facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir








تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز
دکتر بیژن فروغ - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

آدرس وب سایت : www.drforogh.ir
آدرس مطب : 1 تلفن مطب : 1 - 1
تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز

رژیم غذایی در بیماری آرتروز
آرتروز يك روند قابل پيشگيريست ما محكوم به آرتروز نيستيم. آرتروز ممكن است براي شما اتفاق بيفتد ولي مفهوم آن بروز يك بيماري وحشتناك نيست.با آرتروز هم مي توان زندگي خوب داشت:در كنار آرتروز مي توان ورزش كرد در اجتماع زندگي كرد و با كمترين علائم ناراحت كننده زندگي كرد.خانمي 90 ساله به من مراجعه كرد و اظهار مي كرد تاكنون تجربه اي از درد كمر يا زانو را نداشته است و بعنوان فردي فعال در اجتماع زندگي مي كند و هيچگاه تسليم پيري نشده است و دركنار پيري با اين باور كه بايد خوب زندگي كرد به زندگي خود ادامه مي دهد. راز اين اتفاق چيست؟

چه بخوريم :
غذاهاي حاوي فيبر شامل ميوه جا ت و سبزيها
مصرف ماهي
چاي سبز
غلات
زنجبيل
فلفل
زعفران
عسل
آب

چه نخوريم :
گوشت قرمز را كم كنيم
شكر
نمك
بادمجان
گوجه قرمز
غذاي چرب
فست فود

تغذیه مناسب، کلید اصلی جلوگیری از انواع بیماری ها از جمله آرتروز است
اولین مرحله اصلی در درمان آرتروز،رساندن وزن به حد ایده آل است. وزن اضافی باعث ایجاد فشار بر روی مفاصل و در نتیجه عوارض آرتروز می گردد. رعایت یک رژیم غذایی که حاوی فیبر شامل سبزيجات و ميوه ها بیشتری باشد( فاقد مواد شیمیایی آلوده که باعث ایجاد استرس در بدن می شود، باشد)، مصرف بیشتر میوه ها و سبزی جات تازه، ماهی ، دانه ها و غلات سبوس دار توصیه می شود.مصرف ماهی های آب های سرد از جمله ماهی آزاد( سالمون ) توصیه می گردد. مصرف چربی های اشباع ، روغن های هیدروژنه یا جامد ، غذاهای پرچرب و سرخ کرده و شکر توصیه نمی گردد، چرا که این مواد غذایی باعث ایجاد اسیدیته ی بالای محیط داخلی مفاصل شده و این حالت موجب درد بیشتری در مفاصل و در نتیجه التهابات آنها می شود.

مصرف میوه، سبزی، غلات كامل ( تصفیه نشده وسبوس دار)، آجیل ، دانه های خوراكی و ماهی باعث كاهش التهاب مفاصل یا آرتروز می شوند.گوشت های پرچرب، تخم مرغ ، مارگارین، کره، کافئین، الکل، شکر سفید، تنباکو و محصولات لبنی باید از رژیم غذایی حذف شوند. در حدود یک سوم از افرادی که از بیماری آرتریت روماتوئید رنج می برند به سولانین ها و یا بعضی گیاهان حساس اند که از آن جمله می توان سیب زمینی ، فلفل ها، بادمجان، گوجه فرنگی و تنباکو را نام برد که باید از رژیم غذایی این گروه از افراد حذف گردد.توصیه می شود که حداقل 6 تا 8 لیوان آب در طول روز جهت دفع سموم از بدن مصرف شود. غذاهایی که می توان مصرف نمود - سبزیجات برگ سبز مانند جعفری، شاهی، کرفس ، کلم پیچ- هویج - جودوسر، محصولات تهیه شده از گندم - محصولات تهیه شده از سویا - غلات کامل مانند برنج قهوه ای، ارزن، جو، گندم، جوی دو سر - ماهی های آب های سرد مانند ماهی آزاد ساردین، شاه ماهی.

غذاهایی که باید از مصرف آنها پرهیز کرد
تحقیقات نشان داده که علائم آرتروز ، حتی در کسانی که آرتریت روماتوئید دارند ، کاهش خواهد یافت ، به شرط آن که این افراد با یک رژیم گیاهخواری سازش یابند.این رژیم فاقد غذاهای با منشاء حیوانی به خصوص محصولات لبنی است. مواد غذایی که نباید در این بیماری مصرف شوند ، شامل گروه های زیر است:

- مهار کننده های جذب کلسیم :
گوشت قرمز، لبنیات ، تخم مرغ، جوجه، الکل، قهوه ، شکر تصفیه شده، اکثر شیرینی جات، نمک اضافی

-غذاهای دارای اگزالاتبال :
ریواس ، زغال اخته، آلوها ، کنگر ، اسفناج

- غذاهای خانواده یگیاهان تاج ریزی ها :
گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، فلفل ها، تنباکو

- غذاهایی که موجب تورم و آب آوردگی می شوند :
گندم سیاه، لبنیات، کلیه ی چربی های حیوانی.
مطالب مرتبط: زانو درد كندرومالاسي و نرمي كشكك زانو آرتروز زانو آرتروز چيست؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مو
پیامهای بهداشتی
نوجوانان به محبت و آرامش نياز دارند تا دوران بلوغ را به سلامت سپري كنند


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان