facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir










مواد غذایی خاص و بیماریهای قلبی
دکتر مهراد فخرالدینی - متخصص قلب و عروق

مواد غذایی خاص و بیماریهای قلبی

دکتر مهراد فخرالدینی [ متخصص قلب و عروق ]

آدرس وب سایت : www.drfakhroddini.ir
آدرس مطب : تهران- خ.شريعتي -قلهك -جنب ايستگاه مترو قلهك -ساختمان نوبهار-پلاك ٤-واحد٨ تلفن مطب : 22923067 - 021
مواد غذایی خاص و بیماریهای قلبی

مصرف گردو و بیماری های قلبی:
بیماران قلبی بدون ترس گردو بخورند.از گذشته تا بهحال در مورد فوايد گردو صحبتهاي بسياري کردهاند و تحقيقات هم نشان داده که مصرف 45 گرم گردو بـه عـنوان بخشي از رژيم کم کلسترول به شرط اينکه کالري دريافتي افزايش پيدا نکند، باعث کاهش خطر بيماريهاي قلبي- عروقي ميشود.

مطالعات انجام گرفتـه در دانشگاه هاروارد بيانگر اين مطلب است که مصرف رژيم حاوي مقادير بـــالاي مغزها خطر مرگ قـلبي ناگهاني را کاهش ميدهد. علاوه بر اين، بســياري از مطالعات بيان ميکنـند که مصرف مقادير زياد اين مواد (مواد حاوي اســيدهاي چرب امگا 3) خطر حمله قلبي و انسداد سرخرگها را تا 70درصـد كاهــــش ميدهد.

اثرات جلوگيريکننده و درماني گردو ثابت شده است. پژوهشگران تاکيد دارند که گردو به دليل داشتن مقادير معتنابهي از اسيدهاي چرب با چند پيوند غيراشباع چربيهاي خون را بهبود ميبخشد و در کاهش ديگر عوامل خطرساز درخصوص قلب و عروق نقش دارد. نتايج اين تحقيق همچنين گردو را منبع مهم فيبر، منيزيم، ويتامينB و E و ديگر آنتياکسيدانها معرفي ميکند.

پژوهشگران با انجام تحقيق روي 365 داوطلب که 10 تا 25 درصد از کالري روزانه مورد نياز خود را طي 24 هفته از گردو بهدست ميآوردند به اين نتيجه رسيدند که هر چه افراد مقادير بيشتري از گردو را در رژيم غذايي خود مصرف کنند به همان ميزان کلسترول بد خون آنها کاهش پيدا ميکند.

اين گروه از محققين تاکيد دارند که اگرچهگردو خود از منابع مهم چربي بهحساب ميآيد، اما در عين حال کاهشدهنده عوامل موثر در بيماريهاي قلبي- عروقي است. پيش از اين نتايج پژوهشهاي مختلف نشان داده بود که مصرف گردو خطر ابتلا به سندروم متابوليک، مجموعهاي از نشانههاي ابتلا به بيماريهاي قلبي-عروقي را کاهش ميدهد. گردو طبيعتي گرم داشته، تصفيهکننده خون است و سبب تحريک جريان صفرا ميشود.

پسته و بیماری قلبی :

پسته ریسک بیماری قلبی و عروقی را بصورت قابل توجهی کاهش می دهد.گنجاندن پسته در رژیم غذایی می تواند از خطرابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و تنگ شدن شریان های قلبی به علت رسوبات خونی جلوگیری كند و كلسترول خون را نیز كاهش دهد.تحقیقات جدید نشان می دهد داوطلبانی كه مدت یك ماه مرتبا 28 گرم پسته در روز مصرف كرده اند، میزان كلسترول خون آنها 8 / 4 درصد كاهش یافته است.با مصرف پسته سطح كلسترول بد لیپوپروتئین با غلظت كم تا 11 /6 درصد كاهش می یابد.پژوهش ها نشان می دهد كه پسته، سطح كلسترول بد را در بدن كاهش می دهد و در ضریب لیپوپروتئین هم تغییراتی مفید صورت می دهد. محققان می گویند پسته دارای مقادیر زیادی ماده گیاهی ضداكسیدانت لوتئین است كه معمولا در سبزیجات پربرگ و تیره رنگ موجود است.

خواص پسته و فواید مفید آن :
1- پسته در مقایسه با دیگر آجیل ها، دارای مقدار کمی کالری و چربی اشباع، بدون کلسترول،و برای کمک به جذب ویتامین های A, E, Dو Kبسیار موثر است.
2- پسته یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است.
3- بر اساس بررسی ها، مصرف روزانه ی پسته، میزان کلسترول بد یا در اصطلاح ال دی ال را حدود 12 درصد کاهش می دهد.
این میزان کاهش کلسترول بد در کاهش خطر ابتلا به تنگی رگ های خون رسان قلب، تاثیر بسزایی دارد و از آنجایی که دارای مقدار زیادی چربی غیراشباع و پروتئین است،به همین علتنباید بیشتر از 18 گرم در هفته مصرف شود.
4- پسته دارای مقدار زیادی فیبر است،فیبــر به هضم مواد غذایی کمک، وکلسترول و قند خون را تنظیم می کند.
5- پستهبین گروه آجیل ها، یکی از بهترین منابع پتاسیم، و پتاسیمیكپسته برابر پتاسیم یكپرتقال، ومقدار پتاسیم در دو
پسته هم بیشتر از پتاسیمیكموز است.
پتاسیم موجود در پسته، به تعادل مایعات بدن کمک،ضربان قلب را تنظیم می کند و برای کاهش فشار خون نیز بسیار مفید است.
6- پستههمچنین دارای فسفر استو در ساخت استخوان ها و دندان ها نقس مهمی ایفامی کند، جلوی خستگی و ضعف را می گیرد و برای تقویت عضلات بدن مفید است.
7- پسته، مقداری منیزیم نیز دارد که منیزیم یکی از مهم ترین عناصر معدنی برای تبدیل غذا به انرژی است،همچنیناز گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.
8- آهن در پسته، برای سرگیجه، خستگی، رنگ پریدگی و کم خونی مفید است.
9- روی موجود در پسته هم برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مفیداست.
10- پسته دارای ویتامین های B6 ، B1و Eاست،ویتامین B6کمک به سوخت و ساز پروتئین می کند و در جذب مواد غذایی نیز نقش دارد. ویتامین B1باعث افزایش انرژی، تقویت سلول های عصبی و متعادل کردن اشتها می شود.

11- در بین آجیل ها، پسته دارای بیشترین آنتی اکسیدان است،
همان طور که می دانید ویتامین Eجزء گروه آنتی اکسیدان ها استو تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم، جلوگیری از خستگی و استرس و جلوگیری از تخریب سلول ها را بر عهده دارد.
12- پسته نیز مانند دیگر دانه ها، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. به علتوجود چربی های غیر اشباع، می تواند مقدار کلسترول خون را پایین بیاورد.
13- پسته باعث عملکرد درست مغز می شود و شخص را آرام می کند.
14- این آجیل می تواند جلوی پیشرفت بیماری های مزمن مانند سرطان را بگیرد.
15- مطالعات نشان داده است، پسته می تواند مقدار کلسترول خوب خون (HDL) را بالا ببرد ومقدار کلسترول بد خون (LDL) و تری گلیسیرید را پایین بیاورد.
16- پودر پسته، درمان کننده دندان درد است.
17- پسته تغییری در فشار خون و افزایش وزن انجام نمی دهد. اما به علتفواید بسیاریکه دارد، به عنوان یک میان وعده پرکالری به شمار می آیدو نباید زیاد مصرف شود.
18-برای کاهش نمک و چربی در رژیم غذایی، باید از خوردن پسته بو داده و شور خودداری کنید.
19- حدود 28 گرم پسته، بیش از 10 درصد نیاز بدن به فیبر غذایی، ویتامینB6، ویتامین B1، منیزیم و فسفر را تامین می کند.

دکتر مهدی طرزی - جراح زیبایی بینی
پیامهای بهداشتی
فعاليت جسمي براي سلامت قلب بايد پرتحرك، منظم و مداوم باشد


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان