دکتر حمید وحیدی - متخصص پوست و مو

سوالات رایج در مورد کاشت مو

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]آدرس وب سایت : www.drhvahidi.ir
آدرس مطب : تهران ، یوسف آباد ، خیابان فتحی شقاقی ، بین بیستون و چهلستون ، مجتمع پزشکی شقایق تلفن مطب : 88724048 - 021

این مطالب با ارزش از سایت استاد محترم جناب دکتر عباسی استاد بزرگوار و با کسب اجازه از ایشان انتخاب شده است.

دلیل ریزش مو چیست ؟
شایعترین علت ریزش مو ارثی است. ارث، شایعترین علت ریزش مو در زنها و مردها میباشد. انسانها، ژن ریزش مو را ممكن است از یكی از والدین یا اجداد خود به ارث ببرد. وجود ژن ریزش مو به تنهائی اثرات خود را نمیتوان بروز دهد- مگر، هورمون تستونسترون یا هورمون موسوم به هورمون مردانه افزایش یابد و معمولاً این افزایش هورمون در حوالی سن بلوغ و بعد از آن ظاهر میشود، و به مرور موهای ضخیم و پررنگ, کمرنگتر، نازكتر و كمرشدتر میشوند و رفته رفته به موهای كركی كم رشد و كمرنگ تبدیل میشود.
در حال حاضر راهحل قطعی برای درمان این نوع ریزش موی ارثی وجود ندارد ولیكن میتوان بهوسیله دارو از آن جلوگیری كرد و یا آن را به تعویق انداخت.
سن شروع و میزان سرعت ریزش و طرح و شكل ریزش مو در هر فرد و زن و مرد فرق میكند، عواملی مثل بیماریهای شدید، سوء تغذیه یا كمبود ویتامینها و املاح معدنی و بعضی اختلالات هورمونی میتواند در شروع یا تسریع در روند ریزش مو اثرگذار باشند.
عوامل دیگری مثل رنگ مو، نوع آب، شستشوی روزانه و شامپو كردن روزانه، سشوار كردن نقشی در شروع ریزش مو نوع مردانه ندارد، گذاشتن كلاه، مقنعه نمیتواند از علل ریزش مو محسوب شود.

آیا كاشت مو واقعاً مؤثر است ؟
بله، برای كاشتن مو از قسمتی از بدن كه دارای موهای دائمی است، مو برداشته شده و به قسمت دیگری كه نیاز است، منتقل می شود. این موهای منتقل شده، بافت خارجی تلقی نشده و توسط بدن دفع نمی شوند. موهای كاشته شده صفات محل دهنده پیوند را حفظ می كند. رنگ، جنس، سرعت رشد و حالت. زندگی موهای كاشته شده توسط جریان خون غنی پوست سر در محل گیرنده تأمین می شود. در اوایل استفاده از این روش، گرافت های بزرگ دایره ای حاوی 20-15 مو كاشته می شدند كه ظاهری غیرطبیعی و قابل تشخیص داشتند. طی سالها وسائل و تكنیك ها پیشرفت كرده و به ما این امكان را می دهند كه با كاشتن گرافت های كوچك و نزدیك هم منظره طبیعی داشته باشیم. متوجه شده اند كه در پوست سر، موها در گروه های 3-2-1 موئی رشد می كنند. ما این گروه های فولیكول ها را ، بعد از برداشتن بافت اضافه اطرافشان می كاریم. این كار اجازه می دهد كه گرافت ها نزدیكتر كاشته شوند و منظره ای طبیعی تر و پرپشت تر حاصل شود برای كاشت مو در محل كممو و یا طاس باید از مناطقی از بدن استفاده شود كه جزء موهای دائمی است و هورمون مردانه در ریزش آن نقش ندارد- كه عمدتاً پس سر بهترین محل است، اگر چه از مناطقی مثل زیر بغل - كشاله ران روی سینه و پشت میتوان استفاده كرد ولیكن باید توجه داشت كه این موهای برداشته شده باید با موهای مجاور محل كاشت از هر نظر مطابقت داشته باشد، چون موهای برداشته شده دارای صفات ارثی ماندگاری دائمی بودن دارند در محلی كه كاشته میشود تا آخر عمر هم باقی میماند.

كدام روش برای انتقال و عمل بهتر است ؟ (FUT یا FIT)
هر دو روش، روشهایی است كه چنانچه بهوسیله پزشك درست انتخاب و عمل شود مناسب است، لیكن نمیتوان بهطور كلی یكی را بر دیگری ارجح دانست چون انتخاب این روشها بستگی به وضعیت سر بیمار دارد و براساس وضعیت بیمار است كه پزشك یك تكنیك را استفاده میكند و چنانچه روشها درست انتخاب و عمل شود و پزشك تجربه كافی در كاربرد آنها داشته باشد باید نتایج كار مطلوب باشد.

بعد از كاشت مو چه اتفاقی می افتد ؟
دوران بعد از كاشت مو كاملاً بستگی به پیروی بیمار از دستورات داده شده دارد. چنانچه عمل كاشت مو اصولی، درست و علمی انجام گردد معمولاً مراقبت و مواظبت خاصی بعد از عمل لازم نمیباشد، 24 ساعت بعد از عمل شخص میتواند دوش بگیرد و سر را با شامپو بشوید، پس یك روز مرخصی برای عمل كاشت مو كافی است و شخص میتواند روز بعد از عمل به سر كار حاضر برود، چنانچه در ناحیه پست سر از بخیههای نایلونی استفاده شده باشد محل بخیه شده در قسمت دهنده، به علت پوشانیده شدن توسط موها، قابل تشخیص نمی باشد و 10روز بعد از عمل، بخیهها باز میشوند، معمولاً یك قرمزی همراه با دلمههای بسیار ریز اطراف موهای كاشته شده تا 7-4روز بعد از عمل موجود است كه با شستشو بمرور محو میشوند. هر زمانی بعد از عمل می تواند یك كلاه لبه دار بگذارید معمولاً موی كاشته شده طی 4-2 هفته بعد از عمل می ریزد و رویش جدید طی 4-3 ماه شروع می شود.

آیا عمل كاشت مو دردناك است ؟
در هنگام عمل باید شرایطی برای بیمار فراهم گردد كه در یك حالت آرامش و راحتی قرار بگیرد، در غیر اینصورت انجام عمل تقریباً مشكل و ناممكن است. پس با بیحسی موضعی مناسب، بیدردی در ناحیه عمل ایجاد میگردد. بطوریكه بیمار هیچگونه دردی را احساس نباید بكند.

آیا بعد از عمل، درد محل عمل مزاحم استراحت و فعالیت روزمره خواهد شد؟
معمولاً بعد از عمل مثل زمان عمل بیمار نباید دردی احساس كند، و پزشك معمولاً تمهیداتی را فراهم میآورد كه بعد از عمل دردی وجود نداشته باشد.

بعد از عمل چه شكلی خواهم شد ؟
بعد از عمل دلمه هایی اطراف گرافت ها تشكیل می شوند كه اگر موهای اطراف زیاد باشند، با مدل دادن می توان آنها را پوشش داد. اگر نه قابل دیدن خواهند بود ولی زیاد جلب توجه نمی كنند. با مرطوب نگه داشتن پوست سر، دلمه ها حدود یك هفته بعد یا بیشتر می ریزند.

كی می توانم به سر كار برگردم ؟
به نوع عملی كه انجام داده اید و نوع شغلتان بستگی دارد. ولی معمولاً می توانید روز بعد سركار بروید. جراح شما در هنگام مشاوره با شما به این موضوع خواهد پرداخت.

آیا عمل گرانی است ؟
عمل كاشت مو از كلاه گیس و یا درمان های جایگزین گرانتر است. اگرچه باتوجه به دائمی بودن نتایج، بیشتر مردم آن را یك سرمایه گذاری خوب برای راحتی آینده شان تلقی می كنند.

چند جلسه لازم است ؟
تعداد جلسات بستگی دارد به :

- منطقه گیرنده و دهنده موی سر
- تعداد و اندازه گرافت های استفاده شده
- تراكمی كه مریض می پسندد
- خصوصیات شخصی بیمار, مثلاً موی خشن ظاهری پرپشت تر از موی نرم دارد.
- تخمین تعداد جلسات كاشت مو در جلسات مشاوره با جراح مطرح می شود.

داروهای جدید دیگری بغیر از ماینوكسیدیل و فیناستراید اخیراً از رسانة ها و ماهوارهها تبلیغ میشود آیا مؤثرتر هستند؟
دو دارو بنام ماینوكسیدیل و فیناستراید برای ریزش مو مردانه توسط FDA مورد تائید قرار گرفته است بقیه بهصورت پیشنهادی مصرف و توصیه میشود. لیكن اثربخشی، بیخطری آن هنوز توسط سازمانهای مطلع داروئی به اثبات نرسیده است.

هر روزه اخبارهای جدید راجع به كشف راههای جدید یا داروهای جدید برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مو, منتشر میشود چگونه میتوان به آن اعتماد پیدا كرد؟
تمام تبلیغات و اخبار بخصوص از طریق منابع غیر علمی- صفحات تبلیغات مجلات، آگهی یا از طریق ماهوارههای تجاری كه بهصورت محترمانه و شكل و شمای علمی بهصورت مصاحبه و غیره تغییر شكل میدهند و منتشر میشود دقیقاً جیب و پول و, آنها سلامتی شما را نشانه گرفتهاند و - تمام غیر خیرخواهانه- غیرعلمی و هدف كلی آن سود شركت یا رسانه یا كانال تبلیغ كننده و شخص یا دارو تبلیغ شونده میباشد چون هركسی كه پول بدهد میتواند از این طریق خودش یا كالا یا دارو را تبلیغ كند و مسئولیتی در مقابل آسیب دیدن شما را ندارد.

آیا از یك شخص میتوان مو به شخص دیگری منتقل كرد ؟
امروزه پیوند اعضاء انجام شدنی است ولیكن بیماران دریافت كننده پیوند باید تا آخر عمل از داروهایی استفاده كنند كه پیوند دریافت شده را دفع نكند و بیماران دریافت كننده پیوند قلب، كلیه، كبد و.... مجبوراً برای ادامه زندگی و بهمنظور عدم رفع پیوند دریافت شده ازداروهای كاهش دهنده سیستم ایمنی استفاده كنند. ولی آیا برای دریافت پیوند مو از شخص دیگر این ارزش رادارد كه تا آخر عمر از دارو استفاده شود- مسلماً خیر.

از افرادی كه تعداد موهای زیادی برای پیوند نیاز دارند و محل دهنده بسیار كم یا اصلاً ندارد آیا میتوان یك فولیكول مو را از شخص گرفت، در محیط آزمایشگاه آن را به تعداد دلخواه تكثیر كرده و سپس كاشت؟
این آرزوی بشر است و دانشمندان در سطح جهان از سالها قبل بفكر این كار افتادهاند و در حال تحقیق و مطالعه میباشند و این روش در حیوانات آزمایشگاهی بررسی و انجام میشود، آیا این روش به نتیجه رسیده است و بیخطری آن برای انسان به اثبات رسیده است. جواب منفی است، هنوز این روش در هیچكجای دنیا از نظر علمی و اخلاقی پزشكی روی انسانها بهصورت علمی و رسمی بررسی نشده است و هنوز این روش در آزمایشگاه توسط محققان روی حیوانات بررسی میشود و گزارشهای غیر از این كه از كانالهای غیر علمی و غیر رسمی منتشر میشود جهت بازاریابی و بازارگرمی است، اما این ایده دانشمندان مسلماً به نتیجه میرسد و روی انسانها قابل انجام خواهد شد.

آیا از موهای با الیاف مصنوعی كه از نظر قطر، رنگ و اندازه، شبیه موهای طبیعی میباشد میتوان استفاده كرد؟
تجربیات جهانی نشان داده است كه این الیاف سازگاری با پوست انسان را ندارد و موهای كاشته شده سبب واكنشهای التهابی شدید در پوست محل كاشت میشوند. ضمن دفع شدن این موهای مصنوعی در طولانیمدت، عوارضی بجا میگذارد كه دائمی و آزار دهنده است.
استفاده از موهای مصنوعی در آمریكا و بعضی كشورهای اروپایی جرم است. در بعضی كشورها ممنوع میباشد فعلاً در بعضی كشورها كه پزشكان تحت نظارت نمیباشد یا اطلاعات علمی راجع به عواقب این كار را ندارند استفاده میشود.

اگر بیماری بعد از كاشت از نتیجه كار بعلت نازیبا بودن نمای موهای كاشته شده ناراضی بود میتواند دوباره كاشت مو انجام دهد؟
این افراد باید مشاورههای زیاد بگیرند، لیكن میتوان بانابود کردن موهای كاشته شده) كه نمای ناهنجار ایجاد كردهاند( با لیزر یا برداشت این موهابا پانچ ، و كاشت موی مجدد, نمای جدید را در وی ایجاد كرد. دقیقاً مثل لباسی كه قبلاً توسط یك خیاط نامناسب دوخته شده و خیاط دیگر باید خیلی با تجربه باشد كه لباس را شكافته و دوباره بدوزد.
آیا لیزر میتواند سب رشد مجدد موهای ریخته شده شود؟. جواب خیر است.

آیا كاشت مو ضمانتی دارد ؟
كاشت مو به هر روشی, باید توسط پزشك و تیم پزشكی انجام شود و در كل یك جراحی محسوب میشود و در كل ,در علم پزشكی دردرمان بیماریها چه به روش جراحی یا داروئی پزشك باید از روشی استفاده كند كه علمی و بیضرری آن به اثبات رسیده باشد و این روش باید , مناسب سن، جنس و یا شرایط آن شخص باشد، معهذا ممكن است در شرایطی كه هیچگونه قصور پزشكی انجام نشده ولی بهدلیل ناشناخته و شرایط بدنی شخص ,موهای كاشته شده رشد نكند، پس هیچگونه تضمینی نمیتواند داد، چون علم پزشكی مثل ریاضی كه 2+2 میشود چهار نمیباشد، لیكن چنانچه پزشك بیمار را درست انتخاب كرده و اقدامات جراحی انجام شد منطبق بر اصول علمی باشد، نتیجه, طبیعتاً بایددلخواه باشد ولیكن تضمین و گارانتی دادن پزشك قبل از عمل از نظر اخلاق پزشكی و هم علم جراحی و پزشكی یك اقدام نادرست و غیراخلاقی برای جلب بیمار میباشد. سوال این است كه تحت هر شرایطی اگر نتیجه عمل دلخواه- و زیبا نباشد- تضمین چه میتواند بكند، آیا با بازپرداخت هزینه دریافت شده مسئله ختم میشود- پس تلف كردن محل دهنده و ایجاد ضربات روحی ناشی از ایجاد نازیبایی چه میشود چگونه شخص تضمین دهنده (پزشك) آن را جبران میكند - آیا آن را به صورت اول در میآورد- اگر این توانائی را دارد چرا از اول این خطا را انجام داده است.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

مدت زمان رشد مو بعد از کاشت

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

علت و درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

مزوتراپی چه کاربردهایی دارد؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ناتوانی جنسی با چه عوارضی همراه است؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

علت سفید شدن ناگهانی مو در جوانی و نوجوانی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

جوانسازی و رفع پف زیر چشم با اندولیفت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ارتباط تنبلی تخمدان با جوش صورت

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان زخم معده

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت