شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

تفاوت هاى تزریق ژل و تزریق چربی

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

بر همه روشن و آشکار است كه با روند طبیعی افزایش سن حجم چهره ما که یکی از عوامل جوان به نظر رسیدن می باشد کم شده و تحلیل می رود. ما از سن بیست سالگی به بعد هر ساله مقدار ۱٪ کلاژن و ۱٪ بافت چربی از دست می دهیم. در مناطقی از صورت که شروع به از دست دادن کلاژن و چربی می کنند تغییراتی ایجاد می شود که آن تغییرات ظاهر ما را خسته نشان می دهد و موجب می شود پوست كم كم دچار شل شدگى شود و در نتیجه چین و چروک و دیگر ضایعات پوستی بیشتر نمایان شوند. خوشبختانه، گزینه هاى فراوانی وجود دارد که با بازگرداندن مجدد حجم به صورت، باعث مى شود فرد جوان تر به نظر برسد.

امروزه تعداد افرادى که از انواع فیلر برای صاف کردن چين و چروک های صورت، برجسته سازى گونه ها و حجیم کردن لب استفاده می کنند هر روز در حال افزایش است. فیلرها به دو دسته اصلی تقسيم مى شوند: ژل و چربی.

انواع فیلر

شکل 1 انواع فیلر

سوال مهمی که برای بسیاری از مراجعه كنندگان وجود دارد این است که در مورد فیلرها، چربی بهتر است یا ژل؟ با دكتر مريم ملكى متخصص پوست و مو در ادامه این مطلب همراه باشید تا به انتخابی درست برای روش تزریق فیلر در اندام خود برسید.

با بالا رفتن سن، بافت چربی صورت کم می شود و افتادگی، شل شدگی و چروک بیشتر می نمايد. بنابراین تنها کشیدن پوست با جراحی باعث جوان تر شدن کلی صورت نمی شود و با جراحى حتى گاه ظاهرى بسیار مصنوعی و غیر طبیعی بدست خواهد آمد. همچنین هميشه سفت و کشیده تر نمودن پوست باعث جوان تر شدن آن نمی شود بلکه در بسيارى از افراد، برگرداندن حجم از دست رفته صورت باعث جوان تر شد ن آن می شود. براى مثال كشيدن پوست با جراحى نمى تواند تاثيرى روى چانه تحليل رفته يا شقيقه فرو رفته و خالى يا چروک دور دهان داشته باشد. ولى پر كردن همين نواحى مثل گودى زير چشم، خط خنده و گونه ها با فيلرها علاوه بر فرم دهى باعث ليفت و بالاتر كشيدن افتادگى پوست صورت خواهد شد و ظاهرى زيبا و جوان تر براى فرد به وجود مى آورد كه اين نتيجه با جراحى ليفت صورت به تنهايی به دست نخواهد آمد. امروزه با توجه به استقبال عموم از روش هاى مختلف جوانسازی پوست صورت فیلر یا مواد پرکننده پوستی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. تزریق فیلر مى تواند در پر کردن خطوط ظاهر شده از اخم و خطوط ريز و همچنین فرم دهى چهره استفاده شود.

تاثیر فیلر

شکل 2 نتیجه استفاده از فیلر و برگرداندن حجم از دست رفته

خطوط ریز لب و چین و چروک دور چشم و گوشه چشم (پنجه کلاغی) مثالی برای خطوط ریز می باشد. با گونه گذاری و قلوه ای کردن لب می توان چین و چروک ها و فرم صورت را تغییر داد که این کار معمولا با تزریق چربی یا تزریق ژل انجام می شود.

در حقیقت هر یک از این روش هاى ژل يا چربى دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد به اين معنی که هر یک از آن ها با توجه به اهداف درمان بیمار ممکن است در شرایط خاص نسبت به روش دیگر از برتری برخوردار باشد. بنابراین تصمیم گیری درباره استفاده از روش تزریق ژل در مقابل روش تزریق چربی بر اساس شرایط خاص هر بیمار انجام می شود. برای مثال ممكن است براى فردى تزریق ژل گزینه مناسب باشد و برای دیگری تزريق چربى ترجيح داده شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. میانگین ماندگاری تزریق ژل بسته به نوع مواد تزریق شده متغیر است. نکته اساسی مورد توجه در این زمینه آن است که هر دوی این روش ها در صورت انجام با تکنیک مناسب، توسط پزشكى با تخصص لازم و استفاده از ابزار و مواد مناسب کاملا موثر و مورد قبول می باشد اما به هر حال تفاوت هایی از نظر روند انجام و اثربخشی بین این دو روش وجود دارد.

تزریق چربی و تزریق ژل فقط در یک مورد به هم شباهت دارند آن هم استفاده از عمل تزریق برای پر کردن گودی های صورت مثل خط خنده یا برای حجیم کردن لب و گونه ها و زير چشم است ولی تفاوت های زیادی از نظر ماندگاری، اثرگذاری و عوارض دارند.

تزريق چربی، تزريق همان بافت زنده و فعال بدن خود فرد است كه بايد طى یک فرآيند يكى دو ساعته، چربى از بدن شخص كشيده شود و پس از آماده سازى به صورت يا نواحى ديگر تزريق شود، در صورتى كه ژل ماده ای صناعی و ساختگی شبیه یکی از اجزای تشكيل دهنده بافت در بدن مانند اسيد هيالورونیک است و در سرنگ هاى آماده براى تزريق از كارخانه سازنده بسته بندى مى شوند.

روند تزریق چربی

شکل 3 تزریق چربی

تزریق ژل

شکل 4 تزریق ژل

تفاوت ماندگاری تزریق چربی و تزریق ژل

ماندگارى بافت چربی تزریق شده به دلیل ماهیت زنده بودن طولانی است و در دست پزشک با تجربه ماندگاری برای سال های سال باقی خواهد بود اما ژل های با کیفیت كه حاوى هيالورونیک اسيد هستند کوتاه اثر بوده و معمولا بعد از یک سال جذب می شوند. ژل هاى ديگر نیز هستند كه دوام دو ساله و سه ساله و حتی چهار ساله (مانند ژل الانسه) دارند ولى مشكلى كه ممكن است داشته باشند اين است كه بر خلاف ژل هاى حاوى هيالورونيک اسيد، آنزيم حل كننده ندارند و در صورتی كه در دست پزشک کم تجربه استفاده شود و يا فرد از فرم آن رضايت نداشته باشد، نمى توان آن را از بين برد. ژل های دائم که به هیچ عنوان مورد تایید نمی باشند و به دلیل عوارض ماندگار، در این مبحث جایگاهی ندارند. معمولا چربی را از نواحی مقاوم به رژیم و ورزش برداشت می کنند مانند پهلوها، شکم، باسن و… به همين دليل این چربی پس از تزریق مانند ناحيه برداشت عمل مى كند و به آسانی با رژیم و یا ورزش از بين نخواهد رفت.

دكتر مريم ملكى همچنين در مورد ماندگاری چربی تزریق شده تاكيد مى کند كه ماندگارى بستگی به نحوه برداشت و نحوه تزریق آن دارد که اگر نکات کلیدی آن رعایت شوند از ماندگاری بسیار طولانی برخوردار خواهد بود.

ماندگاری تزریق چربی

شکل 5 ماندگاری تزریق چربی

احتمال جابه جایی تزریق چربی و تزریق ژل

احتمال جابه جايی بافت در تکنیک تزریق چربی تقریبا صفر است که علت اصلی آن پیوند بافت چربی در موضع و ثابت ماندن سلول های چربی در منطقه تزریق شده است. در حالی كه احتمال جابه جایی در تزریق ژل های تزریقی به دلیل ماهیت صناعی بودن و عجین و یکی نشدن با بافت های بدن زیادتر است و هر چه ژل اثر طولانی تر داشته باشد و با حجم بيشتر تزريق شود، این احتمال بیشتر دیده می شود. نتیجه جا به جایی ژل، بد فرمی و غیر قرینگی صورت است. البته موضوع جابه جایی و حرکت ژل در مورد انواع ژل های معتبر تقریبا منتفی است و بیشتر در انواع ژل های بی کیفیت مثل ژل پاژ رخ می دهد.

جابه‌جایی ژل

شکل 6 نتیجه جابه جایی ژل

نقش سلول هاى بنيادى در تزريق چربى

چربی فقط يک فيلر يا پرکننده (Filler) شیارها و گودی های صورت نیست بلکه با داشتن منبع مهمی از سلول های بنیادی، نقش بسیار مهمی در جوانسازی و افزایش رشته های کلاژن و الاستین پوست دارد. همین خاصیت موجب کاهش رنگدانه های پوست و شفافیت واضح پوست بعد از تزریق چربی است و این حالت را سالیان طولانی حفظ می کند و این در حالی است که ژل ها صرفا نقش پرکننده داشته و خاصیت جوانسازی بنیانی ندارند. البته ژل هاى نوع الانسه كه از ماده پلى كپرولاكتون تشكيل شد ه اند محرک قوى كلاژن سازى هستند و مى توانند علاوه بر حجم دهى، اثرات ليفت و جوانسازى در پوست داشته باشند.

احتمال گلوله شدن تزریق چربی و تزریق ژل

احتمال گلوله شدن در چربی تزریقی بسیار کم است و بیشتر ناشی از نحوه تزریق، استفاده از کانولا با سایز بزرگ و نامناسبيا تزريق با فشار زياد است و نه به خاطر خود بافت چربی. در صورتى كه به هر دليلى این عارضه ايجاد شود راه حل درمانی بسیار ساده است و با انجام چند ماساژ عمقی برطرف می شود ولی احتمال گلوله شدن (دانه تسبیحی شدن) ژل های تزریقی به خصوص در لب گزارش شده است و معمولا چاره ای جز تخلیه ژل ندارد. باید گفت که این مورد در انواع ژل های معتبر مانند ژويدرم، بلترو، استايلج و تئوسيال به ندرت رخ می دهد و بیشتر با ژل های کم کیفیت یا تزریق توسط افراد غیر حرفه ای رخ می دهد.

تفاوت نتيجه جوانسازی روش تزريق چربى و تزريق ژل

چربی نه تنها یک پرکننده و حجم دهنده طبیعی است بلکه به دلیل كلاژن سازى ناشی از وجود سلول هاى بنيادى در آن و همچنین به دليل فراوانى، در دسترس بودن و امکان تزریق در تمامی مناطق صورت نتیجه بسیار یکدست تر و زیباتری ایجاد می کند. در روش تزريق چربى هدف اصلی پر کردن گودی های ناشی از روند سن و جوانسازی صورت بر اساس ساختار طبیعی خود فرد است. دكتر مريم ملكى متخصص پوست و مو اشاره مى كند كه متاسفانه در كشور ما در روش تزریق ژل چون مناطق تزریقى اكثرا محدود به گونه ها، لب ها يا خطوط خنده بوده و توجهى به شقيقه ها و زير چشم ها نمى شود و با اين برجستگی كه به گونه ها داده مى شود ممكن است گودى زير چشم ها و خالى بودن شقيقه و زير گونه ها بيشتر به نظر برسد و در كل نتیجه کار چندان طبیعی به نظر نيايد که بعد از مدتی فرد از این که گونه برجسته و بی تناسب با سایر اعضای صورت دارد، ناراضی خواهد بود.
البته ژل هاى مخصوص براى تزريق در زير چشم ها هم به بازار آمده ولى متاسفانه به جز چند مورد که معتبر هستند بقيه احتمال عوارض شان در اين ناحيه حساس زياد است و بايد در ناحيه زير چشم بسيار با احتیاط تزریق شوند.

میزان تجربه اندوزی در هر دو روش تزریق چربی و تزریق ژل

دكتر مريم ملكى در مورد میزان تجربه اندوزی در هر دو روش تزریق چربی و تزریق ژل توضيح مى دهد؛ برای تزریق ژل گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه چند ساعته و انجام 2 الی 3 مورد تجربی کفایت می کند، كما اين كه خيلى از افراد غير پزشکاين كار را نیز انجام مى دهند ولى حتى همين تزريق ژل را هم دست كم نگيريد و سعى كنيد زير دست غير پزشک قرار نگيريد چرا كه در دست افراد غير پزشک مى تواند بسيار پر عارضه باشد از ناهموارى، غير قرينگى، عفونت و جابه جايی گرفته تا نكروز پوست و حتى كورى.

عوارض تزریق ژل

شکل 7 عوارض تزریق توسط افراد بی تجربه

ساليانه كنگره هاى مختلفى در كشورهاى اروپايی و امريكا برگزار مى شود كه طى چندين روز متدهاى جديد و به روز تزريق انواع جديد ژل ها براى متخصصين پوست و زيبایی آموزش داده مى شود. دكتر مريم ملكى تاكيد مى كند براى جلوگيرى از عوارض و رسيدن به نتايج خوب پزشكانى را انتخاب كنيد كه با جديدترين روش هاى تزريق ژل يا چربى آشنا هستند. ولی در مورد تزریق چربی که یک فرآیند جراحی محسوب می شود لزوم آشنایی جراح به تکنیک های لیپوساکشن چربی و تزریق چربی ضروری است و تكرار و تجربه زيادى لازم است تا به نتايج خوب و بدون عارضه برسد. در ضمن بایستی جراح آشنایی کامل نسبت به آناتومی، زیبایی شناسی صورت و هر منطقه ای که قرار است در آن چربی تزریق شود داشته باشد. مجموعه این یادگیری ها صرف وقت بیشتر و در عین حال تجربه کاری بسیار بیشتری را نسبت به روش تزریق ژل می طلبد.

تفاوت در هزینه های تزریق ژل و تزرق چربی

دكتر مريم ملكى متخصص پوست و مو از سال ١٣٧٧ به صورت تخصصى در زمينه تزريق چربى و تزريق ژل كار كرده و تجربه دارد. او در مورد تزريق چربى مى گويد؛ در مورد چربی محدودیت حجم نداریم، چربی از خود فرد گرفته می شود بنابراین هر حجمی که بخواهیم می توانیم برداشت کنیم (گاه تاحدود يک ليتر به منظور تزريق در باسن). از آن جایی که تزریق چربی یک عمل وسيع تر و وقت گير می باشد، طبیعتا انجام آن باید نسبت به تزریق ژل پر هزینه تر باشد ولی در کشور ما به دلیل ارزان بودن دستمزد پزشک و مشکلات ارزی قیمت ژل های اروپایی و معتبر بسیار گران می باشد به همین علت تزریق ژل هم گران تر است و هم با توجه به ماندگاری محدود نیاز است که هر سال تکرار شود. با این حال، نتایج تزریق چربی برای مدت بسيار طولانی تری باقی می ماند.

شکل 8 انواع ژل های معتبر

انجام کدام روش سریع تر و راحت تر است؟

به گفته اين متخصص پوست تزریق ژل براى هر دو هم بيمار و هم پزشک راحت تر و سريع تر است، نیاز به ساكشن چربى ندارد و در یک مرحله فقط باید در محل مورد نظر تزریق کرد، در لایه های سطحی قابل تزریق است لذا بيشتر به چشم می آید، تجربه زيادى مورد نیاز نیست و نتیجه نهایی آن آنى و سریع است. عوارض تزریق چربی به مهارت و تکنیک پزشک بستگی زیادی دارد و تا دو هفته تورم زیادی دارد و برای نتیجه نهایی مدت زمان بیشتری بیمار باید منتظر بماند تا نتيجه را ببيند، به اصطلاح دوره نقاهت طولانى ترى نسبت به ژل دارد.
مدت زمان بهبودی پس از انجام عمل تزریق ژل کم یا صفر خواهد بود چرا که این مواد به سادگی به زیر پوست تزریق شده و اثرات آن ها بلافاصله ظاهر می شود. البته ممکن است در برخی موارد این عمل ایجاد کبودی کند.
در عمل تزریق چربی، چون معمولا بين ٣٠ تا ٧٠ درصد از چربى جذب می شود، معمولا حجم زيادترى تزريق مى شود و اين خود به تورم مى افزايد و فرد مدت زمانى برای بهبودی نیاز دارد. با این حال بیمار پس از یک یا دو هفته می تواند به فعالیت های طبیعی خود بازگردد.

عوارض تزریق ژل و تزریق چربی

هر دو روش تزریق ژل یا چربی در صورت انجام توسط فرد ماهر و متخصص و رعایت اصول تکنیکی و موارد مصرفی مناسب با حداقل بروز عوارض همراه هست. اما در صورت عدم رعایت اصول ذكر شده و انجام تکنیک توسط افراد ناآشنا و غیر حرفه اى و به ویژه در صورت استفاده از مواد غیر معتبر و نامرغوب با عوارض ناخوشایندی مانند واکنش های حساسیتی شدید، تورم و قرمزی پایدار در ناحیه تزریق و گاهی زخم و آسیب شدید پوستی همراه هست.
نکته اساسی در مورد تزریق چربی این است که با توجه به این که منشا ماده پرکننده یا همان چربی از بدن خود فرد هست احتمال بروز حساسیت وجود ندارد مگر آن که اصول علمی و تکنیکی مناسب در برداشت، آماده سازی و تزریق چربی رعايت نگردد.
در مورد تزریق ژل علاوه بر اهمیت رعایت اصول طبی در تزریق، نوع ماده و برند معتبر مورد استفاده نیز حائز اهمیت است. در مواردی تزریق ژل با برندهای نامعتبر و تقلبی باعث بروز شدیدترین واکنش های حساسیتی، عفونت و جابه جايی شده است.

در مردان تزریق ژل بهتر است یا چربی

به گفته دكتر ملكى بسیاری از مردانی كه دچار لاغرى شديد صورت هستند و چربى كافى براى استخراج ندارند در اين گروه تزريق ژل گزينه مناسب است. همچنين نظر ايشان در مورد خانم هاى جوان ٢٠ تا ٣٠ ساله كه فقط می خواهند گونه برجسته ترى داشته باشند و نواحى ديگر صورتشان هنوز جوان است، تزريق ژل ارجحيت دارد، چون كه ژل طى یک تا دو سال جذب می شود، در حالی كه تزريق چربى در گونه تقريبا براى هميشه باقی می ماند و طى سال هاى بعد با افزايش سن گونه تزريق شده همچنان برجسته باقی می ماند ولی نواحى مجاور مثل زيرگونه، زير چشم و شقیقه ها لاغرتر و فرو رفته مى شوند و ظاهر فرد غير طبيعى (سنجابى شکل) به خود مى گيرد. دكتر ملكى، در مورد لب نيز استفاده از ژل هایی با برند معتبر مانند ژويدرم را بيشتر توصيه می كند و تزريق چربى را فقط براى افرادى كه به طور همزمان كل صورت را تزريق چربى مى كنند انجام مى دهد. اصولا به عقيده دكتر ملكى تزريق چربى زمانى لازم و ضرورى است كه كل صورت نياز به تزريق داشته باشد كه اين حالت يا در افرادى است كه دچار لاغری زیاد و كاهش وزن هستند يا در سنين بالاتر مثلا ۳۵ به بالا هستند که دچار آتروفى چربى (تحليل رفتن چربى) شده اند.

زمان تزریق چربی

شکل 9 زمان استفاده از تزریق چربی

تزريق ژل يا چربى در نواحى غير از صورت

تزریق چربی به جز در صورت در تمام نقاط بدن از جمله پشت دست ، ساق پا، باسن ، سینه ، ران و اندام تناسلی نيز كاربرد دارد. تزريق كردن ژل در سينه و باسن توصيه نمی شود. معمولا براى حجم دهى به اين قسمت ها در بدن ميزان حجم زيادى از ژل نياز است كه علاوه بر قيمت بالا، احتمال جابه جايی آن نيز زياد است. به همين علت در نواحى ذكر شده از بدن تزريق چربى ارجحيت دارد.
تزریق چربی در نواحى مختلف از بدن مثل باسن يا ساق پا نياز به برداشت حجم نسبتا زیادی از چربی از یک ناحيه مثل شکم و انتقال آن به نواحى ديگر چون باسن، بغل باسن و ساق پا در اصل یک عمل دو منظوره برای فرم دهی و زیباسازی بدن و اندام ها است. به این عمل پیکرتراشی و Body sculpting و Body Contouring گفته می شود. مثلا از پهلوها كه چربى كشيده مى شود خود باعث مى شود فرم زيبايى به پهلوها داده شود و از طرفى تزريق اين چربى به باسن جلوه انحنا در پهلو و برجستگى در باسن را شدت می دهد. با این روش هم چربی های اضافی شکم و پهلوها از بين مى رود و هم با برجسته سازی باسن فیگورسازی خیلی بهتری انجام خواهد شد. تزریق ژل در هیچ یک از موارد فوق جایگاهى نداشته و همان طور که در گزینه های قبل تأکید شد فقط به شکل محدود در قسمت هایی از صورت آن هم با مدت ماندگاری محدود کاربرد دارد.

پیکرتراشی

شکل 10 پیکرتراشی

مسلما زمانی که افراد به دنبال روش های درمانی زیبایی می گردند مهم ترین عامل نتيجه و مؤثر بودن آن روش می باشد. به گفته دكتر ملكى در هر دو روش چه تزريق ژل و چه تزريق چربى اگر تزريق توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود نتایج قابل توجه خواهد بود. تزریق چربی می تواند بر روی کل صورت اثر گذاشته و ماندگاری طولانى چندين ساله خواهد داشت. در عوض تزريق ژل عملی دقيق تر و سرپايی است با نتايج سريع و آنى كه طرفداران خاص خود را دارد، مخصوصا براى آقايان و افرادى كه شاغل هستند و فرصت گذراندن دوره نقاهت ندارند.

تفاوت تزریق ژل با چربی

شکل 11 تفاوت تزریق چربی با ژل

در اين مقاله منظور از ژل فقط ژل هاى استاندارد است و ژل هاى دائمى كه تزريق آن ها ممنوع مى باشد و عوارض بسيار دارد به هيچ عنوان توصيه نمی شود.
در پایان دکتر مریم ملکی اضافه می کند در دهه اخیر صنعت ژل پیشرفت های زیادی داشته و ژل هایی به عرصه پزشکی وارد شده است (مانند ژل الانسه) که علاوه بر حجم دهی مانند چربی اثرات کلاژن سازی و لیفت و کشیده شدن یوست را به همراه دارد و از ماندگاری های مختلف از 1 سال تا ۴ سال دارد و به دلیل راحت بودن و نداشتن دوره نقاهت از محبوبیت بسیار ویژه ای نزد بیماران و پزشکان متخصص پوست برخوردار بوده است.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

هایفو برای جوانسازی و ترمیم پوست

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

درمان درد دنبالچه در کلینیک درد

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بیماری لیکن پلان چیست؟

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

نخ های لیفت چگونه عمل می کنند؟

دکتر آناهیتا شاهین گوهر [ متخصص پوست و مو ]

رفع کبودی چشم بعد از عمل پلک (بلفاروپلاستی)

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

بیماری پسوریازیس چیست و چگونه درمان میشود؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه ای سر چیست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

فتق بیضه ها چیست؟

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

درمان سرطان پستان در مراحل اولیه به چه صورت است؟

دکتر سید محمد رضا حکیمیان [ بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت