دکتر گیتا فقیهی - متخصص پوست و مو

درمان اگزما پوست صورت و اطراف چشم

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drgitafaghihi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند،بلوک آ،طبقه سوم،کلینیک صدف تلفن مطب : 32240828 - 031

اگزما پوستی انواع مختلف ومتفاوتی دارد اما رایج ترین نوع اگزما،اگزما صورت و اطراف چشم است.اگزما صورت یک التهاب پوستی آلرژیک است که بیشتر در اطراف چشم نوزادان رخ میدهد و در واقع به اگزما کودکان شناخته میشود.هرچند مهم نیست چه سنی دارید،ممکن است ناگهانی به اگزما پوستی صورت والتهاب پوستی آلرژیک دور چشم دچار شوید و به یک درمان نیاز دارید.

یادگیری درباره ی اگزما صورت و التهاب پوستی آلرژیک
1)اطلاعات اولیه را یاد بگیرید
اگزما پوستی صورت یا التهاب پوستی آلرژیک یک مشکل پوستی است که که بیشتر در دوران کودکی رخ میدهد.این مشکل به تب یونجه و آسم نیز مرتبط است.به این معنی که اگر یکی از این بیماریها را داشته باشید امکان بروز این مشکل در شما بیشتر است.التهاب پوستی آلرژیک یا اگزما پوستی یک پاسخ ایمنی است.بدن گیج میشود و به یک محرک به شدت پاسخ میدهد که به التهاب پوستی منجر میشود.

۲)نشانه ها را بشناسید
ممکن است جوش های کوچکی ببینید که میخارند.همچنین قسمت هایی خارشی روی پوستتان خواهید دید که معمولا قهوه ای یا قرمز اند. بعلاوه ، جوشها ممکن است مایعی تراوش کنند و ممکن است پوست فلس مانند و خشکی داشته باشید.

۳)بدانید عملکرد اگزما پوستی صورت چگونه است
التهاب پوستی آلرژیک میتوانند بیایند و بروند.وقتی نشانه ها بدتر میشوند،flare up نامیده میشود.هرچند،ممکن است مدتی طولانی بدون داشتن نشانه ای باشید.

۴)بدانید التهاب پوستی آلرژیک چگونه منتقل میشود
این مشکل ویروسی نیست.یعنی از با در تماس بودن با فردی که این مشکل را دارد به شما منتقل نمیشود.هرچند میتواند از والدین به کودک به طور ارثی منتقل شود.

۵)آگاه باشید که اگزما پوستی یا التهاب پوستی آلرژیک چگونه میتواند دیدتان را تحت تاثیر بگذارد
این مشکل ممکن است برای دیدتان مشکل ایجاد کند.اگر فکر میکنید که به تازگی دیدتان با شعله ور شدن این مشکل دچار مشکل شده است،با پزشک مشورت کنید. یکی از راههایی که ممکن است برای دیدتان مشکل ایجاد کند این است که ممکن است پوست اطراف چشمتان میتواند قرمز و پف کرده شود.اگرچه این مریضی به رخدادهای مهم تری از جمله آب مروارید و گسلش خودبخودی شبکیه ی چشم ارتباط داده شده است،حتی زمانی که درمان شده باشد.

درمان اگزما پوستی صورت و دور چشم
۱)از یک کمپرس یخ برای اطراف چشمتان استفاده کنید

استفاده از سرما میتواند پایانه های عصبی را به طور موقتی بی حس کند که به کاهش حساسیت،آرام کردن پوست،وکاهش میل به خاراندن منجر میشود.همچنین به زدودن پوست مرده و داشتن ظاهری نرمتر و بهبود سریعتر کمک میکند.در یک کاسه آب سرد و روغن حمام بریزید و اگر آب سردتر میخواهید،میتوانید مقداری یخ به آن اضافه کنید.یک حوله ی کاغذی یا حوله ی تمیزی را در آب خیس کنید و روی محل به مدت ۵ دقیقه نگه دارید.

۲)به صورتتان مرطوب کننده بزنید
یک کرم یا پماد بهتر عمل میکنند زیرا چربی بیشتری از لوسیون دارند و بیشتر ضد آب هستند.چربی به مرطوب نگه داشتن و محافظت پوستتان بیشتر کمک میکند.کرمی را انتخاب کنید که معطر نباشد و مطمئن باشید که هنگام استفاده از آن داخل چشمتان نشود.زمانی که پوستتان احساس خشکی میکند از مرطوب کننده استفاده کنید.استفاده از مرطوب کننده پس از حمام یا شستن صورتتان به طور مخصوصی تاثیر گذار است.این مرطوب کننده ها به نرم تر کردن پوست و جلوگیری از ایجاد ناگهانی التهاب پوستی آلرژیک کمک میکنند.

۳)از یک کرم کورتیکواستروئید استفاده کنید
یکی از راه های موثر برای این مشکل استفاده از کرم های کورتیکواستروئید است که باعث کمک به بهبود ناگهانی اتفاق افتادن التهاب پوستی آلرژیک میشود.هرچند استفاده از این مورد زمانی که اگزما بسیار نزدیک به چشم باشد،مشکل است.در این قسمت پوست نازک است بنابراین استفاده ی طولانی مدت آن میتواند بیشتر خطرناک باشد.باید قبل از استفاده از یک کرم اطراف چشمتان با یک پزشک صحبت کنید و مصرف این کرم اطراف چشمتان را به ۲ هفته یا کمتر محدود کنید.
هنگام استفاده از این کرم سعی کنید داخل چشمتان نشود.

۴)درباره ی مصرف آنتی بیوتیک های خوردنی سوال کنید
آنتی بیوتیک های خوردنی در بعضی مواقع که به عفونت های آلرژیک مبتلا میشوید،استفاده می شوند.به دلیل حساس تر بودن ناحیه ی دور چشم،پزشک ممکن است پیشنهاد کند که اگر این آلرژی در حال منتشر شدن به دو یا یکی از چشمهایتان است،از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

کنترل کردن شعله ور شدن بیماری
۱)استرس خود را کم کنید

استرس میتواند این مشکل را شعله ور کند پس سعی کنید استرس خود را کاهش دهید.راه هایی برای آرام کردن خود یا کودکتان در طی روز یاد بگیرید. محرکهای تنش زا را شناسایی کنید.وقتی استرستان زیاد است به عوامل تاثیر گذار بر آن فکر کنید.مسائلی که شما را نگران یا هیجان زده میکنند یادداشت کنید و فکر کنید که چگونه میتوانید استرستان را راجع به آنها کم کنید.به عنوان مثال،اگر کارتان پر استرس است،ممکن است بتوانید از رئیس تان بخواهید که هفته ای یکبار از طریق اینترنت و در خانه کار کنید.

با هوشیاری نفس بکشید تا بتوانید خود را آرام کنید.لحظه ای چشمانتان را ببندید.اجازه دهید نفس کشیدن ذهنتان را پر کند.روی نفس های آهسته و عمیق تمرکز کنید. و فقط به نفس کشیدن فکر کنید تا زمانی که احساس کردید آرام شدید.با کودکتان صدای حیوانات را تقلید کنید تا آرام شوند.با بالا بردن بازوهایشان نفس عمیق کشیدن را با آنها تمرین کنید ،هنگام پایین آوردن دستهایشان صدای زنبور یا مار تقلید کنید.این کار به آنها کمک میکند تا آرام نفس کشیدن را یاد بگیرند و ذهنشان را از مسائل استرس زا منحرف کنند.

۲)خودتان را نخارانید
خاراندن فقط باعث بدتر شدن خارش می شود.در واقع زمانی که اگزما اطراف چشمتان ظاهر میشود،خاراندن میتواند باعث تورم،قرمزی و پف پوست شود.همچنین خاراندن میتواند باعث ریزش مژه و ابروهایتان شود.اگر شما یا کودکتان در خواب خود را میخارانید،سعی کنید دستکش بپوشید یا ناخنهایتان را کوتاه کنید تا این مشکل کمتر شود.

۳)آنتی هیستامین مصرف کنید
آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند لوراتادین و فکسوفنادین،میتوانند به کنترل نشانه های التهاب پوستی آلرژیک کمک کنند.از آنجایی که این بیماری به آلرژی های دیگری از جمله تب یونجه مربوط است،آنتی هیستامین میتواند این بیماری،به خصوص خارش آن را آرام کند. دستورات آنتی هیستامینی که انتخاب میکنید را پیروی کنید.اکثر آنتی هیستامین های غیر خواب آور را روزی یکبار مصرف میکنند.با شعله ور شدن آلرژی،یک دوره ی مصرف را شروع کنید.هرچند اگر بخاطر اگزما برای خوابیدن مشکل دارید،یک آنتی هیستامین خواب آور میتواند به خوابیدن شما در شب کمک کند.

۴)آلرژن ها و محرک ها را شناسایی کنید
آلرژن ها و محرک ها میتوانند به شعله ور شدن بیماری کمک کنند.سعی کنید با به آرامی عوض کردن محصولات آرایشی بهداشتی خود بفهمید کدام موارد شما را اذیت میکنند و آن ها را استفاده نکنید.هنگامی که بیماریتان شعله ور میشود،بهتر است از آرایش کردن به طور کلی صرف نظر کنید. صورت و ناحیه ی چشم میتوانند به طور مخصوصی مشکل زا باشند زیرا محصولات زیادی در این ناحیه به خصوص در زنان استفاده میشوند.ضد آفتاب،آرایش،صابون و عطر همگی میتوانند بیماری را شعله ور کنند.

۵)از مصرف بعضی غذاهای خاص بپرهیزید
هرچند غذاهای آلرژیک تعریف به خصوصی دارند(غذاهایی که باعث پاسخ شدید و ناگهانی سیستم ایمنی بدن میشوند)،غذاهای دیگر نیز باعث شعله ور شدن بیماری می شوند.برای مثال،شیر گاو و آجیل درختی میتوانند اینکار را انجام دهند.اگر در حال شیردهی به نوزادی با اگزما هستید،باید از خوردن آجیل درختی خودداری کنید زیرا ممکن است آن را به فرزندتان منتقل کنید.غذاهای آلرژیک نیز میتوانند باعث شعله ور شدن بیماری شوند.اگر به غذای خاصی شک دارید،شروع به یادداشت غذاهایی که میخورید کنید تا بتوانید دنبال کنید که چه غذاهایی حساسیت شما را شعله ور میکنند.

۶)صابونی را انتخاب کنید که بیش از حد مرطوب کننده باشد
هنگام شستن صورتتان از صابونی استفاده کنید که چربی زیادی داشته باشد نه صابونی که صورتتان را خشک میکند.همچنین صابون غیر معطر انتخاب کنید.از صابونهای آنتی باکتریال استفاده نکنید زیرا پوستتان را خشک میکنند.همچنین از صابونهایی که آلفا هیدروکسی اسید دارند استفاده نکنید،زیرا میتوانند رطوبت را از پوستتان بشویند.به دنبال پاک کننده هایی باشید که روی آنها “نرم” و “غیرمعطر”نوشته شده است.

۷)پوستتان را از نور خورشید و گرمای زیاد دور نگه دارید
این مورد شامل مواردی مانند آب داغ،نور مستقیم خورشید و آب و هوای گرم است.
از آب ولرم برای حمام یا شستن صورت خود استفاده کنید.از استفاده از آب داغ بپرهیزید زیرا میتواند پوست حساس شما را تحریک کند.
در هوای گرم به مدت طولانی نیاستید.گرما به راحتی میتواند پوست شما را تحریک کند و باعث تورم بیشتر شود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل یا فیلر در کدام نواحی قابل انجام است؟

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

شروع و میزان فعالیت های ورزشی بعد از جراحی سینه

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

بریس بلند پا KAFO برای چه افرادی مناسب است؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هرآنچه باید درمورد مناطق اروژنیک و رابطه جنسی رضایت بخش بدانید

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

نقش قهوه در سلامتی

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

کلسیفیکاسیون پستان چیست و چگونه درمان می شود ؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

افراد مبتلا به اگزما با COVID-19 چه می کنند؟

دکتر سهیلا طاهری [ متخصص پوست و مو ]

پی آر پی و تیرگی دور چشم

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

پیشگیری از بارداری پس از سقط و زایمان

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت