شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

میکرودرم ابرژن چیست؟

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

میکرودرم ابریژن نوعی پوست کندن مکانیکال است. میکرودرم ابریژن اولین بار در سال ۱۹۸۵ در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. سپس در بیشتر کشورهای اروپایی به عنوان روش بدون عارضه جوان سازی پوست استفاده شد و بعد از آن در کشورهای آمریکایی نیز مورد استفاده قرار گرفت. در این روش با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده ای با سطح پوست در تماس قرار می گیرد و تراش بسیار سطحی در لایه های فوقانی شاخی پوست ایجاد می کند. در ضمن یک مکش نیز روی پوست انجام می شود که باعث جمع شدن کریستالها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال شدن سلولهای فیبروبلاست و در نتیجه موجب ترمیم طراوت پوست می شود. از میکرودرم ابریژن می توان برای رفع جای جوش ها استفاده کرد. فرورفتگی های ناشی از جوشهای قبلی و جای آکنه و جوش با میکرودرم ابریژن قابل رفع است. از میکرودرم ابریژن می توان در درمان جوشگاههای (اسکار) آکنه و آبله مرغان نیز استفاده کرد. جوشگاههای زخم و اسکارها نباید زیاد عمیق باشد و اغلب برحسب نوع اسکار و محل و عمق آن به چند جلسه درمان هفتگی نیاز دارد. در ترمیم جوشگاههای سوختگی نیز می توان از این روش استفاده کرد. از این روش همچنین می توان در درمان چروکهای سطحی و کم عمق پوست استفاده کرد. چند جلسه درمان در این مورد بکار می رود. فواصل درمان را می توان برحسب وضعیت بیمار تغییر داد و از هفته ای یکبار تا دو هفته یک بار فواصل را اضافه کرد. چروکهای خیلی عمیق با این روش درمان نمی شوند ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می شود. چون در این روش سایش پوست سطحی است، جوشگاه و تغییر رنگ پوست دیده نمی شود. به همراه این روش می توان از لیزرهای جوان سازی بدون زخم استفاده کرد که نتیجه درمان را خیلی بهتر می کند.

لک های پیری و لکهای ناشی از حاملگی نیز با این روش قابل درمان است. مهمترین اثر میکرودرم ابریژن کم رنک یا محو کردن لکهای حاملگی است به خصوص اگر هم زمان با آن از داروهای لک بر استفاده شود. بررسی های اخیری که روی میکرودرم ابریژن انجام شده نشان دهنده افزایش ۲۰ برابری نفوذ ویتامین C پس از یک جلسه درمان است. این اثر میکرودرم در لکهایی که قبلاً با درمانهای ضد لک بهبود نیافته اند مشهودتر است.

همچنین در درمان ترکهای پوست در زمان حاملگی یا چاقی و بلوغ می توان از این روش استفاده کرد که البته خیلی خوب به درمان پاسخ نمی دهد. میکرودرم در باز شدن منافذ پوست که یکی از مشکلات عمده در خانم ها و آقایان است مفید است. پس از چند جلسه درمان، به علت بافت سازی و محکم تر شدن پوست، منافذ پوستی نیز کوچک تر می شود. یکی دیگر از کاربردهای این روش درمان و برطرف کردن جای تاتو و خالکوبی است. خالکوبی های سطحی پوست را می توان با این روش درمان کرد و یا از همراهی این روش با لیزرهای خاص برای پاک کردن تاتوهای بدرنگ شده یا بدفرم استفاده کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

روش کار با این دستگاه :
در ابتدا پوست تمیز و از آرایش و چربی کاملاً پاک می شود و سپس به مدت لازم، که برحسب نوع پوست و ضایعه آن از سوی پزشک تعیین می شود، سایش در جهات گوناگون و روی قسمتهای متعدد انجام می شود. زمان لازم حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در صورت و ۲۰ دقیقه در گردن است. پس از خاتمه درمان، صورت پاک و شسته می شود. یک کرم قابض مثل اکسیدوزنگ به محل مالیده می شود. به جز مصرف ضد آفتاب مراقبت خاصی پس از درمان لازم نیست و این روش برای افرادی که کار می کنند مناسب است. تعداد جلسات درمان برحسب تمایل بیمار متغییر است. بطور خلاصه موارد استفاده میکرودرم ابریژن شامل :

۱) جهت شادابی پوست و برای رفع چین و چروک های ریز و تازه صورت.
۲) برای برطرف کردن مشکلات رنگدانه ای مثل کک و مک ، کلواسما، ملاسما، آفتاب سوختگی و آکنه .
۳) برای جذب هرچه بیشتر داروها و ویتامینها به داخل پوست.
۴) برای درمان اسکار و فرورفتگی های جای آکنه.
۵) برطرف کردن تاتو و خالکوبی.
۶) درمان ترکهای پوستی ناشی از چاقی یا حاملگی، برای پاکسازی پوست های چرب

موارد منع مصرف میکرودرم ابریژن :
۱) پوستهای فوق العاده خشک.
۲) پوستهای خیلی خیلی تیره.
۳) کسانی که تازه پیلینگ کرده اند.
۴) تلانژکتازی
۵) کسانی که آکنه فعال دارند.

نکات حین انجام کار
پیلینگ یعنی لابرداری یا پوست کندن که به طرق گوناگون انجام می شود. میکرودرم ابریژن یک نوع پیلینگ مکانیکال است که سطحی ترین لایه پوست یعنی لایه شاخی را برمی دارد. لایه شاخی خودبخود در حال ریزش است و سگهای پلیس از روی همین لایه های کنده شده از پوست افراد را تحت تعقیب قرار می دهند. حال اگر، تحت هر شرایطی این پروسه را سرعت ببخشیم، سلولهای فیبروبلاست که مسئول ساختن کلاژن هستند فعال شده و کلاژن سازی کرده و با ساختن کلاژن با سرعت بیشتر از معمولی قوام و سفتی و شادابی پوست بیشتر می شود (بطور طبیعی ۱۴ روز این روند طول می کشد با میکرو به ۷ روز می رسانیم. البته در افراد مسن تر تا ۲۸ روز نیز طول می کشد.)
این چند سطر فوق مکانیسم عمل میکرودرم بر روی پوست است. اما مکانیسم دستگاه نیز به این طریق است که به محض تماس Hand Pice با پوست، با پاشش شدید پودر اکسید آلومینیوم روی پوست لایه برداری بسیار مناسب و ظریفی انجام می شود و بطور هم زمان پودر استفاده شده مکش می شود. از یک محفظه پودر پاشیده می شود و در یک محفظه دیگر پودر ساکشن شده جمع می شود که حاوی لایه شاخی پوست بیمار می باشد.

۱- پیچ تنظیم قدرت هر چه بسته تر باشد قدرت دستگاه بیشتر می شود.
۲- پیچ تنظیم پودر هر چه بسته تر باشد مقدار پاشش پودر بیشتر می شود.
۳- پیچ تنظیم پودر هر چه بازتر باشد مقدار پاشش پودر کمتر می شود .

نکته خیلی مهم :
توجه به این نکته ضروری است که همیشه پاشش زیاد پودر لایه برداری را بهتری نمی کند زیرا وقتی میلیونها پودر در چند ثانیه به پوست برخورد می کند پودر فرصت لایه برداری را پیدا نمی کند و پودرشماره ۱ قبل از اینکه لایه برداری را انجام دهد ساکشن می شود و جایش را به پودر ۲ می دهد همچنین پودر خیلی کم نیز لایه برداری خوبی نمی کند چون قدرت دستگاه با نحوه پاشش پودر رابطه مستقیم دارد. بنابراین همکاران گرامی باید ابتدا کمی با پیچ پاشش پودر و قدرت کارکرده و بهترین موقعیت را برای بیمار ایجاد نمایند.
قبل از اینکه روی پوست بیمار بگذارید روی پشت دست خودتان یک تست کنید تا حدود قدرت دستگاه برای شما مشخص شود.
هیچگاه به بیمارانی که دارای اسکارهای Depress هستند قول ۱۰۰٪ ندهید و بگوئید بطور نسبی جواب می دهد البته ترکیبی از میکرو، پیلینگ TCA و فیلرها می توانند به بیمار کمک کنند.

به چند نکته توجه شود :
۱- تقریباً با هر بار که یک کیلو پودر مصرف می شود صافی را تعویض کنید.
۲- حتماً به بیماران با توجه به کاری که برایشان انجام می دهید از یک داروی شب نیز استفاده کنید. بطور مثال اگر کلوآسما یا ملاسما یا لک بر می دارید از ترکیب:

hydroquinon 3gr
tretinoin gell 15gr
vit c 2gr
arden mustu with colaj 50 gr

استفاده نمائید .

اندیکاسیونها :
اندیکاسیونها را پزشک تعیین می کند ولی بطور کلی:

۱- شادابی و Freshening (عالی جواب می دهد)
۲- رفع چین و چروک های ریز و تازه (بهترین درمان بوتاکس است با میکرو نسبی جواب می دهد)
۳- رفع مشکلات رنگدانه ای مثل کلوآسما، ملاسما، کک و مک، آفتاب سوختگی (عالی جواب می دهد)
۴- جذب هر چه بیشتر (دارو، ویتامین و ...) (عالی جواب می دهد)
۵- کاهش عمق اسکارهای Depress و فرورفتگی های جای آکنه (نسبی جواب میدهد)
۶- کلوئید و جای سالک و آبله مرغان (نسبی جواب می دهد)
۷- پوست هایی که منافذ باز دارند یا خیلی چربند (عالی جواب می دهد)

کنترا اندیکا سیونها :
۱- پوست های فوق العاده خشک (نسبی است)
۲- کسانیکه بمدت طولانی راکوتان مصرف کرده اند و درحال مصرف اند. (نسبی است)
۳- تلانژ کتازی
۴- کسانیکه تازه پیلینگ TCA کرده اند.
۵- در کسانیکه ۱۰ روز اخیر بوتاکس زده اند.

آیا بیمار قبل از انجام میکرو نیاز به داروی خاصی دارد ؟
شما در اولین جلسه مراجعه بیمار می توانید میکرو کنید اصولا میکرو احتیاج به هیچ آمادگی قبلی ندارد ولی می توانید چند روز قبل از میکرو از یک لایه بردار استفاده کنید یا از گروه AHA یا تره تینوئین Arden crem AHA و یک شب قبل از میکرو از کرم استفاده نکند.
این کار به لایه برداری بیشتر کمک می کند بیشتر در مردان و کسانیکه پوست های خشن دارند استفاده کنید و توجه داشته باشید که در پوست های ظریف و حساس (دختران و زنان جوان) در صورت استفاده از کرم لایه بردار یک شب درمیان باشد و AHA 7 % آردن کافی است و لایه خیلی نازک باشد (مارک دارو تفاوت نمی کند)
اگر قبل از میکرو تشخیص ندادید که پوست بیمار خیلی ظریف است و میکرو را شروع کردید بعد از چند دقیقه می توانید قدرت دستگاه را کم کنید و مطمئن باشید هیچوقت در میکرو مشکلی برای بیمار در تحت هیچ شرایطی بوجود نمی آید.
حتی الامکان بعد از میکرو با توجه به بیماری که داشته اید و میکرو کرده اید یک کرم استفاده کنید تا هم قدرت جذب که بالا رفته است جذب بهتری صورت بگیرد و هم به درمان شما کمک کند که قبلاً هم توضیح دادم بهتر است اگر عمیق کار کرده اید در شب اول میکرو فقط یک مرطوب کننده استفاده کرده و از داروی دیگری استفاده نکند.

قبل از میکرو سعی کنید مراحل زیر را انجام دهید.
۱) بیمار را روی تخت زیبایی بخوابانید و خودتان بالای سربیمار قرار بگیرید.
۲) صورت بیمار را با شیر پاک کن تمیز کنید و بعد با آب شسته و خشک کنید.
۳) صورت بیمار را با تونر Toner (هر مارکی) بشوئید بعد با آب شسته و خشک کنید.
۴) به بیمار پیش بند و کلاه بدهید.
۵) ۱۵-۱۰ دقیقه میکرم درم ابریژن در جهت خطوط صورت و نیز دورانی انجام دهید.
۶) بعد از اتمام پودر را کاملاً می شوییم و خشک می کنیم.
۷) دوباره بیمار را بادقت نگاه می کنیم اگر کومدون دارد با تیر کومدون یا با سر سوزن انسولین تخلیه کنید اگر خیلی صورت خشک است آبرسانی کنید.
۹) می توانید ماسک peel off بمالید و قدری بیمار را نگه دارید پاک کنید و مرخص کنید.
اگر بیمار از نظر مالی مشکلی ندارد یک face washe بدهید.

1- QV: face wash
2- Hyseak: fase wash
3- ori flame: antioxidant face wash

شبکه پزشک آنلاین در برگیرنده اطلاعات وسیع در حوزه پزشکی می باشد. در این مجموعه می توانید مطالب مفید و مستندی را پیرامون تغذیه، پوست و مو، زنان و زایمان و ... بیابید. همچنین امکان دسترسی به پرسش و پاسخ پزشکی در این حوزه ها را داشته باشید.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

عوارض مزوتراپی چیست؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

شیردهی پس از جراحی ماموپلاستی

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

اندولیفت چیست؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

اگر به درد و خشکی انگشتان دست مبتلا هستید این مطلب را بخوانید!

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

چه علت هایی موجب ریزش مو در مردان میشود؟

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

روشهای ضد بارداری اورژانسی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

روشهای گونه گذاری

دکتر حمید وحیدی [ متخصص پوست و مو ]

آكنه علل درمان

دکتر کامبیز بهشید [ پوست و مو ]

کوچک بودن سایز آمبریو یعنی چه؟

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت