شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز درباره فیستول مقعد

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

علت ترشح چرک از مقعد چیست ؟
معمولا وقتی که فرد دچار بیماری فیستول مقعد می شود از مقعدش چرک ترشح می کند حال بیماری فیستول مقعد چیست و چگونه فیستول مقعد را می توان درمان کرد.
فیستول مقعد
فیستول مفعد اصطلاح پزشکی است که به آلوده شدن بین پوست و باز شدن عضلانی در پایان دستگاه گوارش گفته می شود.معمولا فیستول به دنبال یک آبسه ( دمل ) اطراف مقعد به وجود می آید معمولا آبسه نیاز به تخلیه اورژانس با لیزر یا جراحی داشته و در ۵۰ درصد موارد به دنبال درمان آبسه فرد دچار فیستول می گردد.در سراسر روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که مثل غده های عرق موادی ترشح می کنند . دهانه این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد.علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد. بنا به تعریف یک فیستول باید حداقل ۲ دهانه داشته باشد که به وسیله یک مجرای تو خالی به یکدیگر متصل می شوند.
اکثر فیستول های مخرج از غدد مترشح بلغم مستقر در کانال مخرج منشا می گیرند. این غدد اول عفونی می شوند و سپس عفونت به آبسه منجر می شود و وقتی که آبسه باز یا پاره شود فیستول پدید می آید که ممکن است زیر پوستی ـ زیر مخاطی ـ داخل عضلانی و یا زیر عضلانی باشد. و نیز فیستول می تواند قدامی یا خلفی و یا منفرد یا مرکب یا نعل اسبی باشد. فیستول مقعدی باعث می شود محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرا به زیر پوست انتقال پیدا کنند و هر از گاهی باعث عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی گردد که باعث ترشح و درد می شود و بعد از تخلیه ترشحات درد فروکش می کند .
علل فیستول مقعد
از بین رفتن بافت به علت گسترش آبسه زمینه ی گسترش عفونت ناشی از پارگی در محرای مقعدی گاهی در نتیجه عواملی چون ضربه عفونت راست روده سرطان و اشعه درمانی ایجاد می شود.
انواع فیستول
فیستول کور : مجرا با انتهای بسته.
فیستول کامل : مجرا با ورودی و خروجی.
فیستول ناقص : فیستول با یک سوراخ از پوست به درون بدن ولی به هیچ اندامی وصل نشده.
آبسه ایسکوئیدورکتال چیست؟
آبسه آنورکتال (همچنین به عنوان یک آبسه مقعد / رکتوم یا آبسه پروینال / پروانه ای شناخته شده است) آبسه مجاور آنزیم است. این بیماری از یک عفونت در یکی از سینوس های مقعد ناشی می شود که منجر به التهاب و تشکیل آبسه می شود.
محل ایجاد فیستول
بنا بر آمار (WHO) سازمان بهداشت جهانی در طبقه بندی بیماری ها محل های فیستول مشاهده شده تا امروز در نواحی مختلف بدن به قرار زیر است.
در محدوده چشم : فیستول مجرای اشک-فیستول گوش داخلی
در سیستم گردش خون : فیستول بین سرخ رگ و سیاه رگ- فیستول بین رگی در رگ های شش- بین رگی مغزی- بین دو سرخ رگ
در سیستم تنفسی : فیستول منجر به آمپیم ریوی- فیستول نای به مری
در سیستم گوارشی : فیستول مجرای بزاقی- فیستول معده دوازدهه- فیستول آپاندیس- فیستول مقعدی- فیستول روده
در سیستم ماهیچهای : فیستول بین مفصل
در سیستم ادراری تناسلی : فیستول واژن به روده- فیستول مثانه به واژن- فیستول کانال تناسلی( در زنان ) به بیرون پوست
بیماری های مادرزادی : فیستول مادر زادی سینوسی- فیستول مادرزادی ورید پورت به سرخرگ کبدی- فیستول مادر زادی واژن به راست روده
علایم فیستول مقعد
شکایت اصلی معمولا ترشح مداوم یا متناوب است.معمولا سابقه آبسه عودکننده که خودبخود یا با جراحی تخلیه شده است وجود دارد گاهی یک برجستگی که از آن چرک خارج می شود یا بهبود یافته دیده می شود. مجرای فیستول مانند طنابی لمس می شود و مسیر آن در مجاورت اسفنکتر قابل لمس است.درد به هنگام اجابت مزاج و پس از آن و تغییر رنگ پوست اطراف مقعد از دیگر علامت های فیستول مقعد می باشد.فیستول هایی که به مدت طولانی عفونی و بدون درمان مانده اند می توانند سبب عفونت های منتشر بشوند.سرطان در فیستول هایی مزمن و درمان نشده در موارد زیادی گزارش شده است و درمان موثر فیستول در واقع پیشگیری از این وافعه است.
فیستول مقعدی باعث می شود که محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرای مذکور به زیر پوست راه پیدا کند و باعث ایجاد عفونت و ترشح و آبسه و جوش چرکی می شود.
درمان فیستول مقعد :
فیستول مقعد فقط با روش جراحی درمان می شود که معمولا با بی حسی انجام می شود در صورت لزوم از بیهوشی هم استفاده می شود. استفاده از لیزر بهترین و مناسب ترین روش درمان فیستول مقعد می باشد. زیرا لیزر عصب بریده شده را ترمیم می کند و بیمار بعد از عمل دردی نخواهد داشت یا درد کمی دارد و طول درمان آن نسبت به جراحی باز خیلی کمتر است.فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد و تسریع در روند بهبودی کمک کند.
فواید لیزر در درمان فیستول مقعد :
لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.
لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل را ترمیم می کند و در نتیجه خونریزی موقع عمل کاهش می یابد
عمل بطور سر پایی و بدون بیهوشی انجام می شود.
بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی خود را دارد.
با لیزر می توان تمام انواع همورویید و شقاق و فیستول را همزمان درمان کرد.
لیزر باعث کاهش عفونت محل عمل می شود زیرا محل عمل را استریل می کند و انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدر به صفر می رسد.
هنگام عمل لیزر به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود و باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.
آبسه مقعد
اگر دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد هستند بسته شود غده دچار عفونت می گردد و متورم می شود و چرک می کند که آبسه مقعدی را ایجاد می کند.
انواع آبسه مقعدی ـ علایم آبسه مقعدی
آبسه مقعدی ممکن است سطحی باشد و به صورت ورم همراه با درد شدید در لبه مقعد بروز کند . محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد.انواع سطحی آبسه های مقعدی شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند .گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند و انواع عمقی آبسه های مقعدی را ایجاد کند.آبسه مقعدی به تدریج متورم و دردناک می شود به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی به طور خودبخود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شود و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود.
روش درمان آبسه مقعدی
در مواقعی که آبسه به طور خود بخود تخلیه نمی شود تنها روش قطعی درمان برش دادن آبسه و تخلیه آن است .به دنبال خروج چرک که با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و توسط جراح انجام می شود از شدت درد کاهش می یابد.پس از تخلیه چرک لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشینند تا محل چرک ضد عفونی شود و پس از خشک کردن موضع آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد.اگر التهاب شدید باشد بر اساس نظر پزشک جراح چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار شروع می شود . می توان از داروی مسکن برای کاهش درد ناشی از برش استفاده کرد و معمولا التهاب بعد از یک هفته فروکش می کند.
اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند ؟
عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت.عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد . خونریزی از دستگاه گوارش (خونریزی Gl) (Gastrointestinal bleeding (GI bleed)) تمام اشکال خونریزی در دستگاه گوارش، از دهان تا راست روده و مقعد را شامل می شود. هنگامی که خون قابل توجهی در یک زمان کوتاه در این قسمت از دست می دهید به عنوان خونریزی گوارشی شناخته می شود، علائم ممکن است شامل استفراغ های قرمز و خونی، خون استفراغ ممکن است سیاه باشد، مدفوع خونی یا مدفوع سیاه و قیری مانند از علائم مشخص خونریزی گوارشی از خفیف تا شدید است و با توجه به از دست رفتن گلبول های قرمز خون و ایجاد کم خونی تهدید کننده حیات بیمار است.
مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعد
پس از تخلیه و خشک کردن چرک لازم است که بیمار 3 تا 4 مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد.اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار تجویز می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد.
معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد. بهترن روش جهت تخلیه و خارج کردن آبسه استفاده از لیزر است زیرا لیزر به بافت سالم اطراف صدمه نمی زند و مسلما ناحیه برش داده شده با لیزر خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند
خونریزی دستگاه گوارش
خونریزی های دستگاه گوارش به دو دسته تحتانی و فوقانی تقسیم می شود. خونریزی هایی که از اثنی عشر به پایین رخ می دهد به عنوان خونریزی دستگاه گوارش تحتانی است.خونریزی در معده یا روده بزرگ معمولا به راحتی قابل شناسایی است، اما پیدا کردن علت خونریزی که در روده کوچک رخ می دهد می تواند مشکل باشد. خوشبختانه با تکنولوژی تصویربرداری پیشرفته معمولا می توان منشا خونریزی را پیدا کرد، و با روشی با حداقل تهاجم اغلب می تواند آن را برطرف نمود.
علتهای خونریزی دستگاه گوارش :
زخم های گوارشی
بیماری التهابی روده (IBD)
دیورتیکولوز
هموروئید
شقاق یا فیشر
پولیپ روده بزرگ
اختلال در عروق خونی در دستگاه گوارش
تومورهای سرطانی
زمينه و هدف :
فيستول آنال مجرايي بين پوست اطراف مقعد و کانال آنورکتال مي باشد و يکي از مشکلات شايع جراحي است. اين فيستول معمولا به دنبال آبسه هاي پري آنال به وجود مي آيد. ترشح مدام از اين مجرا علامت بارز آن است. يکي از مشکلات درمان جراحي فيستول هاي آنال، عود فيستول و بي اختياري دفع گاز و مدفوع مخصوصا در فيستول هاي عود شده مي باشد. لذا درمان جراحي بدون خطر بي اختياري و عود، دغدغه هميشگي جراحان است. هدف از اين بررسي تعيين ميزان عود و بي اختياري بعد از عمل فيستول به شيوه فيستولکتومي به روش باز و ترميم همزمان اسفنکترهاي اطراف آنال مي باشد.روش بررسي: در يک مطالعه آينده نگر مداخله اي نيمه تجربي بر روي۹۸ بيمار که همگي مبتلا به فيستول عود شده بودند، ميزان عود و بي اختياري طي۱۰ سال ۱۳۷۸-۱۳۸۷معين گرديد.
يافته ها: از مجموع ۹۸ بيمار(۹۶ مرد و ۲ زن) مبتلا به عود فيستول آنال، ۲۷نفر از نوع بالا و ۷۱ نفر از نوع پايين بودند. بعد از عمل ۹۶ بيمار بدون عود و ۱ مورد مبتلا به عارضه بي اختياري دفع گاز دايمي شد. يک نفر مبتلا به ديابت نوع ۲ بود که از بيماري خود اطلاع نداشت و دچار عارضه عفونت بعد از عمل شد که تمام زخم دوباره باز شد و بعد از کنترل عفونت مجددا به روش فيستولکتومي باز عمل شد و عود نکرد.نتيجه گيري: با توجه به عوارض فوق العاده کم و پايين روش فيستولکتومي باز و ترميم همزمان عضلات اسفنکترآنال، به نظر مي رسد که اين روش نسبت به ساير روش هاي جراحي ارجح باشد.

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول
فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول
فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

فیستول مقعد چیست,فیستول مقعد,بهترین درمان فیستول,عمل جراحی فیستول,فیستول, دکتر خانم فیستول ,بهترین دکتر فیستول مقعد, درمان قطعی فیستول,تشخیص فیستول مقعد, علایم فیستول مقعد,جراحی فیستول , انواع فیستول,لیزر فیستول

طراحی سایت شخصی بستری را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با استفاده از آن کسب و کار، محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را در دنیای وب معرفی نمایید. شما می تواند ساخت وب سایت خود را به ما بسپارید و در قبال آن به طور چشمگیری با افزایش رتبه سایت خود مواجه شوید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09128883465 تماس حاصل فرمایید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

حذف موهای زائد با لیزر

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

محافظت در برابر آفتاب

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رژیم غذایی در درمان یبوست

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

کاربرد لیزرتراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

رحم تک شاخ

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

درمان مویرگهای کنار بینی با لیزر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

راهکارهای پیشگیری و بهبود دردهای اسکلتی و عضلانی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت