند، بنابراین میتوانید حولهای را دور گردن خود بیندازید تا این مواد را جذب کند. سه تا هشت ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید، زیرا تحقیقات نشان داده شپشها میتوانند تا دو ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند.

ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حولهی سر خود را بردارید. موهای خود را به چهار قسمت تقسیم کرده و از شانهی فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانهی استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستوشو دهید تا شپشهای آن کشته شوند. شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.میتوانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید. موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار میتواند شپشهای باقی ماندهی احتمالی را از بین ببرد. این کار را هر سه روز یک بار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپشها کشته شوند.

روغن اکالیپتوس
از برگهای تازهی درخت اکالیپتوس روغنی استخراج میشود که خواص ضد عفونیکننده و ضد باکتری قوی دارد. این روغن شامل ترکیباتی است که به از بین بردن حشرات کمک میکند، به خصوص برای از بین بردن شپش بسیار موثر است. شما میتوانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس را با شامپویتان مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستوشوی موی سر با آن، شیوهی دیگری برای دفع شپش است.

روغن درخت چای
یکی از بارزترین خواص روغن درخت چای، داشتن اسانسهای طبیعی است که ضد باکتری و ضد قارچ هستند، برای همین در درمان شپش سر بسیار کاربرد دارد. این روغن بسیار قوی است و میتواند خیلی زود شپشها را از بین ببرد. کافی است مقداری از این روغن را با یک قطره روغن زیتون رقیق کنید و با توپ پنبهای به پوست سرتان بمالید. ۱۲ ساعت بعد سرتان را بشویید. باید سه بار در هفته این کار را انجام دهید.

سرکه
سرکه خاصیت آنتیبیوتیکی و ضد عفونی کنندگی بالایی دارد و ضد باکتری و ضد قارچ است، برای همین سیستم ایمنی بدن را تقویت و با عوامل بیماریزا مبارزه میکند. ابتدا باید سرکه را گرم کنید و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید، ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد موهایتان را بشویید. همچنین میتوانید روغن زیتون را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپشهایی که به موها چسبیدهاند، جدا شوند. این مخلوط شورهی سر را هم برطرف میکند.

۲۵ گرم نعناع را با ۲۵ گرم میوهی سرو کوهی، ۱۰ عدد میخک و ۱۰ عدد برگ عرعر، به مدت ۲۰ دقیقه در سرکه بجوشانید، بعد از ولرم شدن، از صافی رد کرده و موهایتان را به آن آغشته کنید. اجازه دهید این محلول تا یک ساعت روی موهایتان بماند و سپس موها را شانه بزنید.محلولهای بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپشها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، سه تا پنج روز بعد هم از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید.

روغن بادام تلخ
روغن بادام تلخ برای درمان شپش سر بسیار مفید است. به مقدار نياز، روغن بادام تلخ و آب را با هم مخلوط کنید و به خوبي تکان دهید. سپس مخلوط آماده شده را به نواحي سر و ساقهی مو بماليد و ماساژ دهید تا تمام سطح پوست سر را بپوشاند. بهتر است محلول را شب استفاده و صبح بشویید. میتوانید با شانه کردن، رشکها را از موها جدا کنيد. باید درمان را به فاصلهی ۷ تا ۱۰ روز تکرار کرد.

اسانس شمعدانی
از بهترین نسخههای گیاهی برای خلاص شدن از شپش سر، استفاده از اسانس شمعدانی است. شما میتوانید اسانس شمعدانی را هنگام خواب روی پوست سر و مو ماساژ دهید، شستن آن نیز در صبح ضروری است. همچنین میتوان چند قطره از اسانس شمعدانی را به شامپو اضافه کرد تا شپش به طور کامل از بین برود.

نکته های مهم
درمان طلایی مهم :
استفاده از سس مايونز شبها به مو و شستن صبح وسپس از سرکه به موها سريعا ماليده بشود.
هرگز از شانه های پلاستیکی استفاده نکنید. شانه های فلزی بهترین انتخاب برای شانه کردن هستند.
بعد از شانه زدن، شانه ای استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را بشویید تا شپش آن کشته شوند.
زمانیکه شپش را درمان میکنید، همهی لباسها و ملحفه های خود را در آب و سرکه بشویید. این کار به فرآیند درمان کمک میکند و جلوی انتقال شپش سر به دیگران را میگیرد.

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دیدگاه انجمن پوست ومو در مورد پی آر پی

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

مراقبتهای بعد از عمل جراحی اندوسکوپی دیسک

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

سونوگرافی داپلر (Doppler) چیست؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

علل علائم و روشهای درمان جوش چرکی و دردناک

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست و چگونه انجام میشود؟

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

لیفت صورت با نخ های قابل جذب

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

گره های تيـروئيـد و نکاتی که باید در مورد آن بدانیم

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت