facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir




















اضطراب را چگونه با مواد غذایی کنترل کنیم
شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه

اضطراب را چگونه با مواد غذایی کنترل کن ...

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

آدرس وب سایت : www.armitaclinic.ir
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم تلفن مطب : 22366770 - 021
اضطراب را چگونه با مواد غذایی کنترل کنیم

در حالی که مواد غذایی که مصرف می کنید علت اصلی احساسات شما نیستند ولی می توانند بر شدت و چگونگی این احساسات به طور کامل تاثیر بگذارد. یکی از حالات روانی که با مصرف برخی غذاها تشدید میشود اضطراب است. اضطراب را می توان با سطوح نا کافی سروتونین مغز که یک انتقال دهنده عصبی برای کمک به کاهش هورمون های استرس است مرتبط دانست. سطوح اضطراب با تحریک بیش از حد هورمون هایی مانند گلوتامان و اپی نفرین که می تواند منجر به واکنش های شدید اضطراب شوند ارتباط دارد.

در این میان برخی غذاها به تولید مواد شیمیایی که خلق و خوی را افزایش میدهند کمک میکند در حالی که برخی دیگر از غذا ها تشدید کننده اضطراب هستند خبر خوب این است که با کاهش مصزف این محرک های غذایی می توان اضطراب را به کلی سرکوب کرد.

قهوه :
کافئین دارای یک اثر محرک بر روی سیستم عصبی است و باعث ازاد سازی هورمون استرس به نام کورتیزول میشود. ازاد سازی این هورمون با بیخوابی و افزایش سطوح اضطراب ارتباط دارد به ویژه در افراد مبتلا به اختلالات وحشت و اضطراب اجتماعی. در حالی که مصرف کافئین در ابتدا باعث افزایش سطحهورمون سروتونین میشود اما مصرف بیش از حد ان منجر به کاهش نفوذ کافئین برای ایجاد احساس خوب میشود.

نوشابه های انرژی زا :
مصرف این نوشابه ها میتواند دوز اضطراب را دو برابر کند.این نوشیدنی ها نه تنها حاوی کافئین است بلکه شیرین کننده های مصنوعی به نام اسپارتام دارد که به طور قابل توجهی منجر به کاهش سطح سروتونین در مغز میشود.

گوشت گاو :
اگرچه گوشت قرمز حاوی ویتامین های گروه B است و باعث کاهش سطح استرس میشود اما افزودنی های موجود در این گوشت از قبیل منو سدیم گلوتامات منجر به افزایش سطح گلوتامات در مغز میشود.یکی از هورمون های تحریک کننده اضطراب و استرس بالا در انتخاب گوشت گاو از فروشگاه های مواد غذایی باید نوع کم سدیم و بدون افزودنی ان انتخاب شود.

ماکارونی :
کربوهیدرات های تصفیه شده مانند ماکارونی سفید نان سفید نان شیرینی اب نبات و نوشیدنی های شیرین میتواند با افزایش ناگهانی قند خون و افت سریع ان خلق و خوی را تحت تاثیر قرار دهند. محققان دانشگاه کلمبیا نیز معتقدند در عوض رژیم های غذایی سرشار از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای کوینولا و خطر ابتلا به افسردگی را به میزان زیادی کاهش میدهد.

سس گوجه فرنگی :
این نوع سس منبع پنهان فروکتوز بالا است که درست مانند کربوهیدرات های ساده منجر به افزایش سریع قند خون و کاهش ناگهانی ان میشود که خود اضطراب شدید را به همراه دارد.یک ضرر دیگر این نوع سس نیز ایجاد هوس دائمی مصرف ان و ابتلا به افزایش وزن است.

الکل :
حدود 20درصد از مبتلایان به اختلال ااضطراب اجتماعی از وابستگی به الکل رنج میبرد.این در حالی است که اگرچه الکل در کوتاه مدت موجب کاهش علایم اضطراب میشود اما مصرف دایمی ان باعث تشدید اضطراب در طولانی مدت میگردد انهم از طریق دستکاری سیستم عصبی مرکزی و نرخ های پایین قند خون علاوه بر این الکل ادرار اور است و میتواند منجر به کم ابی بدن شود.اختلال در عملکرد شناختی و عدم توانایی در تمرکز ناشی از مصرف الکل میتواند منجر به بروز اضطراب دائمی شود.

دکتر مهدی طرزی - جراح زیبایی بینی
پیامهای بهداشتی
آیا میدانید خوردن آغوز ( شير پس از زايمان ) توسط نوزاد سبب تحريك توليد شير مي‏شود ؟


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان