شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

همه چیز درباره دلایل حاملگی پر خطر

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

در اغلب موارد، بارداری و بچه دار شدن برای زنان یک فرایند کاملا طبیعی است. اما همیشه هم تمامی بارداریها راحت و بدون دردسر سپری نمی شوند و برخی از زنان دچار مشکلاتی میشوند که پزشکان به آن حاملگی پرخطر میگویند.

زمانی حاملگی بعنوان حاملگی پرخطر شاخته میشود که خطر بروز برخی عوارض بارداری وجود داشته باشد که مادر، کودک یا هر دو را در معرض خطر قرار میدهد. بارداریهای پرخطر باید زیر نظر پزشک متخصص زنان سپری شوند تا به مادر و کودک کمک شود که به بهترین نتیجهی ممکن دست یابند.

شنیدن واژه ی پرخطر ممکن است ترسناک به نظر بیاید و دلهره آور باشد اما تشخیص و جداسازی بارداریهای پرخطر، تنها راهی برای اطمینان از سلامتی شما و کودک شماست و این که پزشکان اطمینان حاصل کنند که شما در طول دوران بارداری خود تمامی مراقبتهای ویژهای که لازم است را دریافت میکنید. پزشک متخصص شما در تمام طول دوران بارداری به دقت و از نزدیک شما را تحت نظر دارد تا بروز هرمشکلی را سریعا و زودهنگام تشخیص دهد. این که چه عواملی موجب پرخطر بودن باداری شما میشود، به شرایط خاص شما بستگی دارد.

دلایلی که ممکن است به خاطر آن بارداری از نوع پرخطر باشد، عبارتند از:
سن مادر: یکی از رایجترین دلایل حاملگی پرخطر ، مسئله ی سن مادر است. زنانی که سن آنها در زمان بارداری کمتر از 17 و بیش از 35 سال است، بیش از دیگران در معرض بروز برخی از عوارض هستند. خطر بروز سقط جنین و اختلالات ژنتیکی در سن بالای 40 سال افزایش مییاید.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماریهایی که مادر قبل از بارداری به آن مبتلاست :
بیماریهایی مانند فشار خون بالا، اختلالات قلب، کلیه و ریه، دیابت، بیماریهای خود ایمنی، بیماریهای مقاربتی، یا عفونتهای مزمن مانند ویروس HIV میتوانند مادر و کودک را در معرض خطر قرار دهند. داشتن سابقه ی سقط جنین، بروز مشکلاتی در بارداری قبلی یا داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به اختلالات ژنتیکی نیز از دیگر مواردی هستند که موجب بروز بارداری پرخطر میشوند. در صورتی که به بیماری مبتلا هستید یا سلامتی شما در شرایط خاصی قرار دارد، بسیار مهم است که قبل از تصمیم به بارداری با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. ممکن است پزشک متخصص قبل از بارداری برخی آزمایشات را از شما بگیرد و میزان یا نوع داروهای مصرفی شما را تغییر بدهد و توصیه هایی به شما بکند تا سلامت خود و کودک خود را به بهترین نحو حفظ کنید.

بیماریهایی که مادر در بارداری به آن مبتلا میشود:
حتی در صورتی که در زمان آغاز بارداری خود در سلامتی کامل بسر میبردید، امکان آن وجود دارد که در حین بارداری به بیماری یا اختلالی دچار شوید که کودک شما را تحت تاثیر قرار میدهد. دو مورد از مشکلاتی که بروز آنها بسیار شایع است عبارتند از:

مسمومیت حاملگی ( پرهاکلامپسی ) : سندرمی است که موجب بالا رفتن فشار خون، دفع پروتئین با ادرار و ورم کردن بدن میشود. در صورتی که برای درمان این مشکل اقدامی نشود، میتواند برای مادر و کودک بسیار خطرناک و حتی مرگآور باشد. اما با کنترل کردن و درمان مناسب، اغلب زنانی که به مسمویت حاملگی دچار میشوند، علیرغم بروز این مشکل، کودک خود را سالم به دنیا میآورند.

دیابت حاملگی : نوعی از بیماری دیابت است که در دوران بارداری ایجاد میشود. زنانی که به این بیماری دچار میشوند، در صورت پیروی از دستورات پزشک میتواند بارداری سالمی را سپری کنند و کودک سالمی به دنیا بیاورند.

مشکلات مربوط به بارداری : اغلب موارد بارداری پرخطر به خاطر بروز مشکلات مربوط به خود پروسهی بارداری است و اغلب این مشکلات خطر بسیار کمی برای خود مادر دارند و بیشتر جنین را تحت تاثیر قرار میدهند. برخی از مهمترین این مشکلات عبارتند از:

زایمان زودرس : زایمانی است که قبل از هفته 37 بارداری آغاز شود. هرچند راهی برای دانستن این موضوع وجود ندارد که کدام زن به عارضه زایمان زودرس دچار میشود، اما برخی از عوامل هستند که احتمال بروز زایمان زودرس را افزایش میدهند، مانند عفونت، کوتاه بودن دهانهی رحم ویا سابقهی داشتن زایمان زودرس.

بارداری چندقلویی : بارداری چندقلویی در بین زنانی که به دنبال درمانهای ناباروری، باردار شدهاند بیشتر شایع است و احتمال بروز زایمان زودرس، دیابت بارداری و فشار خون بالای بارداری را افزایش میدهد.

جفت سرراهی : به وضعیتی گفته میشود که در آن جفت مادر جلوی دهانهی رحم را میگیرد. این وضعیت میتواند موجب خونریزی شود خصوصا اگر مادر انقباضات رحمی داشته باشد. اگر با نزدیک شدن به زمان زایمان همچنان جفت دهانهی رحم را پوشش داده باشد، پزشک انجام سزارین را برای کاهش خطر خونریزی توصیه میکند.

مشکلات جنینی : که در برخی موارد در تصاویر سونوگرافی قابل مشاهده است. بین 2 الی 3 درصد از تمامی کودکان دارای مشکلات ساختاری خفیف تا شدید در روند رشد خود هستند. در برخی موارد ممکن است سابقهی خانوادگی در ابتلا به مشکلات جنینی وجود داشته باشد، اما در موارد دیگر این مشکلات کاملا غیرمنتظره هستند.

مراقبت :
در صورتی که حاملگی شما از نوع پرخطر باشد، تعداد دفعات مراجعهی شما به پزشک متخصص در دوران بارداری بیشتر خواهد بود و ممکن است دفعات بیشتری سونوگرافی انجام دهید تا پزشک شما مطمئن شود که جنین کاملا سالم و در حال رشد است. فشار خون شما به طور منظم چک میشود و ادرار شما نیز تحت آزمایش قرار میگیرد تا وجود دفع پروتئین و یا عفونت مجاری ادراری به موقع تشخیص داده شود. همچنین ممکن است برخی تستهای ژنتیکی و آزمایشات مربوط به تشخیص اختلالات دیگر انجام شوند، خصوصا اگر سن شما بالای 35 سال باشد و یا دارای سابقهی وجود اختلالات ژنتیکی در بارداری قبلی باشید. در صورتی که به بیماری خاصی مانند دیابت ، آسم یا فشار خون مبتلا هستید، پزشک داروهای لازم را برای شما تجویز میکند. در صورتی که طی دوران بارداری پزشک شما احساس کند که سلامت شما یا کودک شما در خطر است، ممکن است لازم باشد که کودک شما زودتر از موعد به دنیا بیاید.

برای گذراندن دوران بارداری سالم چه کاری میتوانید انجام دهید ؟
می توانید با انجام اقدامات زیر به حفظ سلامت خود و کودک خود کمک کنید:

برای تمامی نوبتهایی که برای ملاقات پزشک خود دارید، حتما حاضر شوید تا هیچ تست یا آزمایشی را از دست ندهید و وجود هر گونه مشکلی به هنگام تشخیص داده شود.
رژیم غذایی سالمی شامل انواع پروتئین، شیر و فرآوردههای شیر، میوه و سبزیجات داشته باشید. با پزشک خود در مورد تغییراتی که لازم است در رژیم غذایی خود بدهید مشورت کنید.
تمامی داروها و مکملهایی مانند آهن و ویتامین را که پزشک تجویز کرده است طبق دستور او مصرف کنید. هیچ دارو یا مکمل یا ویتامینی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.
هر روز اسید فولیک مصرف کنید. اسید فولیک نوعی ویتامین B است. خوردن فولیک اسید قبل از بارداری و طی چند ماه اول بارداری احتمال بروز نقص عصبی و سایر نقایص مادرزادی را در کودک بسیار کاهش میدهد.
از دستورات پزشک خود در بارهی سطح فعالیتی که باید داشته باشید، به دقت پیروی کنید. در صورتی که میتوانید در حین بارداری کار یا ورزش کنید، پزشکتان به شما اطلاع میدهد.
از افرادی که سرما خوردهاند یا دچار عفونت شدهاند دوری کنید.
ممکن است پزشکتان از شما بخواهد که حرکات جنین در هر روز را یادداشت کرده و ثبت کنید.

علائم هشداردهنده
مانند هر زن باردار دیگری، شما باید از علائم هشداردهندگی ممکن اگاه بوده و مراقب بروز آنها باشید. این موضوع بدین معنا نیست که شما قطعا با بروز این علائم دچار مشکل جدی شدهاید. اما اگر یکی از این علائم را داشته باشید، بسیار مهم است که سریعا در مورد آن اقدام کرده و موضوع را به پزشک اطلاع دهید: در صورتی که فکر میکنید به مراقبت اورژانسی و فوری نیاز دارید با پزشک خود یا با اورژانس تماس بگیرید. برای مثال چند مورد از علائم هشدار دهندهای که باید در صورت بروز آنها با پزشک تماس بگیرید در ادامه آورده شدهاند:

از حال رفتن (از دست دادن ناگهانی هوشیاری)
خونریزی شدید واژینال
درد شدید در شکم یا لگن
ترشح یا بیرون ریختن مایع از واژن
ورم ناگهانی صورت و دست و پاها
بروز مشکلات بینایی (مانند تاری دید و سیاه رفتن چشمها)
سردرد شدید
متوجه شوید که جنین حرکت نمی کند یا نسبت به قبل بسیار کمتر حرکت میکند

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

خواص هل برای بدن

دکتر حسین صفوی زاده [ طب مکمل ]

درباره بلفاروپلاستی بیشتر بدانید

دکتر بهرام اشراقی [ فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم ]

رفع افتادگی پلک با بلفاروپلاستی در اصفهان

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

نحوه تزریق فیلر زیر چشم و مراقبتهای پس از آن

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

بررسی علت اختلال كلامی و مهارت ارتباطی كودک

دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

کمبود کارنتین

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

روابط عاطفی موفق چگونه اند ؟

دکتر مطهره میردامادی [ متخصص اعصاب و روان ]

تزریق چربی به دست

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر سید محمد رضا حکیمیان - بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان
دکتر سید محمد رضا حکیمیان

بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان


www.drhakimian.com
دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر علی فرخانی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drfarkhani.com
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت