غذا دادن به کودک همراه با احساس مسئولیت حائز اهمیت است. معمولا" برای دریافت تغذیه ،یک مراقب مورد نیاز است زیرا اغلب توانایی کودکان برای یادآوری در ارتباط با لغت ، سطح سواد و میزان توجه محدود است.افرادی که از کودکان مراقبت می نمایند می توانند به هنگام غذا خوردن کودک را تشویق کنند، به او پیشنهاد کمک نمایند ، با او صحبت کنند و مقدار غذایی را که می خورد کنترل نمایند.محیط آرام و بدون سروصدا میزان غذا خوردن کودک را افزایش می دهد. دادن غذا به هر یک از کودکان در یک ظرف جداگانه به تعیین مقدار غذایی که کودک خورده است کمک می کند با این روش می توان به کودکی که آهسته تر غذا می خورد بیشتر توجه کرد.
وقتی که مادر و یا هر فرد دیگری که از کودک مراقبت می کند کنترل غذاخوردن کودک را بطور کامل به عهده دارد و یا به زور به او غذا می دهد و یا فشار به کودک را برای غذاخوردن ادامه می دهد ،به جای اینکه غذاخوردن موقعیتی برای ارتباط دو طرفه باشد و رشد اجتماعی کودک را فراهم کند موجب ناسازگاری و نهایتا" امتناع شدید کودک از غذا خوردن می شود.
الگوی دریافت غذا
همانطور که در جدول راهنمای غذایی نیاز کوک اشاره شد کودک باید 3 وعده اصلی از گروهای غذایی مورد نیاز و 2 میان وعده استفاده کند که میان وعده های مناسب برای بچه ها عبارتند از : میوه های تازه ، پنیر ، سبزی های خام ، شیر ، آب میوه ، کلوچه های خشک دارای دانه کامل غلات مانند بیسکویت گندمین و کره بادام زمینی.از جمله مسائل و مشکلات تغذیه ای نگران کننده در دوران کودکی مسئله چاقی است . حدود 40 درصد از کودکان چاق به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که کودکان چاق دوران دبستان ، به افراد بزرگسال چاق تبدیل شوند.