شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

انواع جوش یا آکنه

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

آکنه اصطلاحی است که به دانه های سرسیاه، سرسفید و انواع جوش های پوستی (آکنه ولگاریس) اطلاق می شود. آکنه بیشتر بر روی صورت، قفسه سینه، شانه ها و پشت دیده می شود.
دلیل اصلی ایجاد جوش در هر جایی از بدن بسته شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با چربی یا سلول های مرده پوست مسدود شده یا به دلایل هورمونی بسته شوند. شایع ترین دلیل بسته شدن فولیکول های مو افزایش بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) بوده که خود را به صورت جوش نشان می دهد. اما عوامل دیگری نیز می توانند باعث بروز جوش شوند.دکتر مریم ملکی متخصص پوست و مو در این مقاله به جزییات انواع آکنه می پردازد.

دو نوع اول آکنه که در مورد آن ها بحث خواهیم کرد، جوش های سرسفید و جوش های سرسیاه که هر دو غیرالتهابی هستند، می باشد. درمان این نوع آکنه معمولا از آکنه های التهابی آسان تر است، بنابراین درمان های بدون نسخه (OTC) ممکن است موثر باشد. 4 نوع آخر پاپول، پاسچول، نودول و کیست انواع آکنه های التهابی است که درمان آن دشوارتر است.

تقسیم بندی انواع جوش

شکل 1 تقسیم بندی انواع جوش از لحاظ التهاب

جوش های سرسفید

  1. جوش های سرسفید از شایع ترین انواع آکنه هستند که معمولا در اثر بسته شدن منافذ پوست ایجاد می شوند.
  2. بسته شدن منافذ می تواند به دلیل چرب بودن بیش از حد پوست، وجود باکتری، افزایش سلول های مرده پوستی یا تغییرات هورمونی رخ دهد. در هر حال دلیل بسته شدن منافذ هر چه که باشد نتیجه آن ایجاد جوش های سرسفید در نواحی مختلف بدن در سنین مختلف است.
  3. این جوش ها که به نام “کومدون بسته” نیز شناخته می شوند، معمولا بر روی منافذ بسته شده پوست به صورت یک برجستگی سفید رنگ دیده می شوند و چرکی نیستند.
  4. نکته مهم این است که راه حل از بین بردن این جوش ها فشار دادن آن ها و خارج کردن چربی یا چرک موجود در آن ها نیست. این کار تنها منجر به زخم شدن جای جوش و باقی ماندن آن شده و تاثیری در باز شدن منافذ پوست و جلوگیری از بروز مجدد آکنه ندارد.

جوش های سر سفید

شکل 2 جوش های سرسفید

درمان جوش های سرسفید

درمان جوش های سرسفید بدون نسخه (OTC) شامل گوگرد، اسید سالیسیلیک یا پراکسید بنزوئیل است. این درمان های موضعی را می توان روی خود جوش سرسفید یا روی کل صورت انجام داد. این داروهای موضعی به از بین بردن سلول های مرده پوست و چربی اضافی کمک می کنند. بنزوئیل پراکسید موثرترین گزینه و گوگرد خفیف ترین درمان است. اسید سالیسیلیک ممکن است از بازگشت آکنه های غیرالتهابی در آینده جلوگیری کند. رتینوئیدهای موضعی که از ویتامین A گرفته می شوند، برای درمان آکنه غیرالتهابی نیز موثر هستند. به عنوان مثال می توان به رتینول، آداپالن (Differin) و ترتینوئین (Retin-A) اشاره کرد. رتینوئیدها با از بین بردن منافذی که پر از چربی و سلول های مرده پوست هستند، به درمان آکنه کمک می کنند. آکادمی پوست آمریکا، رتینوئیدها را هسته اصلی درمان موضعی آکنه می داند.

جوش های سرسیاه

  1. این نوع جوش ها بر روی سطح پوست، سیاه به نظر می رسند و به دلیل مسدود شدن فولیکول مو با چربی یا سلول های مرده پوست ایجاد می شوند.
  2. این نوع جوش که به نام “کومدون باز” شناخته می شود، معمولا به صورت نقاط کوچک سیاه بر روی پوست دیده می شود.
  3. دانه های این نوع جوش روی سطح پوست باز هستند و پوست اطراف آن نیز معمولا رنگ و حالتی طبیعی دارد و دردناک نیست.
  4. رنگ سیاه این جوش ها ناشی از گرفتگی فولیکول های مو است.
  5. جوش های سرسیاه را می توان با فشار دادن از بین برد. اما توصیه می کنیم که این کار را امتحان نکنید. چرا که این کار باعث زخم شدن پوست و در نهایت باقی ماندن جای جوش خواهد شد.

جوش های سرسیاه

شکل 3 جوش های سرسیاه

درمان جوش های سرسیاه

گزینه های درمان جوش های سرسیاه همانند درمان جوش های سرسفید است. در صورتی که جوش سرسیاه با سرسفید با داروهای موضعی کنترل و درمان نشوند، پزشک متخصص پوست از روش پاکسازی یا جرمگیری جهت خارج کردن کمدون ها استفاده می کند.

پاپول ها

  1. جوش هایی که به شکل پاپول هستند، برجستگی های کوچک، قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوست با سلول های مرده یا چربی ایجاد می شوند.
  2. جوش پاپول در زیر سطح پوست ایجاد می شود.
  3. محل آن به نظر سفت و برآمده می آید.
  4. این جوش ها معمولا دارای باکتری هایی به نام کوتی باکتریوم (cutibacterium) هستند که در صورت فشار دادن جوش از آن بیرون آمده و به پوست اطراف نفوذ می کنند و می توانند باعث تشدید جوش و ایجاد آسیب در پوست اطراف شوند.
  5. پاپول ها جوش های چرکی نیستند اما باکتری های موجود در آن ها ممکن است ضایعات ملتهبی را در پوست ایجاد کند. همچنین زیاد شدن آن ها می تواند نشان دهنده وجود آکنه متوسط یا شدید باشد که نیاز به درمانی طولانی تر و قوی تر خواهد داشت.
  6. پاپول ها وقتی ایجاد می شوند که جوش هاى سرسیاه یا جوش های سرسفید آن قدر تحریک و ناراحتى ایجاد کنند که باعث آسیب پوست اطراف خود و بروز التهاب شوند.

 جوش های پاپول

شکل 4 جوش های پاپول

درمان پاپول ها

درمان های OTC با بنزوئیل پراکسید به دلیل فعالیت ضدباکتریایی ممکن است هنوز در درمان پاپول (و سایر اشکال آکنه التهابی) موثر باشد. علاوه بر این متخصص پوست ممکن است برای کمک به مقابله با آکنه های التهابی یک رتینوئید موضعی، آنتی بیوتیک یا قرص ضدبارداری (برای زنانی که آکنه آن ها با چرخه قاعدگی آن ها همسو است) تجویز کند. آنتی بیوتیک ها ممکن است به رها شدن از شر باکتری های C.acnes کمک کنند و قرص های جلوگیری از بارداری می توانند با کاهش سطح آندروژن به کاهش تولید چربی در پوست کمک کنند. آندروژن ها هورمون های جنسی مردانه هستند اما در مردان و زنان یافت می شوند. آن ها می توانند تولید چربی روی پوست شما را افزایش دهند.
درمان جوش های پاپول

شکل 5 درمان پاپول ها

پاسچول ها یا جوش های چرکی

  1. این نوع جوش ها برجستگی های قرمز هستند که مرکز آن ها به شکل سفید یا زرد است. همین مرکز سفید و زرد در کنار پوست قرمز و ملتهب اطراف جوش ها نشان می دهد که پاسچول ها از انواع جوش های التهابی چرکی هستند.
  2. این جوش ها بیشتر به صورت گروهی و در قفسه سینه، صورت یا کمر مشاهده می شوند.
  3. علت بروز آن ها التهاب و آلوده شدن منافذ بسته شده پوست است که در اثر تجمع سلول های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی است.
  4. این جوش ها نیز نظیر پاپول ها حالتی زیرپوستی دارند با این تفاوت که سر چرکین آن ها از پوست بیرون زده است.
  5. در صورتی که این جوش ها را فشار داده و چرک آن ها را خارج کنید، باکتری ها بر روی سطح پوست گسترش پیدا کرده و آسیب ایجاد شده باعث تشدید آکنه خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم که از فشار دادن جوش ها خودداری کرده و تخلیه آن را به پزشک متخصص بسپارید، چرا که فشار دادن این جوش ها توسط خود شما باعث ایجاد زخم یا حتی ایجاد لک های تیره بر روی پوست خواهد شد.

جوش های پاسچول

شکل 6 جوش های پاسچول

درمان پاسچول ها یا جوش های چرکی

همان گزینه های درمان OTC و نسخه ای که برای درمان پاپول ها استفاده می شود، در مورد پاسچول ها نیز صدق می کند. برای از بین بردن جوش های چرکی پر از باکتری تقریبا همیشه آنتی بیوتیک توصیه می شود. پزشک متخصص پوست برای تسریع بهبودی و به دست آوردن نتایج بهتر می تواند از روش های نوین درمان جوش مانند IPL، لیزر کم توان یا LED استفاده کند.

ندول ها یا گره ها

جوش های نودول یا گره

شکل 7 جوش های نودول یا گره

درمان نودول ها یا گره ها

از آن جا که درمان های OTC بیشتر در سطح پوست موثر هستند، برای آکنه ندولار که عمقی تر است، موثر نیستند. یک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند از نودولار آکنه با تجویز بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک، آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدها یا قرص های جلوگیری از بارداری (برای خانم ها) خلاص شوید. اگر داروها موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است نودول ها را با دست تخلیه کند یا از لیزر یا لایه برداری شیمیایی استفاده کند. همچنین از روش کرایوتراپی یا تزریق استیرویید به داخل نودول می تواند استفاده کند و جوش ها را سریع تر درمان کند.
درمان نودول‌ها یا گره‌ها

شکل 8 درمان نودول یا گره

کیست ها

  1. جوش کیستیک شدیدترین نوع جوش است که با عفونت در اعماق پوست همراه خواهد بود.
  2. کیست ها معمولا بسیار بزرگ، قرمز، ملتهب و دردناک بوده و چرک زیادی دارند.
  3. این نوع جوش ها ممکن است به رنگ سفید نیز بر روی سطح پوست دیده شوند. البته برجستگی های کیست از ندول نرم تر است و این موضوع به دلیل وجود چرک فراوان در آن ها است.
  4. تخلیه چرک های این کیست ها باعث آلودگی پوست اطراف و تشدید آسیب می شود.

جوش های کستیک

شکل 9 جوش های کیستیک

درمان کیست ها

آکنه کیستیک سخت ترین نوع آکنه برای درمان است. متخصص پوست می تواند با داروهایی مانند ایزوترتینوئین (یک رتینوئید خوراکی که با مارک های Roaccutane ،Acnotren و غیره نیز به فروش می رسد)، آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدهای موضعی، قرص های ضدبارداری (برای خانم ها) یا اسپیرونولاکتون در مبارزه با کیست به شما کمک کند. اسپیرونولاکتون مانند قرص ضدبارداری می تواند به کاهش سطح آندروژن کمک کند. با این حال این فقط برای درمان آکنه در زنان قابل استفاده است زیرا در مردان می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند. برای از بین بردن آکنه های کیستیک ممکن است به چندین دارو نیاز داشته باشید. پزشک متخصص پوست شما ممکن است برای درمان مستقیم و خلاص شدن از التهاب، تزریق استروئید به کیست های سرسخت را توصیه کند.
انواع آکنه

شکل 10 انواع آکنه

آکنه خفیف

اصطلاح آکنه خفیف هنگامی به کار برده می شود که تعداد جوش های سرسفید یا سرسیاه کمتر از 20، جوش های ملتهب (قرمز و متورم) کمتر از 15 و سایر انواع آکنه کمتر از 30 عدد باشد.
آکنه خفیف معمولا با مصرف داروهای موضعی درمان می شود. اما ممکن است تا رسیدن به نتیجه مطلوب هشت هفته طول بکشد.

آکنه متوسط

اگر تعداد جوش های سرسفید یا سرسیاه شما 20 تا 100، جوش های ملتهب 15 تا 50 و سایر انواع آکنه 30 تا 125 باشد، شما به آکنه متوسط مبتلا هستید. متخصصین پوست معمولا مصرف دارو را برای درمان آکنه متوسط تا شدید توصیه می کنند. ممکن است چند هفته طول بکشد تا متوجه بهبودی کامل بشوید اما پیش از آن ممکن است به نظر برسد که جوش ها از قبل بدتر شده اند.

آکنه شدید (Nodulocystic)

افراد مبتلا به آکنه شدید کیست های متعدد ملتهب و ندول دارند. این آکنه ممکن است قرمز تیره یا بنفش رنگ و دارای زخم باشد. درمان فوری توسط متخصص پوست می تواند زخم ها را به حداقل برساند. درمان این نوع جوش ها ممکن است تا چند هفته طول بکشد و حتی گاهی تا پیش از درمان کامل علائم از آن چه هست بدتر شود.
در موارد خاص ممکن است پزشک به منظور کاهش حجم،التهاب و درد، تزریق مستقیم کورتیکواستروئیدها را به ندول و کیست انجام دهد.

آکنه Conglobata

آکنه Conglobate یکی از موارد شدید آکنه است. این آکنه نودول های ملتهبی است که در زیر پوست به نودول های دیگر متصل می شوند. آکنه Conglobate روی گردن، قفسه سینه، بازوها و باسن دیده می شود و تبدیل به زخم می شود. درمان این گونه جوش ها سخت تر و طولانی تر است. این نوع آکنه در مردان شایع تر است و گاهی به دلیل استروئیدها یا تستوسترون ایجاد می شود. درمان به موقع توسط متخصص پوست ضروری است.

آکنه مکانیکا

آکنه مکانیکا به دلیل گرما، اصطکاک و فشار بر روی پوست ایجاد می شود و اغلب ناشی از پوشیدن وسایل ورزشی مانند کلاه یا کلاه بیس بال ایجاد می شود. به همین علت گاهی اوقات به نام آکنه ناشی از ورزش نامیده می شود زیرا اغلب در ورزشکاران رخ می دهد.

مشخصات انواع آکنه از نظر شدت

شکل 11 مشخصات انواع آکنه از نظر شدت

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

قبل از تزریق ژل به این موارد توجه کنید!

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

اهمیت تزریق چربی در زیبایی

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

علت بوجود آمدن کیست زانو

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

انواع ژل های تزریقی

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

آسم و تغذیه

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ترشحات زنانه طبیعی است یا نه ؟

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان ]

کاهش میلی جنسی زنان چه عللی دارد؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

توصیه های بعد از عمل برداشتن بیضه در مبتلایان به سرطان بیضه

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

لکه های رنگارنگ دور گردن و سر شانه

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت