شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

نشانه های اصلی در بدن که ممکن است نشانه ای از سرطان باشد

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir
آنچه در این مطلب میخوانید

انواع شایع سرطان در زنان :
ریه پستان روده بزرگ و رکتوم(راست روده) پوست تخمدان رحم دهانه رحم(سرویکس) ولو و واژن (ناحیه تناسلی خارجی) همه سرطانها در مراحل اولیه آسانتر درمان می شوند یعنی وقتی هنوز منتشر نشده به نواحی دیگربدن . بسیاری از آنها علایم هشدار دارند.اگر شخصی هر یک از این علایم هشدار را دارد باید به پزشک مراجعه کند.تستهای بیماریابی برای سرطان باید باید قسمتی از برنامه مراقبت روتین باشد چون به یافتن تغییرات در بدن کمک می کند که می تواند از نشانه های زودرس سرطان بوده یا به سرطان منجر شود.

نشانه های اصلی در بدن که ممکن است نشانه ای از سرطان باشد :

1 - تغییر در عادات روده یا مثانه
2 - زخمی که ترمیم و درمان نمی شود
3 - خونریزی یا ترشح نا معمول مسیر تناسلی
4 - احساس وجود توده یا افزایش ضخامت در قسمتی از پستان یا نواحی دیگر بدن
5 - عدم هضم غذا یا اشکال در بلع
6 - تغییر در زگیل یا خال
7 - سرفه آزار دهنده یا خشونت صدا

هیچ یک از این نشانه ها نشانه قطعی سرطان نیست اما هشدار میدهد که اشکالی وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کرد . درد بندرت نشانه اولیه و زودرس سرطان است . بررسی زودرس باعث درمان موفق می شود چه سرطان باشد یا بیماری دیگر.بسیاری از سرطانها وابسته به روش زندگی شما هستند که با تغییر در آن می توانید بهبودی در سلامتی خود ایجاد کنید .

سرطان ریه
سرطان ریه اولین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان و مردان است.بیشترین علت آن کشیدن سیگار است که در زنان سیگاری 12 برابر مردان اتفاق می افتد .حتی در افرادی که در معرض دود سیگار هستند خطر آن افزایش دارد .

سرفه طولانی مدت خلط با رگه خونی درد سینه حملات تکراری عفونت ریه یا برونشیت خشونت صدا کاهش وزن کاهش اشتها کوتاهی نفس تب ویز در صدای تنفس . بهترین روش برای محافظت در برابر سرطان ریه سیگار نکشیدن است پس آن را متوقف کنید . با قطع آن خطر کاهش می یابد.

سرطان پستان
سرطان پستان دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. یک نفر از هر 8 زن در طول زندگی اش مبتلا به سرطان پستان می شود. فاکتورهای خطر آن شامل: افزایش سن سابقه فامیلی سرطان پستان مخصوصا در مادر یا خواهر ژن ارثی BRCA 1 یا BRCA2 - هورمون درمانی در تماس بودن اشعه(برای درمان سرطانهای دیگر) سابقه قبلی سرطان پستان -اولین بارداری در سن بالا - دوران تولید مثلی طولانی - خوردن غذای چرب و الکل

شیردهی ورزش حفظ وزن مناسب ممکن است به کاهش خطر سرطان پستان کمک کند .اگر سرطان پستان زود کشف شود درمان نتایج بهتری خواهد داشت .مطالب بیشتر در مورد معاینه پستان و تستهای بیماریابی آن در قسمت نحوه انجام خودآزمایی پستان توضیح داده شده است.

سرطان روده بزرگ و رکتوم
این سرطان سومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است.در بسیاری از موارد طی زمان به کندی رشد می کند.این نوع از سرطان اغلب با یک پولیپ در روده بزرگ یا رکتوم شروع می شود.شما در ریسک بالایی از این نوع سرطان هستید اگر :

1- یکی از نزدیکان بالای 60 سال شما(مادر پدر خواهر یا برادر) یا دو نفر از بستگان نزدیک در هر سنی مبتلا به سرطان روده بزرگ یا انواع خاص پولیپ آن باشند.
2- یک سابقه شخصی از سرطان روده بزرگ یا پولیپ آن داشته باشید.
3- بیماری روده بزرگ مانند کولیت اولسره یا بیماری التهابی روده بزرگ یا بیماری کرون داشته باشید.
4- سابقه فامیلی ازسرطان روده بزرگ پولیپوز فامیلیال یا ارثی داشته باشید.

تغییر در عادات روده ای خونریزی از رکتوم خون در مدفوع یا مدفوع تیره رنگ مدفوع باریکتر از معمول احساس ناراحتی در شکم(نفخ پیچش یا درد متناوب)- احساس حرکت در روده و بعد از دفع نیز از بین نمی رود کاهش اشتها احساس ضعف و خستگی
داشتن هر یک از این نشانه ها به معنی داشتن سرطان نیست بلکه شاید ناشی از مشکلات کمتر شدید دیگر داشته باشد.

کولونوسکوپی تست خون مخفی در مدفوع سیگموئیدوسکوپی تست باریوم انما توموگرافی کامپیوتری تست DNA مدفوع . بیشتر خانمها بطور منظم در سن 50 سالگی این تستها راشروع می کنند.

سرطان پوست
شایعترین سرطان در کل دنیا است. در سن بالای 65 میزان آن افزایش می یابد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از آن گامهای مختلفی را انجام می دهند.پوست روشن بیشتر احتمال ابتلا به این سرطان را دارد اما در پوست تیره نیز احتمال وجود دارد .تماس زیاد به اشعه ماورای بنفش (نور خورشید و نور برنزه کننده ) خطر را افزایش می دهد. داشتن سابقه فامیلی نیز ریسک آن را افزایش می دهد.

1 - سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی برامدگی مثل مروارید و رنگ پریده یا مثل واکس قرمز پوسته دار اغلب با خروج توده بهبود می یابد.
2 - ملانوم بصورت افزایش رشد کوچک شروع شده و بتدریج بزرگتر می شود و رنگش تغییر می کند و تیره تر می شود.آنها توده نامنظم هستند و به آسانی خونریزی می کنند.
ملانوم اولین علت مرگ ناشی از سرطان پوست می باشد.اگر در خانواده شما سابقه ملانوم باشد یا تعداد زیادی خال بزرگ با شکل غیر معمول داشته باشید خطر آن در شما افزایش می یابد.

تغییر در سایز خال پوسته ریزی و خونریزی خال تغییر در رنگ خال یانقاط دیگر پوست خارش و درد در یک برجستگی یا خال زخمی که بهبود نمی یابد.معاینات دوره ای بهترین روش برای تشخیص زودرس سرطان پوست است . دقت کنید که به همه نفاط بدن نگاه کنید. سرطان پوست می تواند در نقاط دیگر هم که در تماس نور خورشید نیست اتفاق بیافتد.

1 - بین ساعت 10 صبح تا 4 عصر در نور آفتاب نباشید.
2 - در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنیدحتی اگر آفتابی نباشد.
3 - برای جلوگیری از نور ماورای بنفش از عینک آفتابی و پوشش مناسب استفاده کنید بطوریکه صورت گردن و گوشها در معرض نور آفتاب نباشد.
4 - از نور برنزه کننده یا نور خورشیدی استفاده نکنید.

کرم ضد آفتاب جلوی اشعه مضر خورشید را می گیرد.بهتر است از کرمهای با SPF در حد 15 یا بالاتر استفاده کنید.آن را روی نواحی در تماس با نور خورشید 30 دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده کنید و هر دو ساعت یا بعد از شنا و بعد از تعریق شدید یا خشک کردن با حوله مجدد مصرف کنید. از کرم ضد افتاب برای بچه های 6 ماه و جوانتر استفاده نکنید

سرطان تخمدان
خطر سرطان تخمدان کم است اما با سن افزایش می یابد.این بیماری بیشتر از سرطانهای دیگر سیستم تولید مثلی باعث مرگ می شود.فاکتورهایی که خطر سرطان تخمدان را افزایش می دهد شامل:
نازایی غذای پرچرب سابقه شخصی سرطان پستان یا روده بزرگ اندومتریوز افزایش سن (زنان بالای 60 سال خطر بیشتری دارند) ژنهای غیر طبیعی( BRCA 1یا BRCA 2 )
خانمهایی که قرص ضد بارداری مصرف کرده اند حداقل یک فرزند دارند یا شیردهی داشته اند کمترین خطر را دارند.

کشف سرطان تخمدان مشکل است تا اینکه به مراحل پیشرفته برسد.هیچ تست تشخیصی خوبی برای بیماریابی وجود ندارد.ممکن است پزشک طی معاینات سالیانه لگنی متوجه کیست در یک یا هر دو تخمدان شود که باید بررسی لازم انجام شود گرچه احتمال کمی وجود دارد که سرطانی باشد.تدادی از نشانه های هشدار سرطان تخمدان شامل:
احساس ناراحتی در ناحیه لگن سوئ هاضمه گاز یا نفخ که قابل توجیه نیست خونریزی نامنظم رحمی تورم شکم

سرطان رحم
خطر سرطان پوشش رحمی بعد از 55 سال افزایش می یابد و اغلب در زنان بین 60 و 75 سال اتفاق می افتد.اما در زنان جوانتر از 40 سال نادر است. زنانی که قرص ضد بارداری مصرف کرده اند ریسک کمتری دارند.

اسفاده تنها از استروژن برای هورمون درمانی بچه دار نشدن یائسگی بعد از 52 سال چاقی و وضعیتهای مربوطه مثل فشار خون بالا دیابت یا وضعیتهای دیگر مثل بیماری تیروئید یا بیماری کیسه صفرا استفاده از تاموکسیفن داشتن هیپرپلازی( افزایش رشد ) در پوشش رحمی داشتن سرطانهای ارثی دیگر مثل انواع خاص سرطان رود بزرگ . زنانی که تخمک گذاری ندارند اغلب عادات ماهیانه نامنظم یا قطع قاعدگی دارند که این مسئله خطر سرطان رحم را افزایش می دهد.

1- خونریزی بعد از یائسگی
2- خونریزی نامنظم یا ترشح خونی بین پریودها
3- داشتن خونریزی طولانی و شدید طی پریود

1 - نمونه گیری از پوشش رحمی
2 - سونوگرافی برای بررسی و اندازه گیری ضخامت پوشش رحم .
3 - کورتاژ تشخیصی از رحم
4 - هیستروسکوپی برای مشاهده داخل رحم

سرطان دهانه رحم

این نوع سرطان زمانی شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان بود. امروزه میزان مرگ آن کمتراست که بطور عمده بخاطر تست پاپ اسمیر است. چون این تست می تواند بطور زودرس مشکلات را پیدا کند قبل از اینکه منجر به سرطان شود.یک خانم در افزایش ریسک سرطان دهانه رحم است وقتی که:
1 - عفونت ویروس HPV داشته باشد.
2 - عفونت ویروس ایدز داشته باشد.
3 - سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد.
4 - در زمان بارداری مادرش در معرض داروی DES قرار گرفته باشد.

ترشح غیر معمول از واژن خونریزی غیر طبیعی خونریزی بعد از مقاربت
در حال حاضر دو واکسن تایید شده برای محافظت از تعدادی از ویروسهای HPV موجود است.هر دو واکسن در سه دوز داده شده و برای همه دختران و زنان بین 9 تا 26 توصیه می شود.اما این واکسن در برابر همه انواع HPV محافظت ایجاد نمی کند پس خانمهای واکسینه باید تست پاپ اسمیر منظم را انجام دهند.

سرطان ناحیه تناسلی خارجی(ولو و واژن)
سرطان این نواحی نادر هستند و در هر سنی می تواند اتفاق بیافتد اما اغلب در خانمهای بالای 60 سال ایجاد می شود. فاکتور خطر شامل سیگار و عفونتهای خاص ناحیه مثل . HPV است .بعضی از نسانه های هشدار شامل:
یک زخم یا برامدگی که از بین نمی رود خارش خونریزی غیر طبیعی
در ناحیه پوست ولو می تواند سرطان پوست ایجاد شود.یک خالی که از نظر اندازه یا رنگ یا میزان برجستگی تغییر کند یا زخمی که خوب نشود باید توسط پزشک بررسی شود. اغلب یک بیوپسی (نمونه گیری) برای یافتن علت مشکل انجام می شود. و اگر زودرس یافته شود سرطان می تواند بطور موفقی درمان شود.

تغییرات در روش زندگی برای کاهش خطر سرطان :
- سیگار نکشید
- مصرف مواد چرب را کاهش دهید ( مخصوصا چربی اشباع شده و چربی ترانس )
- غذای حاوی فیبر زیاد بخورید
- چکاب سلامتی منظم انجام دهید
- هر روز به مدت 30 دقیقه ورزش کنید
- مدت حضور در آفتاب را محدود کنید و از ضد افتاب و عینک افتابی استفاده کنید
- به تغییرات در بدن خود توجه کنید
- تعداد شریک جنسی خود را محدود کنید
- تستها و ازمایشات توصیه شده را انجام دهید
- الکل مصرف نکنید.
در پایان .......

یک روش زندگی سالم تستهای اسکرین و چکاپهای منظم می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند.بسیاری از انواع سرطان می تواند معالجه شود اگر زود درمان شود. آگاه بودن از انواع سرطان و چگونگی جلوگیری از آنها یا کشف زودرس آنها می تواند از سلامتی شما محافظت کند.

بیماریابی روتین سرطان
یک تست بیماریابی به دنبال نشانه هایی می گردد که در افراد علامتی ایجاد نکرده است.برای انواعی از سرطان کمک به یافتن نشانه های زودرس می کند تا زودتر درمان شود.معاینات فیزیکی همچنین به عنئان یک متد مفید بیماریابی بکار می رود . بر اساس داشتن فاکتورهای خطر ممکن است معاینات یا تستهای اضافه ترو با فواصل کوتاهتری درخواست شود.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

پیکر تراشی با بادی جت چگونه است؟

دکتر فاطمه عندلیب [ متخصص پوست و مو ]

درمان و اصلاح صورت نامتقارن بدون جراحی با تزریق فیلر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

آیا تزریق کورتیزون عوارض دارد؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

آشنایی با چند دمنوش گیاهی پر خاصیت

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

روماتیسم لگن و مفصل ران چه علل و علائمی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا صدا دادن گردن نیاز به درمان دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

هایفوتراپی چیست و نتایج آن چگونه است؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

تشخیص ترکیبات بدن

دکتر محمدرضا سلامت [ پوکی استخوان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت