شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

دلیل ایجاد حساسیت به برخی از لباس ها چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

لباسها از الیاف و جنسهای مختلفی تولید میشوند. در این میان مد و سلایق شخصی باعث میشود در بیشتر مواقع به جنس لباسهایی که تن میکنیم دقت نکنیم و پوست را به عنوان مهمترین محافظ بدن آزرده کنیم زیرا لباسها از ابتدای تولید یعنی از مرحله کشت (کشت پنبه)، دامپروری (چرم یا پشم) و تهیه مواد اولیه دیگر تا ویترین مغازه در معرض انواع ترکیبات شیمیایی قرار دارند. در نتیجه نخستین سد محافظتی بدن همیشه در تماس مستقیم با ترکیبات سمی موجود در لباسها و حتی الیاف طبیعی تحریککننده قرار دارد و ممکن است در طولانیمدت یا در هر مرحلهای از زندگی بیمار شود. بنابراین به آنچه میپوشید دقت کنید.

برخی لباسها واکنشهای حساسیتزا و التهاب پوستی ایجاد میکنند
برخی از انواع لباسها باعث ایجاد حساسیت و مشکلات پوستی میشوند. با این حال بیشتر افراد از منشاء مشکلشان غافل هستند و هرگز متوجه نمیشوند علت چنین واکنشهای غیرعادی پوست در لباسهایشان نهفته است. واکنشهای حساسیتزا ناشی از جنس لباسها معمولا باعث ایجاد التهاب پوستی میشوند که با نام «اگزمای تماسی حساسیتزا» شناخته میشود. از دیگر علائم این مشکل می‎توان به ضایعات پوستی، تیرگی پوست، قرمزی، خارش و پوستهپوسته شدن اشاره کرد. ممکن است برخی از این علائم بلافاصله چند ساعت بعد از تماس با لباس نامرغوب یا بعد از چند روز خود را بروز دهند. معمولا ناحیه پشت زانوها، رانها، باسن، زیر بغلها یا محل تا شدن آرنجها بیشتر در معرض آسیب و حساسیتهای پوستی قرار دارند. یادتان باشد درماتیت یا تحریکات پوستی در صورت تماس مستمر با پارچه و الیاف نامرغوب میتواند باعث تشدید واکنشها شود و دردسرهای جدی ایجاد کند.

در فرایند تولید برخی لباسهای پشمی از لانولین استفاده میشود
پشم جزو الیاف طبیعی با ریشه حیوانی است که ترکیب اصلی آن را کراتین تشکیل میدهد. خاصیت ارتجاعی بالا، نرمی، خاصیت گرمایشی و قدرت جذب بالا، خاصیت ضدچروکی نسبی و رنگپذیری آسان پشم ناشی از بافت ویژه آن است که باعث میشود در صنعت تولید پوشاک به طور گستردهای مورد استفاده قرار بگیرد. مشکل اینجاست که گاهی همین پشم طبیعی باعث بروز واکنشهای حساسیتزا میشود، به طوری که حتی ممکن است باعث بروز اگزما در هر نوع پوستی شود. البته مشکل از پشم نیست، بلکه مساله اصلی در روند تولید الیاف پشمی است چون در این فرایند از نوعی الکل به نام «لانولین» استفاده میشود، در نتیجه افرادی که قربانی واکنشهای حساسیتزا هستند یا افرادی که پوستهای حساسی دارند در معرض حساسیت قرار میگیرند. از علائم این حساسیت میتوان به خارش یا احساس سوزنسوزن شدن پوست اشاره کرد. علاوه بر این رنگ شدن پشم با مواد شیمیایی نیز از دیگر عوامل محرک است. اگر طرفدار لباسهای پشمی هستید، برچسب آن را با دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده نام لانولین از خرید آن منصرف شوید. از پوشیدن لباسهای پشمی روی پوست بپرهیزید و حتما زیر این لباسها تیشرت یا بلوز نخی بپوشید تا از تماس مستقیم با پوستتان جلوگیری شود.

ضدچروک بودن لباسها به دلیل استفاده از فرمالدئید است
ضدچروک بودن لباس مزیت بزرگی است اما این مزیت به راحتی حاصل نمیشود. بهتر است نام «فرمالدئید» را به خاطر بسپارید. این رزین برای ضدچروک کردن لباسها و همچنین جلوگیری از حمله بیدها به الیاف نخی، افزایش مقاومت آنها و تثبیت رنگ و... استفاده میشود. باید بدانید مرکز جهانی تحقیقات سرطان ثابت کرده این ماده شیمیایی سرطانزاست اما مشکل اصلی و شایع رزینهای فرمالدئید ایجاد حساسیتهای پوستی، بهخصوص اگزمای تماسی حساسیتزا، خارش و تحریک چشمها، حساسیتهای تنفسی و... است. بهتر است قبل از پوشیدن هر لباسی برای اطمینان خاطر آن را بشویید. شستشوی لباس با دمای بالا باعث کاهش چشمگیر میزان این رزین میشود.

قبل از پوشیدن لباسهای نو آنها را بشویید
بیشتر افراد بلافاصله بعد از خرید لباس آن را میپوشند و میلی به شستشوی آن قبل از پوشیدن ندارند اما اگر پوست حساس و دچار حساسیتی دارید، حتما قبل از پوشیدن لباسهای نو آنها را بشویید. با وجود اینکه بیشتر تولیدکنندهها ادعا میکنند در تولید محصولات خود از میزان اندکی فرمالدئید استفاده میکنند، بهتر است برای در امان ماندن از تحریکات پوستی این ترکیب شیمیایی، لباسهای نو را قبل از پوشیدن بشویید.
لباسهایی بپوشید که در تولید آنها PPD استفاده نشده باشد
برخی افراد به دلیل وجود مادهای به نام پارافنیلین دیآمین (PPD) در رنگها نسبت به رنگ حساسیت دارند. توجه کنید رنگ سیاه نسبت به رنگهای دیگر حاوی بیشترین میزان PPD است. این ترکیب باعث بروز واکنشهای پوستی جدی بهخصوص در افراد حساس و مستعد حساسیت میشود. اگر پوست حساسی دارید و تصور میکنید نسبت به ماده PPD حساس هستید، بهتر است از لباسهایی با رنگهای خنثی یا لباسهای سفید رنگ استفاده کنید یا اینکه دنبال لباسهای رنگیای باشید که در تولید آنها از PPD استفاده نشده باشد.

لاتکس یک ماده حساسیتزاست
لاتکس همه جا هست؛ از شلوار گرفته تا دستکش و لباس زیر. دلیلش هم نرمی و حالت کشسانی آن است اما متاسفانه لاتکس مادهای حساسیتزاست و باعث ایجاد تاولهای ریز و قرمز روی پوست میشود. در موارد جدیتر ممکن است حساسیت به لاتکس خود را با مشکلات تنفسی یا حالت تهوع و استفراغ نشان دهد. اگر با کوچکترین تماس با هر نوع پوشاک با جنس لاتکس دچار حساسیت میشوید حتما به متخصص پوست مراجعه کرده و از پمادهای موضعی تجویزشده استفاده کنید. نیکل موجود در انواع دکمهها و قزنها تحریککننده پوست است
شلوارهای جین مورد علاقه ما و همچنین لباس زیرها و هر لباسی که دارای دکمه و قلاب و گیره از جنس نیکل باشد میتوانند به دشمن پوست تبدیل شوند چون این فلز پوست را به طور جدی تحریک میکند. نیکل باعث ایجاد حساسیتهای پوستی جدی و تحریک شدید آن میشود.

چرم مصنوعی باعث کاهش تنفس پوست و افزایش تعریق میشود
اگر به جای چرم طبیعی از لباسهایی با چرم مصنوعی استفاده میکنید، خدمت زیادی به محیط زیست و البته کیف پولتان کردهاید اما پوستتان را در معرض خطر قرار میدهید چون چرم مصنوعی مانند هر نوع جنس مصنوعی و سنتزی دیگر باعث خفه شدن پوست و افزایش تعریق میشود. از آنجایی که الیاف مصنوعی قادر به جذب تعریق نیستند، محیط مناسبی برای رشد باکتریها ایجاد میشود. اگر قانع نشدهاید بدانید که تماس و سایش بین پوست و چرم مصنوعی نیز باعث ایجاد واکنشهای حساسیتزا میشود. در نتیجه بهتر است برای سلامت پوستتان از خیر این قبیل اجناس بگذرید.

الیاف مصنوعی را طولانیمدت و در تماس مستقیم با پوست نپوشید
بدون شک لباسهای تهیهشده از الیاف مصنوعی به این زودیها خراب نمیشوند و قیمت مناسبی نیز دارند. اکریلیک و پلیاستر نیز از جمله این الیاف هستند. با وجود اینکه نمیتوان به طور قطعی گفت این نوع پارچهها خطرناک هستند و باید دور آنها را خط قرمز کشید، باید بدانید اکریلیک مانع تنفس درست پوست میشود و میتواند در تنظیم دمای آن اختلال ایجاد کند. با وجود اینکه نیازی نیست الزاما و به طور کامل از این نوع لباسها دوری کرد، بهتر است از استفاده طولانیمدت و تماس مستقیم آنها با پوست خودداری کنید. پارچه استات نیز چندان در تولید لباسهای روزمره استفاده نمیشود اما این جنس در آستر کت و مانتو و لباسهای مجلسی کاربرد زیادی دارد. توصیه میشود برای حفاظت پوست از حساسیتهای احتمالی این الیاف از تماس مستقیم آن با پوست بپرهیزید و در زیر این نوع پارچه، شومیز یا لباسهای نخی و مرغوب بپوشید.

عناصر شیمیایی زیادی در روند تولید ابریشم مصنوعی دخالت دارند
ابریشم مصنوعی مزایای خود را دارد، از جمله اینکه رطوبت را جذب میکند، سبک و خوشفرم است و قیمت چندان بالایی ندارد. این پارچه در تولید شومیزها، جوراب، روتختی و... استفاده میشود اما توجه داشته باشید عناصر شیمیایی زیادی در روند تولید ابریشم مصنوعی دخالت دارند که ممکن است در بافت پارچه باقی بمانند، در نتیجه باعث ایجاد التهاب و تحریک پوست شوند.

چه باید کرد؟
بدن هر فردی نسبت به ترکیبات شیمیایی واکنش متفاوتی دارد اما بهتر است اگر پوست حساسی دارید لباس زیر، جوراب، پیژامه، لباس خواب و... را از جنسهایی با الیاف طبیعی مانند الیاف پنبهای (نخی)، پشمی و بیولوژیکی انتخاب کنید. از خرید محصولاتی با برچسب ضدلک و ضدچروک یا ضدبید بپرهیزید چون فرایندهای شیمیایی سنگینی را پشت سر گذاشتهاند. بعد از خرید و قبل از پوشیدن لباسها، آنها را بشویید. هنگام شستشو نیز دقت کنید چون باقیمانده شویندهها به خودیخود ایجاد حساسیت پوستی میکنند. بهتر است در منزل با کمک جوش شیرین، عصارههای روغنی و صابونهای طبیعی شویندههای طبیعی تهیه کرده یا از انواع محصولات بیولوژیکی استفاده کنید. از خرید لباس، بهخصوص لباس زیرهای تیره یا پررنگ بپرهیزید. درست است که لباسهای مرغوب قیمت بالایی دارند، بهتر است مارکهای خوب را بشناسید و سلامتتان را فدای ارزانی اجناس بیکیفیت نکنید.

نقل از هفته نامه سلامت شماره 692


کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

حجم دهی شقیقه با تزریق ژل یا چربی

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

بخور سرد برای پوست بهتر است یا گرم

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

لیزر فرکسل برای رفع چین و چروک پوست

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان جوش صورت با دارو

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

ایجاد حساسیت صابون های معطر

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

پاسخ به سوالات ای یو دی (2 )

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

آیا بینی گوشتی را میتوان عمل کرد ؟

دکتر بهنام خرمی [ متخصص جراحی فک و صورت و زیبائی ]

سندرم متابولیک و پوست

دکتر محمد شیزرپور [ متخصص پوست و مو ]

لیزرIPL و مزایای آن برای پوست

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت