شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

علائم بیماری روزاسه و راه هاى درمان آن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

روزاسه یا رزاسه بیماری شایعی است که پنج درصد مردم به آن مبتلا هستند. این بیماری را که با نام «آکنه بزرگسالان» نیز یاد می کنند، ممکن است در ابتدا تنها به شکل قرمزی و برافروخته شدن چهره در مواقع مختلف خود را نشان دهد و حالتی گذرا داشته باشد. به تدریج این بیماری به سمت قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت می کند. این بیماری عمدتا پوست صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث قرمزی در بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می شود. با گذشت زمان این قرمزی ممکن است شديدتر شود. در برخی موارد بیماری پوستی روزاسه در قفسه سینه، پشت و گردن بروز می کند. روزاسه در برخی از افراد باعث بروز جوش ها و برآمدگی های چرکی می شود. پیشرفت بیماری، به تدریج عروق خونی کوچک و جوش های ظریفی در روی منطقه قرمز رنگ پوست ایجاد می شوند. ولی برخلاف آکنه ، در این بیماری جوش های سرسیاه وجود ندارند.

در اوایل پیدایش، روزاسه ممکن است خودبه خود ایجاد شده و سپس برطرف شود. ولی با گذشت زمان وقتی پوست دیگر به رنگ طبیعی خود برنمی گردد و یا سایر نشانه ها از قبیل جوش های ریز و عروق خونی بزرگ نمایان می شوند، بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص پوست است. این بیماران بندرت خودبه خود بهبودی کامل می یابند و ممکن است بیماری آن ها سال ها باقی بماند یا در صورت عدم درمان می تواند وخیم تر هم بشود. خوشبختانه روش های زیادی برای تسکین عوارض و التهاب های ناشی از آن وجود دارد.

بیماری روزاسه

شکل 1 بیماری روزاسه

روزاسه چه نوع بیماری است و چه مناطقی را بیشتر درگیر می کند؟

- روزاسه یک بیماری التهابی مزمن و پیشرونده و کم و بیش رایج پوستی است که در بیشتر اوقات به سختی درمان می شود. این بیماری پوستی، صورت را درگیر می کند و متاسفانه روی زندگی اجتماعی بیشتر مبتلایان تاثیر منفی می گذارد. نوع رایج و کم دردسر روزاسه بیشتر ناحیه بین دو ابرو، گونه ها، روی چانه و در واقع مرکز صورت را گرفتار می کند. البته نوعی از روزاسه نیز وجود دارد که چشم ها را درگیر می کند. مشخصه اصلی این نوع روزاسه قرمزی و گُرگرفتگی پوست است که با استرس، تغییرات دمایی، مصرف بعضی خوراکی ها و ... تشدید می شود. یکی از نشانه های ظاهری پوست این افراد ضایعه «تلانژکتازی» است. تلانژکتازی ضایعات عروقی به معنای گشاد شدن عروق زیر پوست به خصوص روی گونه ها و بینی است که به شکل قرمزی و یا رگ های قرمز دیده می شود. این افراد معمولا زمینه پوستی چرب دارند و امکان دارد در دوران نوجوانی دچار آکنه و جوش بوده باشند. علاوه بر این امکان دارد دانه های قرمز یا جوش های چرکی نیز روی قسمت های قرمز وجود داشته باشد. در مرحله دیگر این بیماری پوسته های ریز، مشابه پوسته های اگزمای سبورئیک روی پوست دیده می شود. معمولا این نشانه ها در گونه ها بیشتر بروز می کنند.

- حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به روزاسه، درگیری چشمی هم دارند. بعضی از این بیماران دچار قرمزی و احساس سوزش در چشم ها می شوند. این حالت تحت عنوان التهاب ملتحمه شناخته می شود و اگر برای درمان آن اقدامی نشود، ممکن است سبب پیدایش مشکلات خیلی جدی تری برای چشم ها گردد. در برخی ممکن است فقط چشم را درگیر کند و خود را به صورت ورم ملتحمه و التهاب پلک نشان دهد، طوری که افراد دچار علائمی مانند قرمزی، خارش چشم، شالازیون های مکرر (برجستگی کوچکی که در لبه پلک در زیر پوست است)، بلفاریت یا ورم و التهاب پلک می شوند؛ البته امکان دارد چند سال قبل از نمایان شدن علائم روزاسه روی پوست، چشم های فرد مبتلا نشانه های اشاره شده را بروز دهند اما معمولا بیمار این مشکلات چشمی را به خاطر نمی آورد و آن ها را بی ارتباط با علائم پوستی می داند.

- یکی دیگر از انواع روزاسه، روزاسه ندولر است. در این نوع روزاسه برجستگی های ملتهب کوچک و زیادی بروز می کنند که بیشتر روی پیشانی و گونه ها دیده می شوند. وقتی بیمار این برجستگی ها را لمس می کند، شن ریزه هایی زیر پوست خود احساس می کند. اگر این برجستگی ها روی ناحیه بینی بروز کنند آن را متورم، حجیم و بزرگ جلوه می دهند. به این حالت ناخوشایند «رینوفیما» گفته می شود، که در آقایان شایع تر است.این افراد علاوه بر برجستگی های متورم، دچار مشکل کشیدگی پوست نیز هستند، بنابراین به اشتباه تصور می کنند کشیدگی پوست ناشی از خشکی پوست است و سراغ کرم های چرب کننده می روند اما این افراد پوست چربی دارند و استفاده از این کرم ها مشکل را تشدید می کند.

انواع روزاسه

شکل 2 انواع روزاسه و ویژگی آن ها

این مشکل پوستی بین چه افرادی رواج بیشتری دارد؟ آیا رنگ پوست یا جنسیت و سن و سال در آن نقش دارد؟

روزاسه در خانم هایی با پوست روشن و 30 تا 50 ساله شیوع بیشتری دارد. البته روزاسه در آقایان نیز دیده می شود اما شیوع آن کمتر است. معمولا آقایان بعد از 50 سالگی به این مشکل پوستی دچار می شوند. قربانیان این بیماری پوستی معمولا پوست چرب تری دارند. خانم های یائسه به دلیل تغییرات هورمونی زیاد و گُر گرفتگی بیشتر در معرض روزاسه قرار دارند. اما این بیماری می تواند مردان و زنان را در تمام سنین و حتی کودکان را نیز مبتلا نماید. به دلایل ناشناخته، زنان اغلب بیش از مردان به روزاسه مبتلا می شوند و در بعضی از موارد این بیماری همراه با شروع یائسگی بوده است. سیر بیماری تدریجی است و مدت ها به طول می انجامد. اوایل ممکن است بیماری فقط بصورت گلگون شدن چهره و برافروختگی گذرا و یا حساسیت شدید به مواد آرایشی خود را نشان دهد. گرفتاری، درگیری و یا فشار شدید روحی هم می توانند سبب شروع برافروختگی شوند.

آیا عامل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص شده است؟

عامل اصلی ابتلا به این بیماری پوستی همچنان ناشناخته است، اما در حالت کلی روزاسه را واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن می دانند که مجموعه از از عوامل مانند پوست چرب، انگل دمودکس ، گشاد شدن عروق، جنسیت، تغییرات هورمونی و ... ممکن است زمینه ساز بروز آن شوند.

عامل اصلی ابتلا به بیماری روزاسه

شکل 3 علل هایی که زمینه ساز بروز ابتلا به بیماری رزاسه هستند

چه عواملی باعث تشدید روزاسه می شود؟

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف داروهای کورتیکواستروئید (کورتون ها) که برای درمان بیماری های دیگر تجویز می شوند و داروهای گشادکننده عروق خونی مانند داروهای کنترل کننده فشار خون نیز ممکن است باعث تشدید وضعیت این بیماری شود. البته این افزایش قرمزی نباید همراه با تپش قلب و تعریق باشد؛ در غیر این صورت ممکن است نشان دهنده وجود بیماری های پنهانی مانند فئوکروموسایتوما باشد، که نوعی تومور بوده و با افزایش فشار خون و فلاشینگ یا برافروختگی صورت همراه است. این مشکل همچنین ممکن است نشان دهنده بیماری «پلی سیتمی ورا» باشد که در آن میزان گلبول های قرمز بیمار بیش از اندازه است و البته علائم دیگری نیز دارد. در حالت کلی توصیه می شود اگر التهاب، قرمزی و برافروختگی صورت با نشانه های دیگری مانند تعریق، تپش قلب و ... باشد، حتما به پزشک مراجعه شود.

بیماری روزاسه با چه مواردی اشتباه گرفته می شود؟

تشخیص بیماری روزاسه کلینیکی است و توسط متخصص پوست انجام می شود، گاه ممکن است این بیماری با سایر بیماری های زیر اشتباه گرفته شود؛

  1. آکنه ولگاریس
  2. درماتیت سبوره
  3. سبوره
  4. کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی
  5. آلودگی به دمودکس
  6. ضایعات آکنه شکل ناشی از مصرف استروئید
  7. پیودرما فاسیال (نوعی آکنه)
  8. درماتیت دور دهانی

روش های درمانی روزاسه کدامند؟

روزاسه درمان قطعی ندارد. از آن جا که رزاسه بیشتر صورت را درگیر می کند، تاثیر نامطلوبی روی اعتماد به نفس افراد می گذارد و بر اساس بررسی های انجام شده توسط محققان بین المللی از هر 10 نفر، 8 نفر از وجود بیماری خود اطلاعی ندارند. بسیاری روزاسه را ناشی از مسائل عصبی می دانند و تصور می کنند با بهبود وضعیت روحی شان قرمزی و جوش ها نیز از بین خواهند رفت. نداشتن شناخت کافی از این بیماری باعث می شود عده کمی نسبت به درمان آن اقدام کرده و تا مدت های مدید نشانه های آن را تحمل کنند. همین امر نیز باعث پیشرفت بیماری می شود. در حالت کلی برای درمان و کنترل نشانه های روزاسه، متناسب با نوع و مرحله پیشرفت، از درمان های زیادی می توان استفاده کرد. این درمان ها شامل؛

درمان بیماری روزاسه

شکل 4 درمان روزاسه

پیشگیری از روزاسه چگونه است؟

در حالی که هیچ راهی برای پیشگیری از روزاسه وجود ندارد اما افراد مبتلا می توانند برای کاهش احتمال بروز علائم، عوامل آغازگر روزاسه را بشناسند و از آن ها دوری کنند. برخی از عوامل زیر نیز (با افزایش جریان خون به سطح پوست) باعث بروز یا تشدید روزاسه می شوند:


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

دوقلویی

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

درمان قوز کمر با روش های بدون جراحی و فیزیوتراپی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

لیزر کیوسوئیچ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

بادکش و طب سوزنی

دکتر محسن پرچمی [ طب سوزنی ]

مزایای استفاده از لیزر برای درمان کک و مک

دکتر لادن ناظمی [ پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی ]

درباره لنتیگو بیشتر بدانید

دکتر جمال الدین حسن زاده [ متخصص پوست و مو ]

تغذیه در بارداری چگونه است و چطور می توان تغذیه سالم داشت؟

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

نورولیز گانگلیون های ریشه خلفی در فقرات سینه ای

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

تغذیه در ایام گرم و تابستان

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت