دکتر علی نقره کار - متخصص درد

درمان درد غلاف تاندونی سینه ای کمری

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]آدرس وب سایت : www.dr-noghrekar.ir
آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول تلفن مطب : 88670088 - 021

قطعاً وقتی کسی از کمردردش شکایت می کند، به هیچ وجه در ذهنش مشکل غلاف تاندونی سینه ای کمری را تصور نمی کند! در واقع این مشکل از آن موارد شایع مثل بیرون زدگی دیسک کمر یا آرتروز نیست که مردم در موردش با هم صحبت کنند. با این حال این دلیل نمی شود از اهمیت این مشکل کاسته شود!

آنچه در این مطلب میخوانید

بافت غلاف تاندونی سینه ای کمری یک بافت بسیار مهم در بدن است چرا که یکی از وظایف بسیار مهمش تنظیم کردن تمام حرکات مربوط به ستون فقرات می باشد. به اضافه این که این بافت محل اتصال تعداد زیادی از عضلات و مفاصل میان بخش فوقانی کمر و بخش تحتانی کمر است. به دلیل کارکرد زیاد این عضله و فشاری که تحمل می کند، این بافت از قسمت مرکزی یا قسمت تحتانی ممکن است دچار آسیب شود.

درد غلاف تاندونی سینه ای کمری چیست؟

احتمالاً برایتان این سؤال پیش آمده که اصلاً غلاف تاندونی چیست و چرا اینقدر مهم است؟ غلاف تاندونی یک بافت پرده شکل محکم و مقاومت است که خودش از سه لایه تشکیل شده است. این بافت عضلات عمیق تر در کمر و همچنین ستون فقرات سینه ای (بخش میانی ستون فقرات) را می پوشاند. به غیر از آن، این بافت کار بستن و نگه داشتن گروه عضلات را هم بر عهده دارد. غلاف تاندونی سینه ای کمری تمام بخش پایین کمر را پوشانده است و در واقع به نوعی شانه را به لگن از طرف مخالف متصل می کند. اتصالی که بین بخش بالایی و مرکزی و متمایل به پایین بدن ایجاد شده است به ما امکان می دهد انتقال نیروی لازم از قسمت بالا به پایین را داشته باشیم تا بتوانیم کارهای روزمره و حرکات ورزشی و … انجام دهیم.

غلاف تاندونی سینه ای کمری علاوه بر اینکه به تحرک و جا به جایی بخش های مختلف بدن کمک می کند، کار ثبات دادن و محکم نگه داشتن بخش بالا تنه را هم انجام می دهد. به خاطر وظایف گوناگونی که این بافت به عهده دارد، آسیب دیدگی آن هم چندان خارج از تصور نیست. بعضی از وظایفی که ما به این بافت تحمیل می کنیم در طول زمان باعث آسیب دیدن این بافت، درد در این ناحیه و در صورت پیش رفتن، باعث محدود شدن توانایی های حرکتی می شود. مثلاً کشش های بیش از حد، استفاده مکرر و شدید، رعایت نکردن حالت صحیح بدن موقع بلند کردن اشیا از زمین یا انجام حرکت اسکوات می تواند باعث آسیب دیدگی این بافت و درد در بخش تحتانی، میانی یا فوقانی کمر شود.

معمولاً کسانی که به طور معمول اجسام سنگین بلند می کنند (ورزشکاران یا کسانی که شغلشان ایجاب می کند مثل کارگران ساختمانی و …)، دچار آسیب دیدگی نیام سینه ای کمری می شوند. کسانی هم هستند که با اینکه در ظاهر کار زیادی از کمرشان نمی کشند، به خاطر داشتن حالت نامناسب بدن هنگام انجام کارهای مختلف، به کمرشان آسیب می رسانند.

دقیقاً به همین دلیل است که معمولاً می بینیم ورزشکاران حرفه ای که با وزنه سر و کار دارند همیشه از یک کمربند مخصوص استفاده می کنند. این کمربند باعث می شود فشار تا حدی از روی کمر برداشته شود و احتمال آسیب دیدگی پایین بیاید. افراد عادی و کسانی که دچار آسیب دیدگی از این ناحیه هستند هم می توانند همین کار را بکنند و از کمربند های طبی استفاده کنند. به علاوه تقویت کردن عضلات کمر و رعایت کردن شکل صحیح انجام حرکات مختلف به خصوص بلند کردن اجسام از روی زمین می تواند به پیشگیری از آسیب دیدگی های بعدی کمک زیادی کند.

یک رفتار بسیار رایج دیگر که می تواند باعث آسیب رسیدن به غلاف تاندونی سینه ای کمری شود، نشستن است. شاید نشستن روی صندلی یا زمین اصلاً مضر به نظر نرسد، ولی وقتی بدن به مدت خیلی طولانی در این حالت قرار بگیرد، غلاف تاندونی سینه ای کمری به صورت مزمن تحت فشار قرار می گیرد که خودش می تواند عامل آسیب دیدگی این بافت باشد. برای رفع این مسئله اول از همه باید روش نشستن را تصحیح کرد و در مرحله بعد می توان از کمربند و پشت بندهای طبی مخصوص نشستن استفاده کرد.

علائم آسیب دیدگی غلاف تاندونی سینه ای کمری

اولین نشانه آسیب دیدگی غلاف تاندونی سینه ای کمری همان طور که گفتیم درد کمر است. به غیر از این مورد، ممکن است شما نقاط مشخصی در بدن تان داشته باشید که باعث تحریک درد کمر می شوند. وجود این نقاط می تواند نشان گر آسیب دیدگی غلاف تاندونی سینه ای کمری باشد. مثلاً بخشی از بافت ها که قبلاً آسیب دیده اند یا بخش هایی از غلاف تاندونی که جوش خورده است ممکن است به بهبود کامل نرسیده باشد و قدرت و محدوده حرکتی بدن تان را کاهش دهد و باعث تحریک کمردردتان شود.

مشکل جانبی که در کنار این کمر درد به وجود می آید این است که کمر درد ممکن است باعث شود برای فرار از درد به بدنتان حالت هایی بدهید که علی رغم کاهش درد در کمر، باعث آسیب دیدن و ایجاد درد در بخش های دیگر شود. در واقع باید این طور گفت که اگر دچار آسیب دیدگی غلاف تاندونی سینه ای کمری هستید، باید به دنبال راه درمان آن بروید در غیر این صورت به احتمال زیاد وضعیت بدتر می شود و درد بیشتری و گسترده تری تجربه خواهید کرد.

آدرس اینستاگرام دکتر نقره کار

درمان درد غلاف تاندونی سینه ای کمری

در بیشتر موارد، آسیب دیدگی غلاف تاندونی سینه ای کمری با روش های معمول و غیر تهاجمی قابل درمان است. مثلاً دستکاری و ماساژ عضلات، استفاده از روش های ریلکسیشن و آرامش، ورزش و انجام حرکات کششی یا استفاده از کمربند های طبی مخصوص می تواند به بهبود آسیب کمک کند.

در بیشتر اوقات در اولین مرحله از ماساژ عضلات برای بر طرف کردن مشکل استفاده می کنند. البته بهتر است برای این کار به یک متخصص مراجعه کنید ولی به هر حال اگر بخواهید می توانید این کار را خودتان در خانه هم انجام دهید. می توانید از ماساژ دادن را همراه با غلتک یا ابزارهای دیگر ماساژ انجام دهید. به طور کلی می توان گفت که ماساژ دادن باعث افزایش جریان خون به آن بخش می شود و استرس و فشار را کاهش و توانایی حرکت را افزایش می دهد.

استفاده از کمربندهای طبی مخصوص هم می تواند به پشتیبانی از کمر کمک کند. این کمربندها به خصوص زمانی که قرار است کار زیادی از کمر بکشید، مثلاً اجسام سنگین بلند کنید یا قرار است کمر پیچیش و چرخش زیادی ببیند، بسیار به کار می آیند. کمربندهای طبی بیشتر از همه از بخش تحتانی کمر محافظت می کنند. بعضی از کمربندهای طبی هم جای مخصوصی برای استفاده از ژل های سرما و گرما درمانی دارند که به شما امکان می دهند به طور هم زمان از روش سرما و گرما درمانی برای بهبود کمر استفاده کنید.

روش های ریلکسیشن و آزاد سازی عضلات مثل کنترل تنفس و مدیتیشن به کاهش فشار کمک می کند. به علاوه به این کار، تعادل شیمیایی بدن هم تنظیم می شود که این خود باعث می شود بافت غلاف تاندونی سینه ای کمری در حالت استراحت قرار بگیرد و تنش های آن آزاد شود.

ورزش کردن به طور روزانه به تقویت عضلات کمر کمک می کند. اگر بتوانید به صورت روزانه عضلات کمر و به خصوص عضلاتی که با غلاف تاندونی سینه ای کمری درگیر هستند را تقویت کنید و حرکات کششی و قدرتی انجام دهید، قدرت، با این کار استقامت و انعطاف پذیری کمر و بخش مرکزی بدن را افزایش داده اید.

بعضی افراد هم استفاده از لیزر درمانی را برای رفع مشکل آسیب دیدگی بافت غلاف تاندونی سینه ای کمری ترجیح می دهند. این روش به این صورت است که پزشک با استفاده از لیزر تنش بافت های عمیق در کمر را آزاد می کند و در نتیجه درد این بافت کاهش پیدا می کند.

چطور از التهاب مجدد غلاف تاندونی سینه ای کمری اجتناب کنیم ؟

برای پیش گیری از التهاب غلاف تاندونی سینه ای کمری اقدامات مختلفی باید انجام داد و قواعد و اصول زیادی را رعایت کرد. در ادامه کارهایی که باید برای پیش گیری از آسیب زدن به این بافت انجام داد را به طور خلاصه مرور می کنیم:

- حفظ کردن مقدار متناسب وزن و تناسب اندام
- حفظ کردن حالت صحیح بدن در مواقع مختلف
- استراحت های زمان بندی شده و انجام حرکات کششی و آزاد سازی تنش عضلات موقعی که به مدت طولانی یک جا نشسته اید
- گرم کردن بدن و انجام کشش قبل از ورزش کردن یا فعالیت های شدید به خصوص بلند کردن اجسام
- تقویت عضلات مرکزی بدن
- استفاده از کمربند های طبی که از ستون فقرات و کمر حمایت می کند
- استفاده از ماساژ درمانی برای افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده

پس از مطالعه مقاله فوق شما را دعوت به خواندن مقاله ای با عنوان کاربرد اپیدورال گردنی چیست؟ می کنیم .


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

روشهای سفید و روشن شدن پوست صورت و بدن توسط متخصصان پوست

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

آدرس و شماره تلفن مطب دکتر رضا رباطی

دکتر رضا رباطی [ متخصص پوست و مو ]

بهترین زمان باروری

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

علل بروز ارگاسم خشک چه چیز هایی هستند؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان بی خوابی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

تغذیه در آندومتریوز

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

چکاپ سریع سلامتی

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

تاثیر تزریق بوتاکس بر زیبایی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

چه کسانی به پستان فیبروکیستیک مبتلا می شوند؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت