شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

رژیم غذایی بعد از عمل بینی، غذاهای کم نمک ،مایعات فراوان و غیره

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

از آن جایی که جزء قرار گرفته در مرکز صورت یا همان بینی مهمترین ساختار در تشخیص هویت و تاثیرگذارترین عامل بر هماهنگی صورت است، می توان فهمید که چرا بدشکلی های بینی هرچند خفیف می توانند بر روی زیبایی چهره تاثیرگذار باشند. همچنین شکل بینی میتواند علاوه بر ظاهر، بر عملکرد آن که تنفس است نیز تاثیرگذار باشد. یکی از موارد مهمی که باید پس از عمل جراحی بینی به آن توجه کنید رژیم غذایی است. استفاده از یک رژیم غذایی سالم و کافی معمولاً پس از انجام عمل تا حد زیادی مورد توجه جراحان بینی قرار میگیرد چراکه میتواند بهبودی پس از عمل را تقویت کند. با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات شما می توانیدمدت زمان لازم برای بهبودی خود را تحت تأثیر قرار دهید. مطالعات نشان می دهند که کمبودهای غذایی می توانند بر روی بهبودی اثر منفی داشته باشند بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی مناسب اهمیت زیادی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

رینوپلاستی و کاهش وزن

بسیاری از بیماران گزارش کردهاند که پس از انجام عمل جراحی بینی ( رینوپلاستی ) وزن آنها کاهش یافته است. شرایط خاص هر بیمار میتواند بر روی نتایج تأثیر بگذارد ولی معمولاً بیمار پس از انجام این جراحی مقداری وزن خود را از دست میدهد. این کاهش وزن ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی سالم و هماهنگ پس از انجام رینوپلاستی اهمیت زیادی برای حفظ سلامتی خواهد داشت. دکتر جعفری پور به شما میگوید پس از انجام عمل جراحی بینی از چه غذاهایی دوری کنید و چه غذاهایی را مصرف کنید.

متقاضیان مناسب عمل جراحی بینی

بسیاری از بیمارانی که قصد انجام عمل جراحی بینی را دارند تنها به دلایل زیبایی این کار را انجام میدهند. مثل قوز یا انحراف بینی ، بزرگ بودن نوک بینی، تورفتگی یا برآمدگی بر روی پل بینی، پهن و گوشتی بودن بینی و یا باریک بودن بیش از حد بینی. همچنین ممکن است بیمار برای نفس کشیدن از یک یا هر دو سوراخ بینی خود دچار مشکل بوده و یا بینی او دچار ضربه و آسیبهای فیزیکی شده باشد. در صورتی که هر یک از این مشکلات را دارید احتمالاً متقاضی خوبی برای انجام عمل جراحی بینی خواهید بود.

اهمیت تغذیه درست بعد از عمل بینی

عملهای جراحی پلاستیک انجام شده بر روی بینی از نظر پیچیدگی و زمان لازم برای بهبودی متفاوت خواهند بود ولی همهی افراد درنهایت به دنبال کاهش زمان بهبودی و تسریع این روند میباشند. با وجود اینکه شما هیچ وقت نباید روند بهبودی بدن خود را دستکاری کنید، ولی میتوانید کارهای سادهای برای تسریع احتمالی این روند انجام دهید و زمانی که عملکرد شما طبیعی است برای دورهی بهبودی خود برنامه ریزی کنید. علاوه بر عادات خواب ، غذاهای مصرفی شما میتوانند تا حد بسیار زیادی بر روی مدت زمان از کار افتادگی پس از انجام جراحی تاثیرگذار باشند. مصرف غذاهای مناسب به تسریع روند بهبودی منجر شده و خطر بروز عوارض را نیز کاهش میدهد. بهتر است برای اولین وعدهی غذایی از مایعات شفاف استفاده کنید سپس از مایعات غلیظ یا یک غذای نرم (ماکارونی و پنیر، پوره سیب زمینی، سوپ، ژله، اسموتی، بستنی و غیره) استفاده کنید.

غذاهای مفید و سالم

ممکن است خیلی ساده به نظر برسد ولی نباید غذا خوردن را فراموش کنید. بسته به موقعیت عمل جراحی غذا خوردن ممکن است برای شما دردناک و ناراحت کننده باشد مادامی که یک وعده غذای حاضری ممکن است برای شما خوشایند باشد، نباید از غذا خوردن دست بکشید. بدن شما زمانی که در حال تعمیر خود است نیاز به رسیدگی و مواد مغذی خواهد داشت و عدم دسترسی بدن به این مواد مغذی ممکن است عوارض مضری را به همراه داشته باشد. اگر حالت تهوع دارید از وعده های غذایی کوچکتر استفاده کنید که هضم آسان تری دارند. اگر خوردن غذا برای شما دردناک است ولی در هضم آن مشکلی ندارید از خوراکی هایی با کالری بیشتر استفاده کنید. اگر در هر وعدهی غذایی تنها می توانید ده لقمه غذا بخورید، بیشترین استفاده را از هر لقمه ببرید.

فیبر

غذاهای غنی از فیبر به تثبیت روند هضم در بدن شما کمک میکنند و خطر یبوست که یکی از عوارض نسبتاً شایع این عمل جراحی است جلوگیری می کنند. ازجمله غذاهای رایج این چنینی میتوان به نان سبوس دار، میوه، سبزیجات و غلات صبحانه ی غنی شده با فیبر اشاره کرد. اگر نگران یبوست هستید از مصرف غذاهای خشک شده و فرآوری شده، محصولات لبنی، گوشت قرمز و شیرینیجات پرهیز کنید.

پروتئین

پس از عمل جراحی بافت عضلانی آسیب دیده و نیازمند ترمیم است. مصرف پروتئین کافی به بدن شما کمک میکند تا این بافت ها را ترمیم کند. غذاهایی وجود دارند که به طور خاص از نظر پروتئین غنی هستند و برای بهبودی سریعتر پس از انجام رینوپلاستی توصیه می شوند:

لوبیا یکی از منابع غنی پروتئین های گیاهی است. استفاده از لوبیا در رژیم غذایی می تواند تا حد زیادی در بهبودی تاثیرگذار باشد.

تخم مرغ منبع مهم پروتئین است که باید بلافاصله پس از انجام رینوپلاستی آن را وارد رژیم غذایی خود کنید. پروتئین تخم مرغ نقش قابل توجهی در بهبودی بافتهای بدن خواهد داشت.

مرغ یکی دیگر از منابع سالم پروتئین است که میتواند روند بهبودی پس از جراحی را تسریع کند. در زمان خرید مرغ، نوع بدون استخوان آن را انتخاب کنید تا از جویدن بیش از حد جلوگیری شود.

مکمل های پروتئین از نظر مواد مغذی بسیار غنی هستند و میتوان به سادگی آنها را وارد رژیم غذایی کرد. این مکمل ها برای افرادی که عمل جراحی بینی انجام می دهند بسیار توصیه می شوند.

مصرف شیر به افرادی که عمل جراحی بینی انجام می دهند توصیه می شود.

ویتامین A

مصرف ویتامین A کافی ساخت استخوان و بافت های اپی تلیال را تحریک می کند و همچنین باعث تقویت عملکرد عمومی دستگاه ایمنی خواهد شد. برگهای سبز مثل کلم و اسفناج غنی از ویتامین هستند. ازجمله دیگر منابع خوب ویتامین می توان به سیب زمینی شیرین، هویج، کدو و فلفل دلمه اشاره کرد. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است درنتیجه برای جذب بهتر باید آن را همراه با چربی مصرف نمود. بنابراین میتوانید یک وعده کلم پخته را به همراه روغن زیتون خالص مصرف کنید.

ویتامین C

تولید کلاژن برای بازسازی ساختارهای پروتئینی پوست ضروری است. کلاژن یکی از کلیدیترین عناصر برای بهبودی پس از انجام جراحی بر روی صورت می باشد. ویتامین C علاوه بر تقویت تولید کلاژن ، عملکرد دستگاه ایمنی را نیز تقویت کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان در بافت ها عمل کرده و اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. این ویتامین محلول در آب بوده و نیازمند مصرف مداوم است چراکه مقادیر اضافی این ویتامین در هر بار مصرف از طریق ادرار از بدن دفع می شوند. میوه ها سرشار از ویتامین C هستند که برای بهبودی ضروری است. ویتامین ث به تولید کلاژن کمک کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان در بافتها عمل می کند. میوه هایی مثل انبه، مرکبات، آناناس و کیوی توصیه می شوند.

مقادیر زیادی آب بنوشید

مصرف آب کافی اهمیت زیادی برای تغذیه خواهد داشت به خصوص زمانی که در مرحلهی بهبودی پس از عمل جراحی قرار دارید. مصرف آب کافی باعث می شود تا بدن آلودگیهای خود را (ازجمله داروهای مصرف شده برای جراحی) دفع کند، متابولیسم را تنظیم کند، درد مفاصل را کاهش دهد و با خستگی مفرط مبارزه کند. تا رسیدن به تاریخ انجام عمل جراحی، مصرف آب خود را افزایش دهید و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بخورید. پس از عمل جراحی نیز به تدریج مصرف آب خود را تا همین حد افزایش دهید.

مکملهای ویتامین مصرف کنید

برای افرادی که در مورد کافی بودن تغذیه پس از انجام عمل جراحی نگران هستند مکمل های ویتامین وجود داشته و ارزش در نظر گرفته شدن را دارند. می توانید برای مصرف این مکمل ها و تعیین مناسب بودن آنها برای شما، با پزشک متخصص مشورت کنید. در صورتی که هرگونه داروی خاصی مصرف می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید تا در صورت وجود محدودیت در مصرف برخی از غذاها از آن آگاه شوید.

رژیم غذایی با سدیم کم تورم را کاهش میدهد

حفظ یک رژیم غذایی با سطح پایینی از سدیم میتواند به کاهش احتباس مایعات در نوک بینی کمک کند. ممکن است در دستورالعملهای ارائه شده برای دورهی بعد از جراحی این نکته ذکر شده باشد ولی شروع این عادت سالم غذایی به مدت چند هفته قبل از انجام عمل جراحی خالی از لطف نخواهد بود.

مصرف غذاهای تند و فلفلی ممنوع

بسیاری از افراد عاشق غذاهای تند و فلفلی هستند و نمیتوانند در برابر آن مقاومت کنند ولی این غذاها باید حداقل به مدت 1 هفته پس از انجام عمل جراحی کنار گذاشته شوند. این غذاها به طور بالقوه منجر به افزایش فشار خون شده و خونریزی ایجاد میکنند. مصرف غذاهایی که میتواند برای بینی یا معده ناراحت کننده باشد ایدهی عاقلانهای نیست چراکه میتواند روند بهبودی را مختل کند. بهتر است فرد از یک رژیم غذایی نرم و ملایم استفاده کند مثل ژله، پودینگ، پوره سیب زمینی و سوپ. اینها تنها برخی از نکات و توصیههایی هستند که باید پس از انجام عمل جراحی بینی در نظر گرفته شوند. از آن جایی که روند بهبودی هر فرد متفاوت است این قانونها برای همهی افراد صادق نخواهند بود. جراح پلاستیک به شما قبل و بعد از انجام عمل جراحی دستورالعملها و توصیههایی را ارائه خواهد کرد.

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سونوگرافی در بیماری های زنان

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

علت ریزش مو در مردان و زنان بالای ۴۰ سال

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

پرسش و پاسخ در مورد لیزر موهای زائد

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علل کمر درد مزمن و درمان با طب فیزیکی

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

ورزش درمانی

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

همه چیز درباره ساب سیژن

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت