شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

نحوه خوابیدن پس از عمل زیبایی بینی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی به شکل دهی مجدد بینی برای اهداف زیبایی گفته میشود. پس از جراحی اکثر بیماران به استفاده از اسپلینت و تامپون بینی نیاز دارند که در دوران بهبود بینی آنها در وضعیت مناسب قرار بگیرد. عکس افرادی که عمل جراحی رینوپلاستی انجام میدهند با این سوال مواجه خواهند شد آیا نحوه خوابیدن بر نتیجه حاصل از جراحی تاثیر میگذارد یا خیر. اگرچه نحوه خوابیدن میتواند تا حدودی به این وضعیت کمک کند، هیچ گونه مدرکی در خصوص اینکه تغییر وضعیت خوابیدن میتواند بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد وجود ندارد.

جراح بینی قبل از شروع جراحی برخی از مراحل ضروری را قبل و بعد از عمل رینوپلاستی بررسی میکند تا اطمینان حاصل کنند که دوران بهبود پس از جراحی بینی شما کوتاه است، نتایج حاصل از جراحی قابل انتظار است و ریسک بروز عوارض به حداقل میرسد. نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید پس از جراحی مورد بررسی قرار بگیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

چگونه میتوان پس از جراحی زیبایی بینی خواب راحتی داشت؟
پس از عمل زیبایی بینی رایت کردن برخی موارد و نکات مانند نحوه استراحت و خوابیدن شما میتواند بر نتیجه حاصل از جراحی رینوپلاستی بینی تاثیر بگذارد. در بخش زیر به برخی از این موارد و نکات حائز اهمیت اشاره میکنیم:

در منزل و در زمان استراحت لباس راحت بپوشید
انتخاب لباس مناسب و راحت دکمهدار پس از جراحی زیبایی بینی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین پیشنهاد میشود که حداقل تا ۵ روز پس از جراحی از پوشیدن لباس بدون دکمه و جلو بسته خودداری کنید تا هنگام تعویض لباس به بینی شما آسیب وارد نشود زیرا لباس جلو بسته باعث میشود صورت و بینی تحت فشار قرار بگیرند. از آنجایی که در دو روز اول پس از جراحی احتمال خونریزی از بینی وجود دارد بهتر است از لباسی استفاده کنید که لکه خون روی آن قابل مشاهده نباشد. بهتر است پس از جراحی رینوپلاستی تعدادی لباس تمیز در دسترس خود قرار دهید زیرا به احتمال زیاد در دوران بهبود آنقدر انرژی ندارید که به انجام برخی از کارهای خود بپردازید.

سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید
استراحت کردن و تلاش برای خوابیدن در دوران بهبود پس از جراحی زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید در این دوران حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب از نگاه کردن به صفحه مانیتور از قبیل کامپیوتر، تبلت، گوشی موبایل و تلویزیون خودداری کنید. نور آبی صفحه مانیتور میتواند سطح ملاتونین را پایین بیاورد و باعث بروز اختلال در فرایند خواب شود. سعی کنید در کنار کاهش دادن زمان نگاه کردن به تلویزیون به انجام دادن کارهایی بپردازید که به شما برای خواب بهتر کمک میکند. اختصاص دادن چند دقیقه به مدیتیشن یا نفس عمیق کشیدن و خواندن کتاب یا روزنامه میتواند به بهبود خواب شما کمک نماید. دوش آب گرم یا دراز کشیدن در آب گرم میتواند به شل شدن عضلات بدن و آماده شدن شما برای خواب کمک نماید. هنگامیکه قصد دارید صورت خود را خیس کنید از همه نکاتی که پزشک به شما گوشزد کرده است پیروی نمایید. اگر شما روزانه مقدار زیادی کافئین مصرف میکنید بهتر است پس از عمل جراحی زیبایی بینی مصرف این نوشیدنیها را کاهش دهید تا وضعیت خواب شما بهبود یابد. سعی کنید به جای آن که قبل از خواب قهوه بخورید از یک فنجان چای گیاهی استفاده کنید. شما میتوانید از ترفندی که والدین برای خوابیدن کودکان به کار میبرند استفاده کنید و قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بخورید تا به راحتی بخوابید.

شرایط مناسبی را برای خود فراهم کنید
عوامل متعددی میتوانند بر نحوه خواب و راحتی شما در ساعات شب تاثیر بگذارند. نکته اول به میزان دردی که تحمل میکنید ارتباط دارد اگرچه معمولاً دردی که پس از جراحی پلاستیک احساس میکنید خفیف است ممکن است در چند روز اول باعث بروز اختلال در خواب شما شود. اگر شما نیز دچار درد حاصل از جراحی شدهاید میتوانید با مشورت جراح خود از قرص مسکن استفاده کنید تا درد شما کاهش یابد و بتوانید خواب بهتری داشته باشید. دمای اتاق یکی دیگر از مواردی است که بر میزان راحتی و خواب شما تاثیر میگذارد به طور کلی خوابیدن در اتاق گرم بسیار دشوار است بنابراین در ماههای گرم سال از کولر استفاده کنید و از خنکی آن نترسید زیرا مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. خوابیدن در ساعات شب به مدت ۶ تا ۸ ساعت میتواند به شما برای استراحت کردن و گذراندن یک روز پر انرژی کمک کند بنابراین سعی کنید از بیدار ماندن در ساعات شب خودداری نمایید.

از یک بالش مناسب استفاده کنید
انتخاب یک بالش مناسب عامل دیگری است که میتواند بین خواب مناسب و بیدار بودن در ساعات شب تفاوت ایجاد کند. بنابراین انتخاب یک بالش مناسب پس از عمل زیبایی بینی اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید یک بالش بزرگ انتخاب کنید تا به خوبی از سر شما محافظت نماید و زیر سر شما به اندازه کافی بلند باشد تا از میزان تورم و درد کاسته شود. مناسب بودن بالش به شما کمک میکند که سرتان در طول ساعات شب تکان نخورد این مسئله در دوران بهبود پس از جراحی زیبایی بینی اهمیت بسیار زیادی دارد.

مناسب بودن بالش به شما کمک میکند به پشت بخوابید
به پشت خوابیدن و بالا بودن سر به شما برای کاهش تورم و رفع گرفتگی بینی پس از عمل زیبایی کمک خواهد کرد. تعداد زیادی از بیماران از خوابیدن در این حالت لذت میبرند زیرا تنفس آنها بهتر خواهد بود و خواب بهتری خواهند داشت. خوابیدن در این حالت از تجمع خون در بینی و بروز تورم و کبودی آن جلوگیری میکند.

غلت زدن در خواب وضعیت بینی را تحت تاثیر قرار نمیدهد.
هدف از کاربرد تامپون و اسپلینت بینی بعد از عمل زیبایی محافظت از بینی در برابر تکان خوردن و جابجا شدن در دوران بهبود است. ممکن است شما هنگام خوابیدن روی شکم یا پهلو احساس ناراحتی کنید اما معمولاً خوابیدن در این شرایط نمیتواند بر نتایج حاصل از رینوپلاستی تاثیر بگذارد. حتی اگر هنگام خواب صورت شما به بالش فشرده شود بر نتیجه حاصل از جراحی تاثیر نخواهد گذاشت و تنها مشکلی که با آن مواجه میشوید تورم، کبودی و درد است بنابراین هنگامیکه قصد دارید استراحت نمایید سعی کنید به پشت بخوابید تا ریسک بروز این عوارض به علت خوابیدن در حالتهای مختلف کاهش یابد.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی بینی سعی کنید تنها بخوابید
بهتر است در دوران بهبود پس از جراحی تا مدتی تنها بخوابید این کار باعث میشود که ریسک آسیب دیدگی بینی در خواب به علت چرخیدن در تخت کاهش یابد. در این حالت ریسک دردناک بودن بینی کاهش مییابد و کیفیت جراحی زیبایی بینی افزایش خواهد یافت. بنابراین باید در خصوص نحوه خوابیدن و فردی که به او میخوابید کاملا احتیاط کنید این مسئله در هفته اول پس از جراحی اهمیت بسیار زیادی خواهد یافت. این مسئله علاوه بر آنکه به شما در دوران بهبود کمک میکند و نتایج کلی حاصل از جراحی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

نکات دیگری که باید پس از عمل به خاطر داشته باشید
در بخش زیر به برخی از نکات بسیار مهمی که باید پس از عمل زیبایی بینی به خاطر داشته باشید اشاره میکنیم:

- به صورت عمودی بایستید. در روز دوم پس از عمل سعی کنید تا جایی که میتوانید راه بروید و قدم بزنید و هنگامیکه خسته شدید استراحت کنید اما به خاطر داشته باشید که باید تا حد امکان بدن خود را به صورت صاف نگه دارید.

- ۲۴ ساعت پس از جراحی به صورت منظم از کمپرس یخ استفاده کنید.

- به مدت یک هفته از خم شدن و برداشتن اشیا خودداری کنید. خم شدن و برداشتن اشیا علاوه بر افزایش تورم بینی میتواند باعث افزایش فشار خون و شروع خونریزی شود.

- از ضرب دیدن و آسیب دیدگی بینی جلوگیری کنید. بهتر است از بلند کردن و بغل کردن کودکان خودداری کنید و تا یک هفته پس از جراحی زیر سر شما بلند باشد بنابراین دو یا سه عدد بالش را زیر سر خود قرار دهید تا سر شما بالاتر از سطح بدن باشد. سعی کنید به مدت یک ماه به پشت بخوابید. برخی از بیماران برای خوابیدن از صندلی راک استفاده میکنند و برخی دیگر تخت خود را با زاویه ۴۵ درجه تنظیم میکنند تا بتوانند راحت بخوابند.

- پیاده روی و نوشیدن آب میتواند به طرز قابل توجهی از بروز یبوست جلوگیری کند.

- تا یک ماه از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.

- تا یک هفته پس از جراحی از انجام دادن تمرینات ورزشی سنگین خودداری کنید.

- تغییر رنگ بینی و نقاط اطراف چشم پس از جراحی کاملاً طبیعی است که حدود یک یا چند روز پس از جراحی این نقاط دچار تورم و تغییر رنگ خواهند شد. اما این مورد کاملاً طبیعی و موقت است که معمولا کمتر از دو هفته طول میکشد و به تدریج از شدت آن کاسته خواهد شد.

- اگر بینی شما از بیرون بخیه دارد تا یک روز پس از کشیدن بخیه از لوازم آرایش استفاده نکنید اما در صورت لزوم میتوانید تا زیر خط بخیه از وسایل آرایش استفاده نمایید.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

راهکارهای مرطوب نگه داشتن پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

سخنرانی دکتر فروغ در کنگره جهانی برلین

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

دانه های فوردایس روی لب چه هستند؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

فیبرومیالژی ( درد منتشر بدن )

دکتر غلامرضا رئیسی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درمان تغذیه ای بیماران مبتلا به فشار خون ( بخش سوم پتاسیم )

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

درباره فوق تخصص درد بیشتر بدانید

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

لیزر موهای زائد چانه

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

جوانسازی پوست دست و انگشتان با تزریق ژل یا فیلر

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت