facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir








درد كتف و شانه
دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درد كتف و شانه

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
درد كتف و شانه

شانه و مشكلات آن :
شانه بعنوان يك مفصل پر تحرك با دامنه حركتي بالا نقش مهمي در حركات بدن دارد. اين مفصل پيچيده در واقع از چهار مفصل تشكيل مي شود.مفاصل شانه شامل چهار مفصل زير است:
مفصل اول بين كتف و بازو بنام گلينوهومرال مفصل اصلي است.
مفصل دوم بين ترقوه و كتف است.
مفصل سوم بين كتف و قفسه سينه كه پس از تكميل حركت مفصل اصلي با حركت خود دامنهحركتي شانه را افزايش مي دهد.از مجموع 180 درجه 60 درجه آن مربوط به اين مفصل است.
مفصل چهارم بين استخوان جناغ و ترقوه است كه گاهي بخصوص در سنين بالا بيرونزدگي پيدا مي كند و اكثرا از نظر ظاهر و زيبايي براي بيماران ناراحت كنندهاست.بدليل وي‍ژگي خاص اين مفصل و حركات ان در تمام جهات اين مفصل مستعد تورم پارگيليگامان ،دررفتگي و تاندون خشكي و جمود مفصل و محدوديت حركتي است.اين مفصل بعنوان شاهكار بيو مكانيك بدن بسيار پيچيده است و براي هر حركت خوداز برنامه ويژه اي تبعيت ميكند.طرز قرار گرفتن مفصل به شكل آزاد بدونارتباط استخواني پايدار اين مفصل را منحصر به فرد نموده است.

اين مفصل از عمق به سطح داراي چند لايه است :
لايه استخواني و مفاصل
لايه عضلات تاندون و ليگامان
لايه عروق و بافت نرم و بورسها
لايه پوست
سه استخوان كتف ترقوه و بازو اين مفصل را تشكيل مي دهد.لابرومبافتي محكم با قوامي غضرفي است كه براي افزايش گودي مفصل شانه قرار گرفتهاست و موجب پايداري بيشتر حركت استخوان بازو در فضاي مفصل شانه شده است.

بورسها :
فضاهايي شبيه به كيسه بوده كه با مايع سينوويوم پر شده اند و بين دو ساختمانيكهقرار است روي هم بلغزند قرار مي گيرندو مستعد التهاب بوده و التهاب آنها رابورسيت مي گويند

ورزش برای شانه
به آرامی كتفها را بالا و پایین ببريد.كتفها را در هر دو جهت بچرخانید.دستان خود را به طرف بالا ببريد.هر دو دست خود را پشت سر بگذارید. دو آرنج خود را به هم نزدیک کنید و از هم دور کنید. سر باید ثابت باشد.دستان خود را بر كتف ها بگذارید (دست راست بر كتف راست و دست چپ بر شانه چپ). آرنج را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.یک چوب بلند و یا دسته جارو را پشت سر خود قرار دهید. سپس چوب را به سمت بالا ببرید.تمامی این ورزش ها را در حال ایستاده و یا نشسته انجام دهید.اگر این ورزش ها موجب سرگیجه می شود، از ادامه آنها خودداری کنید.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مو
پیامهای بهداشتی
آیا میدانید بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت ، از وجود بیماری خود بی اطلاع هستند ؟


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان