شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

نکاتی در مورد ضد آفتاب ها

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

نکاتی در مورد ضد آفتاب ها
امروزه می دانیم قرار گرفتن در معرض تشعشات ماورای بنفش خورشید، عوارضی از قبیل پیری پوست ، حساسیت نسبت به نور، اریتم (قرمزی پوست) و بدخیمی های پوستی را در پی خواهد داشت. سازمان غذا و داروی آمریکا و آکادمی درماتولوژی آمریکا، مداخلات دارویی و غیر دارویی متعددی را برای حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب توصیه کرده اند. ساده ترین این اقدامات، پوشاندن پوست با لباس مناسب و استفاده از ضد آفتاب هاست. پایگاه اطلاع رسانی دکتر ملکی در این مقاله به طور کامل نکاتی در مورد مصرف صحیح ضد آفتاب و محافظت پوست در برابر آفتاب به طور کامل توضیح داده شده است.
‎1- چه موقع باید کرم ضد آفتاب را بزنیم؟
‎حدود ۲۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، باید کرم ضد آفتاب را روی پوست بمالید زیرا در این فاصله زمانی، کرم جذب پوست شده و می تواند سلول های پوست را از آثار زیان بار نور خورشید محافظت کند. نکته دیگر این است که اگر شما کرم ضد آفتاب را روی صورت و بدن تان بمالید و بلافاصله داخل آب دریا یا استخر شوید و یا روی شن های ساحل یا در کنار استخر دراز بکشید، کرم ضد آفتاب از روی پوست شما پاک خواهد شد و دیگر اثر حفاظتی نخواهد داشت، بنابراین نیم ساعت پس از مالیدن کرم ضد آفتاب، وارد آب شوید تا به طور کامل جذب پوستتان شده باشد.


تصویر1 : ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب

‎2- چند ساعت یک بار کرم ضد آفتاب را باید تجدید کنیم؟
‎اگر کرم ضد آفتاب را به پوست تان بمالید و روانه کار روزانه شوید، باید هر ۳ یا ۴ ساعت یک بار آن را تجدید کنید ولی با شنا کردن در آب استخر یا دریا، این کرم ها در عرض یک ساعت کم کم اثر خود را از دست می دهند و پس از ۸۰ دقیقه دیگر اثری از ضد آفتاب باقی نخواهد ماند؛ بنابراین اگر کرم ضد آفتاب را به پوستتان می مالید و وارد استخر یا دریا می شوید، باید هر یک ساعت یک بار آن را تکرار کنید.
بعضی ها در مصرف کرم ضد آفتاب صرفه جویی می کنند که به ضرر سلامت پوست شان تمام می شود. کرم ضد آفتاب را یک بار صبح می زنند و تا غروب آفتاب آن را تجدید نمی کنند و یا در ضخامت آن صرفه جویی می کنند. بیشتر مردم نمی دانند کرم ضد آفتاب را باید با چه ضخامتی استفاده کنند.
3- بهترین SPF برای کرم ضد آفتاب چیست؟
SPF که نشان دهنده میزان حفاظت پوست در برابر نور خورشید است، آن طور که خیلی ها تصور می کنند، درصدی نیست. برای مثال، اگر روی جعبه یک کرم ضد آفتاب نوشته شده SPF آن ۳۰ است، به این معنا نیست که ۳۰ درصد از پوست شما در برابر نور خورشید حفاظت می کند. اگر بخواهید از روی SPF یک کرم ضد آفتاب بدانید چقدر اثر حفاظتی در برابر نور خورشید دارد، فرمول ساده ای برای آن وجود دارد که این فرمول به شرح زیر می باشد:
‎عدد ۱۰۰ را بر SPF کرم ضد آفتاب که روی جعبه نوشته شده است، تقسیم کنید سپس عدد حاصل را از عدد ۱۰۰ کم کنید و در نهایت عدد باقیمانده نشان دهنده درصد حفاظت پوست به وسیله آن کرم ضد آفتاب است. برای مثال، کرم ضد آفتابی که SPF 25 دارد، ۹۶ درصد از پوست در برابر نور خورشید حفاظت می کند. حال اگر این محاسبه را درباره کرم ضد آفتابی با SPF 100 انجام دهید، خواهید دید که ۹۹ درصد از پوست در برابر نور خورشید حفاظت می کند؛ بنابراین کرم ضد آفتاب با SPF 100 تفاوت چندانی با کرم ضد آفتاب با SPF 25 در حفاظت از پوست ندارد و این چند درصد قابل چشم پوشی است.


تصویر 2: بهترین SPF برای کرم ضد آفتاب

‎دقیقا کارخانه های سازنده برای افزایش SPF یک کرم ضد آفتاب باید درصد چربی آن را بالا ببرند تا مواد شیمیایی زیادی را وارد آن کنند؛ بنابراین کرم های ضد آفتاب با SPF بالا، خیلی چرب هستند و می توانند عوارضی را ایجاد کنند.
‎توصیه پایگاه اطلاع رسانی دکتر مریم ملکی این است که اگر به داروخانه می روید تا کرم ضد آفتاب بخرید، SPF 30 را انتخاب کنید. کرم ضد آفتاب با SPF 30 بهترین کرم ضد آفتاب برای استفاده روزانه افراد عادی است.
‎کرم های ضد آفتاب باSPFهای50، 70 و بالاتر فقط برای کسانی که بیماری پوستی دارند توسط پزشک تجویز می شوند، مانند کسانی که به نور آفتاب حساس اند و یا سرطان پوست دارند. چون همان چند درصد اضافه ی حفاظت از پوست برای این بیماران مهم است.
‎4- نحوه صحیح مالیدن کرم ضد آفتاب
‎این که می گویند کرم های آرایشی و ضد آفتاب را باید چرخشی روی پوست مالید تا پوست چروک نخورد اصلا درست نیست در اصل روش مالیدن این کرم ها به هیچ وجه مهم نیست و نقشی در افتادگی و چروک خوردن پوست ندارد. نیم تا یك دقیقه ماساژ دادن کافی است و در هر جهتی که راحت تر هستید، کرم ها را روی پوست تان بمالید. چروک شدن پوست در اثر تخریب الیاف کلاژن و الاستیک موجود در بافت پیوندی پوست رخ می دهد که علتش بالا رفتن سن، تاثیر ژن ها، تغذیه، بیماری ها و آفتاب است. کسانی که زیاد زیر نور آفتاب می روند تا برنزه شوند، در میان سالی پوستی چروک خورده و افتاده خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش صحیح مصرف ضد آفتاب می توانید مقاله روش درست مصرف ضد آفتاب را از پایگاه اطلاع رسانی دکتر مریم ملکی مطالعه کنید.


تصویر 3: نحوه صحیح مالیدن کرم ضد آفتاب

‎5- آیا SPF موجود در کرم های آرایشی کافی است و دیگر نیازی به ضد آفتاب نیست؟
‎اگر شما از کرم ضد آفتاب، به طور اصولی و درست استفاده کنید و سپس روی آن کرم آرایشی بمالید، مانعی ندارد و کرم آرایشی اثر کرم ضد آفتاب را کاهش نمی دهد ولی در روی جعبه بعضی از این کرم پودرها و پنکک ها نوشته شده که دارای (Sun Protection Factor(SPF مشخصی هستند. خانم ها باید بدانند که SPF این لوازم آرایشی از پوست در برابر نور خورشید محافظت نمی کند لذا در زیر این کرم های آرایشی حتما کرم ضد آفتاب را استفاده کنید
‎6- آیا برای کودکان هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟
‎خیلی ها کرم ضد آفتاب را برای کودکان استفاده نمی کنند، ولی مطالعات نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد عوارض نور آفتاب که در بزرگسالی سبب ابتلای افراد به سرطان پوست شده است که پیش از ۱۸ تا ۲۰ سالگی به پوست تابیده شده است؛ بنابراین اگر کودکان را به استخر یا اسکی می برید، به پوستش کرم ضد آفتاب بمالید.
‎برای کودکان کرم ضد آفتاب مناسب شان را بخرید. بهتر است ضد آفتاب آن ها چرب و رنگی نباشد و از انواع مینرال استفاده کنید و انواع شیمیایی را که برای بزرگسالان استفاده می شود، برای کودکان استفاده نکنید.


تصویر 4: استفاده از ضد آفتاب در کودکان

‎7- کرم ضد آفتاب بهتر از پوست محافظت می کند یا یک روسری و یا کلاه لبه دار مناسب؟
‎شک نکنید که لباس ها و پوشش های فیزیکی خیلی بهتر از پوست در برابر نور خورشید حفاظت می کند تا کرم ضد آفتاب، چون اجازه نمی دهند نور خورشید به پوست بتابد؛ بنابراین کلاه لبه دار مناسب، روسری مناسب، لباس مناسب و یا سایه بان در کنار دریا و استخر بهترین حفاظت را در برابر نور خورشید دارند ولی اگر کسی صیاد، ملوان، کشاورز، کارگر و مهندس ساختمان است و نمی تواند در طول روز صورتش را در برابر نور خورشید حفاظت کند، باید کرم ضد آفتاب را روی پوست صورتش بمالد. همین طور خانم هایی که پوشیدن کلاه لبه دار در خیابان را مناسب نمی دانند، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند ولی باید بدانید هیچ کرم ضد آفتابی نمی تواند جانشین پوشش های مناسب شود. اکنون در کشورهای غربی لباس هایی به بازار آمده اند که روی آن علاوه بر درصد نایلون، نخ و غیره، درصد SPF را می نویسند که نشان می دهد پارچه این لباس چقدر از پوست در برابر نور خورشید حفاظت می کند.



تصویر 5: ضرورت استفاده از عینک و کلاه و ضد آفتاب برای محافظت پوست در برابر خورشید

لازم می دانم تاکید كنم در افرادى كه دچار لك، کک ومک و یا بیماری های پوستى حساس به نور دارند، پرهیز از آفتاب فقط به این نیست كه نباید در آفتاب كار كنند و یا نباید حمام آفتاب بگیرند، براى این افراد زمان های كوتاهى كه در روز جهت طى كردن مسیر از خانه تا سوارشدن ماشین و یا لباس پهن كردن در حیاط و یا تراس منزل زیر آفتاب هستند، حتى اگر براى چند دقیقه هم باشد، می تواند اثرات مخربى داشته باشد. باید بدانیم این عوارض آفتاب اثر تجمعى دارد و کم کم در پوست تغییرات تخریبى اعم از تخریب كلاژن و شل شدن پوست و یا تحریك ملانوژنژ و تیره تر شدن پوست را ایجاد می کند.
تهیه و گردآوری مطلب: پایگاه اطلاع رسانی دکتر مریم ملکی متخصص پوست، مو و زیبایی


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا تزریق ژل های دائمی خطرناک است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

رژیم غذایی و مکمل های توصیه شده در درمان میگرن

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

اندولیفت چیست؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

آیا کبد چرب در طول زمان پیشرفت می کند ؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تزریق ژل به لابیا ماژور

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

بهترین سوخت برای عضلات ورزشکاران

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

روشهای استحصال اسپرم (Sperm Retrieval)

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر میترا مولائی نژاد - متخصص سلامت جنسی و باروری
دکتر میترا مولائی نژاد

متخصص سلامت جنسی و باروری


www.drmolaei.ir
دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست ، مو و زیبایی
دکتر علیرضا واعظ شوشتری

متخصص پوست ، مو و زیبایی


www.drvaez.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت