دکتر علی فرخانی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان آرتروز و ساییدگی زانو در طب سنتی

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]آدرس وب سایت : www.drfarkhani.com
آدرس مطب : اصفهان، خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت، کوی26 تلفن مطب : 32367465 - 031

به محل پیوند دو استخوان به یکدیگر مفصل گفته می شود که با یک بافت محافظ به نام غضروف پوشیده می شود. آرتروز که به صورت اختصار (OA) نیز نامیده می شود، شایع ترین بیماری مفصلی است. آرتروز باعث التهاب و همچنین از بین رفتن تدریجی غضروف میان مفاصل می شود که فرد درنتیجه آن درد و دشواری در حرکت را تجربه می کند. بیماری آرتروز این غضروف را از بین برده و استخوان ها هنگام حرکت به یکدیگر ساییده می شوند. در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی در فرد مبتلا وجود نداشته باشد، علائم این بیماری به تدریج ظاهر شده و از یک یا چند مفصل شروع می شوند. درمان گیاهی و خانگی آرتروز زانو راهکار درمانی نوینی برای رهایی از آرتریت زانو است. این روش درمانی اغلب برای درمان آرتروزهای خفیف تا متوسط کابرد دارد. بعضاً پزشکان برای تسهیل در روند بهبودی بیماران، روش های درمان خانگی آتروز زانو را نیز در کنار درمان های تخصصی توصیه می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل بروز آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

بهترین داروی گیاهی آرتروز زانو

برخی از افراد مبتلا به آرتروز، با مصرف داروهای گیاهی احساس تسکین درد قابل ملاحظه ای می کنند. پزشکان نیز داروهای طبیعی و گیاهی را یکی از مهم ترین راهکارهای درمان خانگی آرتروز زانو معرفی می کنند. گیاهان دارویی با دارا بود ن خواص ضد التهابی به کاهش درد آرتریت روماتوئید (RA) یا استئوآرتریت (OA) کمک می کنند. مصرف این داروها به خصوص در کنار سایر گزینه های درمانی، تأثیر بسزایی در تسکین دردهای خفیف دارد. از همین جهت، در ادامه لیست کاملی از بهترین داروی گیاهی برای درمان آرتروز زانو را به شما معرفی می کنیم:

۱- آلوئه ورا. مورد استفاده در ترکیب انواع قرص گیاهی برای درمان آتروز

آلوئه ورا گیاهی پرخاصیت و ارزشمند است که در اکثر محصولات پوستی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. تأثیر این گیاه در بهبود درد مفاصل بر همگان پوشید ه است. هر دو شکل مصرف خوراکی و موضعی آلوئه وار در تسکین درد OA مؤثر هستند.

۲- کندر. مهم ترین جزء داروهای گیاهی درمان آرتروز زانو

گیاه کندر با خواص ضد التهابی خود جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارد. بررسی ها نشان می دهند که افراد مبتلا به RA، آسم برونش و سایر بیماری های التهابی با مصرف کندر تغییراتی در کاهش علائم خود مشاهده کرده اند. به طوریکه با مصرف کپسول های کندر شاهد بهبود درد، عملکرد و سفتی ناشی از OA خود بوده اند. این گیاه در اشکال دارویی قرص و کرم موضعی موجود بود ه و در دوز کم قابل استفاده است

۳- پنجه گربه. گیاهی پرخاصیت و مؤثر در بهبود آرتروز

پنجه گربه یکی دیگر از گیاهان ضد التهابی است که برای کاهش تورم ناشی از بیماری آرتریت کابرد دارد. این گیاه از پوست و ریشه درخت انگور گرمسیری که در آمریکای جنوبی و مرکزی می روید، به دست می آید. عموم مردم از گیاه پنجه گربه به عنوان یک ضد التهاب و برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می کنند. با این حال، مطالعات حاکی از این است که پنجه گربه در کاهش تورم مفاصل تا بیش از ۵۰% در افراد مبتلا به آرتریت تأثیر دارد.

۴- اکالیپتوس. مؤثر در کاهش درد و تورم ناشی از آرتروز

عصاره برگ اکالیپتوس در اکثر داروهای گیاهی درمان آرتروز زانو وجود دارد. برگ های این گیاه حاوی تانن بود ه و به کاهش تورم و درد ناشی از آرتریت و RA کمک می کند.

۵- زنجبیل. بهترین داروی گیاهی برای درمان آرتروز زانو

زنجبیل گیاهی پرکاربرد است که هم در آشپزی و هم در محصولات آرایشی و دارویی به وفور استفاده می شود. برخی از محققان ادعا می کنند که زنجبیل می تواند جایگزین داروهای NSAID هم باشد. از این رو، زنجبیل را به عنوان بهترین داروی گیاهی برای درمان آرتروز زانو معرفی می کنند.

۶- چای سبز. دارای خواص ضد التهاب

چای سبز یک نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان های است که به مبارزه با التهاب ناشی از آرتریت کمک می کند. این گیاه برای اکثر مردم بی خطر است.

۷- زردچوبه. از دیگر داروهای گیاهی درمان آرتروز زانو

زردچوبه پودر زرد رنگی است که اغلب به عنوان ادویه جهت افزود ن طعم و رنگ خاص به غذاها اضافه می شود. این گیاه که ماده اصلی آن کورکومین است و خواص ضد التهابی فراوانی دارد، از دیرباز در طب سنتی کارایی دارد. پزشکان زردچوبه را بهترین گزینه های طبیعی و مؤثر در درمان خانگی آرتروز زانو OA و RA می دانند.

درمان آرتروز زانو در طب سنتی

در بعضی افراد درمان آرتروز نیازمنده استفاده از پزشکی مدرن است. در عین حال برای مقابله با افزایش علائم و درمان آرتروز زانو در طب سنتی می توان اقدامات درمانی زیادی انجام داد. این اقدامات ما را در مسیر بهبود و مقابله با این بیماری و پیدا کردن بهترین داروی آرتروز یاری میکند. بهترین درمان آرتروز می تواند استراحت و خوردن غذا های سالم باشد. ورزش مناسب و رژیم غذایی صحیح و از مواردی است که بسیار در راههای درمان آرتروز زانو با طب سنتی مؤثر است. در صورت رعایت این موارد دیگر نیاز به درمان های پزشکی دشوار یا حتی جراحی نیست. آرتروز بیماری است که در علم طب سنتی درمان های متنوع و مؤثری برایش وجود دارد. با گیاهان دارویی که معرفی شدند، میتوان بیماری را تسکین داد و یا حتی از بیماری آرتروز جلوگیری کرد. دیگر روش ها در طب سنتی به شرح زیر است:

در این روش به قسمتهای مشخصی از بدن سوزن های باریک و استریل شده ای وارد می شود تا درد را کنترل کند. تحقیقات مشخص کرده که برای مهار درد آرتروز و درمان آرتروز زانو در طب سنتی می توان از طب سوزنی چینی استفاده کرد. در انتخاب کلینیک و متخصص طب سوزنی توجه لازم راداشته تا در مکانی بهداشتی و با وسایل استریل این کار انجام گیرد.

تحقیقات اخیر مشخص کرده برای درمان آرتروز زانو در طب سنتی ماساژتراپی اثرات بسیار مهم و مفیدی دارد. به عنوان مثال وارد کردن فشار جزئی بر بازو و زانو باعث کاهش درد شده و محدوده حرکتی مفصل ها را بیشتر میکند. ادامه این حرکت به مدت یک ماه مقدار درد را به طرز محسوسی کاهش میدهد. ماساژ پیوسته و اهسته برای درمان آرتروز زانو در طب سنتی خیلی مفیدتر از ماساژهای ناپیوسته و با فشار است. میتوان گفت ماساژ نیز بهترین داروی آرتروز در طب سنتی است.

شناور شدن روی آب ولرم با درجه حرارت تقریبی 35 درجه سانتیگراد است. با این روش گرمای آب به واسطه پوست به بدن شما انتقال مییابد واز این طریق دردهای بدنی را بهبود می بخشد. انجام حرکتهای اصلاحی داخل آب همراه فیزیوتراپی برای درمان آرتروز زانو در طب سنتی وکاهش علائم این بیماری مفصلی مؤثر است. آب درمانی نیز بهترین داروی آرتروز در طب سنتی است.

یوگا، گرم سازی و سردسازی برای درمان گرفتگی عضلات آرتروز، تصویرسازی ذهنی برای آرامش بخشی میتوانند بهترین داروی آرتروز باشند.

درمان خانگی آرتروز زانو با ورزش

کشش این عضلات باعث افزایش وسعت حرکات زانو می گردد. برای دستیابی به کشش بیشتر در هنگام ورزش، قبل از شروع تمرینات عضلات خود را با ۵ دقیقه پیاده روی گرم کنید. برای انجام این تمرین ابتدا بر روی زمین دراز بکشید، یک پارچه ی روتختی ساده را دور کف پایتان حلقه کنید و سپس با دو دست طرفین پارچه را گرفته و در حالی که زانوهایتان صاف است آنها را بکشید و پاهایتان را به صورت صاف تا جایی که می توانید بالا بیاورید. 30 ثانیه در این حالت بمانید. سپس پایتان را پایین بیاورید. این کار را دوباره تکرار کنید و سپس برای پای مقابل این حرکت را انجام دهید.

تمرینات کششی مانع درد و آسیب در زانوها می شوند. برای انجام دادن این حرکت از یک صندلی برای حفظ تعادل کمک بگیرید. پای راست خود را خم کرده و پای چپ را به آرامی به سمت عقب تا جایی که می توانید بکشید و پاشنه ی پای چپتان را به کف زمین فشار دهید. شما باید کشش را در پشت ساق چپتان احساس کنید. 30ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس مجددا این حرکت را تکرار کنید. سپس پاهایتان را عوض کنید. برای کشش، بیشتر به جلو خم شوید. اما باید دقت کنید که زانوی شما از خط عمود بر انگشت شست شما جلوتر نرود، زانو نباید از این خط جلوتر برود.

این تمرین، موجب تقویت عضلات زانو شده و کمک بیشتری به پشتیبانی از زانوی ضعیف می کند. برای انجام این حرکت بر روی زمین دراز بکشید و دو بازوی خود را برای تعادل بیشتر در دو طرف بدن، بر روی کف زمین قرار دهید سپس زانوی چپ را خم کرده و کف پای چپ را بر روی کف زمین بگذارید. عضلات ران خود را سفت کرده و پای راست را به طور مستقیم و بدون خمیدگی در زانو بالا بیاورید. 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. عضلات ران خود را سفت نگاه دارید و سپس به آرامی پایتان را بر روی زمین بگذارید. این ورزش را در ۲ ست ۱۰ تایی انجام دهید و بین هر ست پاهایتان را عوض کنید.

برای شروع روی زمین دراز بکشید و هر دو پای خود را با آرامش روی زمین قرار دهید. عضلات چهارسر یک پا را (عضلات جلویی ران) منقبض کرده و ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس مجدداً عضلاتتان را شل کنید. این حرکت را برای دو ست ۱۰ تایی تکرار کنید و بین هر ست پاها را عوض کنید.

تقویت عضلات لگن و ران می تواند در فعالیت های روزانه مثل پیاده روی و بلند شدن از صندلی به شما کمک کند. برای انجام این تمرین ابتدا روی یک صندلی صاف بنشینید. پای چپ خود را به سمت عقب برده به طوری که پنجه ی پا بر روی زمین باشد سپس پای راست را از روی زمین در حالی که زانویتان ۹۰ درجه است بالا بیاورید. پای راستتان را برای مدت 5 ثانیه روی هوا نگه دارید. سپس به آرامی پایتان را بر روی زمین بگذارید. این حرکت را در دو ست ۱۰ تایی برای هر دو پا انجام دهید. بین هر ست پاها را عوض کنید. اگر این تمرین برایتان مشکل است شما می توانید برای کمک، از دستانتان برای بالا بردن پاهایتان استفاده کنید.

این حرکت به قویتر شدن عضلات داخلی پا جهت تقویت زانو کمک می کند. به پشت بخوابید زانوهایتان را در حالی خم کنید که کف پاهایتان بر روی زمین باشد. بالشی را بین زانوهایتان قرار دهید. زانوهایتان را به هم فشار داده تا بالش بین آنها مچاله شود. 50 ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس عضلاتتان را شل کنید تا فشار برداشته شود. این تمرین را در ۲ ست ۱۰ تایی تکرار کنید.

برای انجام این تمرین بایستید و پشتی صندلی را با دستتان بگیرید تا تعادلتان حفظ شود. سپس پاشنه پاهایتان را از روی زمین بلند کرده و بر روی پنجه بایستید. ۳ ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس با آهستگی پاشنه هایتان را بر روی کف زمین قرار دهید. این تمرین را در ۲ ست ۱۰ تایی انجام دهید.

پشت یک صندلی برای حفظ تعادل قرار بگیرید. وزن خود را بر روی پای چپ بیندازید و پای راست را به طوری که زانوهایتان خم نشود، از سمت پهلو بالا بیاورید. عضلات بیرونی پای راست را منقبض کنید. ۳ ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس پای راستتان را به آرامی پایین بیاورید. این تمرین را در ۲ ست ۱۰ تایی انجام دهید و بین هر ست پاهایتان را عوض کنید.در ابتدای شروع ورزش، شما می توانید پایتان را تا ارتفاع کمتری بالا ببرید و بعد از انجام مرتب این تمرین و تقویت عضلات، شما می توانید پاهایتان را به مرور تا ارتفاع بیشتری بالا ببرید.

هدف از انجام این تمرین آسانتر شدن ایستادن از حالت نشسته می باشد. بر روی محل نشیمنگاه صندلی دو بالش قرار دهید. بر روی آن بنشینید و کف پاهایتان را بر روی زمین قرار دهید. با استفاده از عضلات پاهایتان به آرامی و به طور یکنواخت بایستید، سپس مجدداً به آرامی بنشینید. به هیچ وجه نباید زانوی شما از نوک انگشتانتان جلوتر بیاید. سعی کنید دست هایتان در حالت دست به سینه و یا آویزان در دو طرف بدنتان قرار گیرد. اگر این حرکت برای شما مشکل است به تعداد بالشها اضافه کنید و یا از یک صندلی دسته دار استفاده کرده و با فشار بر روی دسته صندلی (با دستانتان) بلند شوید.

این حرکت به شما در سوار و پیاده شدن ماشین کمک می کند. برای انجام این تمرین پشت یک صندلی بایستید بدون اینکه به آن دست بزنید یا آن را نگه دارید. یک پایتان را به آرامی از روی زمین بلند کنید. هدف متعادل ماندن در این وضعیت برای ۱ ثانیه است (بدون گرفتن صندلی). شما می توانید این کار را با چشمان بسته و برای زمان طولانی تر انجام دهید.

این تمرین را برای افزایش توانایی و قدرت بالا رفتن از پله ها انجام دهید. برای انجام این تمرین جلوی پله ها بایستید؛ برای تعادل بیشتر می توانید نرده ی جلوی پله ها را بگیرید. پای چپتان را روی پله ی اول قرار دهید. عضلات پای چپ خود را منقبض کرده و سپس پای راست را بر روی پله ی اول بگذارید تا هر دو پا هم زمان بر روی پله ها قرار بگیرند. مجدداً به پایین برگردید و این کار را در ۲ ست ۱۰ تایی انجام دهید. بعد از هر ست پا را عوض کنید یعنی این بار پای راست را ابتدا بالای پله قرار دهید و بعد پای چپ.

اگر مجبور باشيد از پله استفاده كنيد بايد به چند نكته توجه داشته باشيد. دقت كنيد آيا پلهها استاندارد هستند يعني ارتفاع پلهها 20 تا 30 سانتيمتر است يا نه؟ اگر ارتفاع پلهها از حالت استاندارد بيشتر باشد ضرر بيشتري به شما در هنگام بالا و پايين رفتن، خصوصا پايين آمدن از پله ها وارد ميكند. اگر تعداد پلهها زياد باشد نيز ضرر زيادي به مفصل زانو خواهد رسيد. فكرش را بكنيد سنتان از 40 گذشته باشد و خداي نكرده در معرض پوکی استخوان باشيد ممكن است چقدر دچار زحمت شويد. مثلا اگر كسي در طبقه چهارم خانهاي زندگي ميكند، مجبور است روزانه حدود 100 پله را بالا و پايين برود حتي اگر پلهها استاندارد باشند، توصيه ميشود پلهها را يكييكي بالا برود.


درباره این موضوع مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید

کاشت مو و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

سندروم مثانه دردناک

دکتر پیمان صالحی [ متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و ناباروری ]

درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

زگیل تناسلی (بخش دوم )

دکتر منصوره پژمان منش [ متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی ]

بهترین روشهای درمان گوشت اضافه

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

بازار داغ پیلینگ پوست صورت

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

راه های درمان لک صورت

دکتر هما فاتحی [ پوست و مو ]

خواص اسید سالیسیلیک برای پوست به همراه موارد استفاده

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

جوان سازی پوست به روش سلول درمانی

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

ادامه درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

درمان فتق

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

فتق چیست

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی [ متخصص جراحی عمومی ]

لیزر درمانی مؤثر برای رفع لک های صورت

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

علت درد استخوان ساعد دست

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

شناسایی و تشخیص انزال تاخیر یافته

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

دکتر بیژن فروغ [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

رادیولوژی مداخله ای یا اینترونشنال چیست و چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

درمان انواع اسکولیوز

دکتر علی فرخانی [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]

درباره تغییر و اصلاح سبک زندگی بیشتر بدانید

دکتر پونه دورودی [ کوچینک سلامت و زیبایی ]

درمان پیری و رفع چروک های دست با تزریق چربی

دکتر راضیه ایرجی [ متخصص پوست و مو ]

هماتوم یا شکستگی لاله گوش چیست ؟

دکتر علی رفسنجانی [ جراحی پلاستیک و زیبایی ]

برای خط اخم چند سی سی ژل لازم است؟

دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]

سندرم خستگی مزمن (CSF) چیست و چگونه رفع میشود؟

دکتر علی نقره کار [ متخصص درد ]

بوتاکس؛ کاربردها، نحوه تزریق، عوارض، مراقبتها، هزینه

دکتر پارسا نوایی [ پوست ، مو و زیبایی ]

چگونه زنان مبتلا به واژینیسموس و همسرانشان می توانند از نظر جنسی رشد کنند؟

دکتر میترا مولائی نژاد [ متخصص سلامت جنسی و باروری ]

فول بادی و توتال بادی در لیزر شامل چه قسمت هایی میشوند؟

کلینیک پوست صدف [ پوست ، مو و زیبایی ]

بعد از بیوپسی پستان به چه مراقبتهایی نیاز است؟

دکتر محمد اعظمی [ متخصص رادیولوژِی ]

کاتتر چیست و کاتتر گذاری چه کاربردی دارد؟

آقای امید ترکاشوند [ خدمات پزشکی در منزل ]

آیا کاشت ابرو برای آقایان خوب است؟

دکتر محسن سلیمانی [ پوست و مو ]

رادیوگرافی برای تشخیص آبسه دندان

دکتر غلامرضا سیف [ متخصص رادیولوژی و سونوگرافی ]

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دکتر سلمان فلاح [ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ]
دکتر عنایت الله ایزدی - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر عنایت الله ایزدی

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.izadidr.ir
دکتر غلامرضا سیف - متخصص رادیولوژی و سونوگرافی
دکتر غلامرضا سیف

متخصص رادیولوژی و سونوگرافی


www.drseif-radiology.ir
دکتر سلمان فلاح - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
دکتر سلمان فلاح

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی


www.drsalmanfallah.ir
دکتر رضا رباطی - متخصص پوست و مو
دکتر رضا رباطی

متخصص پوست و مو


www.drrobati.ir
دکتر شهریار لقمانی - فوق تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شهریار لقمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک


www.drloghmani.ir
دکتر مجید حقیقت - متخصص کلیه و مجاری ادراری
دکتر مجید حقیقت

متخصص کلیه و مجاری ادراری


www.drhaghighat.ir
دکتر لادن ناظمی - پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی
دکتر لادن ناظمی

پوست ، مو و زیبایی ، لیزر درمانی


www.doctornazemi.ir
دکتر رامین مدرسی - پوست ، مو و زیبایی
دکتر رامین مدرسی

پوست ، مو و زیبایی


www.doctormodaresi.ir
دکتر منصوره پژمان منش - متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی
دکتر منصوره پژمان منش

متخصص جراحی زنان ، زایمان و فلوشیپ نازایی


www.dr-pejmanmanesh.ir
دکتر محمد آذربایجانی - اعصاب ، روان و مشاوره
دکتر محمد آذربایجانی

اعصاب ، روان و مشاوره


www.drazarbayejani.ir
گروه نرم افزاری پزشک آنلاین | مجری پروژه های مبتنی بر وب در حوزه سلامت و بهداشت