facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir




















کافئین و عملکرد ذهنی ( قسمت چهارم )
دکتر منصور ریسمانچیان - پزشک عمومی

کافئین و عملکرد ذهنی ( قسمت چهارم )

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.rismanchian.ir
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس آبادی ، بین بسیج و چهارراه قصر ، جنب داروخانه زیتون ، ساختمان شمس ، طبقه سوم تلفن مطب : 32207810 - 031
کافئین و عملکرد ذهنی ( قسمت چهارم )


کافئین و خُلق و خو
ثابت شده است که دوزهای پایین تا متوسط کافئین (حدود دو تا پنج فنجان قهوه در روز) احساس درک لذت را بهبود داده و باعث کاهش اضطراب می شود. در حالی که دوزهای بالاتر می تواند باعث افزایش برانگیختگی، شامل اضطراب، حالات عصبی و دلواپسی شود.بزرگسالان در مقایسه با جوانان نسبت به اثرات تقویت کننده خلق و خوی کافئین حساس تر هستند. حالات خلق و خو تحت تاثیر زمان های خاص در شبانه روز نیز قرار می گیرد که در اواخر صبح دارای بیشترین تاثیر می باشد.علاوه بر این، خلق و خو و میزان تمرکز فرد نه تنها با مصرف کافئین، بلکه با فکر مصرف کافئین نیز بهبود می یابد.

کافئین بیشتر برای بهبود خلق و خوی مصرف کنندگان دائمی قهوه مفید است، اما زمانی که سایرین آن را مصرف می کنند، تاثیر بیشتری بر بهبود خلق و خوی آنها دارد.
در تحقیق دیگری که به بررسی نقش کافئین بر حمایت اجتماعی می پرداخت، از شرکت کنندگانی که قهوه دارای کافئین (150 میلی گرم کافئین) یا قهوه بدون کافئین (9 میلی گرم کافئین) دریافت کردند، خواسته شد تا فردی خیالی را تصور کرده و 45 دقیقه پس از مصرف قهوه، با آن فرد بازی MIXED MOTIVE را بازی کند. قهوه کافئین دار رفتارهای توام با همکاری در بازی و همدردی را افزایش داد. این مسئله نشان می دهد که قهوه کافئین دار ممکن است حمایت اجتماعی را بهبود بخشیده و عوارض افسردگی را کاهش می دهد.

در تحقیق دیگری که بر روی 50739 زن با میانگین سن 63 سال، به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی سلامت پرستاران انجام شد، تاثیر کافئین بر میزان افسردگی بررسی شد. به نظر می رسید زنانی که 2 تا 3 یا حداقل 4 فنجان قهوه کافئین دار در روزمصرف می کردند، 15 تا 20% کمتر از زنانی که حداکثر یک فنجان قهوه کافئین دار در هفته مصرف می کردند، احتمال داشت که دچار افسردگی شوند. مصرف قهوه بدون کافئین تاثیری بر خطر بروز افسردگی نداشت.

در تحقیق گروهی دیگری که بر روی مردان فنلاندی انجام شد، مشخص شد کسانی که به میزان زیادی قهوه مصرف می کنند (کسانی که بیش از 813 میلی گرم کافئین، معادل حدود هشت فنجان قهوه، در روز مصرف می کنند) ، 77% کمتر از سایرین دچار افسردگی می شوند. این تاثیر مخصوص قهوه بوده و در مورد چای و یا کافئین به تنهایی صدق نداشت.

ادامه دارد ...
از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه ، پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ،و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

دکتر مهدی طرزی - جراح زیبایی بینی
پیامهای بهداشتی
كودكان و نوجوانان ضمن برخورداري از آزادي كافي ، بايد بياموزند كه انجام هر كاري ، زمان ، مكان و شرايط خاصي دارد


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان