facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir










خوراکی های زنگ تفریح
دکتر حمید کوچه باغی - پزشک عمومی

خوراکی های زنگ تفریح

دکتر حمید کوچه باغی [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.drkouchehbaghi.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان طیب ، ساختمان نقش جهان ، طبقه سوم تلفن مطب : 32239966 - 031
خوراکی های زنگ تفریح

تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی دانش آموزان، علاوه بر این که سلامت جسم آن ها را تامین می کند، به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس درس، بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد.این انرژی هم از طریق صبحانه که مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که برای زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شوند، بایستی تامین گردد.مصرف خوراکی هایی مثل پفک، چیپس، انواع شکلات، پاستیل و... امروزه در مدارس بسیار معمول است.

در حالی که این مواد، نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رسانند، بلکه حاوی رنگ ها، اسانس ها و چربی های مضر نیز هستند و با ایجاد سیری کاذب، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند. علاوه بر این، زمینه ابتلا انواع بیماری ها را ایجاد می کنند.

به مربیان و والدین توصیه می کنم ، موارد ذیل را جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند :
ـ یکی از خوراکی های بسیار مناسب، خوردن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد. خرما دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ویتامین های E, B, A و مقداری هم ویتامین C است. خرما به دلیل انرژی بخش بودن، حمل راحت و استفاده سریع، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است.

ـ انجیر خشک هم از مواد غذایی است که معمولا کودکان از خوردن آن استقبال می کنند.انجیر دارای کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، پروتئین، چربی، قند و ویتامین های C, B, A است. خوردن انجیر خشک نیز به دلیل سهولت حمل و مصرف، همانند خرما توصیه می شود.

ـ گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، موز و گلابی) نیز در کیف مدرسه توصیه می شود. به خصوص اگر برای کودکتان بیسکویت یا خوراکی شیرین گذاشته اید، مصرف سیب باعث پاک کردن دندان ها خواهد شد.

ـ میوه های خشک نظیر برگه هلو، آلو، توت خشک، کشمش، و آجیل مانند گردو، فندق و بادام و... را بخرید و مقدار کمی از آنها را روزانه برای زنگ تفریح کودک خود بگذارید.

این خوراکی ها دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آنها بین دو وعده غذای اصلی، بسیار مفید است.کمبود آهن باعث احساس خستگی، رنگ پریدگی، ضعف حافظه و تمرکز می شود و این مواد با جبران کمبود آهن، سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد.

ـ یک لقمه آماده از نان و پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته که به راحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد، همیشه به عنوان یک میان وعده ی لذیذ در مدرسه بوده و هست.

دکتر مهدی طرزی - جراح زیبایی بینی
پیامهای بهداشتی
آیا میدانید از هنگام ورود ويروس عامل ايدز به بدن تا بروز علائم سالها طول مي‌کشد ؟


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان