شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین - پرتال اطلاع رساني

معرفی انواع مو و نحوه نگهداری آن

شبکه اطلاع رسانی پزشک آن لاین [ پرتال اطلاع رساني ]آدرس وب سایت : www.pezeshkonline.ir

برای شناخت حالات مختلف مو فقط در میزان چربی و خشکی درآن است و ازاین نظر موها را به سه دسته ی کلی تقسیم می باشند. مثلا:
موهای چرب : چرب ، چرب شدید ، چرب معمولی
موهای عادی : چرب عادی ، خشک عادی
موهای خشک :خشک معمولی ، خشک و خشک شدید
تقسیماتی که برای حالات مو در نظر گرفته شده مولود پوست می باشد که خود ناشی ازفعالیت غدد چربی زیر پوست است که نوع و حالت موها را مشخص می سازد . حالت مو که مدیون پوست سر می باشد چربی و خشکی پوست نیز بستگی مستقیم به ترشح غدد چربی در پوست دارد . به همین جهت لازم است که درباره غدد چربی به توضیح بیشتری داده شود.

درهر سانتی متر مربع پوست سر در حدود ۵عدد غدد چربی وجود دارد . کاراین غده ها ترشح چربی می باشد . این ضمایم پوستی از جایی چربی نمی گیرندبلکه خود عامل مستقیم تولید آن هستند . وقتی غده ها چربی را می سازند ازطریق لوله ی مجاری آنرا به خارج پوست بدن که احتیاج به این چربی دارد هدایت می کنند. زیرا در نبود آن پوست ترکیده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست میدهد و کمبودش را به هر طریق که شده باید جبران کرد ، در غیر اینصورت خطراتی در بر خواهد داشت.
موی سر حالات مختلفی دارد به شرح آن خواهیم پرداخت . مو از نظر ارگانیسم ساختمانی درهمه یکسان است و فرقی با همدیگر ندارد . آن تفاوت ظاهری که درموهای آدمیان می بینیم فقط حالت موها است که با یکدیگر متفاوت می باشد.

زیادی چربی نیز باعث مزاحمت می گردد بطوریکه روی پوست سر جاری شده واین عمل موجب می شود که روی روزنه های پوستی را بپوشاند و عمل تنفس پوستی اکسیژن گیری را مختل می سازد و محیط نامناسبی را برای موها فراهم کند وسرانجام ریزش شدید موها را سبب میگردد.

اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گویند پوست سر چرب است و چنانچه غدد درکار خود کم کاری کنند می گویند پوست سر خشک است واگر غده ها فعالیت عادی وطبیعی داشته باشند می گویند پوست سر معمولی است و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.
شستشوی موی سر:
به هنگام نظافت موها باید نوع آنرا در نظر داشت و همینطور مواد پاک کننده ی آنرا و مهمتر اینکه روش شستشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه بر شستشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه برشستشو و بهداشت بتوانیم پوست سر و موها را به حالت دلخواه کنترل کرده چربی وخشکی موها را به سوی نرمال سوق دهیم و همینطور برای شستشوی موهای سر باید جدول زمانی دقیق تنظیم نماییم . اغلب مشاهده شده که بعضی ها به هر شکلی که دوست دارند سرشان را می شویند نه مراعات زمان را می کنند و نه به مواد شستشو اهمیت می دهند و نه روش صحیح شستن را به کارمی گیرند .

اینان موهایشان بیشتر در معرض خطر ریزش قرار دارد. سر را حتما یک روز درمیان بدون خشونت ، بدون چنگ زدن و بدون برس کشیدن ، بدون ماساژ دادن شستشو داد ، درموقع شستشو باید موها را در کف دستها قرار داد ، و بطور دورانی آنها را شست. این طرز شستشو یک قانون کلی است و کسانیکه از این روش پیروی کنند حداقل از نظر شستشو ریزش غیر طبیعی نخواهند داشت.

الف ـ طریقه شستشوی موهای چرب:
این نوع موها را فقط یک روز در میان بدون چنگ زدن ، ماساژ دادن ، برس کشیدن باید شتشو داد بدین ترتیب که موها را در کف دستها قرار داده و بطور دورانی پوست سر را می شویم بی آنکه ناخنها و یا نوک انگشتان پوست سر تماس حاصل کند دودست شستشو در هر بار استحمام کافی می باشد.

ب ـ طریقه شستشوی موهای خشک:
این فراد از خشکی بیش از اندازه موها رنج می برندبرای رفع این مشکل از نظر شستشو به ترتیب زیر عمل می کنیم. برای نظافت و شستشوی این موها می توان دو روز درمیان موها را شست ولی بهتر آن است از قاعده کلی استفاده کرده و همان یک روز درمیان بدون خشونت وبه آرامی سر را شستشو داد ، البته با ماساژ بسیار آرام و بدون چنگ زدن وبرس کشیدن موها پوست سر را باید شست دو بار شستشو در هر وهله استحمام کافی می باشد.

ج ـ طریقه شستشوی موهای عادی:
موهای معمولی را که پوست سر نه چرب و نه خشک است بین روش شستشوی موهای چرب و خشک عمل می شود. مطلبی که باید تذکر داد اینست که کسانیکه به عللی موهایشان را از دست دادهاند و یا طاس شده اند و یا موها را که از ته ماشین کرده انده اند می توانندبا کف دستها به آرامی و بدون خشونت و تاکید پوست سر را کاملا بشویند. روشهایی که گفته شد برای شستشوی انواع موهای سر می باشد و هر کس به علم به اینکه دارای چند نوع مویی می باشند می توانند از روشهای ذکر شده استفاده نمایند.

آب مفید برای مو:
آبی که برای شستشوی موها بکار می بریم باید دارای حرارت معین باشد وهم چنین نباید به یکباره آب سرد و یا آب گرم را روی سر ، باز کرد و یا درجه آب را بطور ناگهانی تغییر داد زیرا که با چنین کاری ریشه ی موها شوکه میشوند که واکنش آن تضعیف و ریزش مو خواهد بود.
آزمایش ریزش مو:
سلولهای بدن آدمی همواره درمعرض تغییر و تحول هستند پس از چندی عمر سلولی به پابان میرسد و از بین میرودسلولی نورستهای جانشین سلول مرده میشود وظیفه آنرا به عهده می گیرد .سلول جدید نیز پس از سپری کردن دوران خود جایش را به سلول دیگری می سپارد . این قانون تغییر ناپذیر روی موها نیز صادق است . موئی که پس از چندی عمرش به پایان رسیده رفته رفته پیرو فرسوده شده می افتد و وظایف آن را موی جدیدی عهده دار می شود وهمان عملی را انجام می دهد که موی قبلی انجام می داده است. تغییر و تحول در این زمینه را ریزش مو می گویند.

ریزش مو بر دو نوع صورت می گیرد : ریزش طبیعی و ریزش غیر طبیعی هنگامیکه موها طبق قانون عمومی دارای ریزش طبیعی است انسان هرکز به عارضه کم موئی و یا طاسی دچار نخواهد شد و به تعداد موهای ریخته شده موهای جدیدی به وجودخواهد آمد . ریزش طبیعی اندازه و میزان و شاخص معینی ندارد و مقدار ریزش و رویش آن بستگی هماهنگ با طبیعت هر شخص دارد .

ممکن است ریزش طبیعی موهای یک شخص روزانه ده تار مو باشد و برای شخص دیگر ۵۰تار مو یا بیشتر . برای اینکه هر کس بداند ریزش موهایش طبیعی است یا غیر طبیعی باید اندکی به عقب برگشته و زمانی را در نظر مجسم سازد که با وجود ریزش کم موئی را بدنبال بیاورد آنگاه ریزش غیر طبیعی نامیده می شود که در چنین حالتی حتما باید به مداوای آن پرداخت ، ولی اگر ریزش کم شدن موها را در پیش نداشته باشد ریزش طبیعی به شما می آید و هیچگونه تشویش ونگرانی را نباید داشت.

گاهی دیده می شود که برای تعداد طبیعی ریزش مو رقم ثابتی تعیین می کنندمثال روزانه فلان رقم نشانه ریزش طبیعی مو و زائد برآن دلیل عارضه ریزش غیرطبیعی است چنین استدلالی هرگز درست نیست و بعنوان یک فرمول ثابت نمی تواندبر همه کس صادق باشد همچنانکه گفته شد ریزش مو بستگی و ارتباط ویژه ای باطبیعت افراد دارد.

طریقه آزمایش ریزش مو فقط تجربی میباشد یعنی اینکه در گذشته هر کس بهرمیزان که از سرش مو می ریخته است اگر با وجود ریزش تغییری در کمیت موها پدیدار نگردد ریزش طبیعی است چنانچه همراه با ریزش موها رویش آنها به نسبت کمتر شود این ریزش غیرطبیعی است . اگر در فکر درمان و چاره جوئی برنیایندموهای از دست رفته دیگر باز نخواهد گشت . ولی اگر در آغاز ریزش شخص متوجه عارضه شده و به متخصص مو مراجعه کند.

از آن گذشته شانه کردن نیز راه دیگر تشخیص ریزش مو می باشد . اگر مقدارریزش مو که بر روی دندانه های شانه می پیچد به همان نسبت های روزهای پیشین باشد که ریزش حالت طبیعی دارد چنانچه بیشتر شود و این عمل تکرار گرددد ریزش موها غیر طبیعی است معمولا هر شخصی به تعداد ریزش طبیعی موهای سر خود آشناست اگر نشانه های غیر طبیعی در ریزش مو پدیدار گردد خود اولین کسی است که متوجه آن خواهد شد مگر اینکه در این باره آدمی کاملا بی توجه باشد . یکی دیگر از راههای تعیین و تشخیص ریزش غیر طبیعی موها کشیدن دستهای خیس به لابلای موها می باشد .

اگر موها از میزان طبیعی خود بیشتر ریزش داشته باشدتعدادی مو به دست می چسبد که در زمانهای گذشته چنین حالتی برای شخص سابقه نداشته است . زمانی که شخص در تشخیص ریزش غیر طبیعی موهای خود دچار شک وتردید گردد لازم است که در پی درمان آن بر آید . تذکر این نکته بجا و ضروری است که هر کس که تکنیک نگهداری از مو را بداند و به شیوه ی سنتی درمان گیاهی به مداوای بیماریهای مو به پردازد به عارضه کم موئی و طاسی دچارنخواهد شد .

شمارش موهای در آب نیز راه دیگر تشخیص ریزش موها می باشد. برای اینکار هر شخص میتواند بطور متوسط ماهیانه یکبار سر خود را درتشتی که پر از آب است بشوید و پس از اتمام شستشو موهای باقی ماند در ظرف را شمارش نماید و این عمل را ماهیانه یکبار انجام دهد تا پی به ریزش طبیعی یا غیرطبیعی موهایش ببرد و با مقایسه تعداد ریزش چند ماهه می توان هم مقدار ریزش را تعیین کرد.

لطفا از عکسهای قبل وبعد بیماران درگالری عکس دیدن فرمایید.

آدرس:اصفهان- خ چهار باغ بالا جنب مجتمع پارک ساختمان گلستان طبقه فوقانی بانک سپه مرکز لیزر هور (دکتر مریم ملکی )

تلفن :03116662224


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

تلاشی برای درمان قطع نخاع

دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]

درمان بیماری های تنفسی

دکتر امیر هوشنگ سپهری [ طب سوزنی ]

طب مکمل و تغذیه و درمان در کشیدگی و رگ به رگ شدگی

شهزاد محمدیان [ متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا ]

آر اف فرکشنال سوزنی موثرترین روش جوانسازی

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

بیماری ویروسی و دردناک زونا

دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

تزریق ژل به لابیا ماژور

کلینیک پوست ارکیده [ پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر سید سلمان فاطمی - متخصص داخلی مغز و اعصاب
دکتر سید سلمان فاطمی

متخصص داخلی مغز و اعصاب


www.dr-salmanfatemi.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر محمد اعظمی - متخصص رادیولوژِی
دکتر محمد اعظمی

متخصص رادیولوژِی


www.radiologymarkazi.ir
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر پیمان صالحی - متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری
دکتر پیمان صالحی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری


www.drsalehi.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر بهرام اشراقی - فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم
دکتر بهرام اشراقی

فلوشیپ پلاستیک و ترمیمی چشم


www.dreshraghi.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر امیر منصور شیرانی - متخصص بیماریهای دهان و دندان
دکتر امیر منصور شیرانی

متخصص بیماریهای دهان و دندان


www.doctorshirani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت