دکتر سیامک ترابی نژاد - طب سوزنی

ده ماده خوراکی چربی سوز

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]آدرس وب سایت : www.trbtcm.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین یوسف آباد و چهلستون ، ساختمان پزشکان سبز ، طبقه دوم تلفن مطب : 88722038 - 021

احتمالا می دانید که غذاهای خاصی اثرات ترموژنیک (سوزاننده چربی) بالایی دارند . یعنی به افزایش متابولیسم شما کمک می کنند . اما بیشتر مردم دقیقا نمی دانند چه غذاهایی کالری می سوزانند یا دارای ماده یا ترکیب خاصی هستند که سوخت کوره متابولیک درونی بدن را تامین می کنند و به عبارتی باعث می شوند کالری که مصرف کرده اید را سریع تر ذوب کنید . در اینجا 10 غذایی که متخصصان تغذیه ، چربی سوزی آنها را تایید می کنند ، ذکر شده است .

فلفل تند
فلفل تند دارای ترکیبی به نام کاپسایسین است که باعث تندی آن می شود ، این ترکیب بدن را گرم می کند ، متابولیسم را راه می اندازد و به شما کمک می کند کالری اضافی را بسوزانید .کاپسایسین در فلفل تازه ، ترشی و فلفل خشک و همچنین در ادویه های آن مانند پودر فلفل قرمز ، وجود دارد . متخصصان کاهش وزن توصیه می کنند که آن را به سوپ ، سس و برنج اضافه کنید تا قابلیت چربی سوزی رژیم غذایی تان را افزایش دهید .

اگر غذاهای تند دوست ندارید ، باز هم می توانید از خواص فلفل تند بهره مند شوید . در بررسی جدیدی در دانشگاه کالیفرنیا ، پژوهشگران پی بردند ، فلفل هایی که داری ترکیبی به نام دی هیدروکپسیت (Dihydrocapsiate) هستند نیز می توانند موجب چربی سوزی شوند . این ترکیب فرم غیر تند کاپسایسین است و توانایی بدن را در اکسیده کردن چربی افزایش می دهد . محققان توصیه می کنند ، این ترکیب را بخشی از رژیم غذایی کم کالری خود کنید . این ترکیب به شما کمک می کند بدون اینکه دهانتان آتش بگیرد ، از ویژگی های چربی سوزی فلفل تند بهره مند شوید .

چای سبز
چای سبز حاوی ترکیبی موسوم به اپیگالوکتشین گالات (EGCG) است و از نظر علمی ثابت شده است که متابولیسم را به طور موقت افزایش می دهد . EGCG آنتی اکسیدانی است که باعث می شود بدنتان بهتر از هورمون طبیعی و نوروترانسمیتر نوراپی نفرین استفاده کند . اثر اصلی نوراپی نفرین در متابولیسم ، دادن پیغام جهت سوزاندن سلول های چربی و انرژی ذخیره شده است . چای سبز کافئین زیادی ندارد ، ولی هر فنجان آن به طور متوسط حاوی 25 50 میلی گرم کافئین است . کافئین هم راستای نوراپی نفرین عمل می کند و خاصیت چربی سوزنی آن را افزایش می دهد . بررسی جدیدی نشان می دهد ، مردانی که مکمل رژیمی حاوی EGCG دریافت کردند و ورزش هم می کردند ، 17% بیشتر از افرادی که این مکمل را دریافت نکرده اند ، چربی سوزاندند . اگر به طور مرتب ورزش می کنید و رژیم غذایی کم کالری دارید ، چای سبز گرم یا سرد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا رژیم چربی سوزی خود را کامل کنید .

جودوسر
جو سرشار از فیبر است و وقتی بدن می خواهد غلات غنی از فیبر را تجربه کند ،در طی مراحل هضم آن دوبرابر انرژی مصرف می کند و کالری می سوزاند .همچنین فیبرهای رژیمی ، اشتهای شما را تنظیم می کند و به شما حس سیری طولانی مدت می دهند و کمک می کنند ، در طول روز گرسنه نشوید . این باعث می شود تنقلات شیرین و چرب کمتری را بخصوص بین صبحانه و نهار مصرف کنید . متخصصان ، خوردن حریره جو را برای صبحانه توصیه می کنند . اما اگر آن را به صورت آماده می خرید باید حواستان باشد . بسیاری از این محصولات دارای قند افزودنی هستند که باعث خنثی شدن اثرات سلامت آن می شود . به جای آنها می توانید در کنار جو سبوس دار از عسل یا میوه های تازه استفاده کنید تا مزه خوبی به آن بدهد . آن را همراه با مغزهای سرشار از پروتئین بخورید و به این ترتیب یک صبحانه کامل خواهید داشت . همچنین می توانید سبوس جو را در سوپ ، سالاد یا سرخ کردنی ها بریزید .

گریپ فروت
یکی از بهترین صبحانه های چربی سوز که می توانید بخورید ، نصف گریپ فروت و یک فنجان قهوه است . این شروع عالی برای روزتان است ، بخصوص اگر دو ساعت بعد از آن دومین صبحانه خود را که غذایی سرشار از فیبر و پروتئین است ، بخورید . گریپ فروت به بدن کمک می کند چربی و کلسترول را حل کند و مانع از سخت شدن رگ های قلب (آرترواسکلروزیس) می شود . یک گریپ فروت سایز متوسط ، تنها 74 کالری دارد ، ولی دارای مقدار زیادی فیبر پکتین شکم پرکن است . این فیبر به شما کمک می کند مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و بین وعده های غذایی خود ، تنقلات نخورید . همچنین ، گریپ فروت غنی از ویتامین C و پتاسیم است و هیچ چربی و سدیمی ندارد . آن را به رژیم خود اضافه کنید ، خواهید دید کمرتان چگونه کوچک خواهد شد .

بوقلمون و مرغ
بو قلمون و مرغ منبع اندکی از پروتئین هستند و در چرخه رژیمی به عنوان رژیم دارای اثر بالای ترموژنیک شناخته می شوند . در واقع این اثر به این معنی است که کوره درونی بدن شما را در طول فرایند هضم روشن و متابولیسم شما را افزایش می دهد . از آنجایی که بوقلمون و مرغ چربی کمی دارند ، هر دو کالری کمتری از گوشت گاو دارند . این یک شرط برد برد برای بدن است و تمام مواد غذایی و فواید گوشت را با کالری خیلی کمتری دریافت می کند که هضم آنها به سوزاندن انرژی بیشتری نیاز دارد . اما در مورد بوقلمون و مرغ یک هشدار مهم هم وجود دارد ، اگر می خواهید قابلیت چربی سوزی این گوشت ها را افزایش دهید ، باید پوست آنها را جدا کنید . چربی پوست طیور بسیار بالا است و می تواند ارزش تغذیه ای این گوشت ها را به شدت تغییر دهد . آنها را جدا کنید و برای طعم دار کردن آنها از ادویه ها یا سس های کم کالری و قند کم استفاده کنید .

عدس
احتمالا تا الان ، با خواندن مطالب بالا متوجه یک روند خاص شده اید . هر چه محتویات پروتئینی غذایی بیشتر باشد ، برای کاهش وزن بهتر است . بدن شما برای سوزاندن پروتئین انرژی بیشتری مصرف می کند و به همین خاطر چربی سوزی بدن بهتر می شود و همچنین زمان بیشتری برای هضم پروتئین نیاز است . این باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید . بررسی ها نشان می دهند ، افرادی که رژیم غذایی غنی از پروتئین دارند ، نسبت به افراد دارای رژیم غذایی کم پروتئین ، نیاز به کالری کمتری در طول روز دارند . عدس انتخاب فوق العاده ای است ، چون سرشار از پروتئین است و کمترین چربی را درمیان غذاهای سرشار از پروتئین دارد . همچنین مصرف یک وعده آن ، 35% نیاز روزانه آهن را تامین می کند . کمتر غذایی دارای ارزش های غذایی این عدس کم کالری است . آن را در دستور پخت سوپ خود وارد کنید ، یا به عنوان یک غذای جانبی مصرف کنید .

ماهی
برخی ماهی های خاص سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند که با افزایش متابولیسم موجب ازبین رفتن چربی ها می شود . عملکرد رژیمی اسید چرب امگا 3 مانند پروتئین است . امگا 3 بدن را مجبور به چربی سوزی بیشتر می کند و اشتها را در طول روز کنترل می کند . ماهی انتخاب خیلی مناسبی برای نهار است . هرچه آن را در اوایل روز بخورید ، مدت زمان بیشتری می توانید از ویژگی های تنظیم اشتهای آن بهره مند شوید . همچنین ماهی خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد . کلسترول را کاهش می دهد و موجب بهبود علائم آرتروز و تورم مفاصل می شود . یک عدد کنسرو ماهی تن ، 90 تا 120 کالری انرژی دارد و خیلی هم مزایای تغذیه ای ندارد سالمون و ماهی تن آلباکور ، همگی سرشار از اسید چرب امگا3 هستند که از مغز محافظت می کند و توانایی های شاخص شما را افزایش می دهد . فقط حواستان به وجود جیوه باشد . ماهی های ارگانیک مصرف کنید نه آنهایی که در مقیاس بالا تولید می شوند .

توت ها
توت ها غنی از آنتی اکسیدان هستند و دریافت آنتی اکسیدان از منابع طبیعی راه خیلی خوبی برای تقویت متابولیسم است . آنتی اکسیدان های موجود در توت ، موجب تقویت جریان خون و در نتیجه ساخت ماهیچه های قوی تر می شود . هر چه ماهیچه های بدن بیشتر باشد ، کالری بیشتری را می سوزاند ، حتی وقتی در حال استراحت باشد . کمی زمان برای تبدیل چربی های بدن به ماهیچه بگذارید و به این ترتیب از مزایای کالری سوزی و کاهش وزن حاصل از آن بهره مند خواهید شد .

یکی دیگر از مزایای توت ها ، کالری بسیار کم آنها است . توت فرنگی بسیار کم کالری است و هر فنجان آن تنها 45 کالری دارد . میزان کالری تمشک ، شاه توت و بلوبری 60تا 80 کالری در هر فنجان آن است و همه انواع توت ها فشار خون را کاهش می دهند . این امر باعث کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله های قلبی می شود . می توانید آنها را به حریره جو و صبحانه خود نیز اضافه کنید ، همچنین توت ها بهترین تنقلاتی هستند که می توانید بخورید .

سیب
حتما می دانید خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند . علاوه بر این ، سیب به کم کردن کالری کمک می کند . یک گاز از آن ، راه ایمنی برای افزایش سطح گلوکز خون است و منبع کم کالری و مغذی از انرژی است یک سیب اندازه متوسط ، تنها 80 کالری دارد و داری همه انواع آنتی اکسیدان ها است و هیچ سدیم ، چربی اشباع و کلسترولی ندارد . مانند توت ، سیب هم یک میان وعده عالی است . از آنجایی که سیب سرشار از آنتی اکسیدان است ، موجب بهتر شدن جریان خون و ساختن ماهیچه های قوی تر و سالم تر می شود . به عنوان یک قانون کلی ، معمولا سیب های دارای پوست تیره تر را انتخاب کنید . هرچه پوست سیب تیره تر باشد ، آنتی اکسیدان و اثرات چربی سوزی آن بیشتر است .

قهوه
مطمئنا کافئین معایب خاص خود را دارد و مصرف بیش از حد آن موجب افزایش ضربان قلب و در نتیجه پریشانی و بی خوابی می شود ، اما افرادی که میزان مناسبی قهوه می خورند ، احساس افزایش متابولیسم را بعد از خوردن قهوه صبحانه تجربه می کنند . کافئین موجود در قهوه افزایش متابولیسم و کمک به سوزاندن کالری بیشتری را سبب می شود . علاوه بر این ، موجب افزایش انرژی در طول روز می شود . علاوه بر میزان مصرف ، باید حواستان به چیزهایی که به قهوه اضافه می کنید هم باشد . اضافه کردن قند و خامه به قهوه ، این نوشیدنی تقویت کننده متابولیسم را به یک تله چربی تبدیل می کند . می توانید به جای شکر ، از شیرین کننده ها و شیر کم چرب استفاده کنید . سالم ترین حالت قهوه وقتی است که آن را خالص مصرف نمایید . بنابراین اگر نحوه مصرف خود را تغییر دهید ، بدن از مزایای آن بهره مند خواهد شد .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تفاوت میگرن و سردرد معمول را می دانید؟

دکتر احمد شکرچی زاده [ متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات ]

رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامت پروستات

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

سندرم شکست جراحی کمر

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

میخچه و پینه دست و پا؛ از علل و علائم تا درمان

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کاربرد فراصوت درمانی در طب فیزیکی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

سردرد و بیماری های چشمی ـ 1

دکتر حیدر سیاتیری [ فلو شيپ تخصصي قرنيه سگمان قدامي ]

علائم شایع دیابت نوع 2 چه هستند؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

عوامل خطرساز برای سرطان پستان

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت