facebook instagram telegram www.pezeshkonline.ir
دکتر حمید وحیدی
دکتر ابوالفتح محرابیان
دکتر محمد علی نیلفروش زاده
دکتر علیرضا واعظ شوشتری
دکتر مریم ملکی
دکتر فرخانی
دکتر محمد مهدی طرزی



علل افزايش اشتها و روش هاي كنترل آن
دکتر منصور ریسمانچیان - پزشک عمومی

علل افزايش اشتها و روش هاي كنترل آن

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

آدرس وب سایت : www.rismanchian.ir
آدرس مطب : اصفهان-خیابان شمس آبادی-بین بسیج و چهارراه قصر-جنب داروخانه زیتون-ساختمان شمس-طبقه سوم تلفن مطب : 2207810 - 0313
علل افزايش اشتها و روش هاي كنترل آن

جهت کنترل اشتها ابتدا باید ریشه آن مشخص شود تا بتوان آن را کنترل نمود.در اکثر مواقع اشتهای زیاد به علت مشکلات عصبی میباشد. عصبی شدن ، اضطراب ، دلشوره و افسردگی منجر میشود یک شخص به غذاخوردن پناه بیاورد.

اساس این قضیه هم در دوران کودکی شکل میگیرد ، وقتی که طفل با کوچکترین ناراحتی با مکیدن پستانک و یا پستان مادر و یا حتی در غیاب آنها با مكیدن انگشت خود آرام میشود این حالت در بزرگسالی هم ادامه یافته و باعث میشود که با کوچکترین ناراحتی به جویدن و حرکات فک خود پناه بیاورد.

( این افراد گاهی با جویدن آدامس و ارضای این حالت میتوانند اشتهای خود را کنترل کنند و از خوردن غذای اضافی دور شوند ، هر چند آدامس با افزایش ترشح بزاق ممكن است منجر به افزایش اشتها در عدهای بشود پس باید هر كس روی خودش امتحان كند ) .

یک علت دیگر اشتهایزیاد افزایش اسید معده است که میتواند خودبخودی و یا به علت تغذیه غلط باشد. به عنوان مثال چائی زیاد ، موادغذایی که در کارخانجات تولید میشوند مانند چیپس ، پفک ، شکلات ، بیسکوئیت ، سوسیس ، کالباس و نوشابه ( به علت اینکه در کارخانه از مواد شیمیائی جهت عمل آوری این مواد استفاده میشود ) منجر به افزایش اسید معده میشوند .

در نهایت شخص هم با مصرف این مواد چاق میشود( به علت کالری زیاد ) و هم به علت ا فزایش اسید معده اشتهایش در كل زیادتر میشود. ( در ضمن این مواد شیمیائی روی سیستم عصبی هم تأثیر منفی گذاشته و منجر به پرخوری عصبی هم میشوند. )

علت دیگر افزایش اشتها تنظیم نكردن زمان وعده های غذایی است. وقتی كه فاصله دو وعده غذا زیاد میشود ، بتدریج سوخت و ساز كاهش و اشتهای وعده بعدی افزایش می یابد . پس در این فاصله حتما باید از میان وعده استفاده نمود تا هم سوخت و ساز زیاد شود و هم اشتهای وعده بعد را بتوانیم كنترل نماییم .این میان وعده باید از میوه ، خرما ، لقمهای نان و پنیر و سبزی و یا چند عدد بیسكوییت تشكیل شود ولی نباید بصورت خرده خوری( ناخنك ) استفاده شود.

پس تا اینجا متوجه میشویم كه كنترل پرخوری عصبی با مشاورههای روانی و یا حتی داروهایی برای كنترل اعصاب و برای كنترل اسید معده هم باید مواد فوق كمتر مصرف شده و گاهی مجبوریم از داروهای ضد اسید معده نیز استفاده كنیم و در ضمن زمان وعدههای غذا را نیز تنظیم نماییم .
در مقاله بعد روش های كنترل اشتها را در یك وعده غذایی مشخص بحث خواهیم نمود .

دکتر مهدی طرزی - جراح زیبایی بینی
پیامهای بهداشتی
اگر زمين را از آلودگي ها حفظ نكنيم ما هم در اين آلودگي غرق خواهيم شد


مطالب پزشکی پر بازدید
وب سایت های پر بازدید پزشکان