شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

بهترین روش های نوین جوانسازی پوست

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

امروزه با توجه به پيشرفت سريع علوم در زمينه هاي مختلف، در زمينه جوانسازي پوست شاهد تحولات وسيعي هستيم. شايد بتوان گفت كه جوانسازي پوست از ديد بيماران و ديدگاه متخصصين بيشتر به طرف روشهاي غير تهاجمي تمايل پيدا كرده است.
از بين اين روشها مي توان به تزريق سلولهاي فيبروبلاست و راديوفركوئنسي اشاره كرد. مركز تحقيقات بيماريهاي پوستي و سالك علاوه بر پيشرفتهاي علمي در درمان بيماريهاي پوستي، موفقيتهاي چشمگيري در زمينه زيبايي پوست نيز به دست آورده است. از جمله طرح تزريق سلولهاي فيبروبلاست همراه با راديوفركوئنسي و ميكرودرم ابريشن در بازسازي پوست است كه با ميكرودرم ابريشن اپيدرم و با راديوفركوئنسي درم بازسازي مي شود و با تزريق سلولهاي فيبروبلاست به عنوان يك پركننده طبيعي و اتولوگ كه موضوع روز دنياست، تحولي در پوست فرد ايجاد مي شود.
كه هر كدام به طور جداگانه در ذيل توضيح داده مي شود :

1- كاربرد تزريق سلولهاي فيبروبلاست در جوانسازي پوست :
ديدن خطوط چين و چروك روي صورت در آينه براي همه ما منظره غم انگيزي است. اكثر ما حساسيت ويژه اي نسبت به پوست خود خصوصاٌ پوست صورت داريم. با وجود همه مراقبت ها و روشهايي كه براي جلوگيري از بروز چين و چروك در پوست وجود دارد پيري فرايندي ناگزير است و اگر چه اكثر روشهاي درمان پوست معمولاٌ بسيار گران هستند اما گرايش مردم به جوانسازي پوست و متعاقب آن تلاش دانشمندان براي ابداع روشهاي تازه روز به روز افزايش مي يابد. در ايران تكنيك تازه اي براي درمان چين و چروك در حال بررسي است كه پيش از اين تنها متخصصان آمريكايي آن را به كار برده اند.
اين روش كه به آن سلول درماني گفته مي شود از سوي محققان مركز تحقيقات بيماريهاي پوست و سالك با همكاري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و تهران و پژوهشكده رويان مورد بررسي و اجرا قرار گرفته است .

سلول درماني به تكنيك ها و فناوري هاي جديدي گفته مي شود كه اساس آن جايگزيني سلولهاي بيمار و دچار اختلال عملكرد با سلولهاي سالم است.
خصوصيت اين سلولها اين است كه با ورود در بدن تمايز مي يابند و به سلولهاي اختصاصي همان بافت تبديل مي شوند. از اين خاصيت در درمان چين و چروك صورت استفاده شد، در اين روش ابتدا قسمت كوچكي از پوست پشت گوش بيمار يعني حدود 3 تا 4 ميلي متر مربع را پس از بي حسي برداشته و به محيط كشت اختصاصي انتقال مي دهيم. پس از اين مرحله سلولهاي بنيادي استخراج و تحريك به تكثير مي شوند.
سپس 3 تزريق با فواصل 2 هفته اي انجام مي شود در اين روش بهبودي به مرور زمان انجام مي شود و بيمار با فواصل 3 ماهه ويزيت مي شود سلولهاي بنيادي تزريق شده شروع به توليد كلاژن مي كنند كه ماده اصلي پوست است و مي تواند چروكها را برطرف و ظاهر جديدي به چهره بيمار بدهد.
در مطالعات انجام شده دوام حداقل 3 ساله با اين روش گزارش شده است و تصور مي شود كه پايداري آن بيش از اين هم باشد. بعلاوه اين تكنيك به صورتي است كه مي توان سلولهاي فرد را در حالت يخ زدگي نگهداري كرده و در صورت نياز در آينده مجددا از آن استفاده كرد.

اين روش يك متد اتولوگ است يعني از سلولهاي بدن خود بيمار استفاده شده و مجدداً همان سلولها به بدن فرد تزريق مي شود لذا خطر تحريك سيستم ايمني وجود ندارد و سلولهاي تزريق شده بيگانه تلقي نشده و دفع نمي شوند همچنين به علت توانايي اين سلولهاي بنيادي در انجام وظيفه خود يعني ساختن كلاژن اين روش آثار طولاني مدت خواهد داشت البته در اين روش عوارضي نيز نظير درد، قرمزي، التهاب و ورم احتمالي در محل تزريق مشاهده شده است كه خوشبختانه موقتي است.

2- ميكرودرم ابريشن و جوانسازي پوست :
میکرودرم ابریشن اولین بار در سال 1985 در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت.سپس در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان روش بدون عارضه جوان سازی استفاده شد.این روش سپس در کشورهای امریکایی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
در این روش با استفاده از دستگاهی خاص نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده ای با سطح پوست در تماس قرار می گیرد و ایجاد تراش بسیار سطحی در لایه های فوقانی شاخی پوست می نماید.ضمنا یک مکش نیز روی پوست انجام می شود که باعث جمع شدن کریستال ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلول های فیبروبلاست و نتیجتا ترمیم و طراوت پوست میگردد.

موارد استفاده :
رفع جای جوش: فرورفتگی های ناشی از جوشهای قبلی و جای آکنه و جوش با میکرودرم قابل رفع است. جوان سازی پوست: از این روش در درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست می توان استفاده کرد.چندین جلسه درمان در این مورد بکار می رود.فواصل درمان را بر حسب وضعیت بیمار می توان تغییر داد و از هفته ای یک بار تا دو هفته یک بار فواصل را اضافه کرد . چروک های خیلی عمیق با این روش درمان نمی شوند ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می شود.چون در این روش سایش پوست سطحی است جوشگاه و تغییر رنگ پوست دیده نمی شود.
به همراه این روش از لیزرهای جوان سازی بدون زخم می توان استفاده کرد که نتیجه درمان را خیلی بهتر می کند .

لک های پیری: این لکها یا مربوط به آفتاب بوده یا در سنین بالا در پوست های روشن دیده می شود .این لک ها با میکرودرم ابریشن قابل درمان می باشد.
لکهای حاملگی: مهمترین اثر میکرودرم ابریشن کمرنگ یا محو کردن لکهای حا ملگی است مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای لک بر استفاده شود.بررسی های اخیری که روی میکرودرم ابریشن انجام شده نشاندهنده افزایش 20 برابری نفوذ ویتامین سی پس از یک جلسه درمان میباشد.این اثر میکرودم در لک هایی که قبلا با درمانهای ضد لک بهبود نیافته اند مشهود تر است.
درمان جوشگاه های(اسکار) آکنه و آبله مرغان: جوشگاه های زخم و اسکارها نباید زیاد عمیق باشد و معمولا" بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن به چندین جلسه درمان هفتگی نیاز دارد .در ترمیم جوشگاه های سوختگی نیز از این روش می توان استفاده کرد.
کوچک کردن منافذ پوست: باز شدن منافذ پوست یکی از مشکلات عمده در خانم ها و آقایان می باشد.یکی از راههای درمان این مشکل استفاده از میکرودرم ابریشن است.بعد از چند جلسه درمان بعلت بافت سازی و محکم تر شدن پوست منافذ پوستی نیز کوچک تر می شود.

درمان و برطرف کردن تاتو یا خالکوبی: خالکوبی های سطحی پوست را نیز می توان با این روش درمان کرد یا از همراهی میکرودرم ابریشن با لیزرهای خاص جهت درمان استفاده نمود.
تمیز کردن پوست و از بین بردن کومدون های سر سیاه: برای از بین بردن جوشهای سر سیاه که بسیار شایع می باشد نیز می توان از میکرودرم ابریشن استفاده کرد.کاهش جوشهای سر سیاه پوست به کم شدن ضایعات جوشهای غرور جوانی نیز کمک خواهد کرد .
درمان ترکهای پوستی: در درمان ترکهای پوست درزمان حاملگی یا چاقی و بلوغ نیر می توان از این روش استفاده نمود که البته خیلی خوب به درما ن پاسخ نمی دهد.

چروک گردن: در درمان چروک های ناحیه گردن و ضایعات این ناحیه نیز از روش میکرودرم ابریشن می توان سود جست .
روش انجام: در ابتدا پوست تمیز می شود و از آرایش و چربی کاملاً پاک می شود و سپس به مدت لازم بر حسب نوع پوست و ضایعه آن که توسط پزشک تعیین می گردد سایش در جهات مختلف و روی قسمتهای مختلف انجام می شود .
زمان لازم حدوداً 30-20 دقیقه در صورت و 20 دقیقه در گردن به طول می انجامد. پس از خاتمه درمان صورت پاک و سپس شسته می شود . یک کرم قابض(مثل اکسید دو زنک یا کالامین) به محل مالیده میشود. به جز مصرف ضد آفتاب مراقبت خاصی پس از درمان لازم نیست و این روش برای افرادی که کار
می کنند مناسب میباشد . تعداد درمان بر حسب تمایل بیمار قابل تغییر می باشد .

3- كاربرد راديوفركوئنسي براي جوانسازي صورت :
Accent راديوفركوئنسي روشي مطمئن، اثر بخش و غير تهاجمي در رفع چين و چروك هاي صورت و بازگرداندن جواني و قوام طبيعي به پوست و رفع چاقي هاي موضعي بدن مي باشد.
روش ها متفاوتي براي جوان سازي صورت وجود دارد كرمهاي بهداشتي و زيبايي پروسه پيري را به تعويق مي اندازد ولي بيشتر عمل پيشگيري را انجام مي دهند و اثرات درماني آنها معمولاً سطحي و زودگذر است ليزر نير در جوانسازي محدوديتهايي دارد از جمله در افراد با انواع مختلف تيپ پوست، جواب به درمان متفاوت و غيرقابل پيش بيني است و گاهي عوارضي مانند تغيير رنگ پوست و اسكار مشاهده مي شود. روشهاي جراحي نيز اكثراً تهاجمي هستند و عوارض مخصوص به خود را دارند. راديوفركوئنسي از روش هاي نوين و بي ضرر براي جوانسازي است كه هيچگونه عارضه اي ندارد و روشي كاملاً غير تهاجمي و مطمئن است و بعد از انجام آن فرد فوراً به زندگي روزمره بر مي گردد و براي هر نوع تيپ پوستي قابل اجرا است.
روش راديوفركوئنسي جوانسازي را درتمام مناطق صورت، گردن و غبغب به صورت يكنواخت انجام
مي دهد، پس بهتر است قبل از انجام هر كار ديگر ابتدا وسيله اين دستگاه سن پوستي فرد كاهش يابد سپس مي توان در صورت لزوم در مناطق مورد نياز تزريق بوتاكس يا ژل انجام داد.

راديوفركوئنسي چگونه عمل مي كند؟
در حين درمان گرماي كنترل شده به لايه هاي داخلي پوست بدون صدمه به لايه هاي رويي و اپيدرم داده مي شود، كه باعث مي شود:
1- كلاژن سازي كه در طي گذر زمان روند پيري كند شده و كلاژن سازي در پوست تحريك مي شود.
2- گردش خون در منطقه افزايش مي يابد و در ناژلنفاوي و دفع چربيها و توكسين ها افزايش مي يابد.
3- انحلال سلولهاي چربي بوسيله گرما در نواحي كه چاقي موضعي وجود دارد.

احساس گرم شدن يا درد خفيف در حين درمان يا بلافاصله بعد از آن ممكن است روي دهد كه در عرض چند دقيقه از بين مي رود. قرمزي خفيف پوست در منطقه درمان ممكن است اتفاق افتد كه در عرض 24 ساعت از بين مي رود. احساس خشكي پوست ممكن است در 12 ساعت اول بعد از درمان رخ دهد كه معمولاً در عرض 48 ساعت برطرف مي شود و چرب كردن منطقه با ژل آلوورا مي تواند مفيد باشد.
با وجود اينكه، آستانه درد در افراد متفاوت است اما بيشتر افراد به خوبي اين درمان را تحمل مي كنند و احساس ناراحتي اگر هم باشد بسيار خفيف و اندك است و بيشتر احساس يك « ماساژگرم» در ناحيه وجود دارد و احتياج به هيچگونه بي حسي وجود ندارد.
تعداد جلسات مورد نياز، براي صورت 4 دوره درمان با فاصله 4-3 هفته مي باشد و براي افراد بالاي 45 سال هر 6 ماه به صورت نگهدارنده يك بار انجام مي شود.

و 8 جلسه درمان در چاقي هاي موضعي و سلوليت بدن به فاصله هر 2-1 هفته و سپس هر 3-1 ماه انجام ميشود.
راديوفركوئنسي در بيماريهاي قلبي شديد، بيماريهاي كلاژن و اسكولار يا هر بيماري شديد و غيرقابل كنترل، زنان حامله و شيرده، افرادي كه ماركرهاي الكتريكي مثل Pace maker (باطري قلب) يا ايمپلانتهاي فلزي مثل فلز در منطقه هيپ به علت شكستگي استخوان ران يا دريچه هاي فلزي قلب دارند.، منع استفاده دارد. همچنين افرادي كه درمان هاي اخير تزريق ژل يا بوتاكس دارند بايد با رعايت فاصله زماني از تزريق اقدام به راديوفركوئنسي نمايند. (بهتر است قبل از هر نوع تزريق ابتدا راديوفركوئنسي انجام شود بعد از آن در صورت لزوم مي توان تزريق را انجام داد).
بعد از درمان فرد مي تواند فوراً به فعاليتهاي روزمره خود برگردد و هيچگونه محدوديتي وجود ندارد ولي بهتر است تا 48 ساعت از در معرض مستقيم نور خورشيد قرار گرفتن دوري كند و در صورت مواجهه حتماً از ضد آفتاب استفاده مي نمايد. بعد از درمان يك مرطوب كننده مثل ژل آلوورا براي جلوگيري از خشكي پوست كمك كننده است و بهتر است تا 48 ساعت بعد از درمان فقط از مرطوب كننده و ضد آفتاب استفاده شود.

از 48 ساعت قبل از درمان تا 48 ساعت بعد از درمان بهتر است از كرمهاي درماني بخصوص كرمهاي حاوي مواد لايه بردار استفاده نشود.
از مكان هاي خيلي گرم مثل حمام سونا و در معرض اجاق گاز قرار گرفتن تا 48 ساعت اجتناب شود.
براي گرفتن نتيجه بهتر روزانه حداقل 8 ليوان آب نوشيده شود كه باعث دفع مواد زائد و توكسين ها از بدن مي شود.
تحقيق جديدي كه در حال حاضر در مركز تحقيقات بيماريهاي پوستي وسالك در حال اجرا است تلفيق دو روش تزريق سلولهاي فيبروبلاست و راديوفركوئنسي Accent است كه مي تواند اثرات درماني را دو چندان كند و روياي جواني را به واقعيت نزديك كند.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی روشی تشخیصی در بیماریها

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

پی آر پی (PRP) مو روش نوین تقویت موی سر

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بررسی انواع فلج سی پی (CEREBRAL PALSY) در کودکان

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

کلاژن و تاثیر مواد غذایی در تولید آن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

لاغری موضعی با کویتیشن چگونه است؟

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

درماتیت دست

دکتر مهین عباسپور [ پوست ، مو و زیبایی ]

کشیدن پوست با نخ لیفتینگ

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

آرتریت روماتوئید

دکتر امیر هوشنگ سپهری [ طب سوزنی ]

علائم آسیب دیدگی عصب گردن

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت