شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز در مورد خونريزی غير طبيعی رحم

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

خونریزی غیرطبیعی با خونریزی در زمانهای غیرقابل پیش بینی یا خونریزی زیاد در زمان پریود قابل پیشبینی مشخص میشود. به این ترتیب خونریزی های زیاد در فواصل منظم، خونریزی در فواصل دو پریود، خونریزی های طولانی و نامنظم، خونریزی با فواصل کمتر از ۲۱ روز، خونریزی پس از یک سال قطع پریود در اثر یائسگی یا بروز خونریزی غیرقابل پیشبینی در خانمهای یائسهای که تحت هورمون درمانی هستند، انواع خونریزی های غیرطبیعی رحمی را شامل میشوند.

علت خونریزیهای غیر طبیعی رحمی چیست ؟

خونریزی های غیرطبیعی رحمی به دو گروه تقسیم می شوند :

۱- بیماریهای ساختمانی رحم مثل پولیپ (که به دلیل افزایش ضخامت مخاط داخل رحم ایجاد میشود)، فیبروم (میوم) رحمی که تومور خوشخیم عضله جسم رحم است، بزرگی رحم (که در اثر زایمانهای متعدد ایجاد میشود) و یا بروز سرطان رحم که بیشتر در خانمهای بالای ۵۰ سال و بعد از یائسگی بروز میکند.

۲- اختلالات هورمونی و عدم تخمک گذاری که با وجود طبیعی بودن ساختمان رحم این خونریزی ها ایجاد میشوند و به آنها خونریزی های اختلال عملکرد رحم (dysfunctional Uterine Bleeding) میگویند.

آیا علت خونریزی غیرطبیعی رحمی در سنین مختلف با هم فرق می کند؟

برای تشخیص و درمان چه باید کرد ؟

بله علت خونریزی غیرطبیعی رحمی در سنین مختلف زندگی متفاوت است. در هر دوره سنی، از زمان تولد تا بعد از یائسگی علتهای مختلفی باعث خونریزیهای غیرطبیعی در جنس مؤنث میشود. بهتر است در گروه سنی قبل از بلوغ، دوران بلوغ، سنین باروری ، سالهای قبل از یائسگی و بعد از آن این علتها بررسی شوند.

علت خونریزیهای غیرطبیعی در دختران قبل از بلوغ چیست ؟

در نوزاد دختر تازه متولدشده گاهی خونریزی کمی در روزهای اولیه بعد از تولد ممکن است وجود داشته باشد که این خونریزی به دلیل قطع سطوح بالای هورمون استروژن از جفت است و چند روز بعد از تولد ایجاد میشود. در صورت نبود توده لگنی یا ضربه باید به والدین اطمینان داد که این علامت طی چند روز ازبین میرود. خونریزی غیرطبیعی رحمی زیر ۱۰ سالگی در دختران نادر است.

در صورت بروز چنین مواردی باید توجه شود که آیا صفات ثانویه جنسی مثل رشد و تکامل سینهها و افزایش قد وجود دارد یا خیر. در صورتی که با علائم رشد و تکامل صفات ثانویه جنسی همراه نباشد، این خونریزی به دلیل بلوغ زودرس خواهد بود و کودک باید از نظر وجود جسم خارجی داخل واژن که گاهی ممکن است حین بازی وارد بدن خود کرده باشد یا تومورهایی که باعث خونریزی غیرطبیعی میشوند، معاینه شده و از نظر پزشک زنان بررسی شود.

خونریزی رحم

خونریزیهای غیرطبیعی رحمی در سنین باروری

شایعترین علت خونریزیهای این دوران خونریزیهای ناشی از عدم تخمکگذاری وهورمونهاست که به صورت خونریزیهای طولانی یا شدید به دنبال قطع یک دوره عادت (پریود) تظاهر میکند. خونریزیهای ناشی از عدم تخمکگذاری ممکن است در اثر استرسهای روانی یا فیزیکی، تغییر در تغذیه و یا افزایش یا کاهش قابل توجه وزن ایجاد شود. در بعضی مواقع اختلالات تخمکگذاری ممکن است به دلیل اختلالات تیروئید باشد؛ به طوری که بیماران با افزایش وزن زیاد، خستگی، یبوست و ورم از نظر آزمایشهای تیروئیدی باید بررسی شوند. در بعضی از بیماران سردرد و ترشحات پستان ممکن است با اختلالات پریود و خونریزیهای غیرطبیعی رحمی همراه با

شد که باید از نظر هورمونهای ترشحکننده شیر واز نظر مرکز مغزی بررسی شوند. گاهی چاقی و پرمویی به همراه اختلال تخمکگذاری و خونریزی غیرطبیعی است که ممکن است به دلیل اختلال عملکرد تخمدانها وسندرم پلیکیستیک تخمدانی باشد و بررسی هورمونی و سونوگرافی از تخمدانها آن را مشخص میکند. در بعضی مواقع در این گروه سنی علت خونریزی غیرطبیعی بروز عوارض و مشکلاتی به همراه حاملگیهایی است که ممکن است بیمار از آن آگاه نباشد؛ مثلا سقط، حاملگی خارج رحمی و سایر حاملگی های غیرطبیعی که از این نظر بیمار و پزشک باید توجه کنند. علتهای دیگر خونریزیهای غیرطبیعی در دوران و سنین باروری خونریزی به دلیل مصرف هورمونهاست.

مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری

مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری که ترکیبات هورمونی دارند، در ۳۰ درصد موارد با بروز خونریزیهای غیرطبیعی در اولین سیکل مصرف دارو همراه است که معمولاً در بروشور قرصها ذکر میشود. گاهی ممکن است خونریزی به دلیل فراموش کردن یا قطع قرص به دلیل عدم تحمل آن باشد که باید به آن توجه شود. علاوه بر این، بعضی روشهای پیشگیری از بارداری هورمونال، مثل آمپولهای تزریقی سه ماه یکبار یا استفاده از کپسولهای زیرپوستی هورمونی برای پیشگیری از بارداری ممکن است با خونریزیهای غیرطبیعی رحمی همراه باشند.

اختلالات انعقادی اگرچه بیشتر باعث خونریزیهای غیرطبیعی در سنین بلوغ میشوند؛ ولی به هر حال در این گروه سنی ممکن است در بعضی مواقع علت خونریزی باشند که البته نادر است. بعضی از عفونتهای مقاربتی با التهاب دهانه رحم نیز ممکن است باعث خونریزی بعد از مقاربت یا خونریزیهای نامنظم شوند.اختلالات ساختمان رحم به دلیل میوم یا فیبروم رحمی علت دیگر خونریزیهای غیرطبیعی است که معمولاً در این موارد خونریزی به صورت پریود شدید با فواصل نزدیک به هم است.

اگرچه در ۵۰ درصد خانمهای بالاتر از ۳۵ سال فیبروم رحمی وجود دارد، ولی معمولاً بدون علامت است و نیازی هم به درمان نیست؛ ولی اگر باعث خونریزیهای غیرطبیعی شود، به درمان نیاز دارد.و بالاخره سرطان علت نادری از خونریزیهای غیرطبیعی رحمی خانمها در سنین باروری است؛ به طوری که سرطان دهانه رحم در مرحله پیشرفته باعث خونریزیهای غیرطبیعی میشود که خوشبختانه امروزه با انجام تست پاپ اسمیر سالیانه قبل از بروز این مرحله سرطان دهانه رحمی تشخیص داده و درمان میشود.

سرطان جسم رحم

سرطان جسم رحم ۵ درصد موارد در سنین قبل از ۴۰ سال بروز میکند؛ ولی به هر حال در مواردی که حالتهای غیرطبیعی در معاینه و سونوگرافی وجود ندارد که خونریزی غیرطبیعی رحمی را توجیه کند و به خصوص در مواردی که با سه ماه درمان هورمونی خونریزی غیرطبیعی رحمی کنترل نمیشود و بیمار بالای سن ۳۵ سال است، انجام یک نمونه برداری بیوبسی سرپایی از رحم یا کورتاژ تشخیصی برای رد سرطان یا موارد پیش سرطانی رحم توصیه میشود.

خونریزیهای قبل ازیائسگی

قبل از یائسگی مثل حوالی بلوغ، شیوع دورههای بدون تخمک گذاری بیشتر و چگونگی خونریزی در این دوران به صورت خونریزیهای با فواصل کم وشدت کمتر است که با علائم کمبود هورمون استروژن تخمدان نظیر گرگرفتگی، خشکی مخاط واژن و اختلالات خلق وخو همراه میباشد. معاینات لگنی و آزمایشهای هورمونی به تشخیص کمک میکند؛ اما علتهای ساختمانی خونریزی غیرطبیعی رحمی مثل فیبروم و بزرگی یکنواخت رحمی علت دیگر خونریزیهای غیرطبیعی را در این دوران تشکیل میدهد که با انجام سونوگرافی میتوان به آن پی برد و با تأیید تشخیص اقدام به درمان جراحی کرد. ۲۰ درصد موارد سرطان رحم در این گروه سنی دیده میشود؛ به این دلیل هر نوع خونریزی غیرطبیعی در این سنین به بررسی آسیبشناسی مخاط رحم به صورت نمونه برداری سرپایی از رحم یا کورتاژ تشخیصی در بیمارستان نیاز دارد.

خونریزیهای بعد از یائسگی

خونریزیهای بعد از یائسگی به خونریزی های غیرطبیعی که یک سال بعد از توقف عادت ماهیانه(پریود)ایجاد شوند، میگویند. هرگونه خونریزی غیرطبیعی در این گروه سنی غیرطبیعی محسوب میشود. اگرچه تنها حدود ۲۰ درصد خونریزیهای این دوران به دلیل بدخیمی دستگاه تناسلی است، بیمار از این نظر باید بررسی شود.

سایر علتهای خونریزیهای بعد از یائسگی عبارتند از: خونریزی به دلیل مصرف هورمون جانشینی در این دوران، خونریزی ناشی از کمبود هورمون استروژن و خونریزی به دلیل افزایش مخاط رحم (پولیپ رحم). ۷۵ درصد سرطانهای رحمی در سنین بعد از یائسگی بروز میکنند و از اینرو در تمام موارد، خونریزیهای بعد از یائسگی به بررسی بافتشناسی مخاط رحمی با انجام نمونه برداری رحمی به صورت کورتاژ تشخیصی نیاز دارد تا بر حسب تشخیص بیماری، درمان لازم صورت گیرد


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

بهترین روشهای کاشت ابروی طبیعی

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

لیزر اندولیفت چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تحریک بافتهای عمقی پوست با لیزر اندولیفت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

کلسترول و قلب شما

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

نکات بهداشتی مهم در رابطه با پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

علت سفید شدن موها چیست

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

آرتروز چیست و چه علائمی دارد؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

علت بیماری دوقطبی چیست و درمان آن کدام است ؟

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت