شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

تاتو و روش هاى پاک كردن آن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

این روزها بسیاری از خانم ها و آقایان را می بینیم که در روی پوست صورت یا بدن تاتو دارند. با تاتو ابرو، به ابروها مدل می دهند یا دم ابروها را بالا می برند. بعضی ها هم روى بدنشان نقش و نگارهای مختلف تاتو می کنند، غافل از این که این گونه مواد رنگی که در زیر پوست وارد می شود، می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

تاتو

شکل 1 تاتو روی بدن

عوارض تاتو

عوارض تاتو

شکل 2 عوارض تاتو

 اسکار کلویید یا گوشت اضافه براثر تاتو

شکل 3 اسکار کلویید یا گوشت اضافه بر اثر تاتو

حتی الامکان از انجام تاتو در ابروها خودداری شود و فقط در موارد بسیار شدید کاهش موی ابرو مانند آلوپسی آره آتا دست به این کار بزنند. اخیرا با پیشرفت هایی که در تکنیک کاشت موی ابرو ایجاد شده، کاشت مو در ابرو گزینه بسیار بهتری برای بهبود ظاهر ابروها می باشد. همچنین بهتر است کار تاتو زیر نظر فردی باشد که با رعایت اصول کامل بهداشتی کار را انجام دهد و در مکانی با مجوز بهداشتی باشد. در صورت نیاز به از بین بردن تاتو حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه شود تا در صورت امکان با استفاده از انواع لیزر تاتو را از بین ببرند.

هشدارها

متاسفانه در بعضی موارد به دلیل عدم آگاهی افراد غیرحرفه ای یا عدم اطلاعات کافی بهداشتی، مراجعه کنندگان به افرادی که تاتو انجام می دهند فقط به استناد به این که برای او یک سوزن استریل باز می کنند خیالشان راحت می شود که هیچ خطر انتقال ایدز و هپاتیت برای آنان وجود ندارد در صورتی که اگر افراد آرایشگر یا کسی که تاتو را انجام می دهد، از یک ظرف رنگ برای افراد مختلف استفاده کند به دلیل این که باید مرتب سوزن را در رنگ بزند می تواند از طریق ظرف ماده رنگ بیماری را به دیگر افراد انتقال دهد. بنابراین باید برای هر فرد یک ظرف استریل یا حداقل ضدعفونی شده، یک سوزن استریل و یک جفت دستکش استریل استفاده شود.

پاک کردن تاتو

با گذشت زمان رنگ تاتو کم رنگ تر می شود یا کلا از قهوه ای به قرمز یا از مشکی به کبود مى گراید یا این که به دلیل تغییرات در مد تصمیم به پاک کردن یا از بین بردن آن می گیرند که معمولا به همان فردی که تاتو انجام داده مراجعه می نمایند. آرایشگران و تاتوکاران روش های مختلفی برای رفع این مشکل پیشنهاد می نمایند:

1. زدن ماده همرنگ پوست که فكر مى كنند به این وسیله می توانند تاتو اولیه را پوشش داده و به رنگ پوست درآورند، غافل از این که این ماده همرنگ پوست خود یک تاتو سفید یا کرم رنگ جداگانه بوده و حتی اگر در ابتدا همرنگ پوست شخص باشد بعد از مدتی تغییر رنگ داده و به صورت یک تاتو جداگانه دیده می شود که با رنگ پوست شخص تفاوت دارد و این خود مشکلی است که با لیزرهای کیوسویچ پاک نمی شود و هزینه پاک کردن را با دستگاه های پیشرفته تر بالا می برد.

2. راه دومی که آرایشگران و بعضی پزشکان کم تجربه پیشنهاد می کنند کاربرد تاتو ریموور یا رژووی یا همان حل کردن و خارج کردن رنگ به وسیله نوعی اسید یا ماده شیمیایی است که ادعا مى كنند رنگ تاتو را حل و خارج می سازد. متاسفانه از این موارد بسيار ديده مى شود که حتی بیش از 4-5 بار ریموور به کار برده اند و به دليل سوختگى شيميايی، اسکار يا جاى زخم بدشكل به جا گذاشته است. یعنی هر کدام از روش های فوق علاوه بر مضرات و عوارض بیشتر باعث بالا رفتن هزینه پاک کردن تاتو و اتلاف وقت زیادی می شود.تاتو ریموور یا رژووی

شکل 4 تاتو ریموور یا رژووی

3. بعضی از افراد ناآگاه پیشنهادهای عجیبی می كنند، مثل گذاشتن سیر روی تاتو یا سوزاندن با سیگار یا حتی بعضی پزشکان بی تجربه با جسارت به وسیله کوتر اقدام به سوزاندن تاتو و خالکوبی می کنند که حاصلی جز کلویید (گوشت اضافه) و آثار سوختگی ندارد.

4. بعضی آرایشگران با زدن سوزن خالی بدون رنگ با ایجاد زخم قصد پاک کردن تاتو را دارند که به جز زخم کردن، ایجاد بافت کلویید و پخش کردن رنگ در زیر پوست کاری از پیش نمی رود.

 اسکار یا جای تاتو بعد از پاک کردن

شکل 5 اسکار یا جای تاتو بعد از پاک کردن

یکی از عوارض دستکاری تاتو ابرو توسط افراد ناآگاه ایجاد فیبروز وسیع در ناحیه تاتو ابرو می باشد. این افراد معمولا با رنگ های همرنگ پوست محل تاتو شده را دوباره تاتو می کنند و به اصطلاح آن رنگ قبلی را پاک می کنند. این در حالی است که رنگ های قبلی در پوست موجود می باشند و رنگ جدید که همرنگ پوست است فقط رنگ های قبلی را به ظاهر مخفی می کند.

توصیه:

راه حل نهایی و قطعی خالکوبی و تاتو در هر جای بدن استفاده از لیزر می باشد که مورد تایید تمام مراجع پزشکی و علمی دنیا می باشد.

جهت از بین بردن تاتو، لیزر Q-Switch N-D yag مناسب ترین دستگاه است که در این روش رنگ ها بعدا توسط بدن جذب شده و از بین می رود. بسته به میزان رنگ موجود در پوست و عمق آن این روش درمانی باید با به صورت هر یک یا دو ماه تکرار شود تا به مرور از بین برود. گاه به دلیل میزان زیاد رنگ یا جوهر در تاتو ممکن است تعداد جلسات لیزر زیاد شود و حتی به 10 جلسه برسد. ولی معمولا اکثرا بین دو تا پنج جلسه لیزر نیاز دارند. به این صورت هیچ اثری از جای زخم یا تاتو باقی نخواهد ماند.

پاک کردن تاتو با لیزر

شکل 6 پاک کردن تاتو با لیزر

لیزر با تخریب رنگدانه ها به وسیله ی پرتوهای نوری با شدت بالا تاتو را از بین می برد. پاک کردن تاتوهای مشکی و تیره ساده تر است زیرا رنگدانه های سیاه پرتو لیزر را در هر طول موجی جذب مى کنند. تاتو به رنگ های دیگر را بسته به رنگ، باید با انواع مختلف لیزر با طول موج مناسب پاک کرد.

پیش از هر چیز بايد از متخصص پوست مشورت گرفت. تعداد جلسه های درمان بسته به مدت زمان گذشته از انجام تاتو، اندازه و رنگ خالکوبی، چگونگی و کیفیت انجام تاتو متفاوت است. همچنین رنگ پوست و عمق نفوذ رنگدانه ها بر انتخاب تکنیک مناسب موثرند.

واضح است که لیزر های Q-Switch دارای استاندارد طلایی و مناسب ترين دستگاه برای از بین بردن تاتو هستند که می تواند بدون آسیب به پوست ذرات رنگ را در زیر پوست تبدیل به ذرات بسيار کوچک تری نماید اما در هر حال بیماران باید انتظارات واقع بینانه ای از رفع تاتو با این روش داشته باشند. معمولا محو شدن کامل تاتو قطعی و تضمین شده نیست و همچنین تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای رفع تاتو و نتایج نهایی آن به عوامل زیادی بستگی دارد و در هر بیمار متفاوت است. پاک کردن تتو با لیزر فرایندی زمان بر است. ممکن است به ۶ تا ۱۰ جلسه ی درمانی در فواصل زمانی ۸ تا ۱۰ هفته ای نیاز داشته باشید. باید بدانید که فرایند پاک کردن تاتو به توانایی بدن در دفع جوهر از پوست بستگی دارد.

همان طور كه گفته شد پرتوهاى ليزر كيوسويچ موجب شکسته شدن جوهر و رنگدانه های تاتو به اجزای بسیار کوچک تری می شود و در این حالت سیستم ایمنی بدن می تواند به راحتی جوهر را جذب کند و از بین ببرد. از آن جایی که جوهر تاتو یک جسم خارجی در بدن محسوب می شود، سیستم ایمنی بدن سعی می کند که آن را دفع کند. با این حال که تاتو و جوهر های قرار گرفته در بافت پوست بزرگ تر از آن چیزی هستند که سیستم ایمنی بدن بتواند آن را دفع کند اما دفع کردن قسمت های ریز و جدا شده ی جوهر برای سیستم ایمنی بدن کار آسان تری است. در واقع علت این که تاتو بعد از مدت کمی تغییر شکل می دهد و مرزهای مشخص آن کمی تار می شوند نیز همین موضوع، یعنی تاثیر سیستم ایمنی بدن بر آن است.

برای دستیابی به بهترین نتیجه بايد پوست بین هر دو جلسه ی درمانی زمان کافی برای ترمیم داشته باشد و سیستم ایمنی جوهر را به خوبی دفع کند. اگر جلسه های درمانی نزدیک به هم باشند، پوست فرصت دفع جوهرِ تخریب شده را به طور کامل نخواهد داشت و لیزردرمانی ممکن است به آسیب و عوارض پایدار منجر شود. بهتر است بین هر دو جلسه ی درمانی ۳ ماه فاصله باشد ولى معمولا اكثر افراد صبر ندارند و می خواهند هرچه سريع تر تاتو را پاک كنند و خيالشان راحت شود و ممكن است پزشک را مجبور كنند كه هر ماه ليزر را تكرار كند، البته براى خالكوبی هايی كه از ليزر كيوسويچ استفاده می شود يک روش جديد در درمان ليزر و سرعت بخشيدن به فرآيند درمان هست و آن اين كه در يک نوبت مراجعه بيمار بعد از ليزر كيوسويچ ٢٠ دقيقه صبر كند و دوباره از نو در همان جلسه ليزر را تكرار كند و اين روش تعداد جلسات درمانى و سرعت بهبود را افزايش می دهد.

پاک کردن تاتو با لیزر

شکل 7 روند پاک کردن تاتو با لیزر

نکات قابل توجه برای پاک کردن تاتو

شکل 8 نکات قابل توجه برای پاک کردن تاتو

عوارض جانبی پاک کردن تاتو با لیزر

درمان با لیزر اغلب از بسیاری از روش های دیگر پاک کردن تاتو مانند پاک کردن، برداشتن، سال ابریژن یا درم ابریژن و روش هايی كه آرايشگران براى پاک كردن تاتو استفاده می كنند، ایمن تر است زیرا لیزر به طور انتخابی رنگدانه را در تاتو از بین می برد و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. با این حال فرد باید در هنگام تصمیم گیری برای پاک کردن تاتو موارد زیر را در نظر بگیرد:

سوالات رایج

پرکاربردترین لیزر مورد استفاده برای پاک کردن و از بین بردن تاتو، لیزر Q-Switched است.

در اغلب موارد پاسخ این سوال مثبت است. اشعه لیزر می تواند تاتو را به طور کامل پاک کند. البته این که تاتو از ابتدا چگونه انجام شده است، بر این موضوع تاثیر دارد.

معمولا درد پاک کردن تاتو از درد تتو کردن بیشتر نیست. روش پاک کردن تاتو با لیزر با درد خفیفی همراه است. این درد شبیه به این است که با یک کش لاستیکی روی پوست شما ضربه زده شود. برای آن که شما این درد را احساس نکنید، قبل از انجام لیزر درمانی روی پوست شما کرم بی حس کننده مالیده می شود. با انجام این کار ناحیه مورد نظر تا حدود زیادی بی حس می شود و بیمار در حین انجام لیزردرمانی احساس راحتی می کند.

هزینه پاک کردن تاتو با لیزر

بسته به گستردگی ناحیه تاتو شده هزینه پاک کردن آن می تواند متفاوت باشد. برآورد هزینه نهایی بر عهده پزشک متخصص پوست و مو بوده و در جلسات حضوری تعیین می گردد.

مشاهده فیلم لیزر تاتو

لطفا از عکس های قبل و بعد بیماران در گالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس: اصفهان-خ چهارباغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی)

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

درم ابریژن چه مشکلات پوستی را برطرف می کند؟

دکتر رامین مدرسی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تفاوت زن و مرد

دکتر محمد آذربایجانی [ اعصاب ، روان و مشاوره ]

لیفت نخ

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تاثیر فوق العاده لیزر تراپی بعد از کاشت مو

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

مراحل تزریق چربی

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت